Raide-Jokeri

Äkkiseltään luulis, että imagotappiot on Varioiden osalta jo kärsitty aikaa sitten ja koko alalla tiedetään niiden ja muiden ensimmäisen sukupolven matalalattioiden ongelmat. Ts. en näe miksi ketään haittaisi se, että vaunut vaan poistuvat vähin äänin takavasemmalle, jos se on pienimpien rahallisten tappioiden vaihtoehto.

On hyvin paljon mahdollista, että siinä käy juuri noin. HKL nielisi tappionsa eli jättäisi kaupan purkamatta, vaikka sille myytiinkin jotain muuta kuin mitä se halusi ostaa. Etuna oikeuskäsittelyn välttäminen. Metro-oikeudenkäynnissä voi olla yhdelle liikelaitokselle ihan riittävästi hommaa kerralla. Lisäetuna tietysti se, että rataverkon hurja kuluminen loppuisi. Siitä ei kai BT ole korvannut mitään missään vaiheessa.
 
Näin maallikkona kuvittelisi, että kahden vaunun junien ajaminen olisi edullisempi vaihtoehto kuin vaunujen pidentäminen. Varikkojärjestelyihin ei tarvita mitään muutoksia, koska vaunut ovat ja pysyvät saman mittaisina. Ei tule siirtymävaihetta, jossa tarvitsisi miettiä, miten pitkät ja lyhyet vaunut sijoitetaan raiteille seuraavaa aamua varten. Kapasiteettia voidaan säätää joustavasti kuormituksen mukaan, kun kuormitetumpiin vuoroihin liitetään vain toinen vaunu perään.
 
Näin maallikkona kuvittelisi, että kahden vaunun junien ajaminen olisi edullisempi vaihtoehto kuin vaunujen pidentäminen. Varikkojärjestelyihin ei tarvita mitään muutoksia, koska vaunut ovat ja pysyvät saman mittaisina. Ei tule siirtymävaihetta, jossa tarvitsisi miettiä, miten pitkät ja lyhyet vaunut sijoitetaan raiteille seuraavaa aamua varten. Kapasiteettia voidaan säätää joustavasti kuormituksen mukaan, kun kuormitetumpiin vuoroihin liitetään vain toinen vaunu perään.

Laajasalon osalta tuossa tulee ilmeisesti ongelmaksi keskustan pää, eli vanhan verkon pysäkeille ja muuten ei 60 metrinen juna sovi noin vaan.
 
Mutta miksi linjaus ei siis kulje Pajamäen läpi?

Mä en oikein tiedä, miksi sen pitäisi kulkea. Pajamäki on pieni ja rauhallinen pussinperälähiö, jota palvelee Pitäjämäentien pysäkki ihan hyvin. Kävelymatka ei jää pitkäksi käyttäjämäärään nähden.

Korkeuserot Pajamäen ja Vermon välillä ovat melkoiset, joten pintarata vaatisi vähimmillään aika mittavia pengerryksiä. Niitä varmaan vastustettaisiin, kun maisema muuttuu.
 
Mä en oikein tiedä, miksi sen pitäisi kulkea. Pajamäki on pieni ja rauhallinen pussinperälähiö, jota palvelee Pitäjämäentien pysäkki ihan hyvin. Kävelymatka ei jää pitkäksi käyttäjämäärään nähden.

Korkeuserot Pajamäen ja Vermon välillä ovat melkoiset, joten pintarata vaatisi vähimmillään aika mittavia pengerryksiä. Niitä varmaan vastustettaisiin, kun maisema muuttuu.

Sillä perusteella mitä katsoin maastokartoista, korkeuserot eivät nimenomaan ole merkittävät vaan maasto laskeutuu Pajamäentien ja Poutamäentien risteyksen noin 14 metristä Takkatien noin 2 metriin melkein puolen kilometrin matkalla.

Kävelymatka raitiovaunulle tarkoittaa myös sitä, että Pajamäkeen pitää olla enemmän bussitarjontaa. Tällä hetkellä sinne menee linjat 14 ja 59, joista varmastikin 14 voidaan laittaa rullalle siinä vaiheessa jos sinne kulkee raitiovaunu.
 
Sillä perusteella mitä katsoin maastokartoista, korkeuserot eivät nimenomaan ole merkittävät vaan maasto laskeutuu Pajamäentien ja Poutamäentien risteyksen noin 14 metristä Takkatien noin 2 metriin melkein puolen kilometrin matkalla.

Kävelymatka raitiovaunulle tarkoittaa myös sitä, että Pajamäkeen pitää olla enemmän bussitarjontaa. Tällä hetkellä sinne menee linjat 14 ja 59, joista varmastikin 14 voidaan laittaa rullalle siinä vaiheessa jos sinne kulkee raitiovaunu.

Vieläkö raide-jokerin on tarkoitus kulkea tunnelissa Patterinmäen läpi? Mitä Museovirasto sanoo? No joka tapauksessa se on ainoa mahdollinen reitti ellei haluta pistää jokeri kiertämään mäki Talin siirtolapuutarhan ja golf-kentän välistä. Sitä mitä toivoisin että jokerin lisäksi tunneliin tulisi kävely ja pyöräkaistat. Se Patterimäen ylitys on aika hikistä hommaa fillarilla nimittäin.

Miksi Pajamäkeen pitää kulkea 2 bussilinjaa, kun Espoon Sunasta jossa minä asun otetaan toinen bussilinja pois kun länsimetro valmistuu ja vuoroväli harvenee puoleen tuntiin muutoin kuin ruuhka-aikana, ja lähimmille muiden linjojen bussipysäkeille on 1 km, ja meillä Sunassa asuu taatusti enemmän väkeä kuin Pajamäessä? Lisäksi Pajamäestä on n 0.5 km Pitskun juna-asemalle sekä Pitäjänmäentielle josta kaikki muut bussit kulkevat.

t. Rainer
 
Kävelymatka raitiovaunulle tarkoittaa myös sitä, että Pajamäkeen pitää olla enemmän bussitarjontaa. Tällä hetkellä sinne menee linjat 14 ja 59, joista varmastikin 14 voidaan laittaa rullalle siinä vaiheessa jos sinne kulkee raitiovaunu.

Miksi Pajamäkeen pitää kulkea 2 bussilinjaa, kun Espoon Sunasta jossa minä asun otetaan toinen bussilinja pois kun länsimetro valmistuu ja vuoroväli harvenee puoleen tuntiin muutoin kuin ruuhka-aikana, ja lähimmille muiden linjojen bussipysäkeille on 1 km, ja meillä Sunassa asuu taatusti enemmän väkeä kuin Pajamäessä? Lisäksi Pajamäestä on n 0.5 km Pitskun juna-asemalle sekä Pitäjänmäentielle josta kaikki muut bussit kulkevat.

Se, että Pajamäkeen on tänä päivänä runsas bussitarjonta, on kai enemmän vahinko kuin itsetarkoitus. Siellä nyt vaan sattuu olemaan ensimmäinen hyvä paikka kääntyä Pitäjänmäen teollisuusalueen jälkeen. Sinänsä Pajamäen sijainti ei edellytä yhtään alueen sisälle päättyvää linjaa, Pitäjänmäentien pysäkit ovat riittävän lähellä.

Jokerilla ei ole vaikutusta eikä merkitystä linjoihin 14 ja 59. Kaikkein vähiten linjaan 14, joka ei palvele samoja alueita Jokerin kanssa.

Vielä tuosta Suna/Pajamäki-vertailusta. Ero on siinä, että Suna on Espoossa, Pajamäki Helsingissä. Helsingissä käytetään rahaa siihen, että joukkoliikenne olisi vaihtoehto autoilulle. Espoossa käytetään niin vähän rahaa kuin mahdollista ja lähinnä siihen, että autottomat saadaan jotenkuten kuskattua kouluun tai töihin. Kuntien halukkuus käyttää rahaa joukkoliikenteeseen on ihan eri tasolla. Lisäksi Espoon rahakirstu on länsimetron vuoksi ihan tyhjä, joten kaikki mahdollinen joukkoliikenne karsitaan nyt minimiin, jotta on varaa maksaa metrolainoja.

Vieläkö raide-jokerin on tarkoitus kulkea tunnelissa Patterinmäen läpi?

On tarkoitus.
 
Se, että Pajamäkeen on tänä päivänä runsas bussitarjonta, on kai enemmän vahinko kuin itsetarkoitus. Siellä nyt vaan sattuu olemaan ensimmäinen hyvä paikka kääntyä Pitäjänmäen teollisuusalueen jälkeen. Sinänsä Pajamäen sijainti ei edellytä yhtään alueen sisälle päättyvää linjaa, Pitäjänmäentien pysäkit ovat riittävän lähellä.
Sen olen ymmärtänyt, että esim aamuisin kun olen tullut fillarilla Pajamäen läpi, niin päättärillä seisoo 4 bussia ja parilla moottorit päällä ja koko alue dieselsavun peitossa. Kuvittelisin että pajamäkeläiset olisivat iloisia jos 59:n päättäri olisi jossain muualla.

Vielä tuosta Suna/Pajamäki-vertailusta. Ero on siinä, että Suna on Espoossa, Pajamäki Helsingissä. Helsingissä käytetään rahaa siihen, että joukkoliikenne olisi vaihtoehto autoilulle. Espoossa käytetään niin vähän rahaa kuin mahdollista ja lähinnä siihen, että autottomat saadaan jotenkuten kuskattua kouluun tai töihin. Kuntien halukkuus käyttää rahaa joukkoliikenteeseen on ihan eri tasolla. Lisäksi Espoon rahakirstu on länsimetron vuoksi ihan tyhjä, joten kaikki mahdollinen joukkoliikenne karsitaan nyt minimiin, jotta on varaa maksaa metrolainoja.
Espooseen jää monta muuta pientalovaltaisia aluetta jonne taataan 15 minuutin vuoroväli hiljaiseen aikaan länsimetron valmistumisen jälkeenkin, mutta jostain syystä juuri Suna ja muutama muu josta olisi ensisijaisen tärkeä saada syöttöliikenne rantaradan juniin toimimaan, jätetään bussilinja-uudistuksessa tyhjän päälle ja tarjotaan jotain kerran puolessa tunnissa länsimetroon syöttävää linjaa. En usko että se on pelkästään Espoon kaupungin rahatilanteesta johtuvaa vaan osittain HSL:n suunnittelijoiden ammattitaidosta tai viitsimisestä kiinni. Helsingissäkin on joitain pikkulähiöitä joihin ei bussi kulje kuin kerran puolessa tunnissa mutta ne ovat kyllä sitten aivan ulkorajoilla ja niiden tilanne on aina ollut sellainen, ihmiset jotka niihin ovat muuttaneet ovat tienneet että niin on.

t. Rainer
 
Jokerilla ei ole vaikutusta eikä merkitystä linjoihin 14 ja 59. Kaikkein vähiten linjaan 14, joka ei palvele samoja alueita Jokerin kanssa.

Varsin todennäköisesti olisi. Esimerkiksi linja 57 lakkautettiin Viikin ja Itäkeskuksen välillä samalla kun Bussi-Jokeri aloitti toimintansa, vaikka 57 ja 550 palveleekin eri alueita Viikistä länteen. 550 jäi myöskin ainoaksi palveluksi pysäkille "Myllärintie" Myllypuron lounaisosaan. Samalla tavalla jos Pajamäen läpi alkaisi kulkea Raide-Jokeri varmastikin jompi kumpi bussilinjoista lakkautettaisiin. 14 joutuisi helpommin tulilinjalle koska Pitäjänmäentien pysäkeiltä kulkee hyvin busseja Mannerheimintielle ja keskustaan voi mennä vaihtaen raitiovaunusta junaan Huopalahden asemalla.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:42 ----------

Miksi Pajamäkeen pitää kulkea 2 bussilinjaa, kun Espoon Sunasta jossa minä asun otetaan toinen bussilinja pois kun länsimetro valmistuu ja vuoroväli harvenee puoleen tuntiin muutoin kuin ruuhka-aikana, ja lähimmille muiden linjojen bussipysäkeille on 1 km, ja meillä Sunassa asuu taatusti enemmän väkeä kuin Pajamäessä? Lisäksi Pajamäestä on n 0.5 km Pitskun juna-asemalle sekä Pitäjänmäentielle josta kaikki muut bussit kulkevat.

Onpa erikoinen muutos. Tuon linjan 136 vuoroväliä ei edes tarvitsisi tihentää vaan jokin toinenkin linja voitaisiin ajaa Sunan kautta.
 
Viimeksi muokattu:
... Pajamäkeen… Tällä hetkellä sinne menee linjat 14 ja 59…
Miksi Pajamäkeen pitää kulkea 2 bussilinjaa...
Itse asiassahan Pajamäelle liikennöi peräti kolme bussilinjaa, sillä linjojen 14 ja 59 lisäksi sieltä lähtee myös lähibussi 237 Mäkkylän ja Vallikallion kautta Lepuskiin (jota liikennöi siis sellainen aiempien palvelulinjojen tyyppinen pikkubussi).

Sen olen ymmärtänyt, että esim aamuisin kun olen tullut fillarilla Pajamäen läpi, niin päättärillä seisoo 4 bussia ja parilla moottorit päällä ja koko alue dieselsavun peitossa.
Meidzikin fillaroi duuniin Pitskuun Pajamäen kautta, ja aina silloin tällöin kun kaikkien noiden kolmen linjan 14, 59 ja 237 autot esim. pakkasaamuna seisovat tyhjäkäynnillä yhtä aikaa omilla päätepysäkeillään siinä ostarin vieressä, niin aika ylimitoitetulta pakokaasukatkuiselta linja-autoasemalta tuo Pajamäen keskusta todellakin vaikuttaa.

Korkeuserot Pajamäen ja Vermon välillä ovat melkoiset, joten pintarata vaatisi vähimmillään aika mittavia pengerryksiä. Niitä varmaan vastustettaisiin, kun maisema muuttuu.
Sillä perusteella mitä katsoin maastokartoista, korkeuserot eivät nimenomaan ole merkittävät vaan maasto laskeutuu Pajamäentien ja Poutamäentien risteyksen noin 14 metristä Takkatien noin 2 metriin melkein puolen kilometrin matkalla. .
No kun taas tänään aamulla olen työmatkapyöräilyreitilläni kiivennyt mäet ylös Vermon-Talin tasangolta Pajamäen päälle, niin kyllä siinä Pajamäen länsireunassa sen verran jyrkännettä ja korkeuseroa on, että raitiotielle kelpaavia kaltevuuksia varten vaadittaisiin aikamoiset maansiirtotyöt, joista paikalliset asukkaat tuskin pitäisivät, koska alueella kulkee useampi suosittu ulkoilutie ja ne paljon käytetyt jalkapallokentätkin luultavasti menetettäisiin (sen sijaan kiertämällä pohjoisempaa reittiä Takka- ja Arinateiden kautta löytyisi loivempia maastokäytäviä, mutta tunneliahan sinne tällä hetkellä kaiketi suunnitellaan).
 
Viimeksi muokattu:
Kävin tänään katsomassa Pajamäkeä ja suoraan Pajamäentien ja Poutamäentien risteyksestä eteenpäin jatkamalla saadaan raitiotie rakennettua riittävän loivasti, ilman tunnelia.

Kyseinen alue on muuten oppikirjaesimerkki huonosta joukkoliikennesuunnittelusta joka vaivaa yleisesti HSL-aluetta:

1. Esimerkiksi kääntöpaikalta on kävellen vain 0.6 km Pitäjänmäen asemalle, mutta sinne tai Huopalahden asemalle ei ole ollenkaan mitään linjaa. Eli joko pitää kävellä 0.6 km tai mennä pitkällä ja hitaalla bussiyhteydellä jolla ei edes pääse aivan keskustaan vaan vain Kampin metroasemalle.

2. Ei ole kuitenkaan niin, etteikö Pitäjänmäen asemalle menisi ollenkaan bussilinjaa: sinne menee nimittäin tunnin välein tyhjä pakettiauto.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli pistäydyttyä pikaisesti Istanbulissa ja siellä suorastaan mykistyin kun sain koettua maailman ehkä vilkkainta bussilinjaa. Istanbulin bussimetrossa on kuulemma 334 bussia ja kun se menee koko matkan omaa väyläänsä niin homma todella toimii. Laskin viiden minuutin ajan yhdellä pysäkillä liikennettä ja kahdeksantoista ( lue 18) bussia meni samaan suuntaan sinä aikana. Ei sekään hidastanut matkaa oleellisesti, että pysäkillä saattoi olla neljä bussia kerralla. Kaikki bussit näyttivät olevan Mersu Citaro nivelbusseja, osa yli 20 m Capasityjä.
Eli minusta on turhaa höpinää ettei 140000 matkustajaa pysty hoitamaan busseilla kun Turkissa kulkee 800000 bussimatkustajaa päivässä. Lisää faktaa: https://en.wikipedia.org/wiki/Metrobus_(Istanbul)
 
Takaisin
Ylös