Kaupunkitaloudellisen arvioinnin suurin luku eli 341 M€ on tosin sikäli ongelmallinen, että siinä myös moottoritiemäisten alueiden (kaupunkibulevardien) rakentamispotentiaalin hyödyt on laskettu täysimääräisesti Raide-Jokerille niiltä osuuksilta, jotka ovat tarkastelun (melko laajalla) vaikutusalueella. Osa näistä hyödyistä kyllä kuuluu Jokerille, mutta todennäköisesti suurempi osa pitäisi kohdistaa bulevardien suuntaisiin raidainvestointeihin, jotta niillekin saadaan katetta.
Kokonaan ilman moottoritiemäisiä alueita hyödyt olisivat 121 M€ + 25 M€ yksityisen maan maankäyttösopimuksista. Oikea luku olisi kahden vaihtoehdon valissä, mutta alarajakin riittää kattamaan Helsingin investointiosuuden ja tarvittaessa myös radan kunnossapidon 30 vuodeksi. Tämä on sikäli hyvä asia, ettei Raide-Jokerin kannattavuus välttämättä edellytä kytkentää kaupunkibulevardeihin, joista ei vielä ole lopullisia päätöksiä.
Arvioitujen hyötyjen pääosa on ymmärtääkseni lisärakentamista. Joka tapauksessa toteutuvan rakentamisen arvon nousua on arvioitu vähemmän.
Kauheaa, eikö raitiovaunuille tulekaan keltavihreää väritystä?Alunperin kirjoittanut HSL:n hallitus 16.8.2016
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Länsiväylä kertoo http://www.lansivayla.fi/artikkeli/4...n-liian-tiukka että Raide-Jokeri ei tule valmistumaan vuonna 2021, kuten tavoite oli, ja että radanrakennustöihin päästään 2019 eikä 2017, kuten aiemmin oli julkisuudessa esitetty. Kustannusarviokin tarkentuu 2019, mutta sen suhteen projektin vetäjä on optimistinen eli suuria ylityksiä ei pitäisi tulla.
Länsiväylän printtilehti 17.12. kertoo lisäksi pikku-uutisessa, että Espoon kaupunkisuunnittelulautakunta tahtoo vielä siirtää päätepysäkkiä. Kun en oikein tunne aluetta, en osaa hahmottaa tuota, mutta asia on muotoiltu lehteen niin, että päätepysäkki olisikin "tulevan metroaseman itäpuolella, Fortumin tornin vieressä". Tämä uusi pysäkki olisi parempi Keilaniemen täydennysrakentamisen kannalta.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Osaako joku Raide-jokerin suunnitteluprosessissa mukana oleava (esim nimim. Late) kertoa, millä todennäköisyydellä rakennetaan varikko Laajalahteen, ,Turunväyln ja Kehäykkösen liittymän lähelle, metsikköön, ja jos rakennetaan, niin milloin, ja kauanko työt kestävät? Onko vaihtoehtoja varikon paikalle olemassa? (nythän on ollut puhetta Ruskeasuostakin)
Kysyn siksi että olen kiinnostunut yhdestä OK-talosta mutta se tulisi n 50 m päähän Laajalahden varikosta, ja muu perhe on vastustanut ajatusta muuttaa paikkaan jossa ainakin rakennustöiden aikaan on odotettavissa melu- ja pölyhaittoja. Itse siis olen kyllä saanut vakuutettua että kun varikko on toiminnassa, siitä ei lähde ympäristöhaittoja, vain rakennusvaihe mietityttää taii muodostaa käytännössä esteen.
t. Rainer
En osaa vastata kysymykseen, mutta jos Laajalahden varikko toteutuu, niin sehän on vain pieni säilytyshalli. Ei sen rakentamisen pitäisi kovin kauan kestää, ja tuskin sitä yötä myöten tehdään. Jos kuitenkin on aikomus asua tuolla pidempään, niin en minä antaisi varikon rakentamisen häiritä ostopäätöstä, jos alue ja talo muuten tuntuvat hyviltä.
Täällä on projektiorganisaation yhteystiedot. Sinuna soittaisin sille virkamiehelle, joka tutuimmalta tuntuu, ja kyselisin asiaa puhelimitse. http://raidejokeri.info/?page_id=12
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Tuo itsessään ei vielä perustele mitään. Pitäisi tietää, mitä On Sovittu. Karkeasti tässä on kaksi vaihtoehtoa: jos On Sovittu, että ratikka tehdään nyt suunnitellun mukaan, niin se tehdään, vaikka sitten asukkaiden valitusten vuoksi vähän viivästyneenä. Jos ei ole mitään sovittu, niin sittenhän tuo voi vielä muuttuakin, mutta eipä tuollaiset tilanteet kovin yleisiä ole. Jos sinulla on perusteita olettaa jälkimmäistä, kuulisin niistä mielelläni.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
On kai se hyvä, että joku vielä uskoo kunnalliseen demokratiaan.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Niin, mä olen ymmärtänyt että kaavoitus Laajalahdessa on kesken, ja Jokeri voi kulkea kahta vaihtoehtoa jolloin jos valitaan kakkonen, jää varikko pois Laajalahdesta. Sitä mä ihmettelen, miksei varikkoa voi jättää pois myös ykkösvaihtoehdossa? Karttaan piirrettynä se olisi kuitenkin aika iso, olisiko tarkoitus n 12 vaunulle ja laajennusmahdollisuus päälle.
Mitä muita vaihtoehtoisia paikkoja sille on, onko esim Ruoskeasuon tulevalla varikolla mahdollisuus säilyttää Jokerin vaunuja, tai soveltuisiko se alue Otaniemen pohjoispuoellla jota suunniteltiin länsimetron säilytysvarikoksi (mutta päätettiin toteuttaa Sammalvuoreen) Jokerivaunujen varikoksi?
t. Rainer
Hankesuunnitelmassa ja projektin nettisivulla mainitaan, että Raidejokerin kalusto on pidennettävissä 35 metristä 44 metriin, mutta en huomannut, että tällaista optiota olisi ollut vaunujen hankinnassa. Bussijokerin kapasiteettiongelmien vaikutus matkustajamukavuuteen on varmasti karkoittanut matkustajia muualle, tämä ja raidekerroin yhdistettynä takaavat, että raiteilla kulkee paljon enemmän matkustajia kuin bussiversiossa nyt. Mikäli liikenteen alkaessa havahdutaan siihen, että ruuhkahuippu yliittäkin 5:den minuutin vuorovälin kapasiteetin, kuinka nopeasti nämä pidennykset voidaan tehdä? Etenkin kun option puuttuminen tarkoittaa sopimuksen neuvottelua ensin. Ja kannattaako HSL:n pidennellä osan, kaikki vaunut, vai tuleeko halvemmaksi hankkia 5-6 vaunua lisää ja pudottaa vuoroväli 4:ään minuuttiin?
Myöskin pari sivua takaperin oli puhetta Jokerin vaunujen värityksestä: Oma ehdotukseni olisi sama vihreä väri kuin kantakaupungin ratikoissa, paitsi keltainen olisi korvattu runkolinjan oranssilla.