Raidetaksi ja automaattiautot - kuvitelmaa

Vs: Ruotsissa harkitaan raideautojärjestelmää

Luin bussissa Metroa ja näin pikku-uutisen. Ajattelin heti, että mikä ihmeen sika-instituutti. Ensin alkoi naurattaa ja mieleen tuli takavuosien hiustenhoitoainemainoksen nimettömäksi jäänyt sveitsiäinen vitamiini-instituutti. Piti oikein tarkistaa kalenterista, ettei ollut aprillipäivä.

Sitten vaihdoin ratikkaan ja sain käsiini Satasen, jossa samainen raidetaksihömppä oli saanut enemmän palstatilaa. Enää ei naurattanut.

Kolmen sekunnin välein ei tosiaan onnistunut videollakaan eikä yhdessäkään animaatiovaunussa ollut kahdeksaa matkustajaa. Hupaisinta oli, että ainoa filmissä liikkunut henkilöauto kulki nopeammin kuin raidetaksit!

Mulle ei ole koskaan näissä raidetaksijutuissa kirkastunut, miten (onnettoman pieneksi joka tapauksessa jäävä) matkustajakapasiteetti voidaan laskea täysien vaunujen mukaan, vaikka samanaikaisesti sanotaan että raidetaksin matkustaja voi yksilöllisesti valita, mihin vaunu menee. Jos vaunun kaikki matkustajat ovat menossa eri paikkoihin, niin ei täsmää! Eikä matka-ajatkaan.

Tosi absurdia oli se, kun raidetaksi laskeutui ilmaradalta maantielle. Jos se saadaan liikkumaan tiellä noin automaattisesti ja kätevästi, niin kuka hullu haluaa rakentaa katujen yläpuolelle, puistojen päälle, ikkunoitten eteen ja mummonmökkien pihoille hirveitä siltahäkkyröitä maisemaa rumentamaan? En kyllä ihan ymmärtänyt sitäkään, että pyörätuolikaveri ajoi raidetaksilla Tukholman tavaratalosta 680 km Jämtlannin perukoille ilman ensimmäistäkään tavaraa mukanaan. Ehkä ikkunaostoksille pääsisi helpommalla ja mukavammallakin tavalla.

Suosittelen Sika-instituuttilaisille opintomatkaa sieltä Östersundista vaikkapa Göteborgiin tai Tukholmaan. Lisebergissä ja Gröna Lundissa on jo vuosikausia ollut raidetakseja - niitä vain yleensä kutsutaan huvipuistolaitteiksi. Samalla voi kokeilla ihan oikeaa, toimivaa ja siististi katukuvaan sulautuvaa Gothenburgin spåraa tai Djurgårdin linjaa.
 
Vs: Ruotsissa harkitaan raideautojärjestelmää

Dagens Nyheterissäkin oli 10.9. pienen pieni juttu mainosten keskellä ("Spårbilar en möjlig lösning för Mälardalen"). Tämä oli kotimaan uutisista aivan viimeinen ja samalla aukeamalla ei ollut muuta uutista. Muissa lehdissä en tästä nähnyt mainintaakaan. Eli ihan vitsinä tämä täälläkin luultavasti on otettu. Perusteluina järjestelmälle on DN:n jutussa mainittu mm. sellainen, että "ympäri maailmaa löytyy raideautojärjestelmien esiasteita, mutta yhtäkään ei ole rakennettu valmiiksi" (oma suomennukseni).

Videon nähtyäni aloin ajattelemaan, että kyse on jostain Rovaniemen metron kaltaisesta vitsistä. Kömpelömpiä värkkejä saa joukkoliikennemaailmasta hakea. Ei täällä nyt ihan niin tukkoiset tiet vielä ole, etteikö sähköautot mahtuisi ajamaan tasan samaa asiaa. Eikö SIKA-instituutissa tullut mieleen käyttää olemassa olevaa infrastruktuuria ennen kuin rakentaa ilmasiltoja näköesteiksi ympäri läänejä?
 
