Raide-Jokeri

Ongelma ratkeaisi halvimmalla perimällä kuljettajalta ostetusta lipusta sama hinta kuin nyt yökertalipusta. Tässä vaiheessa konduktööriltä ostetun lipun hinta eriytettäisiin, kioskeissa alettaisiin myydä kertalippuja, joita voi ostaa ennakkoon (vrt. turistiliput) ja tekstiviestilippu otettaisiin käyttöön muissakin kaupungeissa kuin Helsingissä. Samalla halvemman kertalipun hinta laskettaisiin arvolipun tasolle, koska nyt Kokoomus ja Tuulilasi ovat sitä mieltä että joukkoliikenne on hirveän kallista kun se matkaa 2,80 €/matka.
 
Mutta palataan rönsystä ketjun aiheeseen. Kai on itsestään selvää, että Jokerille tulee ratikkapysäkeillä automaatit ja kuljettja toimii asiakaspalvelijana, joka palvelee ensisijaisesti viemällä asiakkaat täsmällisesti perille? En näe mitään syytä sille, miksi näin ei olisi.

Antero
Olisi todella masentavaa, jos ei edes siitä päästäisi yksimielisyyteen, että Raide-Jokerin kuljettaja keskittyy ajamiseen. Kun kaikki tiedämme mikä on teoreettinenkin minimaika ennenkuin ensimmäinen vaunu linjalle lähtee liikkeelle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tiina Elon (vihr. Espoon kaupunginhallituksen 1. varapuhis) twiittivirrasta napattua:

"Raide-Jokeri esitetään linjattavaksi Leppävaarasta Otaniemeen ja edelleen Keilaniemeen Kehä I:n vartta pitkin. Asia kh:ssa maanantaina."
 

Sinänsä ehkä ihan hyvä valinta kahden pahan välillä, kun alue on rakennettu niin hajanaisesti että yhdellä raitiotiellä ei vaan voi kaikkia kohteita kattaa. Mainitut perusteet tosin vähän naurattavat:

Espoon kaupunginhallituksen esityslista sanoi:
Tapiola-vaihtoehdossa voimakas raideliikenne olisi vieras elementti Laajalahden pientaloalueella sekä Tapiolassa, jossa pikaraitiotien sijoittaminen Louhentielle ja erityisesti Pohjantielle on kulttuurimaiseman kannalta ongelmallista.

Raitiotiehän nyt olisikin pilannut omakotitaloalueen ja Tapiolan lopullisesti. :roll:
 
Sinänsä hyvä perustelu, että Tapiolan-vaihtoehdossa olisi edelleen tarvittu runkolinjamaista palvelua välille Otaniemi-Leppävaara. Lisäksi Tapiola on jo oma aluekeskuksensa, josta löytyy jo "kaikkea". Kehä I:n varteen (toivottavasti varteen eikä keskelle) saadaan pykättyä niinkin nopea pikaratikka, että matka-aika Tapiolasta Leppävaaraankaan ei kasva. Olisi myös toivottavaa, että tämä johtaisi Kehä I:n bulevardisointiin - nopeusrajoituksen lasku 60 km/h:n olisi käytännössä 0-10 km/h ja ruuhkassa aina se 0kmh eli sen suhteen ei pitäisi olla valittamista. Kehä I-bulevardi voisikin jatkua suoraan nykyisen Länsiväylän reittiä Helsinkiin päin - ja miksei se ratikkakin, korvaten busseja 20 sekä 555.
 
Lilja Tammisen blogista http://liljat.fi/2014/08/hkl-johtokunta-10-112014-odotetaan-siemensia-valittiin-toimitusjohtaja/

Lilja Tamminen: Johtokunnan ylimääräinen kokous 25.8.2014 sanoi:
Tj 2) Talousarvioehdotus (Raidejokerin aikataulu)

Taloussuunnitelmassa raidejokerin rakentamisen aloitusta on siirretty vuodella tulevaisuuteen vuosittaisen investointibudjetin pitämiseksi maltillisena karsimalla kaupungin pyynnöstä 65 M€. Sinänsä järjestely on erikoinen, koska kokonaisvaltaisesti rahaa kuluu kuitenkin sama määrä.

Lisäsimme johtokunnan yksimielisellä päätöksellä päätökseen tekstin:

”Johtokunta tiedostaa investointien budjettikurin, mutta pitää ongelmallisena liikennehankkeiden lykkäämistä tarkoituksenmukaisena.”
 
Yritetäänkö tuossa lopussa sanoa, että pidetään tarkoituksenmukaisten liikennehankkeiden lykkäämistä ongelmallisena?
 
Epäilisin kirjoitusvirhettä, jossa samaan lauseeseen on tullut sekä "ei pidä tarkoituksenmukaisena" että "pitää ongelmallisena". Pöytäkirjan muotoilua en löydä, mutta Otson blogissa lukee, että "emme pidä karsimista hyvänä"
 
Entinen HS:n toimittaja Juha Salonen kirjoittaa Vantaan sanomissa HSL:n avioinnista Raidejokerista. Otsikon mukaan Raidejokerilla on seudun raidehankkeiden paras hyötyjen ja kustannusten suhde. Lisäksi Raidejokeri on ”halpa” raidehankkeiden sarjassa. Pisran hintana on 900 M€, Kivenalhden meton hinta on 873 M€ ja Östersundomin metro 870 M€. Raidejokerin kustannusarvio on pienin, 280 M€. Espoon kaupunkirata on suunnilleen samanhintainen, 290 M€.

