Sivu 74 / 89 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1434546470717273747576777884 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1096-1110/1334

Viestiketju: Raide-Jokeri

  1. #1096

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    470

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Ongelma ratkeaisi halvimmalla perimällä kuljettajalta ostetusta lipusta sama hinta kuin nyt yökertalipusta. Tässä vaiheessa konduktööriltä ostetun lipun hinta eriytettäisiin, kioskeissa alettaisiin myydä kertalippuja, joita voi ostaa ennakkoon (vrt. turistiliput) ja tekstiviestilippu otettaisiin käyttöön muissakin kaupungeissa kuin Helsingissä. Samalla halvemman kertalipun hinta laskettaisiin arvolipun tasolle, koska nyt Kokoomus ja Tuulilasi ovat sitä mieltä että joukkoliikenne on hirveän kallista kun se matkaa 2,80 €/matka.

  2. #1097
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3327

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Ja vaikkei estoa olisikaan, niin melkoisella joukolla on työnantajan kustantamat puhelimet, joista matkalipun osto on vähintäänkin moraalisesti arveluttavaa...
    Melkoisella joukolla on sekä että: työkännykkä ja oma kännykkä.
    Sakari Kestinen

  3. #1098
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    539

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mutta palataan rönsystä ketjun aiheeseen. Kai on itsestään selvää, että Jokerille tulee ratikkapysäkeillä automaatit ja kuljettja toimii asiakaspalvelijana, joka palvelee ensisijaisesti viemällä asiakkaat täsmällisesti perille? En näe mitään syytä sille, miksi näin ei olisi.

    Antero
    Olisi todella masentavaa, jos ei edes siitä päästäisi yksimielisyyteen, että Raide-Jokerin kuljettaja keskittyy ajamiseen. Kun kaikki tiedämme mikä on teoreettinenkin minimaika ennenkuin ensimmäinen vaunu linjalle lähtee liikkeelle.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 28.11.2013 kello 22:53. Syy: lainaus lainaukseksi

  4. #1099

    Liittynyt
    22.10.2008
    Viestejä
    107

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Tiina Elon (vihr. Espoon kaupunginhallituksen 1. varapuhis) twiittivirrasta napattua:

    "Raide-Jokeri esitetään linjattavaksi Leppävaarasta Otaniemeen ja edelleen Keilaniemeen Kehä I:n vartta pitkin. Asia kh:ssa maanantaina."

  5. #1100
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477
    --
    Lauri Räty

  6. #1101

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2051

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lauri Räty Näytä viesti
    Sinänsä ehkä ihan hyvä valinta kahden pahan välillä, kun alue on rakennettu niin hajanaisesti että yhdellä raitiotiellä ei vaan voi kaikkia kohteita kattaa. Mainitut perusteet tosin vähän naurattavat:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Espoon kaupunginhallituksen esityslista
    Tapiola-vaihtoehdossa voimakas raideliikenne olisi vieras elementti Laajalahden pientaloalueella sekä Tapiolassa, jossa pikaraitiotien sijoittaminen Louhentielle ja erityisesti Pohjantielle on kulttuurimaiseman kannalta ongelmallista.
    Raitiotiehän nyt olisikin pilannut omakotitaloalueen ja Tapiolan lopullisesti.

  7. #1102
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1394

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Sinänsä hyvä perustelu, että Tapiolan-vaihtoehdossa olisi edelleen tarvittu runkolinjamaista palvelua välille Otaniemi-Leppävaara. Lisäksi Tapiola on jo oma aluekeskuksensa, josta löytyy jo "kaikkea". Kehä I:n varteen (toivottavasti varteen eikä keskelle) saadaan pykättyä niinkin nopea pikaratikka, että matka-aika Tapiolasta Leppävaaraankaan ei kasva. Olisi myös toivottavaa, että tämä johtaisi Kehä I:n bulevardisointiin - nopeusrajoituksen lasku 60 km/h:n olisi käytännössä 0-10 km/h ja ruuhkassa aina se 0kmh eli sen suhteen ei pitäisi olla valittamista. Kehä I-bulevardi voisikin jatkua suoraan nykyisen Länsiväylän reittiä Helsinkiin päin - ja miksei se ratikkakin, korvaten busseja 20 sekä 555.

