Raide-Jokeri

Suunniteltu nykyisen tasoinen tunnin matka-aika ynnä nykyistä selkeästi harvempi pysäkinväli on huono yhdistelmä.

Onko Raide-Jokerille suunniteltu nykyistä runkolinjaa selkeästi harvempi pysäkkiväli?

Viikin ja Itäkeskuksen välillä olisi muutenkin jo "puoliksi valmis" metrolinja, mutta kuinka kallista olisi tehdä siitä kokonainen (varikon ohitus itäpuolelta, sieltä kaarto nykyiselle sillalle)?.

HKL:n teettämän selvityksen mukaan 438 miljoonaa pelkälle haaroitukselle ja Itäkeskuksen asemalle. Helpommalla linjauksella Itäkeskukseen päättyen voi päästä 353 miljoonalla.
 
Onko Raide-Jokerille suunniteltu nykyistä runkolinjaa selkeästi harvempi pysäkkiväli?

Ei ole: http://raidejokeri.info/?page_id=32

Pitäjänmäen ja Itäkeskuksen välillä pysäkkien paikat ovat lähes identtiset kuin nykyisellä 550:llä. Ainoastaan Oulunkylässä on yksi pysäkkipari vähemmän, mutta pysäkit on sijoitettu tasaisemmin.

Pitäjänmäeltä länteen ei voi vertailla ihan noin suoraan, kun reitti on Espoon puolella erilainen kuin nykybussilla, mutta pysäkkitiheys on lähes sama.
 
Pitäjänmäeltä länteen ei voi vertailla ihan noin suoraan, kun reitti on Espoon puolella erilainen kuin nykybussilla, mutta pysäkkitiheys on lähes sama.

Mitä tuon reittiosuuden suunnittelijat oikein ovat poltelleet? Eli mitä järkeä on linjata raitiovaunu asuinalueiden sijaan, esimerkiksi Pajamäen läpi, tunnelissa metsän ali ja jättää rakentamatta pysäkki Vermon kohdalle?
 
Kyllä minua huvittaa tämäkin keskustelu. Että ratikkaa ei kannata tehdä, kun se on niin kallis, mutta samalla rahalla kannattaisi tehdä metro Itiksestä Viikkiin ja jättää koko loppulinja sitten käytännössä palvelematta.

HKL:n teettämän selvityksen mukaan 438 miljoonaa pelkälle haaroitukselle ja Itäkeskuksen asemalle. Helpommalla linjauksella Itäkeskukseen päättyen voi päästä 353 miljoonalla.

Jaa, olin siis metron hinnan suhteen aivan liian optimistinen tuossa ylemmässä lainauksessani. "Samalla rahalla" olisikin päässyt vain puoliväliin. No, kun on metrosta kyse, niin eihän se ole eka kerta kun joku luulee toteuttamista ihan vaan pikkasen halvemmaksi kuin mikä lopullinen hintalappu on. Ehkä saan anteeksi.

Kehysriihessä myönnettiin Tampereen ratikalle rahaa. Jokerista en ole kuullut mitään. Onko sen suhteen päätetty jotain? Mahtaako olla vielä tämän vuoden asiakaan?
 
Joo, sieltähän ne rahat tulivat. Hyvä päätös pääkaupunkiseudulle nähdäkseni. Vaikutus on jopa ehkä suurempi kaupunkirakenteeseen ja asuntojen tarjontaan (toki myös työllisyyteen rakentamisen kautta) kuin joukkoliikenteeseen, vaikka ainahan uudet raiteet ilahduttavat ihan jo itsessään. :smile:
 
Jaa, olin siis metron hinnan suhteen aivan liian optimistinen tuossa ylemmässä lainauksessani. "Samalla rahalla" olisikin päässyt vain puoliväliin. No, kun on metrosta kyse, niin eihän se ole eka kerta kun joku luulee toteuttamista ihan vaan pikkasen halvemmaksi kuin mikä lopullinen hintalappu on. Ehkä saan anteeksi.

