Sivu 97 / 101 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 173757778793949596979899100101 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1441-1455/1504

Viestiketju: Raide-Jokeri

  1. #1441
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4808

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut KriZuu Näytä viesti
    Kävin lauantaina 28.6.2020 katselmoimassa Raide-Jokerin työmaita Espoossa perinteisesti jalkasin, mutta myös dronella ilmakuvien muodossa. Kuvia löytynee täältä ja päivittelen kuvia lisää projektin edetessä.
    Olet muuten ottanut todella asiallisia kuvia.

    Minäkin liikuin 28.6. Alberganesplanadin ja Leppävaarankadun suunnalla ulkoiluttamassa kameraani. Mutta minun ajanlaskuni mukaan viikonpäivä olisi ollut sunnuntai.

    Pitäjänmäentie muuten voisi olla asiasta kiinnostuneille seuraava mielenkiintoinen kohde.

  2. #1442
    KriZuu avatar
    Liittynyt
    28.02.2012
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    716

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Olet muuten ottanut todella asiallisia kuvia.

    Minäkin liikuin 28.6. Alberganesplanadin ja Leppävaarankadun suunnalla ulkoiluttamassa kameraani. Mutta minun ajanlaskuni mukaan viikonpäivä olisi ollut sunnuntai.

    Pitäjänmäentie muuten voisi olla asiasta kiinnostuneille seuraava mielenkiintoinen kohde.
    Kiitos! Päivämäärä on oikein, mutta viikonpäivä mennyt itsellä sekaisin...

    Raide-Jokerin Instagram-postauksesta käynee ilmi, että kesän aikana kiskoa asennetaan myös Vaisalantiellä, Perkkaantiellä, Eliel Saarisen tiellä, Pakilantiellä, Norrtäljentiellä, Pihlajamäentiellä, Viikintiellä ja Viilarintiellä, joten paljon kiinnostavaa seurattavaa riittää.
    Kalustotietokanta Etelä-Suomen Bussit | Kuvagalleria Suomen teillä | Tykkää Facebookissa

  3. #1443
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1471

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Joskus kauan sitten täälläkin keskusteltiin paljon siitä, millä tavalla ratikkarata kannattaa rakentaa ja miksi erityisesti Helsingissä (kantakaupungissa) käytössä ollut tapa oli huono. Noin suurin piirtein tämä näyttää ihan samanlaiselta – kiskot valetaan betonikakkuun, joskin puuklossien sijaan kiskot lasketaan betoniklosseille eikä välirautoja ole. Eroaako jokerin rakennustapa myös joltain muilta osin perinteisestä ratarakentamisesta, ja onko se parempi ja jos, niin miksi?
    Helsingin perinteisessä päällysrakenteessahan kiskot lepäävät lähes suoraan ratalaatan päällä. Välissä on hiukan bitumia. Kisko on jatkuvasti tuettu, joskaan tämä ei itsessään ole ongelma, vaan ominaisuus. Lisäksi aiemmin tosiaan valettiin myös itse kiskoihin kiinni betonia eli tosiaan kiskot valettiin betoniin. Tästä on käsittääkseni pitkälti luovuttu ja kiskojen sivulle tulee asfalttia. Ei kuitenkaan mitään väliin.

    Kuvissa olevassa puolipölkkyradassa kisko on tuettu pistemäisesti ratapölkkyihin. Kiskon ja ratapölkyn välissä on vaimentava pala. Pölkkyjen välissä kiskon jalan alla on joustava kalossi, joka estää kontaktin laattaan. Ja kiskojen viereen tulee kammiokumit, jotka erottavat kiskot katurakenteesta sivusuunnassa. Siten kisko voi hieman joustaa vaunun alla välittämättä kaikkea suoraan kadun rakenteisiin. Samalla saadaan nykyisten EN-normien mukainen hajavirtaeristys.

    Radan alusrakenteessa eli laatan alapuolisissa osissakin on sikäli eroja, että ne on perusteellisesti mitoitettu ja rakennettu. Toisaalta Helsingin uudempien ratojen pohjat ovat uskoakseni kohtuullisen saman tyyppisiä, koska katujen pohjat tehdään ylipäänsä nykyään kunnolla. Vanhojen ratojen alla on kuitenkin paljon huonoja pohjia, joita ei normaaleissa ratauusinnoissa ole uusittu. Puolentoista - kahden metrin syvyyteen kaivaminen kun vie aikaa ja vaatii usein kunnallistekniikan siirtoja. Kuvittelisin, että esimerkiksi Mäkelänkadulla ja Hämeentiellä ratojen pohjat on uusittu täysin isoissa remonteissa.

    Lopuksi osassa kuvia näkyy runkomelueristeenä laatan alla käytettäviä kivivillamattoja (levyjä). Niissä on muovi päällä, jotta ratalaatan betoni ei vali kivivillan sekaan. Näitä käytetään tarpeen mukaan. Nykyisilläkin radoilla on joissakin paikoissa runkomelueristeitä, mutta ei järjestelmällisesti mitoitettuna. Materiaalina kai yleensä muovi, joka on hiukan kalliimpaa. Runkomelu on siis sellaista melua, joka välittyy maan kautta rakennuksiin ja saa rakennukset värisemään sellaisella taajuudella, että vaikutus aistitaan korvalla meluna eikä jalkojen kautta tärinänä. https://www.ains.fi/palvelut/akustii...a-ja-runkomelu

    Jatkuvasti tuetun ja väliraudallisen radankin voi rakentamaa vastaavilla periaatteilla. Näitä on Helsinkiin jokunen toteutettu aiemmin mm. Mannerheimintien ja Aleksanterinkadun risteykseen ja Fredalle Kampin keskuksen maanalaisten osien päälle.

  4. #1444

    Liittynyt
    03.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    259

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Hyviä kuvia Rattivaunu ja KriZuu!

  5. #1445
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7771

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Kiitos Late-!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Lisäksi aiemmin tosiaan valettiin myös itse kiskoihin kiinni betonia eli tosiaan kiskot valettiin betoniin. Tästä on käsittääkseni pitkälti luovuttu ja kiskojen sivulle tulee asfalttia. Ei kuitenkaan mitään väliin.
    Tätä iihavoitua en ihan ymmärtänyt. Siis kaksi kiskoa muodostaa yhden raiteen, ja näiden kahden kiskon välistä osaa ei siis enää täytetä betonilla. OK! Mutta jos sivuille tulee asvalttia, niin tuleehan keskellekin jotain, eli onko siellä sitten soraa alla ja asvalttia päällä, vai mitä sen kahden kiskon välisellä osuudella olevan asvaltin alla on?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #1446
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1471

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mutta jos sivuille tulee asvalttia, niin tuleehan keskellekin jotain, eli onko siellä sitten soraa alla ja asvalttia päällä, vai mitä sen kahden kiskon välisellä osuudella olevan asvaltin alla on?
    Tarkoitin, että asfaltti valetaan suoraan kiskoihin kiinni, eikä välissä ole eristävää materiaalia. Kyllä asfalttia tosiaan tulee kaikkiin väleihin.

    Liitteenä esimerkki Helsinkiä paljon muistuttavasta edullisesta ratarakenteesta Hallesta. Tässä on lisätty kiskojen alle joustavaa massaa (Icosit). Kiskojen kiinnikkeet sallivat jouston alaspäin. Kiskojen sivuilla on yksinkertaisesti betonin paloja. Ne riittävät sallimaan kiskoille liikettä, kun ympärille tulee kiveys. Eikä hajavirtaeristettäkään heidän maaperällään tarvita, kun ympäröivät materiaali ei ole erityisen sähköä johtavaa. Kiinnikkeitä on kaarteissa tiheässä ja suoralla harvemmassa.
    Nimi: halle-1.jpg
Katselukertoja: 2212
Koko: 151,6 KB

  7. #1447
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7771

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Kiitoksia! Tämä selvensi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #1448
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4808

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Pitäjänmäentie muuten voisi olla asiasta kiinnostuneille seuraava mielenkiintoinen kohde.
    Pitäjänmäentie sitten tuli seuraavaksi kohteeksi, ja löytyihän sieltä tuoreenpuoleinen pätkä pariraidetta.

  9. #1449
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1326

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ArtiZi Näytä viesti
    8/2020 on tällä hetkellä todennäköinen aikataulu.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Noh hyvä ettei ole sen enempää myöhentynyt, vaikka ei tässä kai kiirettä ole kun liikenteen alkuun on 4 vuotta ja kantakaupunki-Articienkin protoille riitti runsas 2 vuotta testausta ennen sarjavaunujen tuloa.
    Uusimmassa Raitio-lehdessä on kirjoitettu, että protovaunu on tulossa loppuvuodesta. Loppuvuosi on sen verran laaja käsite että tuo elokuu saattaa vielä pitää paikkansa, mutta epätarkka sana on ehkä valittu tarkoituksella jos ajankohta on edelleen epävarma.

  10. #1450

    Liittynyt
    12.05.2008
    Viestejä
    310

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Uusimmassa Raitio-lehdessä on kirjoitettu, että protovaunu on tulossa loppuvuodesta. Loppuvuosi on sen verran laaja käsite että tuo elokuu saattaa vielä pitää paikkansa, mutta epätarkka sana on ehkä valittu tarkoituksella jos ajankohta on edelleen epävarma.
    Nyt protovaunun varustelu on siinä vaiheessa, että vaunuun asennetaan parhaillaan ulkopanelointia ja ikkunoita, samoin sisäpanelointi on valmistumassa. Istuimet asennetaan paikoilleen lähiviikkoina ja ovetkin näyttävät olevan jo paikoillaan. Tämä kaikki selviää Škoda Transtechin Instagram-tililtä, jossa muutamia tuoreita kuvia tehtaalta.

  11. #1451
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4808

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Työt ovat syksynkin aikana edenneet huomattavasti. Uutta raidetta on muun muassa Etelä-Haagan ja Pohjois-Haagan osa-alueiden rajan tuntumassa.

  12. #1452
    ratikkakuski avatar
    Liittynyt
    06.12.2005
    Viestejä
    185

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    YLE uutisoi raidejokerin liikennöinnistä

    https://yle.fi/uutiset/3-11678691

    Otsikoitu: Raide-Jokeria liikennöi tulevaisuudessa kaupallinen taho, HKL jäämässä pois kilpailutuksesta – Toimitusjohtaja: "Ansaitaksamme paikkamme meidän täytyy olla parhaita"

  13. #1453
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2117

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Ja jos kaupallinen taho epäonnistuu, sitten se pyytää kaupungeilta tukea. Sitten Espoon ja Helsingin on pakko antaa koska liikennettä ei voi lopettaa.

    Onko pakko tunkea joka paikkaan yksityisiä firmoja sähläämään. Jos HKL on kerran onnistunut niin miksi ei saisi jatkaa.

  14. #1454

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    593

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Ja jos kaupallinen taho epäonnistuu, sitten se pyytää kaupungeilta tukea. Sitten Espoon ja Helsingin on pakko antaa koska liikennettä ei voi lopettaa.

    Onko pakko tunkea joka paikkaan yksityisiä firmoja sähläämään. Jos HKL on kerran onnistunut niin miksi ei saisi jatkaa.
    Hankinta on hankitalain mukaan kilpailutettava. Jos HKL ei tahdo/voi perustaa yhtiötä/liikelaitosta, joka voi osallistua tarjouskilpailuun, niin SORI.

  15. #1455
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7279

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut pehkonen Näytä viesti
    Hankinta on hankitalain mukaan kilpailutettava.
    Joukkoliikenteen palvelusopimusten hankinnassa sovelletaan erityisalojen hankintalakia, jossa on poikkeuksia kilpailuttamisvelvollisuudesta. Esim. sidosyksiköltä tai toiselta viranomaishankintayksiköltä voidaan hankkia palveluja kilpailuttamatta.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raide-Jokerin nopeuttaminen
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 109
    Viimeisin viesti: 12.03.2011, 11:18
  2. HKL: Raide-Jokeria suunnitellaan
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.10.2008, 13:00
  3. Raide-Jokerin varikko
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 27.03.2008, 06:45
  4. Raide-Jokeri kannattava nykyisillä matkustajamäärillä?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 28.09.2006, 12:08
  5. Outo raide Hiekkaharjussa
    kirjoittanut Resiina foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 02.07.2006, 11:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •