Sivu 94 / 94 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 14345474849091929394
Näytetään tulokset 1396-1401/1401

Viestiketju: Raide-Jokeri

  1. #1396

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    997

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Nyt vielä tuosta yhteydestä Vantaan ja Helsingin verkkojen välillä: Jokeri 2 ja Vantaan ratikka tosiaan kohtaavat Mellunmäessä ja pienellä vaivalla Tammisto-Jumbo -akselilla. Mutta nähdäkseni Jokeri 1 ja Jokeri 2 välillä ei ole mitään kovin pitkälle suunniteltuja yhteyksiä...
    Viikin-Malmin ratikan yleissuunnitellun oli tarkoitus käynnistyä tällä valtuustokaudella, mutta tiedä nyt sitten, kun tuo uusi yleiskaava ei Lahdenväylän osalta mennyt läpi. Kymmenen vuoden päästä uusi yritys?

    Vaan eipä tuo prioriteeteissa taitanut muutenkaan kovin korkealla olla.

  2. #1397

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    628

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Nyt vielä tuosta yhteydestä Vantaan ja Helsingin verkkojen välillä: Jokeri 2 ja Vantaan ratikka tosiaan kohtaavat Mellunmäessä ja pienellä vaivalla Tammisto-Jumbo -akselilla. Mutta nähdäkseni Jokeri 1 ja Jokeri 2 välillä ei ole mitään kovin pitkälle suunniteltuja yhteyksiä...
    Tiederatikkahan olisi tuollainen.

  3. #1398

    Liittynyt
    19.10.2010
    Viestejä
    108

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hamalhel Näytä viesti
    Kysymys on pelkästä ennakoimisesta kaavoituksen avulla. Se on aktiivista mahdollisuuksien ja mahdottomuuksien miettimistä. Vasta tulevaisuudessa nähdään onko tarvetta vai ei. Mutta suunnittelussa pitää ottaa huomioon tuleva jatkaminen, ettei maalata itseä niinsanotusti nurkkaan.
    Viikki-Malmi -raitiotien yleissuunnittelu alkaa tänä syksynä ja tavoitteena on, että siitä päästäisiin tekemään päätöksiä vielä tällä valtuustokaudella. Kyse on siis aika paljon enemmästä kuin vain mahdollisuuksien miettimisestä.

    Malmille on tulossa 25000 asukkaan kaupunginosa. Sen kokoinen tiivis alue tarvitsee laadukasta raideliikennettä. Sitä ei tarvitse arvailla - ruuhkatunnin aikana tuolta alueelta lähtee sellainen 3000 ihmistä liikkeelle.

  4. #1399

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    454

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Särelä Näytä viesti
    Malmille on tulossa 25000 asukkaan kaupunginosa. Sen kokoinen tiivis alue tarvitsee laadukasta raideliikennettä. Sitä ei tarvitse arvailla - ruuhkatunnin aikana tuolta alueelta lähtee sellainen 3000 ihmistä liikkeelle.
    3000 on siis joukkoliikenteen osa ruuhkahuipputunnin matkoista, jos joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus on 30%. Se on muuten aika paljon yhdelle pikaraitiotielle, nimittäin Kantakaupunki-Articin tuntikapasiteettimitoutus on vain 128 josta nopeasti laskemalla saa 45 metriselle tuntikapasiteetiksi 210. Malmin lenttokenttä-kaupungisosasta lähtisi siis yli 24:n Articin tai vajaan 15 45m vaunun verran porukkaa ruuhkatuntina. Osa varmasti kulkee Malmin juna-aseman suuntaan, mutta kai Kivikosta ja Viikistäkin tarttuu mukaan matkustajia, puhumattakaan jos Lahdenväylää bulevardisoidaankin joskus myöhemmin. Saa nähdä riittääkö edes 45m vaunuilla 5min vuoroväli.
    Viimeisin muokkaaja Makke93; Eilen kello 14:31.

  5. #1400
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3779

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    3000 on siis joukkoliikenteen osa ruuhkahuipputunnin matkoista, jos joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus on 30%. Se on muuten aika paljon yhdelle pikaraitiotielle, nimittäin Kantakaupunki-Articin tuntikapasiteettimitoutus on vain 128 josta nopeasti laskemalla saa 45 metriselle tuntikapasiteetiksi 210. Malmin lenttokenttä-kaupungisosasta lähtisi siis yli 24:n Articin tai vajaan 15 45m vaunun verran porukkaa ruuhkatuntina. Osa varmasti kulkee Malmin juna-aseman suuntaan, mutta kai Kivikosta ja Viikistäkin tarttuu mukaan matkustajia, puhumattakaan jos Lahdenväylää bulevardisoidaankin joskus myöhemmin. Saa nähdä riittääkö edes 45m vaunuilla 5min vuoroväli.
    Voisi kuvitella että ensisijainen keskustayhteys lentokenttä-kaupunginosasta olisi lähijuna Tapanilasta tai Malmilta. Asemat ovat kuitenkin hyvin lähellä uutta kaupunginosaa. Pasilaankin pääsee junalla parhaiten. Toivottavasti tuo tuleva ratikkayhteys linjataan siten, että se jatkuu Lentokentältä Tapanilan aseman kautta Malmin asemalle. Uusi ratikkalinja saattaisikin toimia paremmin nimenomaan tiheänä liityntäyhteytenä junaan (Tapanila ja Malmi) sekä runkolinjoille 550 (Viikki) ja 560 (kehä I)
    Varsinaisia keskustaan menijöitä ratikkaan tulisi varmaan paljon juuri Viikin kohdalta jossa linja risteää 550:n kanssa.

  6. #1401

    Liittynyt
    19.10.2010
    Viestejä
    108

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Voisi kuvitella että ensisijainen keskustayhteys lentokenttä-kaupunginosasta olisi lähijuna Tapanilasta tai Malmilta. Asemat ovat kuitenkin hyvin lähellä uutta kaupunginosaa. Pasilaankin pääsee junalla parhaiten. Toivottavasti tuo tuleva ratikkayhteys linjataan siten, että se jatkuu Lentokentältä Tapanilan aseman kautta Malmin asemalle. Uusi ratikkalinja saattaisikin toimia paremmin nimenomaan tiheänä liityntäyhteytenä junaan (Tapanila ja Malmi) sekä runkolinjoille 550 (Viikki) ja 560 (kehä I)
    Varsinaisia keskustaan menijöitä ratikkaan tulisi varmaan paljon juuri Viikin kohdalta jossa linja risteää 550:n kanssa.
    Kannattaa tosin huomata, että suoran ratikan vaikutusalueella on paljon kohteita. Käytännössä keskusta ja ehkä Pasila ovat ne alueet, johon junavaihto kannattaa. Sen itäpuolelle jää vielä Kumpula-Arabianranta-Vanhakaupunki-Viikki (10000 työpaikkaa), Vallila (22000 työpaikkaa), Kallio/Alppiharju (30000 työpaikkaa) ja päälle tulevat Kalasatamaan nouseva työpaikka-alue.

    Helsinginniemellä on noin 100 000 työpaikkaa ja tuossa ratikkaväylän varrella runsaat 60 000 työpaikkaa ja kolme merkittävää kampusta (Viikki, Kumpula, Myllypuro). Ei se ihan yhtä paljoa ole kuin keskustassa, mutta paljon.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raide-Jokerin nopeuttaminen
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 109
    Viimeisin viesti: 12.03.2011, 10:18
  2. HKL: Raide-Jokeria suunnitellaan
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.10.2008, 12:00
  3. Raide-Jokerin varikko
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 27.03.2008, 05:45
  4. Raide-Jokeri kannattava nykyisillä matkustajamäärillä?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 28.09.2006, 11:08
  5. Outo raide Hiekkaharjussa
    kirjoittanut Resiina foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 02.07.2006, 10:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •