Raide-Jokeri

Minusta vaikuttaa, että joukkoliikennefoorumilla on vallalla epärealistinen käsitys pikaratikkaratkaisujen kustannuksista.

Raide-Jokeri on tämän pienen kustannusnousunkin jälkeen Eurooppalaisittain hyvin halpa ratikkahanke ja edullinen raskasraiteisiin verrattuna.

Kertoisitko noin väitettäsi perustellaksesi, että minkälaisia kustannuksia näihin "eurooppalaisiin" hankkeisiin on ollut tapana laskea mukaan, eli mistä se Helsinkiä korkeampi hinta muodostuu?
 
Kertoisitko noin väitettäsi perustellaksesi, että minkälaisia kustannuksia näihin "eurooppalaisiin" hankkeisiin on ollut tapana laskea mukaan, eli mistä se Helsinkiä korkeampi hinta muodostuu?

Kyllähän Eurooppalasiin pikaratikkahankkeiden budjetteihin usein sisältyy rata sähköineen ja siltoineen kaikki katu- ja muutostyöt radan vaikutusalueella, joka usein aika laaja, muut tarvittavat tie- ja katuyhteyksien muutokset, uudistetut liikennevalo- liikenteenhallinta- ja informaatiojärjestelmät, tarvittavat lippujärjestelmien muutokset, yhteydet pysäkeille aika kaukaakin, vaihtoterminaalit ja vaihtoratkaisut muihin liikennevälineisiin sekä varikko ja varikkoyhteydet. Osassa hankkeista mukaan lasketaan tuon lisäksi myös kalusto.

Joukkoliikennefoorumilla taas lasketaan usein pelkkä rata, sähköt, siltojen ja pysäkkien kustannukset minimaalisilla katutöillä, jotka eivät oikein vastaa katuympäristön muutostarvetta. Vaihtoyhteyksien muutokset jätetään laskelmissa usein huomiotta, samoin kuin varikko.

Lisäksi liikennevalojen muutokset jätetään huomiotta, hyvin toimivat etuudet voivat vaatia liikennevalojen uusintaa laajallakin alueella sekä merkittävää tietojärjestelmäprojektia tietoliikenneyhteyksineen, samoin kuin kehittyneempää liikenteenhallintajärjestelmää. Raitioliikenteen nopeuttaminen, niin että muukin liikenne sujuu vaatii usein laajaa liikennevalojen ja tietoliikenneyhteyksien uusintaa niin, että liikennevalojärjestelmiä ohjataan kokonaan servereiltä ja vanhat valot eivät siihen taivu. Tämä ei koske vain raitioliikenteen käyttämää reittiä, vaan myös kaikkia radan ylittäviä reittejä tai poikkikatuja, joilla on tiheässä liikennevaloja.
 
Viimeksi muokattu:
Hesarin mukaan Vermon raviradan kupeeseen tulee uusi pysäkki:


Pikaraitiotie Raide-Jokeri saa uuden pysäkkiparin Espoon Perkkaantielle. Pysäkkipari on Itäkeskuksesta Keilaniemeen kulkevan raitioyhteyden 34. pysäkkipari.

Uusi pysäkkipari sijoittuu aivan Vermon raviradan kupeeseen. Perkkaantielle aiemmin kaavailtu toinen pysäkkipari siirtyy enemmän länteen.

Lisäpysäkkipari sijaitsee reitillä sellaisessa kohdassa, jossa raitiovaunu ajaa melko hitaasti. Raide-Jokerin projektiryhmän arvion mukaan uusien pysäkkien vaikutus kokonaismatka-aikaan jää vähäiseksi.
 
Pääsemme tutustumaan pikaratikan mallivaunuun (eli makettiin), jossa on vaunun etuosa oikeassa koossa (ohjaamo ja kolme penkkiriviä), Kaapelitehtaalle 14.6. klo 15 alkaen. Paikalla on avajaispäivänä asiantuntijoita kertomassa pikaratikkahankkeista ja niihin liittyvästä kaupunkikehityksestä. Näyttely on avoinna yleisölle 20.6. asti.
 
Pääsemme tutustumaan pikaratikan mallivaunuun (eli makettiin), jossa on vaunun etuosa oikeassa koossa (ohjaamo ja kolme penkkiriviä), Kaapelitehtaalle 14.6. klo 15 alkaen. Paikalla on avajaispäivänä asiantuntijoita kertomassa pikaratikkahankkeista ja niihin liittyvästä kaupunkikehityksestä. Näyttely on avoinna yleisölle 20.6. asti.

eli kuka tahansa asiasta kiinnostunut on tervetullut paikalle ?
 
Pääsemme tutustumaan pikaratikan mallivaunuun (eli makettiin), jossa on vaunun etuosa oikeassa koossa (ohjaamo ja kolme penkkiriviä), Kaapelitehtaalle 14.6. klo 15 alkaen. Paikalla on avajaispäivänä asiantuntijoita kertomassa pikaratikkahankkeista ja niihin liittyvästä kaupunkikehityksestä. Näyttely on avoinna yleisölle 20.6. asti.

Ihan hyvin olivat esillä vaunuun liittyvät asiat. Hieno vaunuhan siitä on tulossa. Näyttelystä ja muualtakin olisin jättänyt pois brändiattribuuteista vatkaamisen. Mitäs me semmoisilla tehdään ?

Mutta joka tapauksessa pakollinen käynti kaapelitehtaalla joukkoliikenteestä kiinnostuneille. Nyt en muista mihin saakka maketti on siellä.
 
Luin että Raide-Jokerilla tulee olemaan vain yksi varikko. Mitenhän liikenteen aloitus ja lopetus tullaan hoitamaan, meneekö nykyisen raitioliikenteen tapaan yleisön käytettävissä olevat hallivuorot niin että päivän viimeinen vuoro menee suunnilleen 2.00 Westendinasema - 2.45 Holkkitie ja ensimmäinen 3.40 Holkkitie - 4.25 Westendinasema, meneekö nuo ilman matkustajia vai onko päätepysäkeillä mahdollista, toisin kuin nykyisillä raitioteillä, säilyttää kalustoa?
 
Luin että Raide-Jokerilla tulee olemaan vain yksi varikko. Mitenhän liikenteen aloitus ja lopetus tullaan hoitamaan, meneekö nykyisen raitioliikenteen tapaan yleisön käytettävissä olevat hallivuorot niin että päivän viimeinen vuoro menee suunnilleen 2.00 Westendinasema - 2.45 Holkkitie ja ensimmäinen 3.40 Holkkitie - 4.25 Westendinasema, meneekö nuo ilman matkustajia vai onko päätepysäkeillä mahdollista, toisin kuin nykyisillä raitioteillä, säilyttää kalustoa?

Hyvä kysymys pitkät siirymät tulee olemaan ja aamuyöajoa (kuljettajien työvuorot ja palkat).
 
Vantaanjoen ylitykseen kait suunnitellaan uutta siltaa, että skurut mahtuisivat sillalla kohtaamaan. Muutaman kymppimiljoonan saisi säästettyä, jos käytettäisiin nykyistä siltaa ja pantaisiin liikennevalot päästämään vaunut vuorotellen sillalle. Aikaviivästys kuitenkin vain 1 - 2 minuuttia eli melkoinen minuuttihinta uudella sillalla.
 
Vantaanjoen ylitykseen kait suunnitellaan uutta siltaa, että skurut mahtuisivat sillalla kohtaamaan. Muutaman kymppimiljoonan saisi säästettyä, jos käytettäisiin nykyistä siltaa ja pantaisiin liikennevalot päästämään vaunut vuorotellen sillalle. Aikaviivästys kuitenkin vain 1 - 2 minuuttia eli melkoinen minuuttihinta uudella sillalla.

15e per h ja vaikka 10K minuuttia per päivä, niin vähän vajaan miljoonan vuodessa makselee siltaa pois.

Eiköhän se ole kannattavaksi laskettu.
 
Vantaanjoen ylitykseen kait suunnitellaan uutta siltaa, että skurut mahtuisivat sillalla kohtaamaan. Muutaman kymppimiljoonan saisi säästettyä, jos käytettäisiin nykyistä siltaa ja pantaisiin liikennevalot päästämään vaunut vuorotellen sillalle. Aikaviivästys kuitenkin vain 1 - 2 minuuttia eli melkoinen minuuttihinta uudella sillalla.

Potentiaaliseen säästöön vaikuttaa myös aika paljon nykysillan kunto ja odotettu käyttöikä. Silta on peräisin vuodelta 1939 eikä siihen tietääkseni ole tehty mitään isoa remonttia, joten se saatettaisiin joka tapauksessa joutua nyt tai lähitulevaisuudessa remontoimaan.
 
Potentiaaliseen säästöön vaikuttaa myös aika paljon nykysillan kunto ja odotettu käyttöikä. Silta on peräisin vuodelta 1939 eikä siihen tietääkseni ole tehty mitään isoa remonttia, joten se saatettaisiin joka tapauksessa joutua nyt tai lähitulevaisuudessa remontoimaan.

Silta kesti vielä muutama vuosi sitten raskaan tavarajunan veturin, joten sillan lujuus tuskin on syynä vaihtoon. Raitiovaunujen vuorottelu sillalla on aikataulutekninen juttu. Eiköhän tärkein syy ole se että pyöräilijät ei halua ajaa sillan alla olevaa nykyistä kevyen liikenteen väylää vaan heille tarvitaan nopeampi ja suorempi reitti. Kun kyse on polkupyöräilyn edistämisestä ei mikään uhraus ole liian suuri (vrt. Mäkelänkadun ja Hämeentien tulevaisuus)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös