Sivu 94 / 96 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 143454748490919293949596 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1396-1410/1427

Viestiketju: Raide-Jokeri

  1. #1396

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1024

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Nyt vielä tuosta yhteydestä Vantaan ja Helsingin verkkojen välillä: Jokeri 2 ja Vantaan ratikka tosiaan kohtaavat Mellunmäessä ja pienellä vaivalla Tammisto-Jumbo -akselilla. Mutta nähdäkseni Jokeri 1 ja Jokeri 2 välillä ei ole mitään kovin pitkälle suunniteltuja yhteyksiä...
    Viikin-Malmin ratikan yleissuunnitellun oli tarkoitus käynnistyä tällä valtuustokaudella, mutta tiedä nyt sitten, kun tuo uusi yleiskaava ei Lahdenväylän osalta mennyt läpi. Kymmenen vuoden päästä uusi yritys?

    Vaan eipä tuo prioriteeteissa taitanut muutenkaan kovin korkealla olla.

  2. #1397

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    647

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Nyt vielä tuosta yhteydestä Vantaan ja Helsingin verkkojen välillä: Jokeri 2 ja Vantaan ratikka tosiaan kohtaavat Mellunmäessä ja pienellä vaivalla Tammisto-Jumbo -akselilla. Mutta nähdäkseni Jokeri 1 ja Jokeri 2 välillä ei ole mitään kovin pitkälle suunniteltuja yhteyksiä...
    Tiederatikkahan olisi tuollainen.

  3. #1398

    Liittynyt
    19.10.2010
    Viestejä
    108

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hamalhel Näytä viesti
    Kysymys on pelkästä ennakoimisesta kaavoituksen avulla. Se on aktiivista mahdollisuuksien ja mahdottomuuksien miettimistä. Vasta tulevaisuudessa nähdään onko tarvetta vai ei. Mutta suunnittelussa pitää ottaa huomioon tuleva jatkaminen, ettei maalata itseä niinsanotusti nurkkaan.
    Viikki-Malmi -raitiotien yleissuunnittelu alkaa tänä syksynä ja tavoitteena on, että siitä päästäisiin tekemään päätöksiä vielä tällä valtuustokaudella. Kyse on siis aika paljon enemmästä kuin vain mahdollisuuksien miettimisestä.

    Malmille on tulossa 25000 asukkaan kaupunginosa. Sen kokoinen tiivis alue tarvitsee laadukasta raideliikennettä. Sitä ei tarvitse arvailla - ruuhkatunnin aikana tuolta alueelta lähtee sellainen 3000 ihmistä liikkeelle.

  4. #1399

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    565

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Särelä Näytä viesti
    Malmille on tulossa 25000 asukkaan kaupunginosa. Sen kokoinen tiivis alue tarvitsee laadukasta raideliikennettä. Sitä ei tarvitse arvailla - ruuhkatunnin aikana tuolta alueelta lähtee sellainen 3000 ihmistä liikkeelle.
    3000 on siis joukkoliikenteen osa ruuhkahuipputunnin matkoista, jos joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus on 30%. Se on muuten aika paljon yhdelle pikaraitiotielle, nimittäin Kantakaupunki-Articin tuntikapasiteettimitoutus on vain 128 josta nopeasti laskemalla saa 45 metriselle tuntikapasiteetiksi 210. Malmin lenttokenttä-kaupungisosasta lähtisi siis yli 24:n Articin tai vajaan 15 45m vaunun verran porukkaa ruuhkatuntina. Osa varmasti kulkee Malmin juna-aseman suuntaan, mutta kai Kivikosta ja Viikistäkin tarttuu mukaan matkustajia, puhumattakaan jos Lahdenväylää bulevardisoidaankin joskus myöhemmin. Saa nähdä riittääkö edes 45m vaunuilla 5min vuoroväli.
    Viimeisin muokkaaja Makke93; 19.06.2019 kello 15:31.

  5. #1400
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3868

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    3000 on siis joukkoliikenteen osa ruuhkahuipputunnin matkoista, jos joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus on 30%. Se on muuten aika paljon yhdelle pikaraitiotielle, nimittäin Kantakaupunki-Articin tuntikapasiteettimitoutus on vain 128 josta nopeasti laskemalla saa 45 metriselle tuntikapasiteetiksi 210. Malmin lenttokenttä-kaupungisosasta lähtisi siis yli 24:n Articin tai vajaan 15 45m vaunun verran porukkaa ruuhkatuntina. Osa varmasti kulkee Malmin juna-aseman suuntaan, mutta kai Kivikosta ja Viikistäkin tarttuu mukaan matkustajia, puhumattakaan jos Lahdenväylää bulevardisoidaankin joskus myöhemmin. Saa nähdä riittääkö edes 45m vaunuilla 5min vuoroväli.
    Voisi kuvitella että ensisijainen keskustayhteys lentokenttä-kaupunginosasta olisi lähijuna Tapanilasta tai Malmilta. Asemat ovat kuitenkin hyvin lähellä uutta kaupunginosaa. Pasilaankin pääsee junalla parhaiten. Toivottavasti tuo tuleva ratikkayhteys linjataan siten, että se jatkuu Lentokentältä Tapanilan aseman kautta Malmin asemalle. Uusi ratikkalinja saattaisikin toimia paremmin nimenomaan tiheänä liityntäyhteytenä junaan (Tapanila ja Malmi) sekä runkolinjoille 550 (Viikki) ja 560 (kehä I)
    Varsinaisia keskustaan menijöitä ratikkaan tulisi varmaan paljon juuri Viikin kohdalta jossa linja risteää 550:n kanssa.

  6. #1401

    Liittynyt
    19.10.2010
    Viestejä
    108

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Voisi kuvitella että ensisijainen keskustayhteys lentokenttä-kaupunginosasta olisi lähijuna Tapanilasta tai Malmilta. Asemat ovat kuitenkin hyvin lähellä uutta kaupunginosaa. Pasilaankin pääsee junalla parhaiten. Toivottavasti tuo tuleva ratikkayhteys linjataan siten, että se jatkuu Lentokentältä Tapanilan aseman kautta Malmin asemalle. Uusi ratikkalinja saattaisikin toimia paremmin nimenomaan tiheänä liityntäyhteytenä junaan (Tapanila ja Malmi) sekä runkolinjoille 550 (Viikki) ja 560 (kehä I)
    Varsinaisia keskustaan menijöitä ratikkaan tulisi varmaan paljon juuri Viikin kohdalta jossa linja risteää 550:n kanssa.
    Kannattaa tosin huomata, että suoran ratikan vaikutusalueella on paljon kohteita. Käytännössä keskusta ja ehkä Pasila ovat ne alueet, johon junavaihto kannattaa. Sen itäpuolelle jää vielä Kumpula-Arabianranta-Vanhakaupunki-Viikki (10000 työpaikkaa), Vallila (22000 työpaikkaa), Kallio/Alppiharju (30000 työpaikkaa) ja päälle tulevat Kalasatamaan nouseva työpaikka-alue.

    Helsinginniemellä on noin 100 000 työpaikkaa ja tuossa ratikkaväylän varrella runsaat 60 000 työpaikkaa ja kolme merkittävää kampusta (Viikki, Kumpula, Myllypuro). Ei se ihan yhtä paljoa ole kuin keskustassa, mutta paljon.

  7. #1402
    hamalhel avatar
    Liittynyt
    25.08.2010
    Sijainti
    Marjaniemi ja Kulosaari
    Viestejä
    67

    oletus Vs: Raide-Jokeri: Jorvin sairaalan yhteys

    Itäkeskuksesta matkustettaessa Jorvin sairaalaan kuluu aikaa noin 1,5 tuntia. Se on monen työehtosopimuksen mukaan maksimi palkattomalle työmatkalle. Mutta asia voitaisiin korjata tekemällä Raide-Jokeriin lisähaara. Rata voisi jatkua Turuntietä Jorvin sairaalan kautta vaikka Espoon keskuksen rautatieasemalle. Pikaratikka parantaisi olennaisesti Itä-Helsingin yhteyksiä tuonne. Aika paljon yhteisiä sairaanhoidollisia toimintoja on nykyisin Jorvissa, joten yhteyksien parantamisella olisi tilaus.
    Heli Hämäläinen
    kulosaarelainen ja nykyisin marjaniemeläinen joukkoliikenteen käyttäjä
    Helsinki

  8. #1403

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5768

    oletus Vs: Raide-Jokeri: Jorvin sairaalan yhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hamalhel Näytä viesti
    Itäkeskuksesta matkustettaessa Jorvin sairaalaan kuluu aikaa noin 1,5 tuntia. Se on monen työehtosopimuksen mukaan maksimi palkattomalle työmatkalle. Mutta asia voitaisiin korjata tekemällä Raide-Jokeriin lisähaara. Rata voisi jatkua Turuntietä Jorvin sairaalan kautta vaikka Espoon keskuksen rautatieasemalle. Pikaratikka parantaisi olennaisesti Itä-Helsingin yhteyksiä tuonne. Aika paljon yhteisiä sairaanhoidollisia toimintoja on nykyisin Jorvissa, joten yhteyksien parantamisella olisi tilaus.
    Bussi 235 (Elielinaukio-Leppävaara-Espoon keskus, joka myöhemmin muuttuu "runkolinjaksi" 200, yrittää paikata tätä puutetta. Ongelma on että se kiemurtelee Karakallion kautta ja vuorovälit eivät pysy luvatussa.

    Jos on tulossa Itä-Helsingistä ja menossa Jorviin suosittelen metroa keskustaan + junaa Kauniaisiin ja sieltä bussia 549 Jorviin. Vaihtoineenkin pitäsii mennä alle 1,5 tuntia.

    t. Rainer

  9. #1404
    hamalhel avatar
    Liittynyt
    25.08.2010
    Sijainti
    Marjaniemi ja Kulosaari
    Viestejä
    67

    oletus Vs: Raide-Jokeri: Jorvin sairaalan yhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Bussi 235 (Elielinaukio-Leppävaara-Espoon keskus, joka myöhemmin muuttuu "runkolinjaksi" 200, yrittää paikata tätä puutetta. Ongelma on että se kiemurtelee Karakallion kautta ja vuorovälit eivät pysy luvatussa.

    Jos on tulossa Itä-Helsingistä ja menossa Jorviin suosittelen metroa keskustaan + junaa Kauniaisiin ja sieltä bussia 549 Jorviin. Vaihtoineenkin pitäsii mennä alle 1,5 tuntia.

    t. Rainer
    Reittiopas ei suosittele tuota reittiä vaan bussia 549 Tapiolan metroasemalta. Vaihto kolmanteen liikennevälineeseen, junaan syö kyllä helposti tuon aikahyödyn. Reittioppaan mukaan matka-aika on jotain reilusta tunnista tuntiin ja 20 minuuttiin. Kun tähän lisätään vielä liityntäbussi niin ollaan tuossa 1,5 tunnissa. Henkilöautolla tuo väli menee reilussa puolessa tunnissa, ruuhkassa varmaankin hieman pidemmässä ajassa. Ajansäästö on merkittävä verrattuna joukkoliikenteeseen. Toki Kehä I on ruuhkainen, joka syö hyötyä.

    Edit: Lisään vielä, että sosioekonominen asema korreloi käänteisesti työmatka-ajan kanssa. Itähelsinkiläinen lääkäri ei ehkä hakeudu Jorvin sairaalaan, mutta mikäli hän joutuu siellä tekemään töitä, henkilöautolle on satavarmasti siellä lämpötolppapaikka tai lämmitetty talli. Sairaanhoitajalla on parkkipaikka, koska hänenkin kannattaa työvuorojensa vuoksi ajaa omalla autolla. Laitoshuoltaja tai muu pienipalkkainen on joukkoliikennevälineissä 3 tuntia työpäivänsä lisäksi. Hänelle Jorvi on nollarajan tuolla puolen. Autoon ei ole varaa. Työtä ei kannata ottaa vastaan näin kaukaa, koska matkustaminen Tampereelle vie yhtä paljon aikaa. Taysiin pääsee kohta raitiovaunulla. Ehkä todennäköisempää kuitenkin on odottaa työttömänä työpaikkaa lähempää.
    Viimeisin muokkaaja hamalhel; 04.09.2019 kello 13:12.
    Heli Hämäläinen
    kulosaarelainen ja nykyisin marjaniemeläinen joukkoliikenteen käyttäjä
    Helsinki

  10. #1405

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    565

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    En kyllä tiedä kuinka paljoa Jokerin haarottaminen auttaisi matka-aikoja Jorviin, kun Itäkeskuksesta Leppävaaraan menee jo vajaa 50min, ja jos haaralla on sama pysäkkiväli kuin lopulla jokerilla, niin matka-ajaksi tulee Leppävaarasta eteenpäin vajaa parikymmentä minuuttia, jolloin ollaan edelleen nykytilanteessa.

    Metrolla menee Tapiolaan 29min ja uuteen bussiterminaaliin 32min. Jos siitä tehtäisiin 549 reittiä rata Jorviin, niin etäisyyttä tulisi 9,5km ja Jokerin nopeudella matka-ajaksi 23min. Eli tätä reittiä samanlaisella projektilla päästäisiin jo alle tunnin.

    muokkaus: Ei sittenkään 549 reittiä täysin, vaan suoraan Bembölentietä
    Viimeisin muokkaaja Makke93; 04.09.2019 kello 14:15.

  11. #1406

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5768

    oletus Vs: Raide-Jokeri: Jorvin sairaalan yhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hamalhel Näytä viesti
    Edit: Lisään vielä, että sosioekonominen asema korreloi käänteisesti työmatka-ajan kanssa. Itähelsinkiläinen lääkäri ei ehkä hakeudu Jorvin sairaalaan, mutta mikäli hän joutuu siellä tekemään töitä, henkilöautolle on satavarmasti siellä lämpötolppapaikka tai lämmitetty talli. Sairaanhoitajalla on parkkipaikka, koska hänenkin kannattaa työvuorojensa vuoksi ajaa omalla autolla. Laitoshuoltaja tai muu pienipalkkainen on joukkoliikennevälineissä 3 tuntia työpäivänsä lisäksi. Hänelle Jorvi on nollarajan tuolla puolen. Autoon ei ole varaa. Työtä ei kannata ottaa vastaan näin kaukaa, koska matkustaminen Tampereelle vie yhtä paljon aikaa. Taysiin pääsee kohta raitiovaunulla. Ehkä todennäköisempää kuitenkin on odottaa työttömänä työpaikkaa lähempää.
    Jorvista kiertää urbaanilegenda, että se päätettiin aikoinaan rakentaa juuri siihen paikkaan, että jos Espoo pakkoliitetään Helsinkiin, niin Helsinki saapi sairaalan jonka sijainti on surkein mahdollinen!

    Mä ymmärän tuon ongelman ja se koskee melkein kaikkia Espoon työpaikkoja jotka eivät ole joko Leppävaarassa tai Keilaniemi-Matinkylä-akselilla. Niihin pääsee Helsingin suunnasta helkkarin huonosti.
    Espoossa oli vielä yli 10 vuotta sitten isoja työpaikoja myös Kilo-Nihtisilta alueella mutta niiitä on purettu pois ja muutetu tai muutetaan asunnoiksi!

    Jos työmatka venyy liian pitkäksi niin on melkein pakko muuttaa Espooseen jos ei halua tai voi kulkea autolla.
    Esim kaupungin edullisia vuokra-asuntoja on Espoon keskuksessa ja Karakalliossa.

    Mitä Jokerin jatkamiseen tulee, niin Espoon kaupungin omilta kaavoitussivuilta löytyy vähän kummastusta herättävä suunnitelma Leppävaara-Lähderanta-Niipperi-Kalajärvi pikaraitiotiestä.

    t. Rainer

  12. #1407
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7059

    oletus Vs: Raide-Jokeri: Jorvin sairaalan yhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mitä Jokerin jatkamiseen tulee, niin Espoon kaupungin omilta kaavoitussivuilta löytyy vähän kummastusta herättävä suunnitelma Leppävaara-Lähderanta-Niipperi-Kalajärvi pikaraitiotiestä.
    Oho! Kuka kumma sillä kulkisi? Onko sulla linkkiä tähän? Kävisin mielelläni tsekkaamassa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #1408
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    297

    oletus Vs: Raide-Jokeri: Jorvin sairaalan yhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Oho! Kuka kumma sillä kulkisi? Onko sulla linkkiä tähän? Kävisin mielelläni tsekkaamassa.
    Se mikään varsinainen suunnitelma ole. Lähinnä yleiskaavan tilanvarauspohdintoja tukeva karttaharjoitus.

  14. #1409

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5768

    oletus Vs: Raide-Jokeri: Jorvin sairaalan yhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Se mikään varsinainen suunnitelma ole. Lähinnä yleiskaavan tilanvarauspohdintoja tukeva karttaharjoitus.

    Jotain matskua esim tässä: http://espoo04.oncloudos.com/kokous/2018432366-4-28.PDF

    Suunnitelmat Pitkäjärven ylittävästä sillasta ovat varsin yksityiskohtaiset:http://espoo04.oncloudos.com/kokous/2018432366-4-29.PDF

    t. Rainer

  15. #1410

    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    49

    oletus Vs: Raide-Jokeri: Jorvin sairaalan yhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hamalhel Näytä viesti
    Itäkeskuksesta matkustettaessa Jorvin sairaalaan kuluu aikaa noin 1,5 tuntia. Se on monen työehtosopimuksen mukaan maksimi palkattomalle työmatkalle.
    Ihan mielenkiinnosta: Missä työehtosopimuksessa kodin ja työpaikan välisestä matkasta maksetaan palkkaa?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raide-Jokerin nopeuttaminen
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 109
    Viimeisin viesti: 12.03.2011, 11:18
  2. HKL: Raide-Jokeria suunnitellaan
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.10.2008, 13:00
  3. Raide-Jokerin varikko
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 27.03.2008, 06:45
  4. Raide-Jokeri kannattava nykyisillä matkustajamäärillä?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 28.09.2006, 12:08
  5. Outo raide Hiekkaharjussa
    kirjoittanut Resiina foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 02.07.2006, 11:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •