Raitiotie Tikkurila-Aviapolis

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
Tämän päivän Vantaan Sanomissa on artikkeli "Virkamiehet visioivat ratikka-Vantaata".

"Yleiskaavapäällikkö Matti Pallasvuo sanoo, että raitiovaunut ovat varteenotettava vaihtoehto, kun kaupungin joukkoliikennettä kehitetään lähivuosikymmeninä. On mahdollista, että Vantaasta tehdään Suomen toinen ratikkakaupunki, kun Tikkurila ja Aviapolis liitetään yhteen Tikkurilantien avulla. Tiestä tehdään eurooppalaistyylinen kaupunkibulevardi, jonka julkinen liikenne voidaan hoitaa kiskojen varassa, Pallasvuo paljastaa."

artikkelin sivu 1
artikkelin sivu 2

Menestystä hankkeelle!
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen artikkeli! Kuvat taitavat olla jo muutaman vuoden ikäisiä. Mutta olisivatko ratikka ja kehärata toistensa vaihtoehtoja? Eikö ratikasta olisi hyötyä vaikka kehärata tehtäisiinkin?
 
Mutta olisivatko ratikka ja kehärata toistensa vaihtoehtoja? Eikö ratikasta olisi hyötyä vaikka kehärata tehtäisiinkin?

Minä veikkaisin, että ne vain tukisivat toisiaan. Ratikka palvelisi paikallista maankäyttöä Tikkurilan ja Aviapoliksen välillä, kun taas kehärata tarjoaisi yhteyksiä kauemmaksi. Vantaan yleiskaavapäällikkö ei yritäkään jutussa asetella hankkeita vastakkain. Antero Alkun kannan kehärataan tunnemmekin jo tältä foorumilta ja jutussa näyttää olevan täältäkin tuttua juttua.
 
Antero Alkun kannan kehärataan tunnemmekin jo tältä foorumilta ja jutussa näyttää olevan täältäkin tuttua juttua.
Toimittaja itse asetti Marjaradan ja ratikan vastakkain ja kysyi mielipidettäni. Nämähän eivät ole liikenteellisesti mitenkään toistensa vaihtoehdot, sillä Marjartata ei palvele Tikkurilan ja Aviapoliksen välistä aluetta mitenkään. Mutta samalla rahalla tehdään tai jätetään kumpikin tekemättä. Ja jos Vantaan omaa rahankäyttöä ajatellaan, niin Tikkurilan-Aviapoliksen ratikka on huomattavasti hyödyllisempi sijoitus.

Olen saanut yhden palautteen jutusta. Siinä Tikkurilantien nykyinen asukas moitti minua tällaisesta ideasta, joka lisää autoilun haittoja. En ole suunnitellut Tikkurilan ja Aviapoliksen välistä kaavoitusta, en myöskään Tikkurilantien kaistamäärää ja muita autoiluun liittyviä ratkaisuja. Kun kannatan raitiotietä Tikkurilantielle, se siis kääntyi niin päin, että olen lisäämässä autoilun haittoja. :(

Antero
 
Ajatus on hieno ja kannatettava, mutta samanalainen visio kuin kaikki muutkin ratahankkeet, aina vuosikymmenien päässä ja asiaa vain visioidaan. Visioita vaan visioiden päälle.

Antero tosiaan pääsi taas kertomaan lehteen kuinka huono juttu on raskas raideliikenne. "Pisteet" siitä. Minä en suhtaudu vainoharhaisesti kevyeen raideliikenteeseen, vaan lähden siitä, että kansainvälisten esimerkkienkin valossa tarvitaan kaikkia liikkumisen muotoja.
 
Antero tosiaan pääsi taas kertomaan lehteen kuinka huono juttu on raskas raideliikenne.
Siis jos puhutaan kevyen raideliikenteen eduista, silloin selitetään raskaan raideliikenteen olevan huonoa? Mutta jos puhut raskaan raideliikenteen eduista, se ei ole puhetta kevyen raideliikenteen huonoudesta?

Antero
 
Puhuit kevyestä raideliikenteestä ja kerroit, että kehärataa ei tarvita.
Olet myös tällä foorumilla tuonut selkeästi esiin sen, että vastustat kiivaasti metroa, pisaraa ja kaikkia raskaan raideliikenteen hankkeita pk-seudulla.
 
Tämä on ehkä tymä kysymys vaikka kehärata ja tikkurilan raitiotie onkin osittain päällekkäisiä hankkeita, eikö niitä voisi nähdä toisiaan täydentävinä hankkeina :?:
 
Tämä on ehkä tymä kysymys vaikka kehärata ja tikkurilan raitiotie onkin osittain päällekkäisiä hankkeita, eikö niitä voisi nähdä toisiaan täydentävinä hankkeina :?:

Näinpä. Kehärata hoitaa pikayhteyden ja pikaraitiotie jakeluliikenteen. Jos rahatilanne sallii, miksei molempia voida toteuttaa. On vain hoidettava sitten tehokaavoitusta näiden junapysäkkien ympärille, että kustannuksille tulee vastinetta. Varmastikin ihan kysyttyjä tulisivat olemaan tiheästi kaavoitetut hyvillä palveluilla ja liikenneyhteyksillä varustetut lähiöt Nurmijärven vastakohtana.
 
Puhuit kevyestä raideliikenteestä ja kerroit, että kehärataa ei tarvita.
Enkö saa vastata toimittajan esittämiin kysymyksiin? Tai onko toimittajaa opastettava siitä, mitä kysymyksiä saa esittää samalla kerralla ja samassa jutussa? Älä pane omaa tulkintaasi minun sanoikseni!

Olet myös tällä foorumilla tuonut selkeästi esiin sen, että vastustat kiivaasti metroa, pisaraa ja kaikkia raskaan raideliikenteen hankkeita pk-seudulla.
En vastusta, vaan esitän raskaasti rakennettuja raideliikennehankkeita parempia ratkaisuja joukkoliikenteen peruspalvelun parantamiseksi. Ja ne ratkaisut on mielestäni syytä toteuttaa ensin ja katsoa sitten, onko kalliille eritasoratkaisuille tarvetta.

Olen esim. ehdottanut paikallisjunaliikenteen ulottamista Histaan, jos se tehdään. Mutta en raskaana raideliikenteenä, vaan 1-raiteisena ja kevyin pysäkein toteutettuna, koska sellainen palvelee jopa paremmin kuin yksi ainoa eritasoinen asemaratkaisu Histan ja Turun moottoritien välissä alueen reunalla. Kuitenkin Histaan ajaisivat samat paikallisjunat kuin Espoon keskustaan nytkin.

Antero
 
Puhuit kevyestä raideliikenteestä ja kerroit, että kehärataa ei tarvita.
Olet myös tällä foorumilla tuonut selkeästi esiin sen, että vastustat kiivaasti metroa, pisaraa ja kaikkia raskaan raideliikenteen hankkeita pk-seudulla.

Ellen aivan väärin muista, Antero Alku on kannattanut Pisaraa, koska se ainoana mainituista raskasraidehankkeista todellakin parantaa joukkoliikenteen palvelua, siis lyhentää matka-aikoja ja vähentää vaihtojen tarvetta.
 
Siitä olen Anteron kanssa eri mieltä, että erillisessä Tikkurila - Aviapolis välissä olisi mitään järkeä. Jos ja toivottavasti kun tuollaista tehdään, niin liitetään nyt sitten saman tien muuhun raitoverkkoon, ei tarvita erillistä kalustoa tai varikkoa.

Eli Aviapoliksesta jatketaan etelään Pakkalaan, ja sitten joko tai sekä että:
- etelään suurinpiirtein lentokenttämetron linjaa Maunulaan (Jokeri) ja edelleen Pasilaan / Käpylään
- länteen Ylästöön, Kuninkaantammen (Jokeri 2) kautta Myyrmäkeen ja sieltä edelleen Leppävaaran (Jokeri), ja Pitäjänmäelle tai Munkkiniemeen

Tikkurilasta taas itään, mahdollisesti Hakunilan tai vaihtoehtoisesti Heikinlaakson kautta, Jakomäkeen, ja edelleen Viikkiin (Jokeri), ja sieltä Arabiaan / Käpylään.


Pitäisi tehdä kerralla kunnon laajennus ratikkaverkkoon, ytimenä raidejokeri, sen kytkeminen eteläsuunnasta kantakaupungin verkkoon ja toisaalta jatkaminen pohjoiseen, esim. Tikkurilaan. Helsinki voisi omalta osaltaan auttaa asia lähtemällä vaikka ihan yksipuolisesti laajentamaan neljää pohjoiseen päättyvää linjaansa eteenpäin. Eli siis Munkkiniemi - Munkkivuori - Pitäjänmäki, Mannerheimintie - Huopalahden asema - Maunula, Käpylä - Oulunkylä, Arabia - Viikki, jne.
 
Pitäisi tehdä kerralla kunnon laajennus ratikkaverkkoon, ytimenä raidejokeri, sen kytkeminen eteläsuunnasta kantakaupungin verkkoon ja toisaalta jatkaminen pohjoiseen, esim. Tikkurilaan. Helsinki voisi omalta osaltaan auttaa asia lähtemällä vaikka ihan yksipuolisesti laajentamaan neljää pohjoiseen päättyvää linjaansa eteenpäin. Eli siis Munkkiniemi - Munkkivuori - Pitäjänmäki, Mannerheimintie - Huopalahden asema - Maunula, Käpylä - Oulunkylä, Arabia - Viikki, jne.

Teknisiä esteitä ei käsittääkseni ole laajentaa ratikkaverkkoa, mutta poliittisista syistä sitä on haluttu pitää nykyisellään lähinnä ulkomuseona. Jos ratikoita pidettäisiin varteenotettavana kulkumuotona, olisivat ratojen jatkot edullisesti ja helposti tehtävissä. Mielikuvat ratikoista hitaana kulkumuotona hallitsevat. Harva tietää, että ratikoista olisi saatavissa bussejakin nopeampia, koska ihmiset eivät ole liikenneinsinöörejä, eivätkä ole perehtyneet etuusjärjestelyihin.
 
Minä en tiedä mitä Antero kannattaa tai vastustaa loppujen lopuksi, omasta puolestani mitä hyvänsä.
Se mitä hän pitää "parempana" ja "oikeana" on hänen subjektiivinen näkemyksensä. Pisaraahan ei kannata kannattaa, se menee pelottavasti maan alla ja sillä ei ole pysäkkejä joka 100m välein. Jos nyt tulkitsen oikein, niin ihmiset "pakotetaan" maan alle, vähän samalla tavalla kun jotkut pahikset "pakottavat" ihmiset kävelemään Kampin keskuksessa...:tongue:
 
Jos Anteron mielipiteen ovat sinulle epäselviä, kannattaa varmaankin katsoa eri viestiketjujen aikaisempia viestejä. Vaikkapa juuri Pisara-ketjua.
 
Takaisin
Ylös