Helsingin seudun ratahankkeiden tärkeysjärjestys

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Kun täällä jatkuvasti väännetään peistä siitä, onko joku hanke kannattava vai ei, niin miten olisi tämmöinen PLJ-tyyppinen laskuharjoitus?

Eli otetaan Helsingin alueen joukkoliikennehankkeet, ja arvioidaan niille hinta. Selkeästi valtakunnalliset hankkeet (esim. pääradan oikaisu) on rajattu pois, samoin aivan pienet hankkeet. Oletetaan vuosittain käytössä oleva rahasumma. Laitetaan järjestykseen, niin ei kunkin tarvitse aina uudestaan selvittää mitkä prioriteetit ovat.

Oma listani alla. Optimistinen arvio raiderahasta vuodessa 200 megaeuroa (sisältää valtion osuudet ja mahdolliset maan arvon nousut tulleet tuotot). Ensin prioriteetti, olen priorisoinut uusia asuinalueita palvelevat raiteet korkeammalle. Toisena hanke, näistä varmaan puuttuu jotain, ja osa on vähän hypoteettisia. Kolmanneksi arvio hinnasta, korjatkaa toki. Neljänneksi kumulatiivinen summa. Luvut miljoonia euroja. Viidenneksi vuosi johon mennessä kumulatiivisen summan verran on rahaa kertynyt oletetulla vuosibudjetilla, eli milloin siihen on varaa.

1 Jätkäsaaren ja muiden satamalueiden ratikat: 40 €, 40 €, 2008:
2 Laajasalon ratikka: 120 €, 160 €, 2008:
3 Rata Vantaankoski - Kivistö: 120 €, 280 €, 2009:
4 Histan raide: 80 €, 360 €, 2009:
6 Itämetro: 200 €, 560 €, 2010:
7 Länsiratikat (Munkkivuori, Haaga, jne.): 50 €, 610 €, 2011:
8 Viikin ratikka: 50 €, 660 €, 2011:
9 Raidejokeri: 300 €, 960 €, 2012:
10 Jokeri 2 200: €, 1 160 €, 2013:
11 Malmin ratikka: 40 €, 1 200 €, 2014:
12 Kivistö - Tikkurila kehärata: 300 €, 1 500 €, 2015:
13 Pisara: 300 €, 1 800 €, 2017:
14 Metro Kamppi - Matinkylä: 600 €, 2 400 €, 2020:
15 Vantaan poikittaisratikka: 200 €, 2 600 €, 2021:
16 Metro Matinkylä - Kivenlahti: 200 €, 2 800 €, 2022:
17 Lentokenttämetro: 350 €, 3 150 €, 2023:
18 Töölön metro: 250 €, 3 400 €, 2025:
19 Viikin metro: 200 €, 3 600 €, 2026:
 
Vaikea ottaa kantaa hanketasolla, mutta yleisesti pitäisin tärkeimpänä huolehtia siitä, että uusille rakentuville alueille saadaan radat rakentamisen alkuvaiheessa. Tällöin rata vaikuttaa alueen arvonnousuun ja kaavoittaja voi ottaa tästä oman hyötynsä myös siinä tapauksessa, ettei ole maanomistaja.

Vähiten tärkeitä hankkeita ovat mielestäni sellaiset, jotka ainoastaan korvaavat jonkin nykyisen järjestelmän olettaen että tuo nykyinen järjestelmä on toimiva.

Siksi tärkeimpiä hankkeita listassasi olisivat minun kriteereilläni Jätkäsaaren, Sompasaaren ja Laajasalon ratikat, Suurpellon ratikka (liityntälinjana Tapiola-Suurpelto) sekä Histan duoratikka ja Kivistön junarata. Myös raidejokeri kiilaa kärkeen siksi, että se korvaa nyt äärirajoilla pinnistelevän bussijärjestelmän. Aikataulullisesti jokeri pitäisi tehdä "heti" ja muut asuinrakentamisen aikataulussa.

Vähiten tärkeitä hankkeita ovat, kuten HKL:n toimitusjohtajakin on todennut, länsimetro ja Töölön metro, sillä ne korvaavat nykyistä liikennettä, joka sittenkin toimii aika kohtuullisesti. Mitään akuuttia ongelmaa ei näillä suunnilla ole.

Mielenkiintoinen erillishanke on sitten Sipoon metro. Kun Sipoo-kysymys ratkeaa ja Sipoon kerrostalolähiöt suunnitellaan, niin varmasti metron jatkaminen sinne, mielellään nykyistä keveämpänä, on aiheellista.

Munkkivuoren, Haagan, Koskelan ym. alueiden ratikat ovat ihan omanlaisia projektejaan jotka pitäisi voida perustella liikennöintikustannusten alenemisella. Nykyinen bussiliikenne toimii, mutta nykyistä raitiolinjaa jatkamalla ja ratikan yksikkökokoa kasvattamalla voidaan mahdollisesti korvata yksi tai useampi pitkä bussilinja. Tällöin liikennöintikustannuksissa voidaan saavuttaa niin suuria säästöjä, että ratainvestointi on perusteltu. Tällaisisia hankkeita, jotka ovat liiketaloudellisesti kannattavia, voi toteuttaa vaikka miten paljon ja vaikka miten pian. Kiireellisimpiä olisivat linjojen 18 ja 55 sekä 51 eteläpään korvaaminen ratikoilla (pienet ratainvestoinnit, suuret hyödyt). Jokerin myötä saadaan "kaupanpäällisinä" ratainvestointi, jolla voidaan perustella Pohjois-Haagaan ja Oulunkylään asti ulottuvia linjojen 40 ja 65 korvaavia järjestelyjä.
 
Myös raidejokeri kiilaa kärkeen siksi, että se korvaa nyt äärirajoilla pinnistelevän bussijärjestelmän. Aikataulullisesti jokeri pitäisi tehdä "heti" ja muut asuinrakentamisen aikataulussa.

Ei jokerin bussijärjestelmä vielä pinnistele mitenkään äärirajoillaan. Nyt busseja menee aamuhuipputunnin aikana 15 ruuhkasuuntaan, kun esim. länsimetro korvaisi Porkkalankadulta aamuhuipputunnissa n. 100 bussivuoroa ruuhkasuuntaan. Bussi-jokerille voidaan vielä hyvin lisätä vuoroja, ne eivät vaan paranna enää matkustajien kokemaa vuoroväliä liikenteen epäsäännöllisyyden vuoksi.

Kunhan raide-jokerin alustava yleissuunnitelma valmistuu, tulee eväitä arvioida, kannattaako jokeri siirtää raiteille liikennöintikustannussäästöjen takia.
 
Kunhan raide-jokerin alustava yleissuunnitelma valmistuu, tulee eväitä arvioida, kannattaako jokeri siirtää raiteille liikennöintikustannussäästöjen takia.
Eikö kuitenkin näytä siltä, että perusteeksi ei tarvita liikennöintikustannuksia - joiden osalta tosin on ja kannattavuusraja ohitettu - vaan perusteluna on kapasiteetti. Ja sitä on arvioitava usean vuoden tähtäimellä, ei vain siten kuin nykyään, että pannaan lisävuoroja, kun kapasiteetti loppuu.

Temen aikataulussa Raidejokeri on sikäli kohdallaan, että bussiliikennöintisopimus päättyy 2012 ja kun nyt ollaan liikkeellä ja toimitaan ripeästi, raideliikenne saadaan käyntiin 2012.

Antero
 
Temen aikataulussa Raidejokeri on sikäli kohdallaan, että bussiliikennöintisopimus päättyy 2012 ja kun nyt ollaan liikkeellä ja toimitaan ripeästi, raideliikenne saadaan käyntiin 2012.

Bussi-Jokerin 7-vuotinen liikennöintisopimus on voimassa elokuuhun 2013 saakka, lisäksi sopimuksessa on maininta enintään 3 vuoden optiokaudesta.
 
Vaikea ottaa kantaa hanketasolla, mutta yleisesti pitäisin tärkeimpänä huolehtia siitä, että uusille rakentuville alueille saadaan radat rakentamisen alkuvaiheessa. Tällöin rata vaikuttaa alueen arvonnousuun ja kaavoittaja voi ottaa tästä oman hyötynsä myös siinä tapauksessa, ettei ole maanomistaja.
Samaa mieltä, ehkä nuo pitäisi jakaa uudisrakennus- ja tasonparannushankkeisiin. Kirjoitin tuota kokonaisuuden hahmottamiseksi, kaiken listatun hinta on nelisen miljardia ja sitä ei löydy saman tien.

...Suurpellon ratikka (liityntälinjana Tapiola-Suurpelto) sekä Histan duoratikka ja Kivistön junarata.
Jotenkin tuo Duo pitäisi saada liikkeelle. Kun noita ei ole yhtään käytössä, niin niitä ei uskalleta edes ehdottaa, jolloin ei saada ensimmäistäkään... Minua askarruttaa mahdollisuus toteuttaa katupisara. Duo kääntyisi länsipuolen raiteilta vanhaan satamaradan suuntaan, siitä Rautatientorin kautta Hakaniemeen ja sieltä Toisen Linjan kautta takaisin radalle (kakkosen päättäriltä on parikymmentä metriä tasaista maata pääradalle). En tiedä mitä nämä parit sitten olisivat, vaikka Suurpelto - Katupisara - Oulunkylä - Jokeri - Viikki - Latokartano - Jakomäki - Hakunila.
 
Takaisin
Ylös