Sivu 9 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56789101112 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 121-135/171

Viestiketju: Raidetaksi ja automaattiautot - kuvitelmaa

  1. #121

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    284

    oletus Vs: Raidetaksi ja automaattiautot - kuvitelmaa

    (Taas menevät keskustelumme joukkoliikenteen kannalta hieman off-topic alueille, mutta: )
    Pitkän linjan IT-henkilönä haluaisin kuitenkin antaa vain sellaisen teknologisen lisähuomautuksen, että nimenomaan langattomien verkkojen voimakas kapasiteettikasvun evoluutio on todellisuudessa mahdollistanut kaikkien näiden älypuhelinten, tablettien etc. nykyiset käyttömuodot ja käyttäjien lukumäärät (sillä esim. suljetuissa langoitetuissa prosessinohjausjärjestelmissä teimme käytännössä näitä samoja asioita jo 1990/2000-vuosikymmenillä).

  2. #122

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Raidetaksi ja automaattiautot - kuvitelmaa

    Ensimmäiset armeijan automaattirekat on saatu testikäyttöön oikeille teille sotilaskaupunkiin Texasissa. Ilmeisesti kyseessä ei ole mikään pienen mittakaavan projekti.

    http://www.tekniikkatalous.fi/autot/...miseen/a965961

  3. #123
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Raidetaksi ja automaattiautot - kuvitelmaa

    Kirjoitin blogiini otsikolla Robottiautoilua Bogotássa. Siellä kun toimii jo nyt sellainen palvelu, jonka meillä sanotaan tulevan mahdolliseksi, kunhan vain saadaan robottiautoja. Eli auton voi tilata kännykällä ”napin painalluksella”, auto saapuu muutamassa minuutissa ja vie joukkoliikenteen lipun hinnalla tai jopa halvemmalla haluttuun paikkaan kaupungilla. Bogotássa on tilaisuus nähdä, mitä se vaikuttaa kaupunkiliikenteelle.

    Antero

  4. #124
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Raidetaksi ja automaattiautot - kuvitelmaa

    Vantaan sanomat 1-2. maaliskuuta.

    Vantaa voi menettää kuskittomat messubussit.

    Automaattibussien toimittaja vetäytyy projektista.

    Vantaan asuntomessuille kesäksi 2015 havitellut kuskittomat bussit saattavat jäädä pelkäksi haaveeksi, koska toinen projektiin osallistuva bussinvalmistaja ilmoitti Tiistaina menneensä konkurssiin. Samalla Vantaan toiveet kolmesta messualueella liikennöivästä bussista kokivat kolauksen. Projektipäällikkö Minna Honkasen mukaan nurin mennyt Ranskalainen Induct-yritys ei alunperinkään ollut toimittamassa busseja Vantaalle. Ongelmana kuitenkin on, että jaloillaan pysyvän Robosoft-nimisen tavarantoimittajan harteille jää nyt useamman kaupungin bussitilaukset. Tähän suhteellisen pieni firma ei välttämättä kykene venymään. Vantaan kannalta kuvion harmillisuutta lisää se, että toisena kokeilukaupunkina oleva Milano järjestää Vantaan kanssa samaan aikaan oman näyttelynsä, Milanon maailmannäyttelyn kesällä 2015. Näyttelyyn on tilattu kaikkiaan kuusi ilman kuljettajaa liikkuvaa bussia. Kun projekti on alunperin vielä Italialaislähtöinen on ennakoitavissa, että Milano vetää vetää pidemmän korren siinä tapauksessa, että busseja ei saada riittävästi valmiiksi molempien kaupunkien tarpeisiin. Tässä on olemassa pieni skaalaero, Honkanen vertaa.
    Toivoa ei silti ole menetetty. Kevään aikana Vantaa yrittää etsiä uuden toimittajan, joka voisi valmistaa Vantaan kaipaamat kolme ajoneuvoa. Myös Robosoftin tilannetta seurataan koko ajan.
    Kuskittomien pikkubussien olisi tarkoitus kuljettaa matkustajia uudelta kehäradan Kivistön asemalta Vantaan asuntomessualueelle Kesällä 2015. Alustavasti kokeilu alkaisi heinäkuussa kehäradan ja asuntomessujen avautuessa. Alunperin tarkoitus oli jatkaa kokeilua Elokuun loppuun. Reitti kulkisi noin kilometrin matkan aidattua, muulta liikenteeltä suljettua, kevyen liikenteen väylää pitkin.

  5. #125

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Raidetaksi ja automaattiautot - kuvitelmaa

    Automaattiautolaki on vireillä Suomessa. Uusi lainsäädäntö mahdollistaisi täysin automaattiset ajoneuvot yleisessä tieliikenteessä rajatuilla alueilla. Mikäköhän on Suomen ensimmäinen automaattiautokaupunki? Hamina ja Uusikaupunki lienevät ainakin mahdollisia veikkauksia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kauppalehti
    Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee tieliikennelakiin muutosta, joka mahdollistaa robottiautot Suomessa. Ilman kuljettajaa liikkuvia robottiautoja saisi testata rajatulla alueella yleisessä tieliikenteessä. Kyse on kokeilulaista, joka olisi voimassa viisi vuotta. Lakimuutoksen on tarkoitus astua voimaan jo vuodenvaihteessa.
    http://www.kauppalehti.fi/auto/uutis...a/201405683583
    Viimeisin muokkaaja petteri; 21.05.2014 kello 16:31.

  6. #126

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Raidetaksi ja automaattiautot - kuvitelmaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kirjoitin blogiini otsikolla Robottiautoilua Bogotássa. Siellä kun toimii jo nyt sellainen palvelu, jonka meillä sanotaan tulevan mahdolliseksi, kunhan vain saadaan robottiautoja. Eli auton voi tilata kännykällä ”napin painalluksella”, auto saapuu muutamassa minuutissa ja vie joukkoliikenteen lipun hinnalla tai jopa halvemmalla haluttuun paikkaan kaupungilla. Bogotássa on tilaisuus nähdä, mitä se vaikuttaa kaupunkiliikenteelle.
    Osaatko selittää miksi Bogotássa "robottiautolla " matkustaminen on halvempaa kuin bussilla?

    t. Rainer

  7. #127

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Raidetaksi ja automaattiautot - kuvitelmaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Osaatko selittää miksi Bogotássa "robottiautolla " matkustaminen on halvempaa kuin bussilla?
    Operaattoreina on yksityisyrittäjiä, joilla on aika matalat katteet. Täysimuotoisen joukkoliikennejärjestelmän kustannuksia ei näillä veijareilla ole.

    Pitkin kehitysmaita on myös kimppatakseihin perustuvaa pikkubussi-taksijoukkoliikennettä, jossa nämä yksityiset operaattorit noukkivat ja jättävät matkustajia pitkin reittiä, reitin muodostuessa lennossa matkustajien määränpäätoiveista ja tipin suuruudesta. Paremman käyttöasteen ansiosta yksi matka voi olla todella halpa. Onneksi tälläinen villi liikenne on saatu meillä sivistysvaltiossa kitkettyä.

  8. #128
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Raidetaksi ja automaattiautot - kuvitelmaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Osaatko selittää miksi Bogotássa "robottiautolla " matkustaminen on halvempaa kuin bussilla?
    Ei se pitkillä matkoilla ole halvempaa. Mutta ihmettelen itsekin, miten lyhyilläkään matkoilla on mahdollista, että henkilöauto ja kuljettaja voivat olla niin halpaa palevelua. Ihmettelyäni lisää vielä se, että kun googletin takseina käytettyjen autojen hintoja Kolumbiassa, ne olivat jopa moninkertaisia suomalaisiin hintoihin nähden. Ehkä auton saa taksiksi ilman tuontiautoveroa, mutta silti. Ratkaisevaa lienee työvoiman hinta sekä polttoaineen negatiivinen verotus eli subventointi.

    Antero

  9. #129

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Raidetaksi ja automaattiautot - kuvitelmaa

    BBC:n jutun mukaan kalifornialaisperäinen maglev-PRT firma SkyTran rakentaa 500 metrin koeradan Tel Aviviin Israel Aerospace Industriesin kampukselle. Tämäkin järjestelmä pitäis sitten ottaa käyttöön kautta maailman kaupunkien, niemien, notkojen ja saarelmien, kuten tavallista.

    http://www.bbc.com/news/technology-27995437

    http://en.wikipedia.org/wiki/Skytran

  10. #130

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Raidetaksi ja automaattiautot - kuvitelmaa

    Mikäköhän kumma siinäkin on, kun tämäkään ei lyönyt läpi, vaikka on niin upee, kupee, kapee, makee ja varmaan tosi kalliskin, niin kuin nämä aina ovat?!

  11. #131

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Raidetaksi ja automaattiautot - kuvitelmaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Mikäköhän kumma siinäkin on, kun tämäkään ei lyönyt läpi, vaikka on niin upee, kupee, kapee, makee ja varmaan tosi kalliskin, niin kuin nämä aina ovat?!
    Kapee tuo ei kyllä ole... muotoilusta tulee äkkiseltään mieleen, että se on apinoitu 60-luvun amerikkalaisista BART-junista.

  12. #132

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Raidetaksi ja automaattiautot - kuvitelmaa


  13. #133
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Raidetaksi ja automaattiautot - kuvitelmaa

    Tavallaan T&T:n jutussa kerrotussa ei ole mitään uutta. Google on selostanut kaiken aikaa, että Google-auto toimii kartan perusteella. Kartta on tässä tapauksessa ymmärrettävä tietenkin toisin kuin paperille painettu kartta, joita ihmiset ennen lukivat. Eli Google-auton kartassa on oltava kaikki sellainen data, joka on välttämätöntä sille, että auto osaa ajaa.

    Tässä ei ole mitään uutta senkään kannalta, mitä itsekseen kulkevien kulkuvälineiden ammattilaiset ovat kertoneet robottiautoista. Asioista on puhuttu ehkä vähän toisin päin. Robottiauton ei tarvitse tunnistaa ihmisille tarkoitettuja liikennemerkkejä ja opasteita, sillä niiden tiedot voidaan ja välitetään eli on pakko välittää robottiautolle digitaalisesti. Mikä johtaa monessa demokuvassakin näkyvään asiaan, että robotiautoja varten on oltava niille suunniteltu ja tehty liikenneympäristö. Nykyinen on tehty autoja kuljettavia ihmisiä varten. Sellainen ei toimi autoja kuljettavia tietokoneita varten.

    Robottiautot voivat siis aluksi toimia kaupungeissa, joissa on teknistaloudellisesti järkevää toteuttaa robottiautojen väyläverkosto oheislaitteineen. Jos ajatellaan, että autolla liikkumisen toinen ääripää on maastossa ajaminen, siihen on robottiautoilla vielä tavattoman pitkä taival. Sillä on eri asia tulkita digitaalista karttaa ja sen dynaamista opastusdataa kuin skannata ympäröivää luontoa ja tulkita sieltä kaikki tarpeellinen turvalliseksi etenemiseksi. Koneella on vielä pitkä pitkä matka sille tasolle, jonka hevonen hallistee.

    Antero

  14. #134

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Raidetaksi ja automaattiautot - kuvitelmaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Robottiautot voivat siis aluksi toimia kaupungeissa, joissa on teknistaloudellisesti järkevää toteuttaa robottiautojen väyläverkosto oheislaitteineen.
    Tulee mieleen Helsingin ja varmaan muunkin Suomen kadunrakennus, josta erityisesti pyöräilijät ovat pitäneet älämölöä. Poliitikkojen hyväksymiä piirustuksia ei välttämättä noudateta, tai sitten suunnitelmat voidaan päivittää vastaamaan omavaltaista toteutusta ja hyväksyttää jälkikäteen, liikennemerkkejä asennetaan ja jätetään asentamatta satunnaisesti, jopa lain vastaisesti, työ laatu ylipäätään voi olla aivan mitä sattuu (tyyliin keskikoroke ei ole ollenkaan linjassa suojatien ja pyörätien jatkeen kanssa) ja se hyväksytään. Tämä siis kevyen liikenteen osalta, autokaistathan ovat siihen verrattuna tietysti vakavasti otettavaa toimintaa. Virastojen kulttuurissa pitäisi yhden ja toisenkin asian muuttua, jos vaatimuksena olisi, että automaattiautojen käyttämä digitaalinen kartta on aina ajan tasalla todellisuuden kanssa viimeistä liikennemerkkiä ja työmaakuoppaa myöden.

  15. #135

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Raidetaksi ja automaattiautot - kuvitelmaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Robottiautot voivat siis aluksi toimia kaupungeissa, joissa on teknistaloudellisesti järkevää toteuttaa robottiautojen väyläverkosto oheislaitteineen. Jos ajatellaan, että autolla liikkumisen toinen ääripää on maastossa ajaminen, siihen on robottiautoilla vielä tavattoman pitkä taival. Sillä on eri asia tulkita digitaalista karttaa ja sen dynaamista opastusdataa kuin skannata ympäröivää luontoa ja tulkita sieltä kaikki tarpeellinen turvalliseksi etenemiseksi. Koneella on vielä pitkä pitkä matka sille tasolle, jonka hevonen hallistee.
    Kuvittelisin että jos robottiauton suurin sallittu nopeus olisi enintään 50 km/h niin se pystyisi ajamaan turvallisesti myös maaseudun hiljaisilla teillä. Suomessa olisi sosiaalista tilausta autoille jotka ajavat ilman kulljettajaa nimenomaan maaseudulla ja pikkukaupungeissa joissa ei julkista liikennettä ole.

    t. Rainer

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •