Sivu 13 / 113 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3910111213141516172333537393 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 181-195/1685

Viestiketju: Raide-Jokeri

  1. #181

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3826

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kannattamattomuuden on myöntänyt HKL itse. Investointi oli niin kallis, ettei ollut liikennetaloudellisesti kannattavaa rakentaa metroa korvaamaan busseja.
    Tuolla perustelulla voidaan ihan hyvin torpata kaikki raideliikennehankkeet ja suurin osa muistakin joukkoliikenteen kehittämishankkeista. Jos raideliikenneinvestointeja käsitellään puhtaan liikennöintitaloudellisena ongelmana eikä epäsuoria hyötyjä huomioida lähes kaikki raideliikennehankkeet raide-jokeri mukaanlukien lisäävät yhteiskunnan suoria kustannuksia bussien ja henkilöautojen muodostamaan liikenneverkkoon verrattuna.

    Jos epäsuorat hyödyt sivuutetaan ja tuijotetaan vain suoria kustannuksia, voidaan hyvin päätyä johtopäätökseen jonka mukaan joukkoliikenteen lisäkäyttö lisää yhteiskunnan kustannuksia. Ja koska kustannuksia pitää välttää kaikki joukkoliikennettä edistävät toimet ovat kannattamattomia, tuossa ajatusmaailmassa on paras lähteä siitä, että mitä vähemmän joukkoliikenteeseen investoidaan ja mitä halvemmin ja vähemmän liikennöidään sen parempi. Kun joukkoliikennettä tuetaan käytön mukaan liikenne tulee suorilta kustannuksilta sen halvemmaksi, mitä vähemmän käyttäjiä ja sen mukana tarjontaa on.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 12.03.2009 kello 14:20.

  2. #182

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    En nyt ihan sanoisi näin. 1990-luvun alusta jo Espoossa satsattiin raitiotiesuunnitteluun sillä vakavuudella kuin sitä pystyttiin täkäläisessä ilmapiirissä tekemään. Eri henkilöiden vaikuttimet varmasti ovat vaihdelleet. Ja on ollut myös niitä, joille ratikka on ollut vain keino vastustaa metroa ja Helsinkiä. Jos tarkoitat päättäjillä poliitikkoja, niin niillä tuskin riitti asiantuntemusta ja haluakaan ymmärtää, että Espoo ei voi kasvaa henkilöautoilun varassa. Mutta kyllä se asia on ymmärretty asiantuntijapuolella – mikä ei tarkoita sitä, että kaikki ovat ymmärtäneet.
    Nimenomaan politikkoja tarkoitin.

    t. Rainer

  3. #183
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Nimenomaan politikkoja tarkoitin.
    Niin, eivät ne kaikki ymmärrä näitä juttuja muissakaan kaupungeissa, kuten olemme saaneet nähdä.

    Antero

  4. #184

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    "Tiurismin" isä eli espoolainen emeritusprofessori ja ex kokoomuskansanedustaja Martti Tiuri iskee rajusti raide-Jokeria vastaan uusimmassa Länsiväylä lehdessä:

    ks Länsiväylä, 22.4.2009 , näköislehti sivu 19

    t. Rainer

  5. #185

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Kirjoitin vastineen. Saapa nähdä julkaisevatko. Ainakin Länsiväylän julkaisukynnys on alempi kuin Hesarin.

  6. #186
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Kirjoitin vastineen. Saapa nähdä julkaisevatko...
    Ei sitä tiedä. Kun et ole emeritusprofessori, ei voi tietää, onko asiasi uskottava.

    Tämä kirjoitus on minusta esimerkki siitä, miten ratsastetaan hienolla tittelillä asiassa, josta ei olla perillä ollenkaan. Tosin jutussa pettää jo logiikkakin. Miten esimerkiksi bussilinjan 550 käyttäjillä on vähemmän vaihtoja kuin raitiolinjan 550 käyttäjillä? Ja miksi Tiuri hyväksyy uusia bussilinjoja tai metron, mutta ei uusia raitiolinjoja? Espoon metrokin vaati omat raiteensa ja asemansa, vieläpä koko vanhan metron muuttamisen toisenlaiseksi. Jokainen uusi bussilinja vaatii uusia kuljettajia ja uusia autoja, jopa uusia pysäkkitolppia. Hyi kamalaa!

    Ja sähköauto ratkaisee kaiken. Sähköautoja varmasti mahtuukin Helsingin kaduille sekä Kehä 1:lle paljon enemmän kuin polttomoottoriautoja. Jokaisen bussin tilalle ainakin kaksi!

    Antero

  7. #187
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7954

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Mitäs mieltä foorumilaiset ovat tulevan raidejokerin operoinnista? Olisiko se "automaattisesti" HKL-Raitioliikenteen tehtävä, vai tulisiko jokeria varten perustaa aivan oma organisaationsa HSL:n tai HKL-liikelaitoksen sisälle?

    Muita vaihtoehtoja olisivat HKL-Metroliikenteen operoima jokeri sekä kilpailuttaminen. Jos kilpailutukseen mentäisiin, voitaisiin joko kilpailuttaa ihan kaikki (rakentaminen, kaluston hankinta ja huolto sekä liikenne yhtenä pakettina) tai vain osa näistä, minimissään pelkkä liikenne mutta käytännössä varmaan ainakin huolto ja liikenne.

    Minulla ei itselläni oikein ole tästä mielipidettä. HKL-RL tuntuisi luonnolliselta vaihtoehdolta, mutta toisaalta pitkäikäisessä yksikössä on paljon toimintatapoja, jotka jäykistävät kustannusrakennetta. Näistä rakenteista irrottautuminen vaatisi pitkäjänteistä työtä. Täysin erilaisessa maailmassa on syntynyt sopimuksia ja toimintatapoja, jotka ovat kustannustasoltaan, tuottavuudeltaan ja joustavuudeltaan kestämättömiä nykytilanteessa. (Ja kyllä, jos luitte Finnairin osavuosikatsauksen, niin viimeinen kappale on käytännössä kopioitu sieltä. Mielestäni siinä muotoillaan aika yleispätevästi monen kunnallisen tai valtiollisen organisaation ongelmia...)

  8. #188
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Jos Jokeri jää aivan erilliseksi "saarekkeeksi" niin ilman muuta koko paketti kilpailutukseen.
    Muttei mitään 99 vuoden sopimuksia.

  9. #189

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3826

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mitäs mieltä foorumilaiset ovat tulevan raidejokerin operoinnista? Olisiko se "automaattisesti" HKL-Raitioliikenteen tehtävä, vai tulisiko jokeria varten perustaa aivan oma organisaationsa HSL:n tai HKL-liikelaitoksen sisälle?
    Rakentaminen kannattanee tehdä ihan normaalina hankintana. Ainakin operointi ja varmaan kunnossapitokin kannattaa kilpailuttaa.

    Minä lähtisin siitä, että kalusto hankitaan kalustoyhtiölle ja liikennöinti sekä kaluston peruskunnossapito kilpailutetaan.

  10. #190
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    738

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mitäs mieltä foorumilaiset ovat tulevan raidejokerin operoinnista? Olisiko se "automaattisesti" HKL-Raitioliikenteen tehtävä, vai tulisiko jokeria varten perustaa aivan oma organisaationsa HSL:n tai HKL-liikelaitoksen sisälle?
    Kilpailuttaminen on luonnollisesti ainoa vaihtoehto joka voi tulla kyseeseen näin 2000-luvulla. Sikäli mikäli liikennöinti ei kiinnosta yksityisiä toimijoita, tilanne muuttuu ongelmallisemmaksi.
    "Juna toisi huumeet."

  11. #191

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Jos Jokeri jää aivan erilliseksi "saarekkeeksi" niin ilman muuta koko paketti kilpailutukseen.
    Muttei mitään 99 vuoden sopimuksia.
    Olisi varsin ikävä jos Jokeri jäisi omaksi saarekkeekseen. Mutta on toisalta Tukholman Tvärbanankin sellainen, mutta johtuu siitä että raitioteitä koko kaupungissa ei muualla ole.

    Jos HKL:n raitioliikenne hoitaisi sen, niin miten kuvio Espoon kanssa menisi?

    t. Rainer

  12. #192
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7954

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jos HKL:n raitioliikenne hoitaisi sen, niin miten kuvio Espoon kanssa menisi?
    Samalla tavalla kuin metronkin kanssa, olettaisin. Tilaajahan ei ole enää Helsingin HKL vaan kuntien yhteinen HSL, joten tilaajaorganisaatio on joka tapauksessa Espoon ja Helsingin yhteinen.

    KSV:stä kuulin muuten sellaista, että infrahankkeet tullaan jatkossa maksamaan niin, että rajalta poikki -periaatteen mukaan jokainen HSL-alueen kunta maksaa 50% omien rajojensa sisäpuolella olevasta infrasta ja loppu 50% jyvitetään HSL-kuntien kesken siinä suhteessa, missä matkustajia ko. väylällä on. Eli esim. Pisarasta valtio maksanee 70% (rautatie), Helsinki 15% ja HSL-kunnat yhteensä 15% käyttäjien suhteessa. Helsinki siis saa Pisaran pilkkahintaan, koska oletushan on, että suurin osa matkustajista tulee Espoosta/Knummelta ja Vantaalta/Keravalta.

