Raide-Jokeri

Oikeasti tämä pitäisi hoitaa niin että valtio ei rahottaisi liikennehankkeita lainkaan, aivan muutamia valtakunnallisesti tärkeitä lukuunottamatta, ja kuntien valtionosuuksia nostettaisiin vastaavasti. Eli kunnat vastaisivat liikenneinfrasta itse.

Tätä odotellessa parannus olisi linjaus että ihan sama mikä se osuus on, niin se on kaikille hankkeille pääsääntöisesti sama.
 
Muutos, olisi se sitte nuusi pysäkki, tai entisen siirto, pitäisi tehdä pikapuoliin jo bussi-jokerille, sillä Myllykylän taloista puolet on jo valmiina.

Uuden pysäkin perustaminen Kauppamyllyntien risteykseen ei edes vaikuttaisi matka-aikaan mitenkään mutta palvelisi huomattavasti paremmin alueen yrityksiä ja Myllykylän alueen asukkaita, nykyään jokerille on laskettu matka-ajaksi välille Itäkeskus(M)-Myllärintie 5min, välillä on siis ainoastaan Roihupellon pysäkki. Vuoden 2005 aikataulukirjassa on linjalle 57 laskettu saman välin matka-ajaksi 4min sisältäen välipysäkit Ratasmyllyntie, Varha(nyk. Roihupelto) ja Kauppamyllyntie.
 
Oikeasti tämä pitäisi hoitaa niin että valtio ei rahottaisi liikennehankkeita lainkaan, aivan muutamia valtakunnallisesti tärkeitä lukuunottamatta, ja kuntien valtionosuuksia nostettaisiin vastaavasti. Eli kunnat vastaisivat liikenneinfrasta itse.
Tässä on vain se ongelma, että liikennehankkeet ylittävät kuntarajat, eikä naapuruksilla ole tietenkään intressiä panostaa hankkeisiin, joita tehdään oikeastaan naapureita varten. Ja jos kunnilla on muutenkin ristiin menevät näkemykset siitä, mitä liikennettä naapurin puolelle halutaan, niin voittaja on auto, kuten tähänkin asti. Ja auto on ollut voittaja paljolti sen vuoksi, että valtio on maksanut keskeiset autoväylät kuntarajojen yli.

Tässä tullaan minusta kokonaan toiseen kysymykseen, eli Suomen aluehallitoon. Sen ongelma on, että ei ole kuin kaksi todellista hallinnon tasoa: kunta tai valtio. Aluehallintoa ei ole, koska ei ole alueellista verotusoikeutta tai verotusosuutta joko valtion- tai kunnallisverosta. Mutta ei ole myöskään demokraattisesti valittua aluehallintoa, vaan ainoastaan joukko virastoja tai kuntayhtymiä, joiden hallinto on jokseenkin riemunkirjavaa.

Mutta jos meillä olisi toimiva seutuhallinto, sille tehtävä sopisi. Eli valtion sijasta seutuhallinto päättäisi seudulliset liikenneasiat ja sen, mihin se rahansa käyttää. Vain seutujen välisen liikenteen päätäntävalta ja rahoitus olisivat valtiolla.

Antero
 
Jokeria koskevat asiat menivät Kslk:ssa tänään läpi ehdotuksen mukaan.

Saas nähdä ottaako Khs Jokerin hankesuunnitelma-asian käsittelyynsä vai ei.
 
Omakaupunki on nostanut taas aiheeksi Eliel Saarisen tien käytön, kysymys on siis jatkuvasta köydenvedosta siitä pitäisikö toimiva joukkoliikennekatu avata myös yksityisautoilulle http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/joukkoliikennekatua_ei_avata_yksityisautoille/ Ei hirveästi yllätä että lähes kaikki kommentoijat haluavat saada väylän myös yksityisautoilijoiden käyttöön joukkoliikenteen sujuvuudesta piittaamatta! Jos Hesassa autopuolue saisi päättää liikenneratkaisuista niin meillä ei varmaan olisi edes nykyisentasoista joukkoliikennettä vaan kaikki bussikaistat ja liikennevaloetuudet olisi poistettu haittaamasta henkilöautojen liikkumista ja raitiovaunuliikenne olisi lakkautettu ajat sitten koska nekin väylät voidaan mieluummin antaa henkilöautojen käyttöön!
 
Jos Vallilanlaakson väylä toteutetaan bussikatuna, niin sama keskustelu alkaa sielläkin.
 
Omakaupunki on nostanut taas aiheeksi Eliel Saarisen tien käytön, kysymys on siis jatkuvasta köydenvedosta siitä pitäisikö toimiva joukkoliikennekatu avata myös yksityisautoilulle http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/joukkoliikennekatua_ei_avata_yksityisautoille/ Ei hirveästi yllätä että lähes kaikki kommentoijat haluavat saada väylän myös yksityisautoilijoiden käyttöön joukkoliikenteen sujuvuudesta piittaamatta! Jos Hesassa autopuolue saisi päättää liikenneratkaisuista niin meillä ei varmaan olisi edes nykyisentasoista joukkoliikennettä vaan kaikki bussikaistat ja liikennevaloetuudet olisi poistettu haittaamasta henkilöautojen liikkumista ja raitiovaunuliikenne olisi lakkautettu ajat sitten koska nekin väylät voidaan mieluummin antaa henkilöautojen käyttöön!

Sinänsä Haagassa on kyllä aika hullua, ettei alueella ole olemassa kunnon katua radan ali. Aika harvoin asuinalueilla tarvitsee kierrellä kilometritolkulla kehäteitä pitkin jos haluaa käydä autolla muutaman sadan metrin päässä.. Eikä tuossa ole kyse edes joukkoliikenteen sujuvuudesta, bussikaistat on keksitty.
 
Äh... eikös se mennyt siten että kun kyseinen tienpätkä Haagassa suunniteltiin/rakennettiin niin paikalliset vastustivat sitä vuosikymmeniä josta syystä siitä tuli 1+1 kaistainen joukkoliikennekatu. Nyt ilmeisesti ne samat paikalliset asukkaat ihmettelevät miksei sitä rakennettu kunnon tieksi alunperinkin.
 
Äh... eikös se mennyt siten että kun kyseinen tienpätkä Haagassa suunniteltiin/rakennettiin niin paikalliset vastustivat sitä vuosikymmeniä josta syystä siitä tuli 1+1 kaistainen joukkoliikennekatu. Nyt ilmeisesti ne samat paikalliset asukkaat ihmettelevät miksei sitä rakennettu kunnon tieksi alunperinkin.

Näinhän siinä kävi. Paikalliset saivat lähikadulleen paljon meluisia busseja eli suuren osan liikenteen haitoista, mutta autolla siitä ei saa ajaa vieläkään.
 
Näinhän siinä kävi. Paikalliset saivat lähikadulleen paljon meluisia busseja eli suuren osan liikenteen haitoista, mutta autolla siitä ei saa ajaa vieläkään.

Eipä ne bussit Eliel Saarisen tiellä paljon asutusta haittaa kun ei siellä väylän varrella montaa taloakaan ole, vasta ihan viimeaikoina on asuintaloja rakennettu Ilkantien ja Eliel Saarisen tien risteyksen tuntumaan. Jos tuo väylä olisi alunperin rakennettu 2+2 kaistaiseksi niin mikään ei estäisi myös yksityisautoilua sen kautta, näin jälkikäteen tilannetta on aika vaikea korjata.
 
Eliel Saarisen tien alitus Huopalahden asemalla on tilajärjestelyiltään sellainen, että muuta liikennettä sille ei voi turvallisesti sallia. Tunnelissa olevat suojatiet ovat jalankulkijan kannalta jo nyt kovin vaaralliset. Seinämät luovat näköesteen parissakin kohdassa niin kävelijöiltä ajoneuvoille kuin toisinkin päin. Ammattikuljettajat osaavat tämän ottaa huomioon ja hidastavat riittävästi juuri ennen suojatietä. Jopa kiireiset taksisuharit. Satunnaiset autoilijat sitä vastoin posottavat surutta vauhdilla läpi ja on pelkästään tuuria, että kukaan ei ole alle jäänyt.

Lisäksi bussipysäkin kohdalla minkään ajoneuvon ei ole mahdollista ohittaa toista ajoneuvoa. Meluhaitta tunnelissa on myös huomattava, sen huomaa parhaiten silloin, kun joku hyvin ajattelematon kansalainen keksii ajaa moottoripyörällä ko. väylän kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös