
Alunperin kirjoittanut
Antero Alku
Minulla on toinen käsitys Espoon metron lyhyistä asemista. Olihan hankesuunnitelma jo valmis 135 metrin asemilla, eli ei Otaniemen toteuttaminen mitenkään mahdotonta ollut. Joten syyn on oltava muussa.
En ole ollut mukana projektikokouksissa, joten en voi tietää, mitä niissä on puhuttu saati mitä joku on ajatellut ja mitä sitten sanonut. Eli tämä on vain omaa spekulaatiotani. Mutta väitän, että syy on palavassa halussa muuttaa metro kuljettajattomaksi. Kun valehdellaan, että vuoroväliä ei voi nykyisestä lyhentää jos kuljettajat ajavat junia, niin automaattimetroa voidaan perustella välttämättömänä, jos metro rakennetaan niin, että on välttämätöntä ajaa nykyistä lyhyemmin vuorovälein. Ja sellainen tilanne saadaan aikaiseksi, jos radan kapasiteettia alennetaan lyhentämällä asemia. Lisäbonuksena voi väittää, että siten säästetään rakentamiskustannuksia, koska maallikon on helppo uskoa, että näin olisi. Vaikka tosiasiassa kuljettajattomuus taitaa maksaa enemmän kuin asemaluolien lyhentämisestä syntyvä marginaalinen säästö.