Ongelma ratkeaisi halvimmalla perimällä kuljettajalta ostetusta lipusta sama hinta kuin nyt yökertalipusta. Tässä vaiheessa konduktööriltä ostetun lipun hinta eriytettäisiin, kioskeissa alettaisiin myydä kertalippuja, joita voi ostaa ennakkoon (vrt. turistiliput) ja tekstiviestilippu otettaisiin käyttöön muissakin kaupungeissa kuin Helsingissä. Samalla halvemman kertalipun hinta laskettaisiin arvolipun tasolle, koska nyt Kokoomus ja Tuulilasi ovat sitä mieltä että joukkoliikenne on hirveän kallista kun se matkaa 2,80 €/matka.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 28.11.2013 kello 23:53. Syy: lainaus lainaukseksi
Tiina Elon (vihr. Espoon kaupunginhallituksen 1. varapuhis) twiittivirrasta napattua:
"Raide-Jokeri esitetään linjattavaksi Leppävaarasta Otaniemeen ja edelleen Keilaniemeen Kehä I:n vartta pitkin. Asia kh:ssa maanantaina."
Espoon kaupunki tiedottaa Raide-Jokerin linjauksen muutoksesta (6.2.2014 klo 15.04)
--
Lauri Räty
Sinänsä ehkä ihan hyvä valinta kahden pahan välillä, kun alue on rakennettu niin hajanaisesti että yhdellä raitiotiellä ei vaan voi kaikkia kohteita kattaa. Mainitut perusteet tosin vähän naurattavat:
Raitiotiehän nyt olisikin pilannut omakotitaloalueen ja Tapiolan lopullisesti.Alunperin kirjoittanut Espoon kaupunginhallituksen esityslista
![]()
Sinänsä hyvä perustelu, että Tapiolan-vaihtoehdossa olisi edelleen tarvittu runkolinjamaista palvelua välille Otaniemi-Leppävaara. Lisäksi Tapiola on jo oma aluekeskuksensa, josta löytyy jo "kaikkea". Kehä I:n varteen (toivottavasti varteen eikä keskelle) saadaan pykättyä niinkin nopea pikaratikka, että matka-aika Tapiolasta Leppävaaraankaan ei kasva. Olisi myös toivottavaa, että tämä johtaisi Kehä I:n bulevardisointiin - nopeusrajoituksen lasku 60 km/h:n olisi käytännössä 0-10 km/h ja ruuhkassa aina se 0kmh eli sen suhteen ei pitäisi olla valittamista. Kehä I-bulevardi voisikin jatkua suoraan nykyisen Länsiväylän reittiä Helsinkiin päin - ja miksei se ratikkakin, korvaten busseja 20 sekä 555.
Lilja Tammisen blogista http://liljat.fi/2014/08/hkl-johtoku...imitusjohtaja/
Alunperin kirjoittanut Lilja Tamminen: Johtokunnan ylimääräinen kokous 25.8.2014
Yritetäänkö tuossa lopussa sanoa, että pidetään tarkoituksenmukaisten liikennehankkeiden lykkäämistä ongelmallisena?
Epäilisin kirjoitusvirhettä, jossa samaan lauseeseen on tullut sekä "ei pidä tarkoituksenmukaisena" että "pitää ongelmallisena". Pöytäkirjan muotoilua en löydä, mutta Otson blogissa lukee, että "emme pidä karsimista hyvänä"
Entinen HS:n toimittaja Juha Salonen kirjoittaa Vantaan sanomissa HSL:n avioinnista Raidejokerista. Otsikon mukaan Raidejokerilla on seudun raidehankkeiden paras hyötyjen ja kustannusten suhde. Lisäksi Raidejokeri on ”halpa” raidehankkeiden sarjassa. Pisran hintana on 900 M€, Kivenalhden meton hinta on 873 M€ ja Östersundomin metro 870 M€. Raidejokerin kustannusarvio on pienin, 280 M€. Espoon kaupunkirata on suunnilleen samanhintainen, 290 M€.
HSL on verrannut raidehankkeita seuraavan liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelun tarpeisiin.