HSL on verrannut raidehankkeita seuraavan liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelun tarpeisiin.

HSL:n Sini Puntanen kertoo jutussa, että kalliiden raidehankkeiden hyödyt lisääntyvät vuoteen 2040 mennessä, kun niiden varrelle rakennetaan. Raidejokerin etu on, että sen varsi on rakennettu jo nyt. Kun rahaa on niukasti, sopii luonnollisesti kysyä, kannattaako ensin käyttää rahaa hankkeisiin, joille on tarvetta 25 vuoden kuluttua, vai hankkeisiin, joille on tarvetta jo nyt.

Myös työllisyyden ja elvytyksen kannalta Raidejokeri on epäilemättä moninkertaisesti parempi kuin Kivenlahden metro, johon hallitus haluaa panna kaikkein eniten rahaa. Raidejokerin kanssa suunnilleen yhtä pitkä Tampereen raitiotie tuottaa välittömästi 2400 henkilötyövuotta, joten Raidejokerin työllistävyys on samaa luokkaa. Kivenlahden metron työllistävyys lienee samassa luokassa kuin Pisaralla, joka on yhtä kallis tunnelihanke. Pisaran välitön työllistävyys on 1500 henkilötyövuotta. Raidejokerin rakentaminen siis työllistää suoraan selvästi enemmän kuin Kivenlahden metro, vaikka Raidejokerin kustannus on vain 1/3 Kivenlahden metron kustannuksesta.

Raidejokerin työllistävyyteen liittyy myös lisä, jota metrossa ja Pisarassa ei ole eikä siihen tule. Raidejokerin rakentaminen laukaisee valmiiksi kilpailutetun ja sovitun raitiovaunujen hankintaopiton kotimaasta Transtechilta. Arvelen, että vaunutialus työllistää 1200–1500 henkilötyövuotta lisää rakentamisen 2400 henkilötyövuoden päälle. Hallituksen kannattaisi miettiä tätä työllistämismahollisuutta, sillä valtion tukea maksetaan vain radanrakentamiseen. Raitiovaunut HKL ostaa omalla rahallaan.

Antero
 
Raide-Jokerin hankesuunnitelman hankinnasta päätettäneen 11.11.2014 kaupunkisuunnittelulautakunnass

Kaupunkisuunnittelulautakunta sanoi:
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää valita konsulttiryhmän Ramboll Finland Oy ja WSP Finland Oy alikonsultteina Ratatek Oy ja Saanio & Riekkola Oy kokonaistaloudellisesti edullisimpana vertailutaulukosta ilmenevin perustein Raide-Jokerin hankesuunnittelun konsultiksi.

Konsulttityön veroton hinta on 920 000 euroa, josta Helsingin kaupungin osuus on enintään 400 000 euroa. Hankesuunnittelun ohjaukseen ja kustannuksiin osallistuvat Helsingin lisäksi Espoon kaupunki, HSL sekä Liikennevirasto ja liikenne- ja viestintäministeriö, jonka rahoitusosuus maksetaan HSL:n kautta.

Linkki esityslistaan ja sen liitteisiin.
 
Nyt myös liitteet on korjattu toimimaan.

Minulle tuli jonkinlaisena yllätyksenä se, että Jokerin on tarkoitus sivuuttaa Tapiola kokonaan. Muistan kyllä sen, että Jokeri linjattiin Espoossa uusiksi Otaniemen kautta, mikä on ihan järkevää. Mutta se, että vältellään Tapiolaa on vähän kuin välteltäisiin idässä Itäkeskusta.

Hankesuunnitelmassa määrätään konsultti esittämään myös rakennustöiden ja käyttöönoton vaiheistus. Toivottavasti tekevät sen niin, että saadaan ensin käyttöön osuus suurin piirtein Itäkeskuksesta Huopalahteen, mielellään Pajamäkeen.

Rakentakoon Espoo sitten loput joskus, jos konkurssipesässä on metroleikkien jäljiltä varoja jäljellä.
 
Lisää faktoja:
Suunnittelun lähtökohdat:
- raideleveys on 1 000 mm
- vaunuleveys on 2 400 mm
- pysäkkien korkeus on sama kuin Helsingin raitioverkostossa nykyisin.
Edellä mainitun lisäksi varaudutaan tilavarauksissa 2,65 metriä leveisiin vaunuihin. Lisäksi suunnitteluratkaisut tehdään siten, ettei suljeta pois mahdollisuutta myöhemmin niin erikseen päätettäessä siirtyä leveämpään raideleveyteen.

Alustavan yleissuunnitelman mukaisesti hankesuunnitelmassa varaudutaan kahden vaunuyksikön pituisiin eli noin 60 metriä pitkiin laitureihin. Suunnittelun lähtökohtana ovat sivulaituripysäkit, mutta koska Raide-Jokerin vaunuihin tulee ovet molemmin puolin, mahdollistaa se tarvittaessa myös keskilaituriratkaisut.
Toivottavasti pysäkit olisivat 30-32 cm korkeudella, eikä 27 cm kuten Helsingissä nykyään.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti pysäkit olisivat 30-32 cm korkeudella, eikä 27 cm kuten Helsingissä nykyään.

Sehän onnistuu kyllä, kun saadaan bussit pois ratikan pysäkeiltä. Kannattaa olla yhteydessä suunnittelijoihin, sillä se bussien poistaminen sieltä olisi ratikan etu muutenkin.
 
Takaisin
Ylös