Raide-Jokeri

Ei linjan 15 MLPRV2-vaunuissa tosiaan matkustajatiloissa ole lämpötilaan liittyviä ongelmia - paitsi päätepysäkeillä vaunun ohjaamoa lähimmän oven luona, koska ovi on päättäreillä todella usein auki - pakkasillakin. Mutta jos joku henkilökuntaan kuuluva kokee ohjaamon vilpoisaksi, sitä en varsinaisesti ihmettele. Matkustamoon asti kuuluu vedon vingunta, samanlainen viheltävä kohina kuin joissakin 1960-70-lukujen autoissa kuului tuuletusikkunan (etuoven ruudun etuosassa) ollessa osittain auki. Tätä ilmiötä esiintyy eniten 70 km/h -osuuksilla. Kaiken kaikkiaan koen PR15:n nykyliikennemuodoista matkustajaystävällisimmäksi pakkasten(kin) aikana.
 
Tällainen keissi tänään 7.1.2024:

Raitiovaunut: 15. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Este raiteilla. Paikka: Vermo. Arvioitu kesto: 14:36 - 15:00

Olin itse tulossa päinvastaisesta suunnasta eli Roihupellosta Huopalahteen päin. Nousin vaunuun 608 RHP:ssa klo 15.41 (vain 2 minuuttia myöhässä, siellä oli aika sotkuista menoa vielä tuolloin). Vastaan tuli vaunuja varsin epäsäännöllisin välein. Noh, linja kuitenkin toimi, se nyt on tärkeintä että mennään vaikka ei juuri minuutintarkasti aivan kaikissa kohdissa.

Vermon juttu siis alkujaan näin: Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan Itäkeskus - Talin siirtolapuutarha ja Keilaniemi - Alberganesplanadi. Ei liikennettä välillä Talin siirtolapuutarha - Alberganesplanadi, Syy: Este raiteilla, Paikka: Vermo, henkilöauto kiskoilla, Arvioitu kesto: 14:42 - 15:30
 
Tällainen keissi tänään 7.1.2024:

Raitiovaunut: 15. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Este raiteilla. Paikka: Vermo. Arvioitu kesto: 14:36 - 15:00

Olin itse tulossa päinvastaisesta suunnasta eli Roihupellosta Huopalahteen päin. Nousin vaunuun 608 RHP:ssa klo 15.41 (vain 2 minuuttia myöhässä, siellä oli aika sotkuista menoa vielä tuolloin). Vastaan tuli vaunuja varsin epäsäännöllisin välein. Noh, linja kuitenkin toimi, se nyt on tärkeintä että mennään vaikka ei juuri minuutintarkasti aivan kaikissa kohdissa.

Vermon juttu siis alkujaan näin: Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan Itäkeskus - Talin siirtolapuutarha ja Keilaniemi - Alberganesplanadi. Ei liikennettä välillä Talin siirtolapuutarha - Alberganesplanadi, Syy: Este raiteilla, Paikka: Vermo, henkilöauto kiskoilla, Arvioitu kesto: 14:42 - 15:30

Ajattelin, että tämä oli se tapaus, josta näin uutisotsikon, mutta näköjään kahtena peräkkäisenä päivänä on jäänyt auto kiskoille. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010103062.html :lol: Kyllä tuonne jonkinlainen este tai selkeämpi merkintä pitäisi saada. Uutisen kommenteissa ehdotettiin seuraavaa:

Joskus kymmeniä vuosia sitten näin Amsterdamissa sellaisen ratkaisun, jossa keskustan raitiovaunukaistalle oli asennettu eräänainen portti. Siinä oli kaksi muovista keltapunaista isoa läpyskää jousitetulla saranaratkaisulla vantterissa tolpassa kiinni. Raitiovaunu tuli ja ajoi ihan normaalivauhdilla läpi ja portti palautui jousien avulla taas kiinni. Olisi siitä henkilöautollakin voinut ajaa, mutta ei takuulla vahingossa.

Tuollainen ratkaisu voisi ehkäistä tahattomia eksymisiä.
 
Ajattelin, että tämä oli se tapaus, josta näin uutisotsikon, mutta näköjään kahtena peräkkäisenä päivänä on jäänyt auto kiskoille. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010103062.html :lol: Kyllä tuonne jonkinlainen este tai selkeämpi merkintä pitäisi saada. Uutisen kommenteissa ehdotettiin seuraavaa:

Kolmena vaiko neljänä peräkkäisenä päivänä jo, joista yhtenä useampi auto eri aikaan eri paikoissa. Vain murto-osa päätyy medioihin.
 
Kolmena vaiko neljänä peräkkäisenä päivänä jo, joista yhtenä useampi auto eri aikaan eri paikoissa. Vain murto-osa päätyy medioihin.

Ovatko nuo muutkin olleet sellaisia, joissa auto on jäänyt jumiin ja aiheuttanut pitemmän häiriön liikenteelle?
 
Ainoa, mitä osaan sanoa seuraavaan(kin), on OI VOI.

8.1.2024 08:09 - 10:00
Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan Itäkeskus - Leppävaara. Ei liikennettä välillä Leppävaara - Keilaniemi, Syy: Este raiteilla, Paikka: Maari, Arvioitu kesto: 8:09 - 10:00
 
Ovatko nuo muutkin olleet sellaisia, joissa auto on jäänyt jumiin ja aiheuttanut pitemmän häiriön liikenteelle?

Mikä lasketaan pidemmäksi häiriöksi? On aika suhteellinen käsite. Pieni osa on lähtenyt sivullisten tai autoporukan työntämä, suurin osa HE125:n avustuksella. Kiskojen läpi ajavia, jotka ei oo jäänyt kiinni tai päässyt todella nopeasti pois, on myös ollut, ainakin renkaiden jälkien perusteella.
 
Ainoa, mitä osaan sanoa seuraavaan(kin), on OI VOI.

8.1.2024 08:09 - 10:00
Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan Itäkeskus - Leppävaara. Ei liikennettä välillä Leppävaara - Keilaniemi, Syy: Este raiteilla, Paikka: Maari, Arvioitu kesto: 8:09 - 10:00

Olin itse sattumalta paikalla ja haastattelin auton kuljettajan. Oli kuulemma lääkkeet saamatta aamulta ja oli ajatuksissaan. Kun huomasi olevansa väärässä paikassa, niin painoi sitten lisää kaasua. Ajoi sata metriä rataa pitkin ennenkuin hankikanto petti alta ja jäi jumiin.

Poliisi tuli lopulta tarkastamaan kuljettan ajokunnon. Aika pelottavaa että meillä on näitä autoilijoita näin paljon.
 
Poliisi tuli lopulta tarkastamaan kuljettan ajokunnon. Aika pelottavaa että meillä on näitä autoilijoita näin paljon.

Kaikki ne keissit, jotka mun tietooni ovat tulleet, ovat sikäli jänniä, että yksikään niistä kuljettajista ei saa kolmea rastia näihin ruutuihin:

□ perusterve
□ kantasuomalainen
□ alle 65-vuotias

Eikä tuossa oikeastaan mitään jännää ole. Onpahan vaan niin, että perusterveet alle 65-vuotiaat kantasuomalaiset tuntuvat selviävän jokerin liikennejärjestelyistä ihan hyvin. Sitten kun joku noista kriteereistä jää täyttymättä, niin alkaa olla haasteellista.
 
Kaikki ne keissit, jotka mun tietooni ovat tulleet, ovat sikäli jänniä, että yksikään niistä kuljettajista ei saa kolmea rastia näihin ruutuihin:

□ perusterve
□ kantasuomalainen
□ alle 65-vuotias

Aika iso osa pääkaupunkiseudulla asuvista ei ylipäätään saa rastia kaikkiin noista kolmesta ruudusta.
 
Eikä tuossa oikeastaan mitään jännää ole. Onpahan vaan niin, että perusterveet alle 65-vuotiaat kantasuomalaiset tuntuvat selviävän jokerin liikennejärjestelyistä ihan hyvin. Sitten kun joku noista kriteereistä jää täyttymättä, niin alkaa olla haasteellista.

