Raide-Jokeri

552 ajaessa olen vähän ihmettellyt, mikä ihmeen logiikka 52:n mutkittelevassa ja hitaassa reitissä on ja palveleeko se todella joukkoliikenteen käyttäjiä optimaalisesti.
Kyllä minusta kuormitus tuntuu olevan tasaista koko h52:n reitillä, eikä linjaa voi mistään oikaistakaan palvelua kaventamatta. 552 toimii jo suorempana versiona, ja molemmille on oma käyttäjäkuntansa. h52 toimii hyvin myös liityntälinjana nelosratikasta Talinrantaan sekä Munkkivuoreen ja koko linjan reitille Huopalahden ja Oulunkylän junista. 52:n ei ole tarkoituskaan olla runkolinja, vaan 51:n tapaan tarjota kattavaa poikittaisliikennettä usealle asuinalueelle.
 
*
Kehä I:llä toki varmaan rakennetaan seuraavaksi uusia kaistoja Mestarintunnelin ja Vihdintien välille, mutta se ei lisää Kehä I:n kapasiteettia kuin muutaman prosentin, vaan enemmänkin siirtää ruuhkaa pois Mestarintunnelista.

Tänään avattu kauppakeskus kaari ei ainakaan helpota kehän ruuhkia tuolla Kannelmäen kohdalla. On kyllä uskomatonta että tällaisia megakeskuksia rakennetaan mutta kuitenkaan katuverkostolle ei tehdä mitään vaikka tiedetään että alueen liikenne tulee puuroutumaan pahasti. Yhtenä "parannus"toimenpiteenä kuitenkin Kantelettarentiellä, kaaren kohdalla oleva pysäkkipari tullaan poistamaan jolloin lähin bussipysäkki löytyy Pelimannintien risteyksestä. Näin siis palvellaan niitä asiakkaita jotka haluavat tulla ostoksille joukkoliikenteellä. Kuinkahan tämä uusi ruuhkien aiheuttaja tulee vaikuttamaan h54:n matka-aikoihin?
 
Tänään avattu kauppakeskus kaari ei ainakaan helpota kehän ruuhkia tuolla Kannelmäen kohdalla. On kyllä uskomatonta että tällaisia megakeskuksia rakennetaan mutta kuitenkaan katuverkostolle ei tehdä mitään vaikka tiedetään että alueen liikenne tulee puuroutumaan pahasti. Yhtenä "parannus"toimenpiteenä kuitenkin Kantelettarentiellä, kaaren kohdalla oleva pysäkkipari tullaan poistamaan jolloin lähin bussipysäkki löytyy Pelimannintien risteyksestä. Näin siis palvellaan niitä asiakkaita jotka haluavat tulla ostoksille joukkoliikenteellä. Kuinkahan tämä uusi ruuhkien aiheuttaja tulee vaikuttamaan h54:n matka-aikoihin?
Kehä I:lle pitäisi kyllä pitkällä aikavälillä järjestää osittain jo siltä löytyvät 6-kaistaosuudet ja nimittää reunimmaiset kaistat kimppakyyti-, ekoauto-, ammattiliikenne-, ja bussikaistoiksi. Voisi aluksi kuulostaa, että sitten ko. kaistalle tulisi ruuhkaa, mutta suurin osa nykyisestä liikenteestä taitaa jäädä noiden kategorioiden ulkopuolelle. Kimppakyyti pitäisi tarkoittaa 3 hlö tai enemmän, sillä selvästi suurimmassa osassa hlöautoja on alle 3 henkilöä kyydissä. Tätä on suunniteltu mielestäni Länsiväylälle Länsimetron jälkeen, löytyykö keneltäkään linkkiä? Pelkille busseille kaistan varaaminen olisi itsekästä kaistan vajaakäyttöä. Liittymät voisi rakentaa reunimmaisten ja keskimmäisten kaistojen väliin, jolloinka autojen ei tarvitsisi mennä ristiin tämän järkevän/kestävän liikenteen kaistan kanssa.
 
