Raide-Jokeri

Tai onko kyse siitä, että Jokeria ei haluta, vai ettei osata.

Näinkö:

Asukastilaisuudessa:
"Joo, meidän on nyt pakko rakentaa kaikki teidän viimeiset vihrealueet täyteen, kun me tehdään tää spora."
"No sitten te ette tee sitä sporaa."
"Okei, ei sit."

Ja saunan lauteilla:
"Hyvinhän se meni, just niin kuin suunniteltiin. Nyt ei tarvii tehdä mitään."
"Mutta mitä jos tehtäis kuitenkin joku metro jonnekin?"
"Joo, mahtava idea!"
 
Juu, pisti heti silmään tuo "puistoalue".
Liikenneväylän vieressä oleva suoja-alue ei ole puistoalue, vaikka siinä kasvaakin jotain. Tällaisia ”puistoja” on Helsingissä hehtaarikaupalla, esimerkiksi liikenneympyröiden keskellä tai mootoritieliittymien ramppien vierellä ja silmukoiden sisällä. Tietenkin näillä alueilla kasvaa jotain, sillä vaikka niihin ei mitään istutettaisi, kasvillisuus valtaa ne joka tapauksessa. Mutta eivät ne silti muutu ”puistoiksi”.

Yleiskaavan bulevardisointi-ideassa ajatus on, että nämä hukkaan menevät alueet otettaisiin käyttöön poistamalla se liikennehaitta, jonka vuoksi suoja-alue tarvitaan. Kas kun autoilun puolustajat eivät ole hoksanneet vastustaa bulevardisointia samalla perusteella: Bulevardisointi tuhoaa hehtaarikaupalla Helsingin puistoja. Nyt tietysti tämäkin argumentti tulee, kun tämän idean heille tässä annoin.

Antero
 
Yleiskaavan bulevardisointi-ideassa ajatus on, että nämä hukkaan menevät alueet otettaisiin käyttöön poistamalla se liikennehaitta, jonka vuoksi suoja-alue tarvitaan. Kas kun autoilun puolustajat eivät ole hoksanneet vastustaa bulevardisointia samalla perusteella: Bulevardisointi tuhoaa hehtaarikaupalla Helsingin puistoja. Nyt tietysti tämäkin argumentti tulee, kun tämän idean heille tässä annoin.

Jos käännettääisiin argumentit hieman toisin päin. Aika monella perheellä on auto, joillakin useitakin. Suomessa on 2.5 miljoonaa henkilöautoa eli jokaista ajokortti-ikäistä kohden on n 1 auto. Vaikka autoista 2 miljoonaa olisi muualla kuin Helsingin seudulla, niin tänne jää puoli milliä.

Suomessa on 650.000 koiraa ja määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Olen lukenut haastattelun jossa eräs asiantuntija sanoi että Suomen ympäristö sietäisi n 250.00 koiraa, ja että 650.000 on liikaa. Vaikka Suomen koirista valtaosa asuisi muualla kuin Helsingissä, niin ajatus millainen joukkovoima 100.000 perhettä Helsingissä jotka omistavat koiran on puistattava. Kun vielä yhdistää tämä siihen että kuinka monella koiraperheellä on auto tai kaksi, koska autoja tarvitaan koirien kuskaamiseen, niin sekä autoilun että koiranomistamisen puolustajat ovat käytännössä liittoutuneet puistojen tuhoamista vastaan. Ja nämä ihmiset teivät välttämättä vaadi mitään hoidettuja puistoja, sellaiset joutomaat jonne koirat voivat tehdä tarpeensa ilman että p-skoja tarvitsee kerätä, ovat juuri sitä mitä he haluavat ja niiden tuhoamista he vastustavat.

t. Rainer
 
Rainerin viime päivien koirahorinat ovat ihan 5/5

Mulla on kaks koiraa, eikä niitä koskaan tarvitse viedä autolla minnekään. Eikä ne tartte edes Sibeliuksen/Topeliuksen -puiston kokoista ulkoilualuetta, vaan Hesperianpuisto riittää ihan hyvin. Pidemmät lenkit rannoilla tai keskuspuistossa. Jos multa kysytään, niin koirat tykkäävät kaupungista, koska kaupungissa on tiheään muita koiria ja paljon hajuja.
 
Pitäisiköhän koiran hankinta kenties jättää tekemättä, jos ei korttelin parin matkaa lähimpään puistoon jaksa kävellä? Tai pitäisiköhän sitten muuttaa pois kaupungista, jos ei kykene? Kyllä kaupunkikoira viihtyy kaupunkilaisihmisten kodeissa. En usko, että niitä autolla puistoon vieviä asuu kaupungissa niin paljon.
 
HS: Raide-Jokeri uhkaa viivästyä useilla vuosilla – Helsinki laittaa kapuloita rattaisiin

[...]

Helsingin kaupungin tiukka investointikatto ei alun perin ulottunut kaupungin liikelaitoksiin. HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskosken mukaan HKL:lle on räätälöity oma investointikatto.

[...]

HKL:n investointibudjetista suuri osa on Lehmuskosken mukaan pakko toteuttaa.

"Me emme voi karsia uusien raitiovaunujen tai metrovaunujen hankinnasta, koska raitioverkko laajenee Ilmalaan ja Jätkäsaareen, ja länsimetro aloittaa vuoden kuluttua", Lehmuskoski listaa.

Välttämättömien töiden listalla on myös vanhojen metroasemien peruskorjauksia ja Laajasalosta keskustaan kurkottava joukkoliikenneyhteys, Kruunusillat.

Ainoa liikkuva palikka oli Raide-Jokeri, joka investointina on yhteensä 300 miljoonan euron suuruinen. Kuluja ovat jakamassa Helsinki ja Espoo, mutta myös valtion osallistumista urakkaan on odotettu.

[...]

Suuryllätys. Mutta kappas vaan, että Kruunusiltoja pidetään välttämättöminä. Saapi nähdä, miten kauan.
 
Sisältää myös tällaisia:

"HKL:n investointisuunnitelma 5/2015 sisälsi automaattimetron investoinnit niin aikataulutettuina, että automatisoitu metro olisi voitu ottaa käyttöön 2020-luvun alussa. HKL:n johtokunta päätti kuitenkin kesäkuussa, että HKL selvittää sellaista vaihtoehtoista metron kehittämispolkua, joka mahdollistaisi automatisoinnin toteuttamisen vasta myöhemmin 2020-luvun lopussa. HKL:n päivitetty investointisuunnitelma 2016 - 2025 ei sisällä metron automatisointi-investointeja, joita oli kevään esityksessä 350,0 milj. euroa."
.........

"HKL:n investointiesitykseen on lisätty 14,4 milj. euroa nykyisen Siemensin toimittaman kulunvalvontajärjestelmän vaihtamiseksi Mipro Oy:n järjestelmään. Myös nykyisten metrojunayksiköiden vaihto-osien hankintaan on varattu 12,0 milj. euroa enemmän kuin HKL:n aikaisemmassa esityksessä 5/2015. Tämä on tarpeen, koska vanhojen metrojunayksiköiden käyttö on jatkumassa pitkälle 2020-luvun loppupuolelle, eikä vanhoja vaunuja korvata uusilla 2020-luvun alussa niin kuin vielä oli suunniteltu esityksessä 5/2015."

Minusta ihan järkevää hyllyttää automaattimetro jonnekin kauas tulevaisuuteen ja pidentää M100- ja M200-junien käyttöikää roimasti.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:57 ----------

Tässä tämä investointisuunnitelma, joka on HKL-johtokunnan käsiteltävänä ensi viikolla:

http://www.hel.fi/static/public/hel...itos_(HKL)_talousarvioehdotus_2016_ja_ta.html

---------- Viestit yhdistetty klo 15:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:00 ----------

Entäs tämä sitten:

"HKL on siirtänyt Raide-Jokeriin varattuja investointimäärärahoja eteenpäin niin, että Raide-Jokerin käyttöönotto tapahtuu vasta 2020-luvun lopulla, kun ensiksi on toteutettu Laajasalon joukkoliikennesilta ja Laajasalon raitioliikenneyhteydet. HKL:n aikaisemmassa esityksessä 5/2015 Raide-Jokeri oli budjetoitu niin, että sen käyttöönotto olisi tapahtunut vuonna 2023. Raide-Jokeriin on nyt käsiteltävänä kymmenen (10) vuoden investointikaudella budjetoitu 112,3 milj. euroa, kun kevään esityksessä ko. investointikauden investointivaraukset olivat vielä yhteensä 216,6 milj. euroa.

Laajasalon raitioratakokonaisuuden ja Raide-Jokerin liikennöintiin on investointisuunnitelmassa varauduttu niin, että liikenteessä käytetään HSL:n esittämien suunnittelutavoitteiden mukaisesti 45 metrin pituisia, nykyistä pidempiä raitiovaunuyksikköjä. HKL:n aikaisemmassa esityksessä 5/2015 HKL:n budjetointi perustui vielä nykyisenkaltaisiin lyhyisiin vaunuihin, mutta kesän aikana on tarkentunut, että liikennöinti Laajasaloon on kokonaistaloudellisesti kannattavampaa hoitaa pitkillä vaunuilla. Laajasalon pitkiin vaunuihin on nyt talousarvio- ja taloussuunnitelmassa 2016 - 2018 varattu yhteensä 104,4 milj. euroa, kun esityksessä 5/2015 liikenne oli ajateltu hoidettavan ns. lyhyillä vaunuilla, mihin investointiin oli varauduttu käyttämään 61,7 milj. euroa mikä on 42,7 milj. euroa vähemmän kuin investointi, minkä HKL tämänhetkisten selvittelyjen perusteella näkee tarkoituksenmukaiseksi.

HKL:n päivitetty suunnitelma sisältää 59,1 milj. euron varautumisen 20 uuden Artic-vaunun tilaamiseen jo tilattujen Artic-vaunujen lisäksi. Hankinta toteutuu, jos 2000-luvun alussa hankittujen Variotram-vaunujen hankintasopimus joudutaan purkamaan vaunuissa havaittujen vikojen takia."
 
"HKL:n päivitetty investointisuunnitelma 2016 - 2025 ei sisällä metron automatisointi-investointeja, joita oli kevään esityksessä 350,0 milj. euroa."

Täh, milloin automaattimetro paisui tuommoisiin lukemiin? Kalleimmatkin näkemäni hinnat olivat muistaakseni puolet tuosta. Samapa tuo tietysti, kun töpseli jo irroitettiin.
 
Täh, milloin automaattimetro paisui tuommoisiin lukemiin? Kalleimmatkin näkemäni hinnat olivat muistaakseni puolet tuosta.

Tuo hinta taisi sisältää myös M100- ja M200-junia korvaavat junat.

Mutta tämä investointikatto johtanee ainakin siihen, että HKL:n on turha ehdottaa metron automatisointia uudestaan ihan pian.
 
Oikeastaan raide-jokeri olisi parempi hylätä, jos vaan jotenkin saataisiin muita raitioverkon laajennuksia eteenpäin. Esimerkiksi keskusta - Laajasalo, Tali-Oulunkylä ja Huopalahti-Munkkiniemi - Pasila - Kalasatama olisi hyvä kolmen linjan laajennus.

Joka tapauksessa Laajasalon pitää olla ekana listalla.
 
Oikeastaan raide-jokeri olisi parempi hylätä, jos vaan jotenkin saataisiin muita raitioverkon laajennuksia eteenpäin. Esimerkiksi keskusta - Laajasalo, Tali-Oulunkylä ja Huopalahti-Munkkiniemi - Pasila - Kalasatama olisi hyvä kolmen linjan laajennus.

No ei. Poikittaisliikenteeseen kannattaisi panostaa nyt. Kaupungin rakentuminen ja kehittyminen ottaa aikansa, eikä Helsinkiin synny lisää kaupunkia, jos noilta nykyisiltä kaupungin laita-alueilta ei pääse kuin keskustaan. Nolla-jokeri tarvitaan myös, mutta ykkönen on jopa tärkeämpi.

