Sivu 8 / 89 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4567891011121828486888 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 106-120/1325

Viestiketju: Raide-Jokeri

  1. #106
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6429

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Tekniikka ja talous -lehti kertoo, että raidejokeri olisi valmis vuonna 2016. Toivotaan!

    http://www.tekniikkatalous.fi/rakenn...&wtm=-23022009

    Tämän viikon keskiviikkona (Espoo) ja torstaina (Hki) on asukas- ja keskustelutilaisuudet. Alustava yleissuunnitelma alkaa valmistua.

  2. #107
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7538

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    p.s Oli muuten aika jännä nähdä, miten Antero sinä et meinannut pysyä Oulunkylän koululla housuissasi, kun konsultti totesi raidejokerin olevan maailmanlaajuisestikin pitkä.
    Väitehän oli täysin perätön, mikä johtunee konsultin lyhyestä virkaiästä ja siihen liittyvistä rajallisista tiedoista. Sitten, kun ratikkalinja alkaa olla yli 100 km, sitä voi pitää pitkänä. Oikeasti pitkä ratikkalinjahan on reilusti yli 200 km, ja kulkee katuverkossa kaupunkikeskustan läpi pysyen täysin aikataulussaan.

    Tule vaan ensi kerralla rohkeasti moikkaamaan, en minä pure.

    Antero
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 28.02.2009 kello 14:42. Syy: jaettu viesti kahtia

  3. #108
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    873

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Raidejokerin Yleissuunnitelma luonnos
    http://www.raidejokeri.info/yleissuunnitelmaluonnos.htm

    Käykää katsomassa

  4. #109

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Raidejokerin Yleissuunnitelma luonnos
    http://www.raidejokeri.info/yleissuunnitelmaluonnos.htm

    Mielestäni muuten hyvä suunnitelma, mutta minua hämää se, ettei Itäkeskukseen ole tehty keskilaituripysäkkiä. Kun vaunut joka tapauksessa ovat kaksisuuntavaunuja (kääntösilmukoitahan ei ole), niin miksi hukata tilaa tekemällä erilliset kääntöraiteet, kun voitaisiin tehdä hyvin keskilaiturikin suoraan kääntöpaikalle. Vai onko se niin tärkeää, että kuljettaja voi ajaa "kahville" eri paikkaan? Keskilaituria ehdotan siksi, ettei matkustajan tarvitsisi päättää, kummalta laiturilta seuraava vuoro lähtee. Laiturilla olisi tietysti opastin, joka kertoisi selkeällä nuolella, kumpi juna lähtee ensin.

    Tapiolan päässä vähän sama juttu. Pohjoisesta tultaessa kävelymatka jättöpysäkiltä metron portaisiin on 150 metriä! Keskilaiturilla ehkä voitaisiin tila käyttää järkevämmin. Tai sitten ei, mutta onkohan asiaa edes pohdittu? Muutenkin ajoneuvoliikenteen läpiajon jättäminen Stockmannin alle on mielestäni tyhmää. Kun Tapiolan kallioista tulee muutenkin yhtä suurta Antero Vipusta, miksei sitä epämiellyttävintä osaa voinut viedä samalla maan alle?

  5. #110
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6429

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Kääntöraiteilla ja useammalla lähtöraiteella on varmaan ajateltu toimintavarmuutta; häiriön sattuessa muutama vuoro saadaan parkkiin kääntöraiteistolle aikaa tasaamaan ym.

    Tapiola tosiaan näyttää aikamoiselta sopalta. Eiköhän siihen vielä mietitä sujuvampia ratkaisuja, joissa bussien ja ratikoiden ei tarvitse jatkuvasti olla risteilemässä toistensa kanssa. Metrohan tuo oman lusikkansa Tapiola-soppaan, eli liityntäbussien, läpiajavien bussien ja ratikan vuoksi tuo Tapiolan terminaali menee koko lailla uusiksi joka tapauksessa.

    Lisäksi olen jossain määrin huolissani Pitäjänmäentiestä ja Pakilantiestä. Niiden kohdalla ollaan luomassa helsinkiläisittäin uudentyyppistä väylää, eli pääkatua, jonka keskellä on ratikka, mutta jonka sivukaduista iso osa on valo-ohjaamattomia ja kääntyminen on sallittu vasemmalle. Autot tulevat ryhmittymään suoraan ratikan raiteille odottaessaan pääsyä vasemmalle.

    Nykyisillä suurilla pääväylillä vasemmalle ratikkakaistojen yli kulkeva liikenne on pääsääntöisesti ohjattu liikennevaloilla, jolloin autot eivät pääse ryhmittymään kiskoille punaisen palaessa. Tukholmankadulla, joka nykyverkosta muistuttaa eniten ratkaisuiltaan em. katuja, näin ei ole, ja siellä ongelmat ovat aivan jatkuvia varsinkin Mäntytien ja Topeliuksenkadun kohdalla. Kääntyvät autot blokkaavat ratikan odotellessaan kiskoilla. Tällaisia ei tarvita lisää.

  6. #111
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3501

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Kun katselen tuota yleissuunitelmaa, niin mieleeni juolahtaa yksi toinenkin kysymys noista puolenvaihtopaikosta: onkohan niitä tarkoitus olla myös itse reitin varrella? Jos 2-suuntavaunuilla ajetaan, niin olisivat käsittääkseni aika oleellinen asia liikenteen hoidon kannalta esimerkiksi häiriötilanteissa yms.

  7. #112
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Kun katselen tuota yleissuunitelmaa, niin mieleeni juolahtaa yksi toinenkin kysymys noista puolenvaihtopaikosta: onkohan niitä tarkoitus olla myös itse reitin varrella?
    Kyllä on, kysyin asiasta suunnitelmaa tehneeltä konsultilta ja hän vastasi puolenvaihtopaikkoja suunnitellun noin kilometrin välein.

    Minäkin olisin kaivannut enemmän keskilaitureita pysäkeille. Mielestäni keskilaituripysäkillä saadaan aikaiseksi yhtenäisempiä pysäkkialueita ja sellaisia voi jo kutsua pikemmin asemiksi.
    Viimeisin muokkaaja Lauri Räty; 28.02.2009 kello 19:54.
    --
    Lauri Räty

  8. #113
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Hienosti varsinkin Helsingin puolella on suunnitelmassa autoväylän vieressä kulkevaa rataa. Pakollinen valitus, kumma kun tälläistä ei osata suunnitella perinteisempään ratikkaverkkoon...

    Henkilökohtaisesta preferoisin myös suunnitelmassa olevia sivulaituripysäkkejä keskilaituripysäkeihin. Erityisesti rakennetussa ympäristössä sivulaiturit sulautuvat kauniisti ympäröivään alueeseen, eikä pääse syntymään tunnetta muusta alueesta eristetystä asemasta. Päätepysäkeillä keskilaituri olisi toki jossain määrin käytännöllisempi kuin sivulaiturit.

  9. #114

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    1956

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Espoossa olevat katuradat ovat kuitenkin vähäliikenteisiä jakelukatuja, toisin kuin Helsingin puolella olevat merkittävätkin liikennekadut joilla rata kulkee vierellä. Espoossa on samaan tapaan omaa rataa sekä metsässä että isojen katujen keskellä.

  10. #115
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3501

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lauri Räty Näytä viesti
    Kyllä on, kysyin asiasta suunnitelmaa tehneeltä konsultilta ja hän vastasi puolenvaihtopaikkoja suunnitellun noin kilometrin välein.
    Kun tuossa ajattelin lisää, niin taitaa Jokerin kaltaiselle yksittäiselle pikaraitiolinjalle olla nuo puolenvaihtopaikat aivan välttämättömiä, jotta liikennettä tosiaankin voitaisiin hoitaa myös kaikenlaisissa poikkeustilanteissa. Kun ei ole yhteyttä muuhun raitiotieverkkoon (tuleeko sellainen?) ei voi poikkeusreittejäkaan järjestää muuten. Näin ollen 2-suuntavaunut ovat lähes pakollinen juttu, jotta pysäkeilläkin voitaisiin toimia vaunun kummalta puolelta tahansa.

    Jokeri tuo kyllä mielenkiintoisia lisiä raideliikenneverkkoon YTV-alueella ja ainakin pitkät ratikkayhdistelmät aivan katuliikenteessä (Jokerilla on kuitenkin useita osuuksia, jossa ajetaan normaalin liikenteen seassa) on sellainen asia, jota ei ole muuten kuin raitioliikenteen poikkeustilanteissa ole tietääkseni harrastettu. Onko muuten Jokerin liikennesuunitelma edennyt? Eli ajetaanko linjaa yksittäisillä 40-45-metrisillä vaiko kenties kahdella noin 30-metrisilla multippeliajona? Joko raideleveydesta tai muista sellaisista on päästy yhteisymmärrykseen?

  11. #116

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1253

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Henkilökohtaisesta preferoisin myös suunnitelmassa olevia sivulaituripysäkkejä keskilaituripysäkeihin. Erityisesti rakennetussa ympäristössä sivulaiturit sulautuvat kauniisti ympäröivään alueeseen, eikä pääse syntymään tunnetta muusta alueesta eristetystä asemasta. Päätepysäkeillä keskilaituri olisi toki jossain määrin käytännöllisempi kuin sivulaiturit.
    On asiassa sekin puoli, että sivulaitureita käyttämällä mahdollistetaan ajo yksisuuntaisellakin kalustolla. Sekä kympin että ykkösen päättärit ovat houkuttelevan lähellä Jokeria ja hyvinkin voitaisiin tehdä vaikka niin, että nämä linjat yhdistettäisiin rengaslinjaksi. Siis kympiltä tultaessa jatkettaisiin Jokeriradalle Huopalahdessa ja rataa pitkin Oulunkylään ja siitä ykkösen reitille. Jos rakennetaan keskilaitureita, tämäntapaiset ideat muuttuisivat mahdottomiksi heti alkuunsa. Pääteasemat ovat asia erikseen kun niille ei voi muutenkaan ajaa yksisuuntaisilla vaunuilla. Tosin rataa saatetaan jatkaa kummastakin päästä joskus myöhemmin.
    Ville

  12. #117
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3501

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    On asiassa sekin puoli, että sivulaitureita käyttämällä mahdollistetaan ajo yksisuuntaisellakin kalustolla.
    Mites sitten pysäkkipalvelut hoidettaisiin, jos täytyisi vaikkapa juuri jonkun poikkeustilanteen vuoksi vaihtaa toiselle raiteelle? Tällöinhan ovet olisivat pysäkkilaituriin nähden vain sillä väärälla puolella.

  13. #118
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3501

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Lisäksi olen jossain määrin huolissani Pitäjänmäentiestä ja Pakilantiestä. Niiden kohdalla ollaan luomassa helsinkiläisittäin uudentyyppistä väylää, eli pääkatua, jonka keskellä on ratikka, mutta jonka sivukaduista iso osa on valo-ohjaamattomia ja kääntyminen on sallittu vasemmalle. Autot tulevat ryhmittymään suoraan ratikan raiteille odottaessaan pääsyä vasemmalle.
    Tätä minäkin mietiskelen, hieman kriittisesti, tutkiessani yleissuunnitelmaa: onko Raide-Jokeri todella pikaraitiotie vaiko vain hieman pitempi tavanomainen raitiolinja? Niin paljon näyttäisi olevan erilaisia konflikteja mahdollistavia risteyksiä; mm. suojateitä aika tiheässä Pirkkolan kohdalla ja juuri näitä muun autoliikenteen kanssa olevia risteyksiä. Etuuksien täytyisi siis olla todella vahvat; jotain sen kaltaista, jota ratikkaliikenteellä ei vielä Suomessa ole ollut. Entä minkälaisia tulevat olemaan Jokerin ajonopeudet noilla erillisillä osuuksilla? Nykyisen kaltaiset, muun ajoneuvoliikenteen kanssa yhtenevät nopeusrajoitukset vai voiko jossain olla esim. 60km/h kun muulla liikenteellä on jotain muuta?
    Viimeisin muokkaaja vristo; 01.03.2009 kello 12:50. Syy: Lauseen lisäys

  14. #119

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3516

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Minusta vähän vaikuttaa, että tuolla toteutustavalla raide-jokerin nopeus jää 22-25 km/h välille.

  15. #120
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7538

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Mites sitten pysäkkipalvelut hoidettaisiin, jos täytyisi vaikkapa juuri jonkun poikkeustilanteen vuoksi vaihtaa toiselle raiteelle? Tällöinhan ovet olisivat pysäkkilaituriin nähden vain sillä väärälla puolella.
    En maalailisi piruja seinille poikkeusolojen vuoksi. Raitioliikenteessä käytännöllisesti katsoen kaikki hankaluudet aiheutuvat muusta katuliikenteestä. Puolenvaihtoraiteita on syytä olla, mutta niiden todellinen käyttötarve tulee olemaan lähes yhtä vähäinen kuin nyt metrolla. Radan sijoittaminen autoista erilleen on keskeinen luotettavuusratkaisu, jonka ansiosta Jokerin riskit eivät ole samat kuin keskustan katuratikalla.

    Eikä muuten pysäkin käyttö ”väärältä puolelta” ole mikään mahdottomuus. Raidejokeri ei onneksi ole metro korkealla laiturilla, vaan raitiotie. Ratikkaan voi nousta myös kadulta eli kiskon yläpinnan tasolta. Jos oletetaan, että radalla ajetaan yksisuuntavaunuilla ja tulee tarve yksiraiteiseen käyttöön, sivulaituripysäkin yhtä raidetta voi käyttää 2-puoleisena, jos laitureiden välinen alue on kovapintainen ja pyskillä ei ole avoraide. Jos on avoraide, ja tarve on pidempiaikainen (päiviä tai viikkoja), pysäkki on helppo varustaa tilapäisellä maanpinnan tasauksella. Esimerkiksi pari kuomrallista soraa kuitukankaan päällä.

    Yksi- ja kaksisuuntakaluston sekakäyttö samassa verkossa ei ole mitenkään ihmeellistä tai harvinaista. Oitis tulevat mieleeni Budapest, Karlsruhe, Köln ja Praha.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raide-Jokerin nopeuttaminen
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 109
    Viimeisin viesti: 12.03.2011, 12:18
  2. HKL: Raide-Jokeria suunnitellaan
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.10.2008, 14:00
  3. Raide-Jokerin varikko
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 27.03.2008, 07:45
  4. Raide-Jokeri kannattava nykyisillä matkustajamäärillä?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 28.09.2006, 13:08
  5. Outo raide Hiekkaharjussa
    kirjoittanut Resiina foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 02.07.2006, 12:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •