Nyt vähän nolottaa. Virkistit muistiani, ja kyllähän tämä asia periaatteessa oli tiedossani. On vaan niin syvälle iskostunut se ajatus, että raideleveys määräisi käytävän leveyden ja unohtumaan pääsi, miten metrin raideleveyden ja korin ulkoreunan väliin jää sopivammin tilaa kuin leveämmillä raideleveyksillä.
---------- Viestit yhdistetty klo 21:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:39 ----------
Ja onkin. 75 mm on yllättävän paljon lisätilaa, sen huomaisi istumismukavuudessa ilman muuta.
En mä niitä loivia ramppeja sentään rohkenisi kyttyröiksi kutsua, edes sarkastisesti. Mulle ei ainakaan ole ongelma seisoskella siinä loivan rampin kohdalla, tosin se käytävä on muuten aika ahdas, mutta se ei johdu rampista. Podesterit puolestaan on pelkkää plussaa – Varion katutasossa istuminen tuntuu tosi ikävältä ja kuulemma vanhemmille ihmisille podesterit ovat pelastus, kun istumaan ja etenkin seisomaan pääsee niiden ansiosta paljon helpommin.
Onko Vario sun mielestä mukava vaunu siis matkustajan näkökulmasta? Mulle tulee selkä kipeäksi Varion penkeissä, minkä täytyy johtua selkänojan muotoilusta, koska selkää eivät haittaa nivelvaunujen eikä Articin penkit. Vario nykäisee inhottavasti kaarteissa, on meluisa ja neljän hengen loosit ovat ahtaamman kuin Articissa. Podesterit tuli jo mainittua.
Variot ovat hienon näköisiä, mutta hyvät puolet jäävät mun mielestä kyllä siihen. Mukavin on Valmetin nivel, jossa on reilusti yhden hengen paikkoja, leveä käytävä ja parhaat näköalat. Artic ei pääse samalle tasolle, mutta matalaksi se on hyvä.