Kyllähän Eurooppalasiin pikaratikkahankkeiden budjetteihin usein sisältyy rata sähköineen ja siltoineen kaikki katu- ja muutostyöt radan vaikutusalueella, joka usein aika laaja, muut tarvittavat tie- ja katuyhteyksien muutokset, uudistetut liikennevalo- liikenteenhallinta- ja informaatiojärjestelmät, tarvittavat lippujärjestelmien muutokset, yhteydet pysäkeille aika kaukaakin, vaihtoterminaalit ja vaihtoratkaisut muihin liikennevälineisiin sekä varikko ja varikkoyhteydet. Osassa hankkeista mukaan lasketaan tuon lisäksi myös kalusto.
Joukkoliikennefoorumilla taas lasketaan usein pelkkä rata, sähköt, siltojen ja pysäkkien kustannukset minimaalisilla katutöillä, jotka eivät oikein vastaa katuympäristön muutostarvetta. Vaihtoyhteyksien muutokset jätetään laskelmissa usein huomiotta, samoin kuin varikko.
Lisäksi liikennevalojen muutokset jätetään huomiotta, hyvin toimivat etuudet voivat vaatia liikennevalojen uusintaa laajallakin alueella sekä merkittävää tietojärjestelmäprojektia tietoliikenneyhteyksineen, samoin kuin kehittyneempää liikenteenhallintajärjestelmää. Raitioliikenteen nopeuttaminen, niin että muukin liikenne sujuu vaatii usein laajaa liikennevalojen ja tietoliikenneyhteyksien uusintaa niin, että liikennevalojärjestelmiä ohjataan kokonaan servereiltä ja vanhat valot eivät siihen taivu. Tämä ei koske vain raitioliikenteen käyttämää reittiä, vaan myös kaikkia radan ylittäviä reittejä tai poikkikatuja, joilla on tiheässä liikennevaloja.