HSL:n Sini Puntanen kertoo jutussa, että kalliiden raidehankkeiden hyödyt lisääntyvät vuoteen 2040 mennessä, kun niiden varrelle rakennetaan. Raidejokerin etu on, että sen varsi on rakennettu jo nyt. Kun rahaa on niukasti, sopii luonnollisesti kysyä, kannattaako ensin käyttää rahaa hankkeisiin, joille on tarvetta 25 vuoden kuluttua, vai hankkeisiin, joille on tarvetta jo nyt.
Myös työllisyyden ja elvytyksen kannalta Raidejokeri on epäilemättä moninkertaisesti parempi kuin Kivenlahden metro, johon hallitus haluaa panna kaikkein eniten rahaa. Raidejokerin kanssa suunnilleen yhtä pitkä Tampereen raitiotie tuottaa välittömästi 2400 henkilötyövuotta, joten Raidejokerin työllistävyys on samaa luokkaa. Kivenlahden metron työllistävyys lienee samassa luokassa kuin Pisaralla, joka on yhtä kallis tunnelihanke. Pisaran välitön työllistävyys on 1500 henkilötyövuotta. Raidejokerin rakentaminen siis työllistää suoraan selvästi enemmän kuin Kivenlahden metro, vaikka Raidejokerin kustannus on vain 1/3 Kivenlahden metron kustannuksesta.
Raidejokerin työllistävyyteen liittyy myös lisä, jota metrossa ja Pisarassa ei ole eikä siihen tule. Raidejokerin rakentaminen laukaisee valmiiksi kilpailutetun ja sovitun raitiovaunujen hankintaopiton kotimaasta Transtechilta. Arvelen, että vaunutialus työllistää 1200–1500 henkilötyövuotta lisää rakentamisen 2400 henkilötyövuoden päälle. Hallituksen kannattaisi miettiä tätä työllistämismahollisuutta, sillä valtion tukea maksetaan vain radanrakentamiseen. Raitiovaunut HKL ostaa omalla rahallaan.
Antero
Raide-Jokerin hankesuunnitelman hankinnasta päätettäneen 11.11.2014 kaupunkisuunnittelulautakunnass
Linkki esityslistaan ja sen liitteisiin.Alunperin kirjoittanut Kaupunkisuunnittelulautakunta, esityslista 11.11.2014
--
Lauri Räty
Nyt myös liitteet on korjattu toimimaan.
Minulle tuli jonkinlaisena yllätyksenä se, että Jokerin on tarkoitus sivuuttaa Tapiola kokonaan. Muistan kyllä sen, että Jokeri linjattiin Espoossa uusiksi Otaniemen kautta, mikä on ihan järkevää. Mutta se, että vältellään Tapiolaa on vähän kuin välteltäisiin idässä Itäkeskusta.
Hankesuunnitelmassa määrätään konsultti esittämään myös rakennustöiden ja käyttöönoton vaiheistus. Toivottavasti tekevät sen niin, että saadaan ensin käyttöön osuus suurin piirtein Itäkeskuksesta Huopalahteen, mielellään Pajamäkeen.
Rakentakoon Espoo sitten loput joskus, jos konkurssipesässä on metroleikkien jäljiltä varoja jäljellä.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Lisää faktoja:
Toivottavasti pysäkit olisivat 30-32 cm korkeudella, eikä 27 cm kuten Helsingissä nykyään.Suunnittelun lähtökohdat:
- raideleveys on 1 000 mm
- vaunuleveys on 2 400 mm
- pysäkkien korkeus on sama kuin Helsingin raitioverkostossa nykyisin.
Edellä mainitun lisäksi varaudutaan tilavarauksissa 2,65 metriä leveisiin vaunuihin. Lisäksi suunnitteluratkaisut tehdään siten, ettei suljeta pois mahdollisuutta myöhemmin niin erikseen päätettäessä siirtyä leveämpään raideleveyteen.
Alustavan yleissuunnitelman mukaisesti hankesuunnitelmassa varaudutaan kahden vaunuyksikön pituisiin eli noin 60 metriä pitkiin laitureihin. Suunnittelun lähtökohtana ovat sivulaituripysäkit, mutta koska Raide-Jokerin vaunuihin tulee ovet molemmin puolin, mahdollistaa se tarvittaessa myös keskilaituriratkaisut.
Viimeisin muokkaaja Paaplo; 10.11.2014 kello 13:48.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa