En nyt tiedä, onko oikea ketju tämä vai Metro vastaan Pisara, kun sama aihe pyörii molemmissa. Mutta kun tässä on ollut tämä Helsingin metrokartta, joka Sebastinin ajatukset hahmottaa selkeämmin kuin pitkät tekstit, niin olkoon tässä.
Haaveilu on tietenkin kovin mukavaa. Ja linjakarttojen piirtelykin on hauskaa. Varmasti voin ottaa vastaan muiden ihailuja samasta asiasta TramWestin puolesta. Mutta kysyn nyt tästä metrosuunnitelmasta muutamia perusasioita, joita pitäisi olla suunnittelun taustalla.
Ensinnä haluan vastauksen siihen, miksi ehdotat useiden miljardien eurojen ratainvestointeja säteittäiseen liikenteeseen, kun seudun joukkoliikenteen ongelma ovat kehämäiset yhteydet?
Toiseksi, ihan periaatteen tasolla, miten monta uutta joukkoliikennematkustajaa tällä ehdottamallasi tähtiverkostolla saadaan?
Kolmanneksi haluan vastauksen siihen, minkälaiselle matkustajamäärälle HKL:n metron tapainen sähköjuna on mielestäsi tarpeellinen ja minkälaisella matkustajamäärällä se on taloudellisesti järkevä?
Eli esim. näin:
Bussi on järkevä, kun matkustajia on enintään XXXXX.
Raitiovaunu on järkevä, kun matkustajia on vähintään YYYYY ja enintään ZZZZZ.
Metro on järkevä, kun matkustajia on vähintään NNNNN.
Siis mitä määriä itse käytät? Ei ole tarpeen opettaa näitä asioita minulle, tiedän ne jo.
Tiedät varmaan, että Helsingin alueella on 907 bussipysäkkiparia, 120 raitiovaunupysäkkiparia, 17 metroasemaa ja 16 paikallisjuna-asemaa. Siis yhteensä 1060 joukkoliikenteen palvelupistettä. Kun asukkaita on noin 0,5 miljoonaa, on yksi palvelupiste per 470 asukasta.
Tuossa suunnitelmassasi tulee 23 metroasemaa lisää (länsimetron asemat mukaanlukien). Jos oletan, ettei lähellä ole jo ratikka- tai bussipysäkkiä, keskimäärin miljardeillasi palvellaan noin 11.000 asukasta. Nämä luvut, 1060 ja 23 kuvaavat entisen ja ehdottamasi joukkoliikenneverkon saavutettavuutta, joka tarkoittaa myös käyttökelpoisuutta. Miten kuvailet tämän saavutettavuden merkitystä ja hintaa?
Havainnollistaakseni sitä, mitä esität, oheistan tässä karttasi lisättynä keltaisin ympyröin, jotka kuvaavat kohtalaista kävelyetäisyyttä. Ympyrä kuvaa sitä etäisyyttä, jolta noin 10 % asukkaista pitää vielä kävelymatkaa hyväksyttävänä. Tätä voinee pitää tämän metroverkon kattavuutena tällä seudulla. Kaikkialla muualla kuin keltaisten ympyröiden alueella joukkoliikennematkustaminen siis edellyttää vaihtamista.
Antero
PS: Ympyröitä on 103. Karttasi metrot kattavat siten 48.400 asukasta. Kun seudulla asuu 1,2 miljoonaa, niin onhan tuo peräti 4 %. Eikös ole näppärästi laskettu?