Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/16

Viestiketju: Raitiotie Tikkurila-Aviapolis

  1. #1
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Raitiotie Tikkurila-Aviapolis

    Tämän päivän Vantaan Sanomissa on artikkeli "Virkamiehet visioivat ratikka-Vantaata".

    "Yleiskaavapäällikkö Matti Pallasvuo sanoo, että raitiovaunut ovat varteenotettava vaihtoehto, kun kaupungin joukkoliikennettä kehitetään lähivuosikymmeninä. On mahdollista, että Vantaasta tehdään Suomen toinen ratikkakaupunki, kun Tikkurila ja Aviapolis liitetään yhteen Tikkurilantien avulla. Tiestä tehdään eurooppalaistyylinen kaupunkibulevardi, jonka julkinen liikenne voidaan hoitaa kiskojen varassa, Pallasvuo paljastaa."

    artikkelin sivu 1
    artikkelin sivu 2

    Menestystä hankkeelle!
    Viimeisin muokkaaja Compact; 21.12.2007 kello 21:37.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6711

    oletus Vs: Raitiotie Tikkurila-Aviapolis

    Mielenkiintoinen artikkeli! Kuvat taitavat olla jo muutaman vuoden ikäisiä. Mutta olisivatko ratikka ja kehärata toistensa vaihtoehtoja? Eikö ratikasta olisi hyötyä vaikka kehärata tehtäisiinkin?

  3. #3
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6003

    oletus Vs: Raitiotie Tikkurila-Aviapolis

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mutta olisivatko ratikka ja kehärata toistensa vaihtoehtoja? Eikö ratikasta olisi hyötyä vaikka kehärata tehtäisiinkin?
    Minä veikkaisin, että ne vain tukisivat toisiaan. Ratikka palvelisi paikallista maankäyttöä Tikkurilan ja Aviapoliksen välillä, kun taas kehärata tarjoaisi yhteyksiä kauemmaksi. Vantaan yleiskaavapäällikkö ei yritäkään jutussa asetella hankkeita vastakkain. Antero Alkun kannan kehärataan tunnemmekin jo tältä foorumilta ja jutussa näyttää olevan täältäkin tuttua juttua.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Raitiotie Tikkurila-Aviapolis

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Antero Alkun kannan kehärataan tunnemmekin jo tältä foorumilta ja jutussa näyttää olevan täältäkin tuttua juttua.
    Toimittaja itse asetti Marjaradan ja ratikan vastakkain ja kysyi mielipidettäni. Nämähän eivät ole liikenteellisesti mitenkään toistensa vaihtoehdot, sillä Marjartata ei palvele Tikkurilan ja Aviapoliksen välistä aluetta mitenkään. Mutta samalla rahalla tehdään tai jätetään kumpikin tekemättä. Ja jos Vantaan omaa rahankäyttöä ajatellaan, niin Tikkurilan-Aviapoliksen ratikka on huomattavasti hyödyllisempi sijoitus.

    Olen saanut yhden palautteen jutusta. Siinä Tikkurilantien nykyinen asukas moitti minua tällaisesta ideasta, joka lisää autoilun haittoja. En ole suunnitellut Tikkurilan ja Aviapoliksen välistä kaavoitusta, en myöskään Tikkurilantien kaistamäärää ja muita autoiluun liittyviä ratkaisuja. Kun kannatan raitiotietä Tikkurilantielle, se siis kääntyi niin päin, että olen lisäämässä autoilun haittoja.

    Antero

  5. #5
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.11.2007
    Viestejä
    277

    oletus Vs: Raitiotie Tikkurila-Aviapolis

    Ajatus on hieno ja kannatettava, mutta samanalainen visio kuin kaikki muutkin ratahankkeet, aina vuosikymmenien päässä ja asiaa vain visioidaan. Visioita vaan visioiden päälle.

    Antero tosiaan pääsi taas kertomaan lehteen kuinka huono juttu on raskas raideliikenne. "Pisteet" siitä. Minä en suhtaudu vainoharhaisesti kevyeen raideliikenteeseen, vaan lähden siitä, että kansainvälisten esimerkkienkin valossa tarvitaan kaikkia liikkumisen muotoja.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Raitiotie Tikkurila-Aviapolis

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Antero tosiaan pääsi taas kertomaan lehteen kuinka huono juttu on raskas raideliikenne.
    Siis jos puhutaan kevyen raideliikenteen eduista, silloin selitetään raskaan raideliikenteen olevan huonoa? Mutta jos puhut raskaan raideliikenteen eduista, se ei ole puhetta kevyen raideliikenteen huonoudesta?

    Antero

  7. #7
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.11.2007
    Viestejä
    277

    oletus Vs: Raitiotie Tikkurila-Aviapolis

    Puhuit kevyestä raideliikenteestä ja kerroit, että kehärataa ei tarvita.
    Olet myös tällä foorumilla tuonut selkeästi esiin sen, että vastustat kiivaasti metroa, pisaraa ja kaikkia raskaan raideliikenteen hankkeita pk-seudulla.

  8. #8
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Raitiotie Tikkurila-Aviapolis

    Tämä on ehkä tymä kysymys vaikka kehärata ja tikkurilan raitiotie onkin osittain päällekkäisiä hankkeita, eikö niitä voisi nähdä toisiaan täydentävinä hankkeina

  9. #9
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Raitiotie Tikkurila-Aviapolis

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Tämä on ehkä tymä kysymys vaikka kehärata ja tikkurilan raitiotie onkin osittain päällekkäisiä hankkeita, eikö niitä voisi nähdä toisiaan täydentävinä hankkeina
    Näinpä. Kehärata hoitaa pikayhteyden ja pikaraitiotie jakeluliikenteen. Jos rahatilanne sallii, miksei molempia voida toteuttaa. On vain hoidettava sitten tehokaavoitusta näiden junapysäkkien ympärille, että kustannuksille tulee vastinetta. Varmastikin ihan kysyttyjä tulisivat olemaan tiheästi kaavoitetut hyvillä palveluilla ja liikenneyhteyksillä varustetut lähiöt Nurmijärven vastakohtana.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Raitiotie Tikkurila-Aviapolis

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Puhuit kevyestä raideliikenteestä ja kerroit, että kehärataa ei tarvita.
    Enkö saa vastata toimittajan esittämiin kysymyksiin? Tai onko toimittajaa opastettava siitä, mitä kysymyksiä saa esittää samalla kerralla ja samassa jutussa? Älä pane omaa tulkintaasi minun sanoikseni!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Olet myös tällä foorumilla tuonut selkeästi esiin sen, että vastustat kiivaasti metroa, pisaraa ja kaikkia raskaan raideliikenteen hankkeita pk-seudulla.
    En vastusta, vaan esitän raskaasti rakennettuja raideliikennehankkeita parempia ratkaisuja joukkoliikenteen peruspalvelun parantamiseksi. Ja ne ratkaisut on mielestäni syytä toteuttaa ensin ja katsoa sitten, onko kalliille eritasoratkaisuille tarvetta.

    Olen esim. ehdottanut paikallisjunaliikenteen ulottamista Histaan, jos se tehdään. Mutta en raskaana raideliikenteenä, vaan 1-raiteisena ja kevyin pysäkein toteutettuna, koska sellainen palvelee jopa paremmin kuin yksi ainoa eritasoinen asemaratkaisu Histan ja Turun moottoritien välissä alueen reunalla. Kuitenkin Histaan ajaisivat samat paikallisjunat kuin Espoon keskustaan nytkin.

    Antero

  11. #11

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Raitiotie Tikkurila-Aviapolis

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Puhuit kevyestä raideliikenteestä ja kerroit, että kehärataa ei tarvita.
    Olet myös tällä foorumilla tuonut selkeästi esiin sen, että vastustat kiivaasti metroa, pisaraa ja kaikkia raskaan raideliikenteen hankkeita pk-seudulla.
    Ellen aivan väärin muista, Antero Alku on kannattanut Pisaraa, koska se ainoana mainituista raskasraidehankkeista todellakin parantaa joukkoliikenteen palvelua, siis lyhentää matka-aikoja ja vähentää vaihtojen tarvetta.
    Ville

  12. #12

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Raitiotie Tikkurila-Aviapolis

    Siitä olen Anteron kanssa eri mieltä, että erillisessä Tikkurila - Aviapolis välissä olisi mitään järkeä. Jos ja toivottavasti kun tuollaista tehdään, niin liitetään nyt sitten saman tien muuhun raitoverkkoon, ei tarvita erillistä kalustoa tai varikkoa.

    Eli Aviapoliksesta jatketaan etelään Pakkalaan, ja sitten joko tai sekä että:
    - etelään suurinpiirtein lentokenttämetron linjaa Maunulaan (Jokeri) ja edelleen Pasilaan / Käpylään
    - länteen Ylästöön, Kuninkaantammen (Jokeri 2) kautta Myyrmäkeen ja sieltä edelleen Leppävaaran (Jokeri), ja Pitäjänmäelle tai Munkkiniemeen

    Tikkurilasta taas itään, mahdollisesti Hakunilan tai vaihtoehtoisesti Heikinlaakson kautta, Jakomäkeen, ja edelleen Viikkiin (Jokeri), ja sieltä Arabiaan / Käpylään.


    Pitäisi tehdä kerralla kunnon laajennus ratikkaverkkoon, ytimenä raidejokeri, sen kytkeminen eteläsuunnasta kantakaupungin verkkoon ja toisaalta jatkaminen pohjoiseen, esim. Tikkurilaan. Helsinki voisi omalta osaltaan auttaa asia lähtemällä vaikka ihan yksipuolisesti laajentamaan neljää pohjoiseen päättyvää linjaansa eteenpäin. Eli siis Munkkiniemi - Munkkivuori - Pitäjänmäki, Mannerheimintie - Huopalahden asema - Maunula, Käpylä - Oulunkylä, Arabia - Viikki, jne.

  13. #13
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Raitiotie Tikkurila-Aviapolis

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Pitäisi tehdä kerralla kunnon laajennus ratikkaverkkoon, ytimenä raidejokeri, sen kytkeminen eteläsuunnasta kantakaupungin verkkoon ja toisaalta jatkaminen pohjoiseen, esim. Tikkurilaan. Helsinki voisi omalta osaltaan auttaa asia lähtemällä vaikka ihan yksipuolisesti laajentamaan neljää pohjoiseen päättyvää linjaansa eteenpäin. Eli siis Munkkiniemi - Munkkivuori - Pitäjänmäki, Mannerheimintie - Huopalahden asema - Maunula, Käpylä - Oulunkylä, Arabia - Viikki, jne.
    Teknisiä esteitä ei käsittääkseni ole laajentaa ratikkaverkkoa, mutta poliittisista syistä sitä on haluttu pitää nykyisellään lähinnä ulkomuseona. Jos ratikoita pidettäisiin varteenotettavana kulkumuotona, olisivat ratojen jatkot edullisesti ja helposti tehtävissä. Mielikuvat ratikoista hitaana kulkumuotona hallitsevat. Harva tietää, että ratikoista olisi saatavissa bussejakin nopeampia, koska ihmiset eivät ole liikenneinsinöörejä, eivätkä ole perehtyneet etuusjärjestelyihin.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  14. #14
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.11.2007
    Viestejä
    277

    oletus Vs: Raitiotie Tikkurila-Aviapolis

    Minä en tiedä mitä Antero kannattaa tai vastustaa loppujen lopuksi, omasta puolestani mitä hyvänsä.
    Se mitä hän pitää "parempana" ja "oikeana" on hänen subjektiivinen näkemyksensä. Pisaraahan ei kannata kannattaa, se menee pelottavasti maan alla ja sillä ei ole pysäkkejä joka 100m välein. Jos nyt tulkitsen oikein, niin ihmiset "pakotetaan" maan alle, vähän samalla tavalla kun jotkut pahikset "pakottavat" ihmiset kävelemään Kampin keskuksessa...

  15. #15

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Raitiotie Tikkurila-Aviapolis

    Jos Anteron mielipiteen ovat sinulle epäselviä, kannattaa varmaankin katsoa eri viestiketjujen aikaisempia viestejä. Vaikkapa juuri Pisara-ketjua.
    Ville

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Munkkivuoren raitiotie
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 397
    Viimeisin viesti: Tänään, 20:45
  2. Bulevardin raitiotie
    kirjoittanut hylje foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 71
    Viimeisin viesti: 16.07.2014, 19:39
  3. Itäkeskuksen raitiotie
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.05.2011, 23:09
  4. Raitiotie Lauttasaareen
    kirjoittanut vristo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 25
    Viimeisin viesti: 26.03.2010, 01:07
  5. Puistola, Tikkurila, Heikinlaakso ja linja 75
    kirjoittanut teme foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 30.06.2007, 12:44

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •