Olemassaolevat radat uuden pohjana?

Mielessäni on ollut idea hyödyntää vanhaa satamarataa Kalasatamaan pääradan ruuhkajunien vaihtoehtoisena pääteasemana. Siis osa pääradan ruuhkajunista ohjattaisiin satamaradan tunnelin kautta Kalasatamaan, jonne tehtäisiin pääteasema niitä varten. Kalasatamasta taas pääsee hyvin metroon. Ratayhteys voisi olla yksiraiteinen, jos pääteasemalla on riittävästi raiteita esimerkiksi kolmea ruuhkajunaa varten. Alueella on riittävästi tilaa näitä raiteita varten. Jos junissa on vielä ohjausvaunut, niin ne ehditään pakittaa pois ennen seuraavan junan tuloa, jolloin asemalle mahtuu enemmänkin junia.

Pasilaan pitäisi rakentaa pari matkustajaraidetta nykyiselle tavararatapihalle sekä tietysti sähköistää tuo vanha satamarata.
 
Tämä idea tuli seisoessani raiteilta putoamisen takia seisovassa täpötäydessä ruuhkajunassa. Ruuhkajunille pitäisi saada joku vaihtoehtoinen pääteasema ihan jo poikkeustilanteiden varalta. Helsingin pääteasema ei ole pitemmän päälle toimiva ratkaisu koska kauko-ja lähiliikenne menee ristiin edestakaisen liikenteen takia. Pienikin häiriö riittää sotkemaan koko kuvion.

Siis tehdään sitten se pisararata. Tosin minä taidan olla jo eläkevaari siihen aikaan enkä tarvitse koko rataa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä idea tuli seisoessani raiteilta putoamisen takia seisovassa täpötäydessä ruuhkajunassa. Ruuhkajunille pitäisi saada joku vaihtoehtoinen pääteasema ihan jo poikkeustilanteiden varalta.
Olet aivan oikeassa. Mutta Helsingistä pitäisi myös tehdä vikasietoisempi. Nyt ajojohtojännitten pois kytkevä häiriö Helsingissä pimentää liikenteen Pasilan pohjoispuolelle asti. Puolenvaihto Pasilan eteläpuolella ei myöskään ole mahdollinen, jotta Pasilaa voisi käyttää sujuvasti poikkeustilanteiden pääteasemana.

Itse pidän satamien rataurien umpeen kaavoittamista huonona ratkaisuna. Vaikka niille ei olisi välitöntä käyttöä tiedossa, maailma muuttuu ja kaupungissa pitää olla tilaa muutoksille.

Antero
 
Takaisin
Ylös