Kehysriihessä myönnettiin Tampereen ratikalle rahaa. Jokerista en ole kuullut mitään. Onko sen suhteen päätetty jotain? Mahtaako olla vielä tämän vuoden asiakaan?
Koska on ns. maan tapa myydä suuret raideinfrahankkeet todellisuutta oleellisesti alemmilla hinta-arvioilla ja ylioptimistisilla hyötyväitteillä, liekö mitenkään varmaa, ettei näin tapahdu myös nyt rahoituksen saaneessa raidejokerissa.
 
Koska on ns. maan tapa myydä suuret raideinfrahankkeet todellisuutta oleellisesti alemmilla hinta-arvioilla ja ylioptimistisilla hyötyväitteillä, liekö mitenkään varmaa, ettei näin tapahdu myös nyt rahoituksen saaneessa raidejokerissa.

Ei se varmaa ole. Mutta riskit ovat pienemmät kuin metrossa, kun ei mennä maan alle. Pienin olisi riski silloin, jos toteutettaisiin allianssimallilla. Mutta jokerin toteutusmalli ei ole vielä selvillä.

Mitä jokerin suunnitteluun noin yleensä tulee, niin siellä on kyllä taidettu mennä vähän toiseen ääripäähän kuin metron kanssa. Laskettu mieluummin ylä- kuin alakanttiin.

Mitä tuon reittiosuuden suunnittelijat oikein ovat poltelleet? Eli mitä järkeä on linjata raitiovaunu asuinalueiden sijaan, esimerkiksi Pajamäen läpi, tunnelissa metsän ali ja jättää rakentamatta pysäkki Vermon kohdalle?

Ei jokeriposse ainakaan ole Länsimetron konttorista polteltavaansa hakenut, muutenhan ne olisivat kaivaneet jokerin pysäkittömään tunneliin koko matkalta. :lol:

Minusta jokerin nykyinen, Espoon osalta päivitetty linjaus on ihan okei. Otaniemi on espoolaisittain aika poikkeuksellinen kohde. En olisi yllättynyt, jos joukkoliikennematkojen osuus kaikista tehdyistä matkoista olisi Otaniemessä suurempi kuin missään muualla Espoossa. Otaniemi on myös ainoa alue, jossa on, rohkenisiko sanoa, helsinkliläistasoinen joukkoliikenne. Nopeat ja tehokkaat yhteydet keskustaan tiheällä vuorovälillä ja laajoilla liikennöintiajoilla sekä vielä jokeri tarjoamassa yhteyksiä Leppävaaraan ja pidemmällekin samoin tiheällä vuorovälillä ja laajoilla liikennöintiajoilla. Espoohan käyttää aika kitsaasti rahaa joukkoliikennepalveluihin – ei Otaniemeen käytettäisi noin paljon rahaa, ellei olisi pakko. Käyttäjiä siis on. Siksi olisi outoa linjata ratikka mieluummin pientalomaton ja väljän lähiörakentamisen kuin Otaniemen kautta.

Tapiola sen sijaan on vähän luku sinänsä. Länsimetroposse ei ole ottanut jokeria kovin tosissaan, eikä siihen ole käytännössä varauduttu Tapiolan metroliikennejärjestelyitä suunniteltaessa. Päätepysäkin olisi vanhassa linjauksessa tietysti voinut jättää Pohjantiellekin, mutta kannattaako sitten rakentaa ratikkaa, joka jäisi kohtuullisen kauas metrosta ja busseista? Minusta Tapiola kyllä ansaitsisi jokerin enemmän kuin Keilaniemi, mutta helpommalla on päästy ja siten nostettu ratikan toteutumisen todennäköisyyttä, kun on linjattu ratikka pois Tapiolasta. Mikään ei estä menemästä sinne myöhemmin – ja melkeinpä se on pakollistakin, jos Otaniemen ja Tapiolan väliin, kehän päälle, aiotaan tosissaan rakentaa paljon asumista ja toivotaan, että asukkaista osa käyttäisi joukkoliikennettä. Eihän sitä asutusta palvele kumpikaan metroasemista.

Keilaniemi työpaikkoineen ja tulevine asuntoineen on ihan hyvä linjaus sekin, mutta vasta toiseksi paras.

Minä olisin tehnyt jokerin nykyistä reittiä Otaniemeen ja sieltä Tapiolaan, mistä jatkaisin edelleen Suurpeltoon. Suurpelto on osoittautunut täydeksi farssiksi, mutta nyt metrokiimassa se taitaa saada farssiutua rauhassa. Kiinnostuksenkohteet ovat muualla. Ratikka Suurpellosta metrolle ja Tapiolaan olisi kuitenkin voinut pelastaa paljon, ja edulliseen hintaan.
 
Minä olisin tehnyt jokerin nykyistä reittiä Otaniemeen ja sieltä Tapiolaan, mistä jatkaisin edelleen Suurpeltoon. Suurpelto on osoittautunut täydeksi farssiksi, mutta nyt metrokiimassa se taitaa saada farssiutua rauhassa. Kiinnostuksenkohteet ovat muualla. Ratikka Suurpellosta metrolle ja Tapiolaan olisi kuitenkin voinut pelastaa paljon, ja edulliseen hintaan.

Sinänsä raitioliikenteen laajentaminen on hyvä idea, mutta nykyinen Raide-Jokeri on jo sellaisenaan ylipitkä. Jos halutaan palvella muita tarpeita, kannattaakin ennemmin rakentaa lisää linjoja.
 
Minä olisin tehnyt jokerin nykyistä reittiä Otaniemeen ja sieltä Tapiolaan, mistä jatkaisin edelleen Suurpeltoon. Suurpelto on osoittautunut täydeksi farssiksi, mutta nyt metrokiimassa se taitaa saada farssiutua rauhassa. Kiinnostuksenkohteet ovat muualla. Ratikka Suurpellosta metrolle ja Tapiolaan olisi kuitenkin voinut pelastaa paljon, ja edulliseen hintaan.

Mä olen ymmärtänyt että Kehäykkösen ja Kalevalantien risteyksestä on mahdolisuus haaroittaa Jokeri Mankkaan kautta Suurpeltoon ja edelleen Matinkylään.

t. Rainer
 
Mä olen ymmärtänyt että Kehäykkösen ja Kalevalantien risteyksestä on mahdolisuus haaroittaa Jokeri Mankkaan kautta Suurpeltoon ja edelleen Matinkylään.

Tuokin on yksi mahdollinen linjaus. Sinänsä jos katsoo Raide-Jokerin matkustajamääriä, Huopalahden ja Oulunkylän välillä on niin paljon enemmän matkustajia kuin linjojen päässä, että kaikkia ratikoita ei oikein kannattaisi ajaa Jokeria päästä päähän, vaan Jokerille sopisi useampi linja, siihen kyllä tarvittaisiin lisää haaroitusta.
 
Sinänsä raitioliikenteen laajentaminen on hyvä idea, mutta nykyinen Raide-Jokeri on jo sellaisenaan ylipitkä. Jos halutaan palvella muita tarpeita, kannattaakin ennemmin rakentaa lisää linjoja.

Rataverkko on se keskeisin asia. Millaisia linjoja sillä ajetaan on ihan eri juttu.
 
Nettikeskusteluissa kaupunginjohtaja Sauri on ilmaissut, että lapio saadaan maahan ensi vuonna. Noin yleisenä kommenttina: homman eteneminen yhtäkkiä tuntuu jopa vähän häkellyttävältä kaiken huopaamisen jälkeen. Tässähän mennään kovempaa kuin se edellinen "nopeutettu" aikataulu oli (byggstart 2018). Ikään kuin valtakunnassa olisi jotain päätöksentekokykyä jäljellä ja Helsingin asuntopulakin jossain määrin tajuttu maan hallituksen tasolla. Luotan siihen, että tämmöiset tuntemukset menevät ohi ja joku saa jarrut takaisin päälle.
 
Pitäähän näitä joitain pikkujuttuja saada etenemään edes näön vuoksi, niin voidaan rauhassa puljata sotejen ja muiden oikeiden ongelmien kanssa.
 
Takaisin
Ylös