Vs: Ruotsissa harkitaan raideautojärjestelmää

Tosi absurdia oli se, kun raidetaksi laskeutui ilmaradalta maantielle. Jos se saadaan liikkumaan tiellä noin automaattisesti ja kätevästi, niin kuka hullu haluaa rakentaa katujen yläpuolelle, puistojen päälle, ikkunoitten eteen ja mummonmökkien pihoille hirveitä siltahäkkyröitä maisemaa rumentamaan?

Eivät nuo animaation siltarakenteet kieltämättä kaikissa paikoin kovin kauniilta näyttäneet, joskin kaitpa noihin tottuisi. Kesällä tuli matkustettua Wuppertalin Schwebebahnilla. Sinne olivat rakentaneet joen päälle pitkät matkat melko massiivista ja rumankaunista rataa jo viime vuosisadan alkupuolella. Estetiikan taju - tai sanoisinko maku - vaihtelee eripuolilla Tellusta aika tavalla. En esimerkiksi voinut olla hämmästelemättä Genovan Aldo Moro -väylää, joka vastaisi hieman sitä, että Helsingin Merikadun päälle pilareitten varaan olisi vedetty moottoritie.

Kyllä tuollaisella ilmaradalla, josta vaunut roikkuvat, on omat hyvät puolensa. Väyliä ei tarvitse aurata tai putsata lehdistä ja väylät voidaan rakentaa vapaammin ja moneen tasoon. Rakenteet ovat myös todennäköisesti huomattavasti edullisempia rakentaa kuin maantiesilta tai perinteinen pilareitten varaan rakennettu rata. Uskon myös, että kevyestä "roikkuilmaradasta" pystyisi suunnittelemaan esteettisesti kauniin. Mikäli rataa ryhdyttäisiin tekemään massatuotantona, kustannukset myös tipahtaisivat murto-osaan ja valmista rataa voitaisiin vetää nopeaan tahtiin.

Varmaankin raideautoja kannattaisi ensin kokeilla syöttöliikenteessä kiinteillä reiteillä. Tällöin voitaisiin avata reittejä, joita ei kannattaisi liikennöidä busseilla järeämmistä ratkaisuista puhumattakaan - siis vastaavalla palvelutasolla. En lue ruotsia niin sujuvasti että nyt viitsisin kahlata tarkemmin SIKAn tuoretta dokumenttia. Melko monipuoliselta tuore tässä kuussa julkistettu raportti kuitenkin vaikuttaa.
 
Vs: Ruotsissa harkitaan raideautojärjestelmää

Kyseessä ovat raidetaksit, ja ne ovat huuhaata, johon valitettavasti käytetään runsaasti tutkimusrahaa ymmärtämättä, että konsepti on peruslähtökohdiltaan mahdoton. Tätä on käsitelty laajasti tässä ketjussa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Ruotsissa harkitaan raideautojärjestelmää

Kyseessä ovat raidetaksit, ja ne ovat huuhaata, johon valitettavasti käytetään runsaasti tutkimusrahaa ymmärtämättä, että konsepti on peruslähtökohdiltaan mahdoton. Tätä on käsitelty laajasti tässä ketjussa.
Eiköhän raidetaksissa ole kysymys kaadetusta hissistä ? Siis hissi, joka kulkee vaakasuoraan ?
Mikä siinä mahdotonta on ? Päinvastoin, se voi tehdä myös mutkia, joita kerrostalohissi ei voi tehdä. Toki hissin pitää kulkea suljetussa kuilussa.
 
Vs: Ruotsissa harkitaan raideautojärjestelmää

Mikä siinä mahdotonta on ? Päinvastoin, se voi tehdä myös mutkia, joita kerrostalohissi ei voi tehdä. Toki hissin pitää kulkea suljetussa kuilussa.

No, jokin siinä on niin äärimmäisen vaikeata. Enpä usko, että 400 metristen hissien suunnitteluihin ollaan upotettu näin valtavia määriä rahaa.

Perusajatuksenahan tämä on vertikaalihissi, mutta käytännön toteutus on tekniikaltaan täysin erilainen, etenkin jos matkan varrelle tarvitaan mutkia ja haaroja.
 
Vs: Ruotsissa harkitaan raideautojärjestelmää

Eiköhän raidetaksissa ole kysymys kaadetusta hissistä?

Ei, koska hississä kyse on aina vain yhdestä suorasta reitistä, jossa on vain yksi kulkuneuvo (hissikori). Raidetaksit perustuvat (ja kaatuvat) siihen, että niillä on laaja verkko, jossa lukuisat (ellei lukemattomat) taksit risteilevät automaattisesti. Ainoastaan käyttöliittymä käyttäjälle muistuttaa vähän hissiä.

Tosin hissifirma Kone tietääkseni on ollut kiinnostunut raidetaksien kehittämisestä. En tiedä, miten ovat suunnitelmat edenneet.
 
Vs: Ruotsissa harkitaan raideautojärjestelmää

Tosin hissifirma Kone tietääkseni on ollut kiinnostunut raidetaksien kehittämisestä. En tiedä, miten ovat suunnitelmat edenneet.

Minäkin muistelen, että Hyvinkäälle piti rakentaa raidetaksin koerata, vaan ei ole mitään kuulunut. Tai sitten Koneen tehdasalueen testialueella sellainen jo on, mutta epäonnistuneena ideana siitä vaietaan?
 
Raidetaksi nostaa päätään Vantaalla

Toukokuun 7–17 päivä on tulossa tilaisuus päästä kokeilemaan jotain raidetaksin tapaista Vantaalla. Vantaan sanomat kertoo, että Citynetmobil-niminen yritys esittelee tuotteitaan Heurekassa olevan konferenssin yhteydessä toukokuussa.

Jutun pääsisältö on, että kuljettajattomia takseja tulisi Marja-Vantaalle joukkoliikenteeksi. Jutussa taksit on otsikoitu minibusseiksi, vaikka niissä on vain 4 paikkaa. Autoilijat huom: voitte ajaa tästä lähin huoletta bussikaistoilla, sillä 4 hlö:n kapasiteetilla henkilöautosta tulee bussi. :D

Asiaa kommentoi Marja-Vantaan projekti-insinööri Gilbert Koskela, joka arvelee automaattitaksien tulevan 10–15 vuoden kuluttua, kunhan ensin on selvitetty, miten ne toimivat mm. talvella. Jutun kuvassa on golfauton näköinen härveli, joka kulkee kevyen liikenteen väylän näköisellä asfalttikaistalla. Tässä raidetaksissa on siis luovuttu pylväiden päälle rakennetusta kalliista ja hankalasta betoniurasta, mutta kuvan olosuhteissa laite ei voi kulkea paljon kävelynopeutta isommalla vauhdilla. Muuten se on vaaraksi muille puistossa liikkujille.

Lehden nettisivulla on ainakin tänään myös äänestys, lähtisitkö kuskittoman bussin kyytiin.

Antero
 
Ihan oudolta ajatukselta tuntuu normaalin joukkoliikenteen korvaaminen raidetaksilla.

Ehkä tuota laitetta kannattaa silti kehittää. Lähinnä mieleen tulevat isot teollisuus- varasto-, satama-, lentoasema- ja vastaavat alueet, joille ei haluta työntekijöitä ja vierailijoita päästää autoineen. Joukkoliikenteen pysäkiltä ja parkkipaikalta alueen portilta tarvitaan jatkoyhteys. Raidetaksi voisi joissakin tapauksissa ollakin paras ratkaisu tuollaisen alueen sisäisen liikenteen järjestämiseen. Vaunua tilaaminen niille pysäkeille, joille ei ole kulkulupaa, olisi helppo estää ja vierailijoille voisi portilta ottaa oman vaunun, jolla pääsee vain vierailukohteeseen.
 
Puhumattakaan siististä tavasta nopeuttaa kolossaalisilta parkkipaikoilta työpisteille siirtymistä.
 
Vs: Raidetaksi nostaa päätään Vantaalla

Toukokuun 7–17 päivä on tulossa tilaisuus päästä kokeilemaan jotain raidetaksin tapaista Vantaalla.
7. toukokuuta meni. Toissapäivän HS:n mukaan yleisöllä olisi eilen ollut tilaisuus tutustua tähän autoilun ”uuteen” innovaatioon. Kävikö kukaan paikalla näkemässä, miten suosittua sadepäivän hupia esittely oli?

HS:n jutussa kiinnitin huomioni ohimenevään mainintaan, että kävelynopeudella kulkevan pikkuauton ”rata” maksaa 5 M€/km. Kiinnostava toteamus näinä aikoina, jolloin bussikaista on ilmainen mutta raitiovaunun rata niin kallis, että se kannattaa purkaa.

Taitaa käydä niin, että kuljettajatonta ja ovetonta pikkuautoa suositummaksi joukkoliikenteen korvaajaksi osoittautuu lapsille tarkoitettu mopoauto. Sen käyttämä tiehän on ilmainen kuten muidenkin autojen käyttämät tiet, eikä mopoautoa tarvitse lastenkaan tilata, ruinata tai odottaa pysäkillä, kun mopoauto odottaa oman kotioven edessä.

Antero
 
Vs: Raidetaksi nostaa päätään Vantaalla

Toissapäivän HS:n mukaan yleisöllä olisi eilen ollut tilaisuus tutustua tähän autoilun ”uuteen” innovaatioon. Kävikö kukaan paikalla näkemässä, miten suosittua sadepäivän hupia esittely oli?

Poikkesin lauantaina puoliltapäivin "vaunuhallissa" kaupungintalon nurkalla Esikkopolulla. Kaikelta muulta liikenteeltä mellakka-aidoin suljettu golfkärryn "ajorata" alkaa siitä ja menee Asematietä noin sata metriä rautatieasemaa kohti.

Sää oli sateinen eikä vaunu ollut ulkona. Etnisesti ulkomaalaisen näköistä sakkia istuskeli läppäreidensä kanssa touhuten sateensuojassa "vaunuhallissa" värjötellen. Teltan seinillä oli kauniita värikuvia kyseisestä golfkärrystä ja vastaavista utopioista erilaisissa näteissä miljöissä. Esitteitä oli saatavana, myös suomenkielisenä painettuna ja nimeltään "Kohti kehittynyttä kaupunkiliikennettä".

Kotisivut ovat www.citymobil-project.eu

Kun katselin paikalle tuotua golfkärryä, tuli mieleen, että mopoautokin on satakertaa mukavampi vempele. Tuossahan ei ollut edes sivuovia ja paikkoja oli kahdelle. Miksi ei esittelyä järjestetty vaikkapa tammikuulle, niin näkisi mitenkä minimaallinen matka luistaa, kun sataa lunta tai räntää ja puhuri käy vaakasuoraan. No eiväthän golfkärryt ole liikenteessä meilläpäin kuin suvella. Ja ihmetytti siis että miksi kärry ei ollut ulkona sateen ja koleuden aikana liikenteessä. Onko se vain lämpimien kesäpäivien ajokki? Mätäneekö se Suomen normaalissa ilmastossa? Ehkä kukaan ei halunnut värjötellä vapaaehtoisesti tuossa citymönkijässä?

Esittelypäiviä on vielä liuta edessäpäin, eli menkää nyt viisaammat katsomaan sitä.

JK. Esitelehdessä on myös kiva kuva linja-autosta, joka käyttää tätä teknologiaa. Kuvateksti: "Kahdella ohjausjärjestelmällä varustettu linja-auto Castellónissa". Hauskinta kuvassa on, että bussi on kilvitetty linjalle "1 Tram". Siis taas ratsastetaan raitiovaunun hyvällä imagolla, mutta toteutetaan potaskalla.
 
Kävin piipahtamassa ohimennen Lähinnä näyttivät GPS-antennilla varustetuilta golfkärryiltä, joita on hieman muotoiltu. Meno näytti melko hitaalta, ahtaalta ja kömpelöltä eivätkä vehkeet houkutelleet edes kokeilemaan kyytiä.
Nopeus kärryillä oli esittelijän mukaan 6 km/h jos oikein muistan, joten mitään todellista käyttöä ei näillä ainakaan ole. Ilmeisesti ideana firmalla on, että nämä vekottimet liikkuisivat omalla ajoradallaan eivätkä normaalin liikenteen seassa.
 
Takaisin
Ylös