Pohjimmiltaan on kyse siitä, että Itäkeskus, Ogeli, Haaga, Pitsku jne pysyvät lähiönä niin kauan kuin niistä on raideyhteys ainoastaan keskustaan. Kun luodaan olemassaolevaan nähden poikittainen raideyhteys, niillä on edellytykset olla keskuksia itsessään. Kehityksen voi laittaa aluilleen nyt tai myöhemmin. Jos myöhemmin, mitään ei tapahdu nyt.
 
No ei. Poikittaisliikenteeseen kannattaisi panostaa nyt. Kaupungin rakentuminen ja kehittyminen ottaa aikansa, eikä Helsinkiin synny lisää kaupunkia, jos noilta nykyisiltä kaupungin laita-alueilta ei pääse kuin keskustaan. Nolla-jokeri tarvitaan myös, mutta ykkönen on jopa tärkeämpi.

Pohjimmiltaan on kyse siitä, että Itäkeskus, Ogeli, Haaga, Pitsku jne pysyvät lähiönä niin kauan kuin niistä on raideyhteys ainoastaan keskustaan. Kun luodaan olemassaolevaan nähden poikittainen raideyhteys, niillä on edellytykset olla keskuksia itsessään. Kehityksen voi laittaa aluilleen nyt tai myöhemmin. Jos myöhemmin, mitään ei tapahdu nyt.

Jos ns. Raide-jokerin oletulla kulku-uralla kuklee nyt oranssibussi, niin eiköhän kannattaisi ensin laittaa vähät ajatus/suunnittelujarahat muihin poikittaisyhteyksiin. Ettei tapahdu länsimetroja ja kehärataa?
 
Jos ns. Raide-jokerin oletulla kulku-uralla kuklee nyt oranssibussi, niin eiköhän kannattaisi ensin laittaa vähät ajatus/suunnittelujarahat muihin poikittaisyhteyksiin. Ettei tapahdu länsimetroja ja kehärataa?

En taida ymmärtää mitä tarkoitat ja jos arvaankin oikein, en ymmärrä logiikkaa.
 
En taida ymmärtää mitä tarkoitat ja jos arvaankin oikein, en ymmärrä logiikkaa.

Varmaan ajatus on, että oranssin värinen bussi olisi houkuttelevampi kuin se tavallinen sininen. Näin tietysti onkin – muutenhan ei oltaisi nykyisessä tilanteessa, jossa 550-linjaa ei enää kyetä bussilla hoitamaan vaan tarvitaan suurempi kulkuväline.

Edelleen viittaus tunneloituihin raskasraidehankkeisiin varmaan tarkoittaa pelkoa kustannusten moninkertaistumisesta. Se pelko on onneksi aiheeton, sillä Jokeri saadaan rehelliselläkin suunnittelulla ihan riittävän kannattavaksi. Ei siis ole tarvetta alimitoittaa budjetteja.

Minusta jokerin ongelma on lähinnä se, että ratikka on oikeasti tarpeellinen ja perusteltu vain muutaman tunnin päivässä. Kyllä tuon bussilla hoitaa iltaisin, viikonloppuisin ja niin edelleen. Mutta arjen ruuhkissa ei hoida – siksi se ratikka tarvitaan. (No joo, eipä moottoriteitä ja kuusikaistaisia kehäteitäkään tarvita kuin ruuhka-aikaan, silti ne on rakennettu.)

Kokonaan eri juttu on sitten se, että viivästyykö jokeri nyt oikeasti vai onko tämä vain jonkinlaista taktikointia.

Onko se liikelaitosten ja sitä myöten HKL:n investointikatto virkamiesten keksintö vai – kaupungin budjetin tavoin – puolueiden sopima? Jos katosta ovat vain virkamiehet päättäneet, silloin se ei sido poliittista päätöksentekoa mitenkään, eli johtokunta, kaupunginhallitus ja viime kädessä valtuusto voivat vallan hyvin pitää jokerin taloussuunnitelmassa.
 
Takaisin
Ylös