  13. #193

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    2001

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Olisi varsin ikävä jos Jokeri jäisi omaksi saarekkeekseen. Mutta on toisalta Tukholman Tvärbanankin sellainen, mutta johtuu siitä että raitioteitä koko kaupungissa ei muualla ole.
    Noh... Kyllähän Tvärbanan on Nockebybanan kanssa yhteensopiva ja Saltsjö- sekä Tvärbanan integroiminen alkaa ensi vuonna (vai olikos se tämän vuoden lopussa?). Luultavasti tulevat keskustan raitiotiet (linja 4 ja spårväg city alkuun) tullaan toteuttamaan keskustan ulkopuolella kulkevia linjoja ajatellen. Eli Spårväg city saatetaan joskus vuosien päästä jatkua vaikka Alvikiin ja Lidingöön, molemmissa päissä jatkoa tai jatkoyhteyttä silmälläpitäen, Saltsjöbanan saatetaan taas aivan hyvin jatkaa niin, että Slussenista eteenpäin se korvaisi linjan 2.

    Eli Tvärbanan ei ole suinkaan se saareke, "raiteeton" keskusta on.

  14. #194

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Samalla tavalla kuin metronkin kanssa, olettaisin. Tilaajahan ei ole enää Helsingin HKL vaan kuntien yhteinen HSL, joten tilaajaorganisaatio on joka tapauksessa Espoon ja Helsingin yhteinen.
    Ajattelin vain, että koska esim metroliikennettä tuskin kannattaa kilpailuttaa sen enempää kuin raide-jokeriakaan, jos sen reitillä kulkee myös muita Helsingin sisäisiä raitiolinjoja, niin miten kahden kaupungin alueella kulkevan radan operointi hoidetaan niin ettei toine kaupunki koe saavansa näppeihinsä? Tuleeko järjestelmään liittyvä kaupunki, tässä tapauksessa Espoo, operaattorin osakkaaksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    KSV:stä kuulin muuten sellaista, että infrahankkeet tullaan jatkossa maksamaan niin, että rajalta poikki -periaatteen mukaan jokainen HSL-alueen kunta maksaa 50% omien rajojensa sisäpuolella olevasta infrasta ja loppu 50% jyvitetään HSL-kuntien kesken siinä suhteessa, missä matkustajia ko. väylällä on. Eli esim. Pisarasta valtio maksanee 70% (rautatie), Helsinki 15% ja HSL-kunnat yhteensä 15% käyttäjien suhteessa. Helsinki siis saa Pisaran pilkkahintaan, koska oletushan on, että suurin osa matkustajista tulee Espoosta/Knummelta ja Vantaalta/Keravalta.
    Mistä päivästä lähtien tämä käytäntö astuu voimaan, ja koskeeko se hankkeita joita on jo alettu suunnitella mutta ei vielä rakentaa (kuten länsimetroa)?

    t. Rainer

  15. #195

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Noh... Kyllähän Tvärbanan on Nockebybanan kanssa yhteensopiva ja Saltsjö- sekä Tvärbanan integroiminen alkaa ensi vuonna (vai olikos se tämän vuoden lopussa?). Luultavasti tulevat keskustan raitiotiet (linja 4 ja spårväg city alkuun) tullaan toteuttamaan keskustan ulkopuolella kulkevia linjoja ajatellen. Eli Spårväg city saatetaan joskus vuosien päästä jatkua vaikka Alvikiin ja Lidingöön, molemmissa päissä jatkoa tai jatkoyhteyttä silmälläpitäen, Saltsjöbanan saatetaan taas aivan hyvin jatkaa niin, että Slussenista eteenpäin se korvaisi linjan 2.
    Mä lasken Nockebyn radan yhdeksi osaksi Tvärbanania vaikka linja vaihtuu, mutta Suur-Tukholmassa on joka tapauksessa 7 erillistä ja irrallista raidejoukkoliikennejärjestelmää (funikulaarit poislaskien) , ja yhdistämällä raitiotie-standardilla toimivat ja Saltsjöbanan yhdeksi verkoksi, saadaan kirjo tiputettua 4:een mikä on sinänsä jo kunnianhimoista.

    t. Rainer

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raide-Jokerin nopeuttaminen
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 109
    Viimeisin viesti: 12.03.2011, 10:18
  2. HKL: Raide-Jokeria suunnitellaan
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.10.2008, 12:00
  3. Raide-Jokerin varikko
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 27.03.2008, 05:45
  4. Raide-Jokeri kannattava nykyisillä matkustajamäärillä?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 28.09.2006, 11:08
  5. Outo raide Hiekkaharjussa
    kirjoittanut Resiina foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 02.07.2006, 10:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •