Eivät kykene samaan, sillä "4-6 -kaistaisilla bussimotareilla" voidaan tarjota express-vuoroja. Sen sijaan Raide-jokeri matelee ja pysähtelee vaikka kuinka paljon, eikä se voi yhtä aikaa tarjota tiiviille kaupunkirakenteelle kortteliratikkaa kävelyetäisyydellä ja keskinopeudeltaan 1,5-kertaista nimensä mukaista pikaraitiotietä. Suunniteltu nykyisen tasoinen tunnin matka-aika ynnä nykyistä selkeästi harvempi pysäkinväli on huono yhdistelmä. Kaiken lisäksi päälle raitiovaunulipun korotus, sillä jostain sekin hanke pitää maksaa. Nyt välimaastoon jäävä ratikka tarvitsee rinnalleen sekä tavallista bussiliikennettä nykyisellä pysäkinvälillä (kuten jo nyt on Bussi-Jokeri ja sitten on rinnalla tavallinen bussitarjonta tuplasti tiheämmällä pysäkkivälillä) sekä Express-palvelua, jolle olisi jo nyt kysyntää, sillä nykyinen bussi ja saman nopeuksinen tuleva ratikka on niin hidas.
Viikin ja Itäkeskuksen välillä olisi muutenkin jo "puoliksi valmis" metrolinja, mutta kuinka kallista olisi tehdä siitä kokonainen (varikon ohitus itäpuolelta, sieltä kaarto nykyiselle sillalle)?. Viikissä vaihtuu porukka aika lailla joka tapauksessa ja sitä voi kehittää edelleen vaihtohubina (nythän vaihtopysäkit ovat kuin haulikolla ammuttu ympäri ämpäri). Asema olisi Prisman alla ja siellä poikkeaisi myös Lahdenväylän bussit tai sitten Lahdenväylän pysäkeille menisi maanalainen käytävä + liukuportaat ylös. Koko metroradan pituus olisi Itäkeskuksesta Viikkiin 4,8 km ja valmista kaksiraiteista rataa tästä on tällä hetkellä 1,7 km. Uutta rataa tarvittaisiin maan päälle 2,5 km ja maan alle 0,6 km (Viikin pää). Kalustoksi riittäisi kolme metrojunaa. Väliasemia ei olisi. Bussitarjonnaksi Roihupellon ja Myllärintien pysäkeille riittäisi uusi bussipysäkki Viikintien-Viilarintien risteykseen (bussi 79) ja joka toisen 79:n ajaminen Siilitieltä Roihupeltoon Herttoniemen sijaan (sama määrä busseja riittäisi - nykyinen 79 kulkee ylitarjonnalla puolityhjänä Herttoniemen ja Siilitien väliä). Roihupellon ja Itäkeskuksen välillä kulkee jo 58+B 5 minuutin vuorovälillä, eli sille välille ei tarvittaisi korvaavaa tarjontaa.