Raidetaksi ja automaattiautot - kuvitelmaa

Jarret Walkerin kritiikkiä Elon Muskin automaattiauto/bussivisioille ("Tesla Master Plan, Part Deux"):

Human Transit: Does Elon Musk Understand Urban Geometry?

Ihan mielenkiintoinen artikkeli, kun sen lukee amerikkalaisesta perspektiivistä. Toisin kuin Euroopassa, merkittävä osa USA:n suurkaupungeista on lähes ilman joukkoliikennettä ja niissä kunnon joukkoliikennekäytäviä ei paljon ole. Musk taitaa asua Los Angelesissa alueella, jossa joukkoliikenne on heikkoa ja visio pikkubussiliikenteestä ovelta ovelle tulee varmaan siitä perspektiivistä. Samoin Walker käsittelee joukkoliikennekäytävien luomista alueille, joilla niitä ei paljonkaan ole, kuten Los Angeles.

Helsingin seudulla, Eurooppalaisissa suurkaupungeissa tai USA:n joukkoliikennekaupungeissa (NYC, Chicago, Boston, Washington, San Fransisco, Philadelphia) tilanne on aika erilainen ja valtava määrä pikkubusseja ei tiheillä alueilla millään mahdu kaduille ruuhka-aikaan. Toisaalta liityntäliikenteessä viimeisillä maileilla ja hiljaiseen aikaan automatisoidut pikkubussit vaikuttavat hyvin mielenkiintoiselta vaihtoehdolta järjestää joukkoliikenne. Se on kuitenkin selvää, että tiheillä alueilla ruuhka-aikaan ja runkolinjoilla tarvitaan paljon pikkubusseja suurempia yksikkökokoja.
 
Singaporessa on aloitettu pilotti robottitakseilla.

Automaattiautoja on kuusi ja ne kulkevat noin 5 neliökilometrin kokoisella teknologiakampuksella.

http://www.theverge.com/2016/8/25/12637822/self-driving-taxi-first-public-trial-singapore-nutonomy

https://www.youtube.com/watch?v=Jg8Iw5ADozA

Jos tätä verrataan mobiilitekniikkaan, nyt ollaan jossain vuodessa 1998, jolloin mobiilinettitekniikan viimeinen sana oli WAP. Eihän sillä silloin vielä mitään tehnyt, mutta kymmenisen vuotta myöhemmin tuli lopullinen läpimurto.

Toinen valmiimpi sovellus löytyy Australiasta, kaivoksilta, jossa Rio Tinto korvaa kovaa vauhtia ihmiskuljettajia robottikuormureilla.

https://www.ft.com/content/43f7436a-7632-11e5-a95a-27d368e1ddf7

Automaattiautojen kehityspolku näyttää nyt minusta aika selvältä, ensin ne valtaavat esimerkiksi kaivoksia, varastoja, teollisuusalueita sekä metsä- ja maataloutta. Seuraavaksi varmaan myös niiden välisiä yleisiä tienpätkiä ja toisaalla joukkoliikenneliityntänä hyvin rajattuja alueita ja reittejä.

Joka paikassa toimivaan robottiautoon on kuitenkin vielä paljon matkaa.
 
Videonpätkää Nissanin täysautomaatista:

Autonomous Nissan Leaf | Fully Charged (Youtube)

Näyttää aika vaikuttavalta. Kuljettaja joutuu tarttumaan rattiin kun eteen osuu pysäkillä oleva bussi, kun automaatin tämä versio ei kuulemma osaa erotella eteen pysähtyneitä autoja parkissa olevista ja ilmeisesti saattaisi jäädä odottamaan edessä oleven taakse hamaan maailman tappiin. Muuten automaatti selviää kaikesta, liikenneympyröistä ja jalankulkijoiden väistämisestä ja silleen. Kova sade on kuulemma ongelma kameroille, pienempi ei, ja vissiin tuon videon aikanakin jotain piskoja tuli. Lumisateesta ei tietenkään puhuta mitään. Autossa on kuulemma 12 kameraa ja neljä lidar-tutkaa. Vehje on vielä useamman vuoden päässä markkinoille pääsemisestä ja tässä vaiheessa kameroita ja muita ei ole integroitu auton koriin. Samoin tietokoneita on lukuisia, ja ne pitäisi integroida yhteen systeemiin.
 
Nysse tuli, ensimmäinen ruumis.

HS: Nainen jäi itseohjautuvan auton alle ja kuoli Yhdysvalloissa – alkoi kiihkeä keskustelu robottiautojen testauksesta yleisillä teillä

HS: Arizonan kuolonkolari ei poista robottiautoja Suomen teiltä – Suomalaistutkija arvostelee robottiautojen testaamista julkisilla teillä: ”Jos tässä vaiheessa kuolee ihmisiä, onhan se aika iso ongelma”

Kyseessä siis Uberin automaattitaksikokeilu Arizonan Tempessä. Auto Volvo, johon oli tuunattu muun valmistajan automatiikka, ja kuollut sivullinen oli iltapimeällä pyörää taluttaen katua ylittämään yllättäen lähtenyt nainen. Paikalla ei ollut suojatietä. Autossa oli myös ihmiskuljettaja, mutta auto ilmeisesti täysautomaatilla.

Aiemmin on siis kuollut myös yksi Tesla-kuski, joka luotti automaattiin hieman liikaa (mahdollisesti nukahti), ja kyseinen Tesla edellyttää ihmisen valvontaa, eli ei ollut täysautomaatti. Arizonan tapaus on ensimmäinen sivullinen kuolonuhri, eli tässä realisoituu nyt se vakiomallinen uhkakuva jalakulkijat keilaavasta automaatista.
 
Paikalla ei ollut suojatietä.

Tällä voi olla juridista merkitystä. Mutta minua kiinnostaisi enemmän auton ohjelmointi. Tuskin sitä on ohjelmoitu ajamaan jalankulkijan yli, jos tämä ei käytä suojatietä. Eli onko suojatiellä lopulta mitään merkitystä silloin, kun kyseessä on automaattiauto?
 
Eli onko suojatiellä lopulta mitään merkitystä silloin, kun kyseessä on automaattiauto?

Ymmärsin ulkomaisista uutisista, että tuossa nainen on hortoillut polkupyörän kanssa keskiviivaa pitkin paikassa, jossa ajetaan viittäkymppiä, ja sitten lähtenyt täysin yllättäen ylittämään ajokaistoja pimeässä kohdassa. Auto ei ilmeisesti ollut edes hidastanut, ts. robotti ei ehtinyt tajuta mitään.

Vastauksena kysymykseen: automaatit saattavat olla varovaisempia ja parempia väistämään kuin ihmiset, mutta se ei tarkoittane, että maantiekaistalle kannattaa hypätä auton eteen kokeilemaan. Ts. jotain virkaa suojateillä edelleen.
 
Jo toinen vakava robottiautoturma yhdysvalloissa viikon sisällä https://yle.fi/uutiset/3-10141285. Teslan model X-autoaan kuljettanut 38-vuotias mies oli kytkenyt automaattiohjauksen päälle vain hetkeä ennen törmäystä betoniesteeseen. Auton sensorien mukaan kuljettaja oli irrottanut kätensä ratista ainakin kuusi sekuntia ennen törmäystä. Auton kuljettaja kuoli onnettomuuden jälkeen sairaalassa.

Teslan mukaan auto oli antanut useita varoituksia ennen törmäystä, mutta kuljettaja ei ollut huomioinut niitä. Kuljettajalla oli ollut suora näköyhteys betoniesteeseen.
Tesla ei selittänyt tiedotteessaan, miksi autopilotti ei osannut välttää onnettomuutta.
 
Kivistössä voi testata maksutta automatisoituja robottiautoja ensi Maanantaista lähtien https://www.vantaansanomat.fi/artik...ttiautolla-kivistossa-testiajoilla-kehitetaan Itsenäisesti kulkevan Renault Twizy-testiauton kyytiin pääsee yksi koematkustaja kerrallaan.

Testiajot liittyvät Sensible 4 Oy:n kokeiluun, jossa kehitetään kotimaista robottibussia. Tänä vuonna Twizy-autolla testataan mahdollisia tulevia robottibussireittejä.

Ensi talvena kokeillaan samoilla reiteillä Suomen talven kestävää, kotimaista robottibussia
 
Ymmärsin ulkomaisista uutisista, että tuossa nainen on hortoillut polkupyörän kanssa keskiviivaa pitkin paikassa, jossa ajetaan viittäkymppiä, ja sitten lähtenyt täysin yllättäen ylittämään ajokaistoja pimeässä kohdassa. Auto ei ilmeisesti ollut edes hidastanut, ts. robotti ei ehtinyt tajuta mitään.


Tuo osoittautui vallan muunnelluksi totuudeksi. Ilmeisesti mediassa kirjoiteltiin noin ennen onnettomuustutkintaa, mutta raportissa on sittemmin sanottu näin:

Dd-q5UeVAAAIoUx.jpg-large.jpeg


Eli tekoäly alkoi arpoa 6 sekuntia ennen törmäystä, että onko tuo jalankulkija, polkupyöräilijä vai mikä, ja onko se törmäyskurssilla, ja sitten päätti 1,3 sekuntia ennen törmäystä tehdä hätäjarrutuksen. Hätäjarrutukset oli kuitenkin kytketty pois päältä ja jätetty ihmiskuljettajan arvioitavaksi, eikä systeemi myöskään hälyttänyt ihmiskuljettajaa törmäysvaarasta.

Tuo lainaus tuli vastaan blogikirjoituksessa, jossa ennakoidaan tämänhetkisen tekoälyhuuman haihtuvan, kun näyttää, että hypetetyt algoritmit eivät tuotakaan tuloksia kuten luultiin.

"AI winter is well on its way"

https://blog.piekniewski.info/2018/05/28/ai-winter-is-well-on-its-way/
 
Tuo lainaus tuli vastaan blogikirjoituksessa, jossa ennakoidaan tämänhetkisen tekoälyhuuman haihtuvan, kun näyttää, että hypetetyt algoritmit eivät tuotakaan tuloksia kuten luultiin.
"AI winter is well on its way"
https://blog.piekniewski.info/2018/05/28/ai-winter-is-well-on-its-way/
"Deja vu", eli kun olen toiminut IT-alalla 1980-luvulta alkaen, niin jo silloin opiskeluaikoinani vuosikymmenen alkupuolella sekä työurani muutamaa vuotta myöhemmin käynnistyttyä oli aivan hervoton hypetys siitä, miten tekoäly, Symbolics, Lisp jne. tulevat mullistamaan koko tietotekniikkamaailman, mutta aikamoisiksi lässähtäneiksi kupliksi nuokin jutut sittemmin jäivät (varsinkin jos vertaa kaikkeen muuhun sittemmin tapahtuneeseen IT-alan ja tietoliikenteen kehitykseen...).
 
"Deja vu", eli kun olen toiminut IT-alalla 1980-luvulta alkaen, niin jo silloin opiskeluaikoinani vuosikymmenen alkupuolella sekä työurani muutamaa vuotta myöhemmin käynnistyttyä oli aivan hervoton hypetys siitä, miten tekoäly, Symbolics, Lisp jne. tulevat mullistamaan koko tietotekniikkamaailman, mutta aikamoisiksi lässähtäneiksi kupliksi nuokin jutut sittemmin jäivät (varsinkin jos vertaa kaikkeen muuhun sittemmin tapahtuneeseen IT-alan ja tietoliikenteen kehitykseen...).

Juu tuota kyseistä blogitekstiä on näköjään maailmalla kritisoitu termin "AI winter" käyttämisestä, se kun viittaa 80-lukuun ja tämän hetken tilanne on kuitenkin toinen. Oma mutuni on, että tulossa on pikemminkin hengähdystauko hypetykseen kuin "winter".
 
Takaisin
Ylös