Tietyömaat paljastavat myös nämä vastaavat. Aiemmin liikenteenohjaajana kun olin niin pelkäsin vielä enemmän lähteä maakuntiin. "Maakuntapapat" pelottivat eniten, koska esim. Kouvolassa oli vain semmoisia joilla ei ollut hoksottimet missään kunnossa. Esimerkiksi usein oli heillä käsitys, että jos he kääntyvät 50 metrin päästä sulusta niin he saavat mennä, vaikka muut joutuisivat odottamaan. Logiikka vain katoaa tietyssä kohtaa ikää kun tulee ja etenkin kun pk-seudulta lähtee kauemmas niin sitä autoa vain ajetaan etenkin.

Tämä ilmiö ikäajaminen toki lisääntyy myös pk-seudulla ja se näkyy. Väestöjakauma sitä näyttää väistämättä, pk-seudulla sentään on helpompi luopua ajokortista, joskaan täälläkin siitä luovutaan liian harvoin. Ansa, nimeltä sepelirata, on viritetty. Kuka on seuraava joka osoittaa, että ajokortista tulisi jo luopua?

---------- Viestit yhdistetty klo 08:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:30 ----------

Tästä vastaava lienee Siltasaarenkadun työmaa Kruunusilloilla. Pääsy työmaatielle piti jättää vapaaksi, jotta pelastustie säilyy rakennuksiin. Kuitenkin jos jättää väh. 3 määräävää (jotka ovat vielä poikkeuksellisella moottoritie koolla osa) ja pari opastavaa liikennemerkkiä noudattamatta, päätyy huoltoajo/työmaatielle vastenliikennettä Ihmettelen jos en näe, että tuotakin rikotaan.
 
Aika iso osa pääkaupunkiseudulla asuvista ei ylipäätään saa rastia kaikkiin noista kolmesta ruudusta.

Näinhän se on. Mutta liikenneinsinöörit saavat. Suunnittelevatko he sitten vain itsensäkaltaisille? Näin voisi joku Suomen senioriautoilijoiden liitto väittää, kun vastuu pitää saada sysättyä muualle.

Viitaten siihenkin, mitä Anttiti tuossa yllä kirjoitti, voisi minusta olla ihan yleisesti paikallaan pohtia, millainen ihmisoikeus ajokortti oikein on – myös ja nimenomaan niiden kannalta, jotka liikkuvat tuolla katuympäristössä ilman sitä autoa.

Entä jos iän karttuessa kortin uusinnasta ei päättäisikään yksin lääkäri, vaan ajokoekin olisi suoritettava ja kohtuullisen usein?

Entä jos terveysongelmien ilmaantuessa ajo-oikeuteen puututtaisiin nykyistä hanakammin?

Entä jos ulkomaalaista ajokorttia ei voisikaan konvertoida suomalaiseksi ilman ajokoetta ja ehkä autokouluakin?

Entä jos ajokokeessa ja teoriakokeessa ei voisikaan käyttää tulkkia, joka saattaa olla epärehellinen?
 
Ja sama setti jatkuu:

Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan Itäkeskus - Talin siirtolapuutarha ja Keilaniemi - Alberganesplanadi. Ei liikennettä välillä Talin siirtolapuutarha - Alberganesplanadi, Syy: Este raiteilla, Arvioitu kesto: 11:59 - 13:30
 
Emme me tästä näin vähällä päässeet, päivää on jäljellä vaikka kuinka paljon:

Raitiovaunut: 15. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Este raiteilla. Paikka: Eliel Saarisen tien tunneli. Arvioitu kesto: 15:25 - 16:30
 
Emme me tästä näin vähällä päässeet, päivää on jäljellä vaikka kuinka paljon:

Raitiovaunut: 15. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Este raiteilla. Paikka: Eliel Saarisen tien tunneli. Arvioitu kesto: 15:25 - 16:30

Tällä kertaa oli bussi hajonnut tunneliin. Raitiovaunun kuljettaja oli ollut neuvokas ja osannut siirtää bussin pois tieltä.
 
Takaisin
Ylös