  8. #1103

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2051

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lilja Tammisen blogista http://liljat.fi/2014/08/hkl-johtoku...imitusjohtaja/

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lilja Tamminen: Johtokunnan ylimääräinen kokous 25.8.2014
    Tj 2) Talousarvioehdotus (Raidejokerin aikataulu)

    Taloussuunnitelmassa raidejokerin rakentamisen aloitusta on siirretty vuodella tulevaisuuteen vuosittaisen investointibudjetin pitämiseksi maltillisena karsimalla kaupungin pyynnöstä 65 M€. Sinänsä järjestely on erikoinen, koska kokonaisvaltaisesti rahaa kuluu kuitenkin sama määrä.

    Lisäsimme johtokunnan yksimielisellä päätöksellä päätökseen tekstin:

    ”Johtokunta tiedostaa investointien budjettikurin, mutta pitää ongelmallisena liikennehankkeiden lykkäämistä tarkoituksenmukaisena.”

  9. #1104

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    792

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Yritetäänkö tuossa lopussa sanoa, että pidetään tarkoituksenmukaisten liikennehankkeiden lykkäämistä ongelmallisena?

  10. #1105

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Epäilisin kirjoitusvirhettä, jossa samaan lauseeseen on tullut sekä "ei pidä tarkoituksenmukaisena" että "pitää ongelmallisena". Pöytäkirjan muotoilua en löydä, mutta Otson blogissa lukee, että "emme pidä karsimista hyvänä"

  11. #1106
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7538

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Entinen HS:n toimittaja Juha Salonen kirjoittaa Vantaan sanomissa HSL:n avioinnista Raidejokerista. Otsikon mukaan Raidejokerilla on seudun raidehankkeiden paras hyötyjen ja kustannusten suhde. Lisäksi Raidejokeri on ”halpa” raidehankkeiden sarjassa. Pisran hintana on 900 M€, Kivenalhden meton hinta on 873 M€ ja Östersundomin metro 870 M€. Raidejokerin kustannusarvio on pienin, 280 M€. Espoon kaupunkirata on suunnilleen samanhintainen, 290 M€.

    HSL on verrannut raidehankkeita seuraavan liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelun tarpeisiin.

    HSL:n Sini Puntanen kertoo jutussa, että kalliiden raidehankkeiden hyödyt lisääntyvät vuoteen 2040 mennessä, kun niiden varrelle rakennetaan. Raidejokerin etu on, että sen varsi on rakennettu jo nyt. Kun rahaa on niukasti, sopii luonnollisesti kysyä, kannattaako ensin käyttää rahaa hankkeisiin, joille on tarvetta 25 vuoden kuluttua, vai hankkeisiin, joille on tarvetta jo nyt.

    Myös työllisyyden ja elvytyksen kannalta Raidejokeri on epäilemättä moninkertaisesti parempi kuin Kivenlahden metro, johon hallitus haluaa panna kaikkein eniten rahaa. Raidejokerin kanssa suunnilleen yhtä pitkä Tampereen raitiotie tuottaa välittömästi 2400 henkilötyövuotta, joten Raidejokerin työllistävyys on samaa luokkaa. Kivenlahden metron työllistävyys lienee samassa luokassa kuin Pisaralla, joka on yhtä kallis tunnelihanke. Pisaran välitön työllistävyys on 1500 henkilötyövuotta. Raidejokerin rakentaminen siis työllistää suoraan selvästi enemmän kuin Kivenlahden metro, vaikka Raidejokerin kustannus on vain 1/3 Kivenlahden metron kustannuksesta.

    Raidejokerin työllistävyyteen liittyy myös lisä, jota metrossa ja Pisarassa ei ole eikä siihen tule. Raidejokerin rakentaminen laukaisee valmiiksi kilpailutetun ja sovitun raitiovaunujen hankintaopiton kotimaasta Transtechilta. Arvelen, että vaunutialus työllistää 1200–1500 henkilötyövuotta lisää rakentamisen 2400 henkilötyövuoden päälle. Hallituksen kannattaisi miettiä tätä työllistämismahollisuutta, sillä valtion tukea maksetaan vain radanrakentamiseen. Raitiovaunut HKL ostaa omalla rahallaan.

    Antero

  12. #1107
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Raide-Jokerin hankesuunnitelman hankinnasta päätettäneen 11.11.2014 kaupunkisuunnittelulautakunnass

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaupunkisuunnittelulautakunta, esityslista 11.11.2014
    Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää valita konsulttiryhmän Ramboll Finland Oy ja WSP Finland Oy alikonsultteina Ratatek Oy ja Saanio & Riekkola Oy kokonaistaloudellisesti edullisimpana vertailutaulukosta ilmenevin perustein Raide-Jokerin hankesuunnittelun konsultiksi.

    Konsulttityön veroton hinta on 920 000 euroa, josta Helsingin kaupungin osuus on enintään 400 000 euroa. Hankesuunnittelun ohjaukseen ja kustannuksiin osallistuvat Helsingin lisäksi Espoon kaupunki, HSL sekä Liikennevirasto ja liikenne- ja viestintäministeriö, jonka rahoitusosuus maksetaan HSL:n kautta.
    Linkki esityslistaan ja sen liitteisiin.
    --
    Lauri Räty

  13. #1108
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6473

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Nyt myös liitteet on korjattu toimimaan.

    Minulle tuli jonkinlaisena yllätyksenä se, että Jokerin on tarkoitus sivuuttaa Tapiola kokonaan. Muistan kyllä sen, että Jokeri linjattiin Espoossa uusiksi Otaniemen kautta, mikä on ihan järkevää. Mutta se, että vältellään Tapiolaa on vähän kuin välteltäisiin idässä Itäkeskusta.

    Hankesuunnitelmassa määrätään konsultti esittämään myös rakennustöiden ja käyttöönoton vaiheistus. Toivottavasti tekevät sen niin, että saadaan ensin käyttöön osuus suurin piirtein Itäkeskuksesta Huopalahteen, mielellään Pajamäkeen.

    Rakentakoon Espoo sitten loput joskus, jos konkurssipesässä on metroleikkien jäljiltä varoja jäljellä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #1109

    Liittynyt
    18.09.2013
    Viestejä
    42

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lisää faktoja:
    Suunnittelun lähtökohdat:
    - raideleveys on 1 000 mm
    - vaunuleveys on 2 400 mm
    - pysäkkien korkeus on sama kuin Helsingin raitioverkostossa nykyisin.
    Edellä mainitun lisäksi varaudutaan tilavarauksissa 2,65 metriä leveisiin vaunuihin. Lisäksi suunnitteluratkaisut tehdään siten, ettei suljeta pois mahdollisuutta myöhemmin niin erikseen päätettäessä siirtyä leveämpään raideleveyteen.

    Alustavan yleissuunnitelman mukaisesti hankesuunnitelmassa varaudutaan kahden vaunuyksikön pituisiin eli noin 60 metriä pitkiin laitureihin. Suunnittelun lähtökohtana ovat sivulaituripysäkit, mutta koska Raide-Jokerin vaunuihin tulee ovet molemmin puolin, mahdollistaa se tarvittaessa myös keskilaituriratkaisut.
    Toivottavasti pysäkit olisivat 30-32 cm korkeudella, eikä 27 cm kuten Helsingissä nykyään.
    Viimeisin muokkaaja Paaplo; 10.11.2014 kello 12:48.

  15. #1110
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6473

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Paaplo Näytä viesti
    Toivottavasti pysäkit olisivat 30-32 cm korkeudella, eikä 27 cm kuten Helsingissä nykyään.
    Sehän onnistuu kyllä, kun saadaan bussit pois ratikan pysäkeiltä. Kannattaa olla yhteydessä suunnittelijoihin, sillä se bussien poistaminen sieltä olisi ratikan etu muutenkin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raide-Jokerin nopeuttaminen
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 109
    Viimeisin viesti: 12.03.2011, 10:18
  2. HKL: Raide-Jokeria suunnitellaan
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.10.2008, 12:00
  3. Raide-Jokerin varikko
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 27.03.2008, 05:45
  4. Raide-Jokeri kannattava nykyisillä matkustajamäärillä?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 28.09.2006, 11:08
  5. Outo raide Hiekkaharjussa
    kirjoittanut Resiina foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 02.07.2006, 10:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •