Entä Kemin ja Haaparannan välinen yhteys? Yhdellä Dm12-yksiköin liikennöitävällä junarungolla tunnin välein, saumattomat vaihtoyhteydet Oulun suunnasta,
Luulen tämän olevan käytännössä mahdoton, jos "tunnin välein" tarkoittaa tasaista vuoroväliä koko päivän. Junayksikön pitäisi olla melkein koko ajan liikkeellä, sillä vaikka Tornioon pääseekin 120 km/h, niin sieltä on ainakin rajalle asti 40 km/h rajoitus. (- )Oulu - Kemi - Rovaniemi -matkustajajunien aikatauluja ei varmaan kannata suunnitella ensisijaisesti sitä varten, että Kemissä olisi samaan aikaan tunnista lähtö kumpaankin suuntaan. Koska Dm12 olisi Kemissä vain yhteen aikaan tunnin kuluessa, yhteys Ouluun olisi saumaton vain toiseen suuntaan. Lisäksi: jos Dm12 on Kemissä esimerkiksi samaan aikaan Oulusta tulevan junan kanssa, joka jatkaa Rovaniemelle, niin Dm12:n pitäisi odottaa, että Rovaniemen juna ehtisi tarpeeksi kauas, koska niillä on sama matka Laurilan liikennepaikalle asti. Jos olet käynyt tekemässä havaintoja Laurilassa, niin pikajunalta menee aivan tavallisesti 10 minuuttia Kemi - Laurila -välillä.
Montako junayksikköä ajattelit tarvitsevasi tunnin välein tai tiheämmin kulkevaan paikallisjunaan Kokkola - Pietarsaari? Riittääkö 1 - 2 vai tarvitaanko 3 - 4? Montako pysäkkiä ja mihin kohti? Miksihän Kruunupyyn ja Kolpin pysähdykset lopetettiin jo ennen lättähattuliikenteen loppumista?
Kokkolasta kulkee taajamajunat nykyäänkin Ouluun ja Seinäjoelle, vaikka ne ovat sekä aikataulun että ulkonäön puolesta enemmän pikajunia: ajetaan veturin vetäminä eivätkä pysähdy joka taajamassa. Tarkoititko tällaisia "taajamajunia" vai olisiko parempi pysähtyä tiheämmin? Miten kahden tunnin välein kulkevien taajamajunien väleissä kulkisi kolmen tunnin välein kulkevia IC-junia, ajattelitko jotain muutoksia niihinkin? Montako junayksikköä suunnittelit tarvitsevasi Seinäjoen ja Oulun/Kemin välille? Pitäisikö Rovaniemellekin asti olla taajamajunia, vaikka Laurilan pohjoispuolella nykyisetkin päiväjunat pysähtyvät kaikissa taajamissa?
Miksi taajamajunan pysähdykset Iissä ja Kuivaniemessä lopetettiin? Olisiko johtunut siitä, että aikataulu mahdollisti käymisen päiväseltään Kemissä ja Rovaniemellä, mutta ei Oulussa?
Seinäjoki - Pietarsaari -juna järjestäisi junayhteydet Lapualle ja Härmäänkin ilman IC-junien ylimääräisiä pysähdyksiä. Vaikka välipysähdyksiä olisi 7, matka-aika olisi suuruusluokkaa puolet siitä mitä maantiebussilla. Helsinki - Pietarsaari Pendolino + taajamajuna 4 tuntia, paluu vähän enemmän. Kaksi junayksikköä riittäisi. Tietysti parempi jos yksi riittäisi, mutta tulisi esimerkiksi samantapaisia ongelmia kuin yllä Haaparannan Dm12:n kohdalla Kemissä.
Jyväskylä - Ylivieska -liikenteeseen kolmen tunnin välein riittäisi siihenkin kaksi junayksikköä, jos osoittautuisi, että lyhyet kääntöajat riittäisivät, ajoaika alle 3h riittäisi, odotettavat jatkoyhteydet eivät myöhästelisi liikaa ja puolenvälin tienoilta löytyisi kohtaamispaikka (Keitelepohja? 142 km Jyväskylästä, 125 Ylivieskasta).
Aloitusviestissä mainitun kaltaiseen Oulu - Haaparanta -liikenteeseen riittäisi siihenkin kaksi junayksikköä, jotka linjan pohjoispäässä ollessaan voisivat tarvittaessa ajaa täydentäviä vuoroja Kemi - Haaparanta -välillä joko kaukojunien jatkoyhteyksinä tai paikallisen liikennetarpeen mukaan.
Onko tässä liikaa yksityiskohtia? Olisiko parempi miettiä jotain yleisiä suunnitteluperiaatteita tai kauaskantoisia (joukko)liikennepoliittisia tavoitteita tai jotain vielä kauempana käytännön arjesta olevia ajatusrakennelmia?