Viikin metro

Liittynyt
23 Elokuu 2005
Viestit
3,331
Vs: Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhdistäminen

Ja mitä tulee metron jatkamiseen, niin pidän Roihupelto-Viikki-väliä hyvinkin toteuttamiskelpoisena ideana.

Ja missähän ihmeessä olet nähnyt esityksiä ja suunnitelmia tällaisesta? Se ei sisälly lennokkaimpiinkaan skenaarioihin metron laajentamisesta. HKL:n näkemyksen mukaan metro tulee Viikkiin Pasilasta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhdistäminen

Elmo:En valitettavasti muista mistä asiasta luin, oli ihan vakavasti otettava lähde. Roihupeltoonhan on tulossa asema ja itse asiassahan rata Roihupellosta Viikkiin on jo olemassa varikon läpi yksiraiteisena. Tarvittaisiin toinen raide ja asema maan päälle Viikissä. Kustannukset saattaisivat olla 15-20milj, ehkä ei sitäkään, koska kaikki olisi maan päällä.
 
Vs: Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhdistäminen

Se ei sisälly lennokkaimpiinkaan skenaarioihin metron laajentamisesta. HKL:n näkemyksen mukaan metro tulee Viikkiin Pasilasta.

Itämetron haaroittamista Viikkiin kaavailtiin muistaakseni viimeksi joskus 90-luvulla. Suunnitelmat olivat hyvin alustavia, samaa luokkaa kuin silloiset ajatukset itämetron jatkamisesta Hakunilaan ja Sipooseen. Sittemmin suunnitelmat Viikin haarasta on haudattu, kun Viikkiin on alettu suunnitella Pasilasta tulevaa linjausta.
 
Vs: Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhdistäminen

Elmo:En valitettavasti muista mistä asiasta luin, oli ihan vakavasti otettava lähde. Roihupeltoonhan on tulossa asema ja itse asiassahan rata Roihupellosta Viikkiin on jo olemassa varikon läpi yksiraiteisena. Tarvittaisiin toinen raide ja asema maan päälle Viikissä. Kustannukset saattaisivat olla 15-20milj, ehkä ei sitäkään, koska kaikki olisi maan päällä.
Kannattaa muistaa että se rata Viikkiin kulkee katuverkossa. Eli käytännössä olemassaolevakin raide täytyisi rakentaa uudestaan ja eristää muusta liikenteestä. Tuolla raiteella ei myöskään ole virtakiskoa.
 
Vs: Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhdistäminen

Sittemmin suunnitelmat Viikin haarasta on haudattu, kun Viikkiin on alettu suunnitella Pasilasta tulevaa linjausta.

Suunnitelmat mainitaan taas muutaman viikon takaisessa Joukkoliikennelautakunnan lausunnossa kauppakeskus Lanternan laajennuksen kaavamuutoksesta.

Roihupellon asemaa muuten tuskin koskaan tehdään koska Roihupellon alueelle ei ainakaan aseman lähelle saa enää järkevää määrää asutusta. Väliin tehtiin se Lanterna.
 
Vs: Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhdistäminen

Ja mitä tulee metron jatkamiseen, niin pidän Roihupelto-Viikki-väliä hyvinkin toteuttamiskelpoisena ideana. Myllypurossahan metro kulkee jo kehän vartta ja haaroittaminen ei varmaan olisi kovin ihmeellinen juttu.

Tällöin Viikistä keskustaan matkaavat joutuisivat tekemään ikävän U-kirjaimen muotoisen lenkin, joka hidastuttaisi matkaa sen verran, että metron tuoma nopeus menettäisi merkityksensä. Muutenkin haaroitus olisi melko haastavaa ottaen huomioon metron jyrkähkön kaarresäteen.

Jos Viikiin joskus metro tulee, niin se linjataan Pasilasta. Siis, jos tulee, sitten joskus 2030-luvulla. Sitä ennen viikkiläiset pärjäilevät autoilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhdistäminen

Tällöin Viikistä keskustaan matkaavat joutuisivat tekemään ikävän U-kirjaimen muotoisen lenkin, joka hidastuttaisi matkaa sen verran, että metron tuoma nopeus menettäisi merkityksensä.

Aika lenkki siihen tulee Meilahdenkin kautta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhdistäminen

Sitä ennen viikkiläiset pärjäilevät autoilla.

Pärjäävät ne autoilla sen jälkeenkin, kun kerran ovat joutuneet sellaisen hankkimaan ja ovat siihen tottuneet.
 
Jospa minäkin lässyttäisin tästä aiheesta: Muistan joskus kakarana eli yli 40 vuotta sitten lukeneeni Suomen Kuvalehdestä, kun Hesan metrosta vielä nähtiin kaikennäköisiä unia ja visioita, jutun kanadalaisen ukon ehdotuksesta Kööpenhaminan S-junan tapaisesta paikkurijunasta Helsinkiin. Lehdessä ollut karttakuva jäi mieleen, reitti oli Herttoniemestä Viikin kautta Oulunkylään ja edelleen keskustaan ja sieltä satamarataa Katajanokalle asti. Toisen Viikkin liittyvän tarinan muistan: VR kokeili pienen ajan joskus 60-luvulla matkustajajunaa Herttoniemeen peräti höyryveturin (!) vetämällä junalla, mutta homma lässähti pian asiakkaiden puutteeseen. Mutta jos Viikkiin halutaan metro, niin miten olisi tehdä Myllypurosta sivuraide Viikin kylälle, matka ei olisi niin hirveän pitkä.
 
Pelkkä Viikin metro on vähän turhan tynkä. Itse Viikki ei ole niin iso paikka, että sen takia sinne pitäisi metrolinja vetää. Toisaalta, voisihan metron vetää Viikkiin jos se jatkuisi siitä Lentoasemalle.

Linja olisi suunnilleen Kamppi-Töölö-Meilahti-Pasila-Toukola-Viikki-Pihlajamäki-Malmi-Siltamäki-Vantaanportti-Aviapolis-Lentoasema.

Näin saataisiin aivan uusi yhteys Malmin kautta Lentoasemalle. Miettikääpä vaikka tätä, nykyään Malmilta Jumboon kestää bussilla 22min, ruuhkassa yli puoli tuntia. Metrolla matkaan kuluisi 6min.

Olisiko reitti sitten liian mutkainen, siitä voi olla montaa mieltä. Äkkiä laskettuna matka Lentoasemalta Pasilaan kestäisi noin 20-22 min, ja Kamppiin 26-28 min. Riippuen tietenkin väliasemien määrästä.
 
Miettikääpä vaikka tätä, nykyään Malmilta Jumboon kestää bussilla 22min, ruuhkassa yli puoli tuntia. Metrolla matkaan kuluisi 6min.

Ei siinä yleensä ihan noin kauan mene 519:llä, yleensä vartti riittää ihan hyvin. Ruuhkassa voi mennä lähemmäs 20 min, mutta 519:llä ruuhka jumittaa kulkua usein enemmänkin Kehä III:n pohjoispuolella kuin Vantaanportin ja Malmin välillä.
 
Toisaalta, voisihan metron vetää Viikkiin jos se jatkuisi siitä Lentoasemalle.

Linja olisi suunnilleen Kamppi-Töölö-Meilahti-Pasila-Toukola-Viikki-Pihlajamäki-Malmi-Siltamäki-Vantaanportti-Aviapolis-Lentoasema.

Ajatuksesi muistuttaa hyvin paljon tässä esitettyä kolmatta vaihtoehtoa.

Idea etelä-pohjois -suuntaisesta linjasta ei välttämättä ole hullumpi, mutta tuolla tavalla raskasmetrona ja tunnelissa toteutettuna se ei olisi kovin hyvin palveleva saati edes realistinen.
 
Ajatuksesi muistuttaa hyvin paljon tässä esitettyä kolmatta vaihtoehtoa.

Idea etelä-pohjois -suuntaisesta linjasta ei välttämättä ole hullumpi, mutta tuolla tavalla raskasmetrona ja tunnelissa toteutettuna se ei olisi kovin hyvin palveleva saati edes realistinen.

No niinpä näkyi olevan suunnitelmia. Olisiko suunnittelija jo valmiiksi lobannut suorempia linjoja, ja tekaissut ns Malmin linjan kiertämään Kivikosta saakka, jotta päättäjät unohtaisivat koko Malmin reitin, liiallisen kierron takia. Ja kun asiantuntija sanoo että Malmin vaihtoehto on tällainen, niin päättäjä-täti tajuaa ettei muita reittivaihtoehtoja Malmin kautta voi olla olemassa. No, eikai vielä mitään ole päätetty. Selvästi piirustuksista näkee, että tarkoituksella ollaan hakemassa suoraa linjaa, ja tehty kiertävästä versiosta naurettava. Viikistä suorin reitti Malmille kulkee Pihlajamäen kautta.
 
Takaisin
Ylös