Tänään avattu kauppakeskus kaari ei ainakaan helpota kehän ruuhkia tuolla Kannelmäen kohdalla. On kyllä uskomatonta että tällaisia megakeskuksia rakennetaan mutta kuitenkaan katuverkostolle ei tehdä mitään vaikka tiedetään että alueen liikenne tulee puuroutumaan pahasti. Yhtenä "parannus"toimenpiteenä kuitenkin Kantelettarentiellä, kaaren kohdalla oleva pysäkkipari tullaan poistamaan jolloin lähin bussipysäkki löytyy Pelimannintien risteyksestä. Näin siis palvellaan niitä asiakkaita jotka haluavat tulla ostoksille joukkoliikenteellä. Kuinkahan tämä uusi ruuhkien aiheuttaja tulee vaikuttamaan h54:n matka-aikoihin?

Äly & väläys ovat muutenkin kohdanneet kauppakeskuksen sijoittamisessa. Nyt Kannelmäen tai Pohjois-Haagan asemien lähellä on pienet ruokakaupat eikä juuri muuta, ja matkaa kauppakeskukselle kilometri. Kai Kannelmäen aseman vierestä muutaman elementtimörskän olisi voinut purkaa, vähän metsää jyrätä ja rakentaa tilalle kauppakeskuksen, edellyttäen että kaupunki olisi kieltänyt kauppakeskuksen rakentamisen nykyiselle paikalleen?

Olen arvostanut tähän mennessä Helsingin ja Keravan joukkoliikennettä tukevaa kaupunkisuunnittelua mutta Helsinki on nyt ilmeisesti luopumassa tästä linjasta.

Sinänsä en ymmärrä miksi ihmiset edes haluavat käydä lähiökauppakeskuksissa eikä keskustassa. Onko ilmainen parkkipaikka sitten niin tärkeä, että ollaan valmiita menemään tylsään peltilaatikkoon kauniin ja elävän ympäristön sijaan?
 
Sinänsä en ymmärrä miksi ihmiset edes haluavat käydä lähiökauppakeskuksissa eikä keskustassa. Onko ilmainen parkkipaikka sitten niin tärkeä, että ollaan valmiita menemään tylsään peltilaatikkoon kauniin ja elävän ympäristön sijaan?
Jos tarkoitat keskustalla Helsingin keskustaa, niin vastaus on yksinkertainen: se on kaukana. Tikkurilan keskustassa käyn mielelläni, Jumbossa vain silloin, kun on jotain isompia ostoksia. Meillä on 6-henkinen perhe, joten ihan aina ostosten rahtaaminen Helsingistä junalla ei oikein onnistu.
 
Tälläkin foorumilla on puhuttu n+1 kertaa siitä, että Helsingin yhtenä ongelmana on monosentrisyys: Helsingin seudulla on vain yksi kaupunkikeskusta, eikä edes Leppävaara vielä vastaa ihmisten käsitystä citystä. Hyvä alku toki paremmalle.
 
Historian lehtien havinaa tässä Metro-lehden jutussa: http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/bussilinja_on_liian_suosittu_monet_eivat_mahdu_kyytiin/

Lienee ensi kerta, kun YTV/HSL myöntää, että tarvitaan ratikka. Tosin vieläkään ei tätä pystytä sanomaan suoraan, vaan puhutaan raiteista.

Eli mitä jos sitten ryhdyttäisiin vihdoin sitä tekemään. Eikä selitetä, että ensin pitää tehdä Espooseen lisää metroa, jota ei tarvita tai Helsikiin Pisaran nimellä toista metrolinjaa, jota ei tarvita. Jos muka on rahaa näihin kahteen tunneliin, niin sitten on yllin kyllin rahaa tehdä ratikka Jokerille. Kumman hyvänsä tunnelihankkeen hinnalla kun tekee ainakin kolme Raidejokeria.

Nyt on juuri aloitettu 7-vuotinen bussisopimus. Ratikan saa rakennetuksi siihen mennessä kun soppari loppuu. Tai oikeasti paljon noeamminkin. Mutta jos nyt pidettäisiin kiinni edes tämän bussisopparin päättymisajankohdasta.

Antero
 
Historian lehtien havinaa tässä Metro-lehden jutussa: http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/bussilinja_on_liian_suosittu_monet_eivat_mahdu_kyytiin/
Lienee ensi kerta, kun YTV/HSL myöntää, että tarvitaan ratikka. Tosin vieläkään ei tätä pystytä sanomaan suoraan, vaan puhutaan raiteista.
Eli mitä jos sitten ryhdyttäisiin vihdoin sitä tekemään.
Antero
Eikös tämä raidejokeri ollut vajaa vuosikymmen sitten vallan ykköshanke?
Olen ymmärtänyt, että kaikki tarvittava tieto radan rakentamiseen kaavamuutoksineen ym on jo aikaa sitten kerätty päätettäväksi.
Mutta kun ei tapahdu mitään.
Vaatiikohan se sen henkilöautojen keskustatunnelin hyväksymisen, jotta "vastalahjana" saadaan raidejokeri?
 
Tässä tapauksessa tosin saattavat yliraskaat joukkoliikenneratkaisutkin olla Jokerin rahoituksen tiellä.
 
Ei, päinvastoin. Se oli prioriteettilistoilla kaikkein alimmaisena, yli 30 vuoden päästä toteuttavissa hankkeissa. Sieltä se on pikku hiljaa noussut ylöspäin.

Helsinginseutu.fi 10.6.2009 sanoi:
Pikaraitiolinja Raide-Jokeri on yksi pääkaupunkiseudun tärkeimmistä suunnitteilla olevista poikittaisista joukkoliikennehankkeista.
Ja samanlaista soopaa on muistini mukaan ollut aiemminkin. Nyt yli neljä vuotta myohemmin raide-jokeri ei edelleenkään ole todella suunnitteilla.
 
Ja samanlaista soopaa on muistini mukaan ollut aiemminkin. Nyt yli neljä vuotta myohemmin raide-jokeri ei edelleenkään ole todella suunnitteilla.

Raide-Jokeri on jo kerran suunniteltu, toki suunnitelmat Leppävaarasta Tapiolaan päin ovat käytännössä jo vanhentuneet. Tosin pienintäkään merkkiä Raide-Jokerin toteutuspäätöksestä ei ole nyt ikävä kyllä näkyvissä.
 
Tuo Espoon osuus taitaa ollakin aivan turha. Kuten se lienee on bussilnjalla 550; turhia kilometrejä lähes tyhjjällä kalustolla, olen ymmärtänyt.
Matkustajia on Helsingissä ja enemmän kuin riittävästi.
Eli tehdään Helsingin sisäinen raide-jokeri (plus tietullit). Eipä tarvitsisi jäädä vuosikymmeneksi odottamaan Espoon kaavoituspäätöksiä.
 
Tuo Espoon osuus taitaa ollakin aivan turha. Kuten se lienee on bussilnjalla 550; turhia kilometrejä lähes tyhjjällä kalustolla, olen ymmärtänyt.
Matkustajia on Helsingissä ja enemmän kuin riittävästi.
Eli tehdään Helsingin sisäinen raide-jokeri (plus tietullit). Eipä tarvitsisi jäädä vuosikymmeneksi odottamaan Espoon kaavoituspäätöksiä.

Ehdottomasti tämä. Kehä I:n osuuden voi hoitaa nopeasti busseilla ja siellä taitaa olla jopa bussikaistat ruuhkaosuuksilla. Espoossa ei tarvita todellisesti kehäraitiovaunua, kun bussitkin ajavat puolikuormassa.
 
Tuo Espoon osuus taitaa ollakin aivan turha. Kuten se lienee on bussilnjalla 550; turhia kilometrejä lähes tyhjjällä kalustolla, olen ymmärtänyt.
Matkustajia on Helsingissä ja enemmän kuin riittävästi.
Eli tehdään Helsingin sisäinen raide-jokeri (plus tietullit). Eipä tarvitsisi jäädä vuosikymmeneksi odottamaan Espoon kaavoituspäätöksiä.

Ehdottomasti tämä. Kehä I:n osuuden voi hoitaa nopeasti busseilla ja siellä taitaa olla jopa bussikaistat ruuhkaosuuksilla. Espoossa ei tarvita todellisesti kehäraitiovaunua, kun bussitkin ajavat puolikuormassa.

Ei pidä paikkaansa tämä, jokerit ovat ruuhka-aikaan hyvässä seisomakuormassa myös Espoon puolella. Tapiolan/Otaniemen ja Leppävaaran väliä matkustetaan todella paljon. Vaikka joo, on totta että ei ihan niin paljon väkeä ole kuin Helsingin pahimmilla osuuksilla. Kuitenkin ratikka olisi paljon edullisempi tapa hoitaa Leppävaaran ja Tapiolan/Otaniemen välinen liikenne, samalla joutaisi pois myös 510, joka kuitenkin lähtee kakkosjokerin kakkosvaiheen myötä.
 
Takaisin
Ylös