Ouluun Tram-Train?
En ole aikoihin käynyt mielenkiintoisessa foorumissanne. Onko Oulun Tram-Trainista ollut keskustelua?

Kun käyttää esim 020202.fi karttaa Oulun päällä, näkee saman ilmiön kuin esim. Porissa. Teolisuusrautatiet menevät tismalleen pian entisissä teollisuusalueissa, joista voisi kaavailla uutta asuinalueita.

Siellä missä kiskoja ei ole, voisi ajella busseilla. Malli voisi olla sama kuin kaupunkiliikenne.net :ssäkin on esitetty. Vaihdot olisivat mahd. sujuvia ja raitsikat ja bussit voisivat jopa käyttää samoja pysäkkejä.

Raitiovaunukiskotusta kaivattaisiin keskustaan. Totuushan on, että joukkoliikenteen suosio kasvaa ropisten, kun ei tarvitse jäädä Oulun rautatieasemalle, vaan TramTrain vaihtaisi ratahallinnon kiskot ja suunnistaisi keskustan kaduille.

Myöskin esikaupungeissa voisi ajatella samaa, tehtäisiin hidasta ja edullisempaa raitiotietä rautateiltä kaduille.

Oulun kasvualueet voisivat olla radan suuntiin, kunhan välttäisimme suur-Helsingin ilmiön. Helsingissähän "kurjuus keskittyy radan varteen". Mielestäni pikaraitsikka palvelisi sekä kaupungin vuokra-asuntoja, kovan rahan kerrostaloasuntoja että tiivistä pientaloasumista. Pikaraitsikkahan voi aina kasvattaa edullisempia "lonkeroita" valmiista rautatiestä esikaupungin keskustoihin.

Kysymyksinä tietysti olisi, että:
- Onko Oulu asuintiheyksiltään riittävä, jotta saavutettaisiin taloudellinen kannattavuus?
- Onko Pendolinojen ja muiden junien lisäksi jäljellä kapasiteettia pääradalla?

En tiedä Oulun kaavailuja, mutta Oulun asuntomessut olivat Oulun edustalla Tolppilansaaressa. Jos siihen suureen saareen tulisi uusia kaupunginosia teollisuusradan ympärille, olisi pikaraitsikan paikkakin kenties selvä?(Tolppilansaari, Hietasaari, Vihriäsaari).

Jos halutaa joskus siltaa (Hietasaari, Öljysaari, Nuottasaari), sinnepä saisi tuon pikaraitsikankin sillalle. Vastarannalla olisi taas teollisuusratoja.

Tramtrainia lättähattujen tilale voisi pohtia myös Liminkaan, Kempeleeseen, Muhokseen, Ii:hin? Tietenkin ehdottelen samaa mallia, kuten Karlruhessa, eli sinne pantaisiin mahdollsimman edullinen ja lyhyt raitiotien tynkä noiden "pikkukauppaloitten" keskuksiin.
esikuva: http://kaupunkiliikenne.net/Karlsruhe.htm

Jos kerran ratsikka voi porhaltaa 80-120 km/h, voisi kuvitella, että se voisi hyvin kilpailla yksityiautoja vastaan.

Tämä heittoni oli vähemmän vakava, mutta kävipä mielessäni.