Viikistä Otaniemeen palvelee 506 (ja vielä nykyisin bussi-Jokeri). Tulevaisuudessa se 506:n raideversio toivottavasti. Itäkeskuksesta Munkkiniemeen kulkee bussi 58, joka sekin kannattanee raiteistaa Pasilan tasolle. Tosin matka muuttunee vaihdolliseksi metrolla Itiksestä Kalasatamaan. Toki suorat yhteydet ovat aina hyviä, mutta kaikkia matkoja ei koskaan saada suoraksi. Ratikka Huopalahti-Otaniemi voi olla joskus tulevaisuudessa hyvä hanke, mutta tällä hetkellä enemmän suoria raideyhteyksiä saadaan kehitettyä ihan muilla hankkeilla.
Koskaanhan ei ole kyse siitä, mitkä hankkeet pitäisi tehdä, vaan missä järjestyksessä. Raide-Jokeri totta kai ensin, mutta sen jälkeen on parempi priorisoida 506:n ratikkaa kuin Haaga-Otaniemi-ratikkaa.
Kuten on keskustelussa tullut jo ilmi, seudullisilla poikittaislinjoilla saadaan paras käyttö ja palvelu, kun ne palvelevat kohtalaisen lyhyitä matkoja. Siksi linjat tulee suunnitella niin, että jokaisella lyhyelläkin etapilla on runsaasti käyttöä. Mutta Haaga-Munkkiniemi-Otaniemi ei ole tällainen väli.
Tai jos tuota väliä oikeasti halutaan liikennöidä, meillä on vielä varmasti vuosikausia aikaa löytää sille matkustajia bussilinjalla. Kaduthan ovat valmiina ja hyvällä mallilla. Eli 52A + 512A => 521: Malmi-Haaga-Munkkiniemi-Otaniemi-Tapiola-Westendinasema. Vuoroväli vaikka 15 min ruuhkassa ja 20-30 min muuten. Siitä on vielä varaa kasvattaa sitä, ennen kuin ratikkaa tarvitaan.