Raide-Jokeri

Sille vielä etsitään paikkaa, ehdokkaita on useita ja siihen pyritään, että pysytään maan pinnalla. Varikon mitoitus on kyllä tiedossa.

Tämä sulkenee Koskelan varikon pois suunnitelmista. Ellei sitten lasketa Vallilan ratikkaluolan varaan.
 
Onko tutkittu jokerin haarauttamista Espoon päässä kahtia, palvelemaan myös Otaniemen ja Keilaniemen alueita? Kuulostaisi mielestäni äkkiseltään vähintään tutkimisen arvoiselta yhteydeltä, kun alueella kuitenkin on merkittävästi niin työ- kuin opiskelupaikkojakin. Ja tästä olisi tietenkin helppo jatkaa lehti- ja kuusisaaren kautta Viikkiin, jolloin saataisiin toinenkin poikittainen "tiedelinja". Vai jättäisikö tällainen suunnitelma erinomaisen metron ilman sen ansaitsemaa asemaa ainoana käytävänä Etelä-Espoosta Helsinkiin?
 
Onko tutkittu jokerin haarauttamista Espoon päässä kahtia, palvelemaan myös Otaniemen ja Keilaniemen alueita? Kuulostaisi mielestäni äkkiseltään vähintään tutkimisen arvoiselta yhteydeltä, kun alueella kuitenkin on merkittävästi niin työ- kuin opiskelupaikkojakin. Ja tästä olisi tietenkin helppo jatkaa lehti- ja kuusisaaren kautta Viikkiin, jolloin saataisiin toinenkin poikittainen "tiedelinja". Vai jättäisikö tällainen suunnitelma erinomaisen metron ilman sen ansaitsemaa asemaa ainoana käytävänä Etelä-Espoosta Helsinkiin?

Siinä mielessä on, että Espoo tilasi WSP:ltä vuoteen 2030 ulottuvan raideverkkovision. En ole vielä nähnyt siitä muuta kuin sen kartan, jonka HS tammikuussa julkaisi. Siinä on piirrelty Suurpelto-Tapiola-Otaniemi - ratikkalinjaa, joka tietysti olisi jokerin kanssa yhteensopiva, sekä myös metron haaroittamista Suurpeltoon.

Muitakin ratoja sinne oli piirrelty, mutta mielestäni nämä kaksi pitäisi ottaa jatkotarkasteluun. Selvää on, että jos Espoo haluaa Suurpellosta jotenkin kilpailukykyisen alueen, on sinne vietävä joko metro tai tehokas liityntäratikka. Ja metron hinnan tietäen se ei käytännössä ole vaihtoehto, mutta sen kustannukset on hyvä selvittää perustelujen tueksi.

Olet oikeassa siinä, että metro on syy siihen, miksei raidejokeri kulje Otaniemeen. Se on kyllä sääli, sillä eivät ne kilpailisi samoista matkustajista.
 
Eikö sitä voisi yhdistää metrovarikkoon? Kai tuossa jotain synergiaetuja olisi.

Kyllä näitä kaikkia on pohdittu, myös Varhan muuttamista ratikkavarikoksi. Varha vaan on koko lailla linjan päässä, mikä ei ole hyvä juttu. Vermostakin on etsitty varikkopaikkaa.

Sen sijaan Ruskeasuon muuttamista ratikkavarikoksi ei ole mietitty. Se on toki sinänsä vähän syrjässä jokerilinjalta, mutta jos Ruhaan saataisiin linjojen 4 ja 10 vuoroja sekä osa jokerista, niin Töölöön voitaisi sijoittaa esim. linjoja 3 ja 8, jolloin Koskelassa olisi tilaa jokerille. Näin ollen jokeria voisi "syöttää" kahdesta paikasta.

Mä odotan mielenkiinnolla, millaiseen suositukseen konsultti päätyy.
 
Kun Jokeria aletaan kiskottaa, niin eikös myös H79 ole linja, jossa bussin kapasiteetti ei enää riitä ja siis kannattaisi muuttaa ratikaksi? Osittain se voisi ajella samoja jälkiä Jokerin kanssa... ;)
 
Kun Jokeria aletaan kiskottaa, niin eikös myös H79 ole linja, jossa bussin kapasiteetti ei enää riitä ja siis kannattaisi muuttaa ratikaksi? Osittain se voisi ajella samoja jälkiä Jokerin kanssa... ;)

Linja 58 olisi myös pakko muuttaa ratikaksi. Bussit ovat niin täynnä välillä Pasila-Meilahti, että ihmisiä jää ovien väliin aamuruuhkassa, kun eivät mahdu enää sisälle. Telibussit kulkevat parin minuutin välein, mutta kapasiteetti on ylikäytetty silti etenkin Herttoniemestä keskustan suuntaan.
 
Linja 58 olisi myös pakko muuttaa ratikaksi. Bussit ovat niin täynnä välillä Pasila-Meilahti, että ihmisiä jää ovien väliin aamuruuhkassa, kun eivät mahdu enää sisälle. Telibussit kulkevat parin minuutin välein, mutta kapasiteetti on ylikäytetty silti etenkin Herttoniemestä keskustan suuntaan.
Pasila-Meilahti väli kuuluu ilman muuta Kampus-linjan jatkoon
 
Pasila-Meilahti väli kuuluu ilman muuta Kampus-linjan jatkoon

Pasila-Meilahti tarvitsee myös ylimääräisen ratikkalinjan, sillä kysyntä on niin paljon suurempaa, kuin mitä pitkä linja voisi tarjota. Jotta Itä-Helsingistä Meilahteen suuntaavaa kysyntää voitaisiin palvella riittävästi, olisi Sörnäisistä oltava nopea ratikkalinja Meilahteen.
 
Sörnäisistä oltava nopea ratikkalinja Meilahteen.
Tai Kalasataman Stationilta!

Ei olisi pulaa matkustajista, iso joukko itiksestä ensin Pasilaan ja moni jatkaa Meikkuun.
Lisäksi Pasilasta Meikkuun runsain määrin. 58B.n voisi lopettaa.
Tuskin on epäselvyyttäkään kannattavuudesta. Mutta ne Emmit....
 
Viimeksi muokattu:
Tai Kalasataman Stationilta!
Tämähän on jo suunnitelmassa, menee sitten Kumpulankin ohi rautatielinjaa pitkin. Mutta menee vielä vuosia.

EMME-uskonnosta pitää vain päästä jotenkin eroon eli ymmärtää, mistä siinä on kysymys ja mitä sillä voi tehdä, ja mitä ei. EMME on vain liikennevirtojen sijoittelua, ei mitään ennustamista siitä, miten halukkaasti ihmiset käyttävät joukkoliikennettä. Jo nyt on sellainen tilanne, että Jokerilla on enemmän matkustajia kuin EMME ”ennustaa”. Ja sama on ollut tilanne jo vuosikausia metro- ja paikallisjunien kanssa. Siksi EMMEä on ”kalibroitu” eli laskentaa vääristelty, jotta se saataisiin antamaan suunnilleen sitä, mitä todellisuudessa tapahtuu.

Antero
 
Tämähän on jo suunnitelmassa, menee sitten Kumpulankin ohi rautatielinjaa pitkin. Mutta menee vielä vuosia.

Niin muistelin itsekin. Keski-Pasilan rakentaminen vaikuttaa myös hidastavasti.
Ainahan se 25 vuotta menee, eli melkeimpä yhden ihmisen työrupeama ennenkuin siitä seuraavat pääsevät nauttimaan.
Voi miettiä, että mikä siinä on tosiaan niin hidastavaa vai ollaanko täällä tosiaan niin saamattomia.
Raitiovaunukiskot eivät ole kuitenkaan niin tukevasti maassa kiinni kuin metrorata.
Onkohan netissä mitään tuosta suunnitelmista. SRS:n sivuilla taitaa olla jotain.
 
Mielenkiintoista muuten on sekin, miten liikenne bussi-Jokerilla hoidetaan raitiotien rakentamisaikana... Onhan se tosin monin paikoin eri reitillä/kohdalla, mutta ongelmakohtiakin lienee tulossa. Osaako joku asiantuntija arvioida, kauanko rakennustöihin menee aikaa?
 
Voi miettiä, että mikä siinä on tosiaan niin hidastavaa vai ollaanko täällä tosiaan niin saamattomia.
Usein radan rakentaminen edellyttää asemakaavan muutosta, ja se on suhteellisen pitkäveteinen prosessi. Ennätys asemakaava-asiassa lienee Hartwall-Areena, jonka kaavaprosessi taidettiin hoitaa muutamassa kuukaudessa. En ole tutustunut siihen, miten se oli mahdollista. Mutta nykyään menee lyhimmilläänkin pari vuotta.

Suurin hidastuttaja on minusta kuitenkin haluttomuus. Jokeri-rata esiteltiin 1991, ja siitä oli yleissuunnitelmakin jo silloin. Hanke oli ensimmäisten toteutettavien joukossa vuoden 1994 PLJ-suunnitelmassa. Nyt toteutuva Raidejokeri ei ole oleellisilta osin muuttunut kohta 20 vuotta vanhasta suunnitelmasta. Sitä vaan ei ole haluttu tehdä aikaisemmin.

Kun halu on suuri – kuten Harkimolla Hartwall-Areenan kanssa – niin hommat menevät nopeasti. Ideasta valmiiseen Areena taisi kestää 2 vuotta. Se on sattumalta sama aika kuin muutamissa eurooppalaisissa raitiotiehankkeissa, jotka myös on haluttu totettaa heti.

Antero
 
Takaisin
Ylös