Raidetaksi ja automaattiautot - kuvitelmaa

Kutsuliikennettä todennäköisempänä pitäisin sittenkin sitä, että jos joukkoliikenne muuttuu automaattipakuin hoidettavaksi, meillä on edelleen reittiverkosto ja aikataulut, mutta reittien määrä eli vaihdottomien yhteyksien määrä kasvaa valtavasti ja vuorovälit lyhenevät. Jos näin, niin vältetään kutsuliikenteen matka-aikojen ja reittien ennakoimattomuus, mutta voidaan edelleen hyödyntää automaatin ja pienen kalustokoon hyvät puolet. Ehkä voisi jopa toivoa siinä mielessä kutsuliikennettä, että jos pysäkillä alkaa olla ruuhkaa, niin järjestelmä osaa lähettää sinne lisävuoroja.

Jotenkin tuntuu myös siltä, että automaattiautojen ja ”käsinajettavien” autojen yhteiselo ei kyllä tulisi olemaan helppoa. Jos automaattiautot yleisesti sallitaan, niin minusta se merkitsee todennäköisesti maunaaliautoilun loppua, tai ainakin väylät on jaettava automaattisiin ja manuaalisiin. Ihminen tekee kuitenkin jatkuvasti virheitä, ja jos automaatti on siellä seassa ja yrittää ottaa ne kaikki huomioon, niin sen eteneminen taitaa kärsiä kohtuuttomasti. Manuaaliautoilun kieltäminen taas voi olla poliittisesti ylitsepääsemätöntä.

Hinnoittelu onkin mielenkiintoinen juttu. Se on selvää, että automaattipakun hinnan tulisi olla nykylippujen hintatasolla, tai mielellään halvempaa. Mutta yksityiskyydit; taksikuskithan ovat sitä mieltä, ettei Suomen palkkatasolla ole mitään merkitystä taksien hinnoitteluun, tai ainakin olivat ennen kilpailun avaamista. Logiikka oli tietysti se, että kuljettajan palkkaa nostamalla tai laskemalla ei saataisi edullisempia taksikyytejä. Jos sitten ajatellaan, että jatkossa meillä on kuljettajattomat automaattitaksit, joiden isännnät eivät enää itse aja ollenkaan, mutta tahtovat kuitenkin saman tuoton kuin nytkin, niin näinköhän se kyyti tuee hinnaltaan olemaan reilusti alempi kuin tämän päivän taksikyyti? Tietysti yhteiskuntakin voisi järjestää jopa privaattikyytejä, mutta onko se yhteiskunnan tarkoitus, taikka ajan hengen mukaista?
 
Jos automaattiautot yleisesti sallitaan, niin minusta se merkitsee todennäköisesti maunaaliautoilun loppua, tai ainakin väylät on jaettava automaattisiin ja manuaalisiin.
Minusta on aika selvää, että manuaaliautoilu kielletään. Poliitisena perusteena voidaan käyttää sen vaarallisuutta. Vain kieltämällä manuaaliautoilu katuverkon kapasiteetin kasvu voidaan saavuttaa täysmääräisesti, kun esim. liikennevaloista voidaan luopua ja autot saavat tietoverkon kautta tiedon, kuka saa mennä ensin.

taksikuskithan ovat sitä mieltä, ettei Suomen palkkatasolla ole mitään merkitystä taksien hinnoitteluun
Tuo taitaa kuitenkin olla vain mielipide. Monissa maissa, missä polttoaine maksaa suunnilleen saman kuin Suomessa, taksilla matkustaminen on selvästi Suomea halvempaa.

Nykyisten taksi-isäntien hommat loppuvat joka tapauksessa, koska kuljettajia ei enää tarvita. Silloin suuruuden ekonomia voittaa ja suuryritykset alkavat pyörittää automaattitakseja. Vaikkapa Uber voi tuoda Suomeen 200 000:n automaattiauton laivaston, jos näkee sille markkinoita.
 
Automaattiin siirrytään asteettain. Esim Tallinnassa on oma rata automaattibussille. Yksityisautoilua rajoittamalla tehdään tilaa tulevaisuuden ratkaisulle. Ensimmäinen askel tähän on tietullien käyttöönotto sekä maanalaisten katusuunnitelmien peruminen.
 
Nykyisten taksi-isäntien hommat loppuvat joka tapauksessa, koska kuljettajia ei enää tarvita. Silloin suuruuden ekonomia voittaa ja suuryritykset alkavat pyörittää automaattitakseja. Vaikkapa Uber voi tuoda Suomeen 200 000:n automaattiauton laivaston, jos näkee sille markkinoita.

No entäs jos ei näe Suomessa olevan markkinoita? Tuleeko tänne sitten vain yandex.ru?

t. Rainer
 
Minusta on aika selvää, että manuaaliautoilu kielletään. Poliitisena perusteena voidaan käyttää sen vaarallisuutta. Vain kieltämällä manuaaliautoilu katuverkon kapasiteetin kasvu voidaan saavuttaa täysmääräisesti, kun esim. liikennevaloista voidaan luopua ja autot saavat tietoverkon kautta tiedon, kuka saa mennä ensin.
Liitetäänkö ihmiset samaan tietoverkkoon autojen kanssa, että kaikille selviää kulkemisjärjestys, vai kielletäänkö kävely?

Jos esim. Kaivokadun ja Manskun risteyksestä poistetaan liikennevalot ja suojatiellä noudatetaan nykyistä väistämisvelvollisuutta, niin ei siitä mahdu kulkemaan automaattiautoja kuin yöaikaan.
 
Liitetäänkö ihmiset samaan tietoverkkoon autojen kanssa, että kaikille selviää kulkemisjärjestys, vai kielletäänkö kävely?

No joo, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden osalta liikennevaloista ei voitane luopua, jos ei tulevaisuudessa kaikki käytä jotakin augmented reality -vehkeitä, millä sama informaatio voidaan näyttää :)
 
Minusta on aika selvää, että manuaaliautoilu kielletään.

Tässä muuten menee sivussa semmoinen harrastus kuin moottoripyöräily lähes kokonaan, poislukien (motocross)radalla tai kinttupoluilla ajaminen. Ei koske itseäni, mutta olen sivusta jo havainnut itkua ja hammasten kiristelyä motoristien piirissä.
 
Suomessa koko taksiliikenne on kriisissä kiitos uuden vapauttamisen. Maaseudulla ei saa iltaisin taksia enää ollenkaan, ja kaupungeissa kyytien hinnat ovat nousseet. Kelan kyydit tulevat jos tulevat.

Vaikka taksit kulkisivat ilman kuskia, niin ei se Suomen oloissa ratkaise niitä ongelmia jotka johtuvat siitä että että ihmiset asuvat liian hajallaan, että automatisoitu liikenne kaikkkine investoitineen kannattaisi. Oma auto tulee olemaan jatkossakin maaseudulla ainoa liikkumistapa, kaupungeissa voi sitten valita, mutta perinteiset liikumisvälineet eli autot, taksit, bussit, raitiovaunut, metrot ja junat eivät katoa pitkään aikaan mihinkään.

Jotenkin mulla on sellainen tunne että jos Suomen talous ei kohene ja elinkeinot monipuolistu, alkaa Suomi "alaskasoitua". Osia maasta tyhjenee ja jää palvelujen ulkopuolelle, alempiarvoisen tiestön hoito lopetetaan ja syrjäseutujen huolto tapahtuu lentokoneilla tai helikoptereilla. Helsinki ja muut kaupungit pienenevät tai ainakaan eivät enää kasva koska Suomesta muutetaan pois ja syntyvyys laskee.

t. Rainer
 
Helsinki ja muut kaupungit pienenevät tai ainakaan eivät enää kasva koska Suomesta muutetaan pois ja syntyvyys laskee.

No eihän tässä sitten mitään, lopetetaan kaavoittaminen. Alaskan väkiluku tosin on kolminkertaistunut viimeisen 50 vuoden aikana ja kasvaa varsin reippaasti tällä hetkellä.
 
CNET: Waymo CEO: Autonomous cars won't ever be able to drive in all conditions

It'll be decades before autonomous cars are widespread on the roads -- and even then, they won't be able to drive themselves in certain conditions, the chief executive of Waymo said Tuesday.

[...]

Waymo on siis Googlen automaattiautolafka. Sikäli mielenkiintoista, että juurikin Waymolla olisi intressit hypettää automaatiajoa, mutta toimitusjohtaja pikemminkin kaataa jäitä hattuihin.
 
Takaisin
Ylös