Pääkaupunkiseudun joukkoliikennerunko 2040

Vs: Pääkaupunkiseudun joukkoliikennerunko 2040 ja metrin raideleveys

Pohjautuuko se samaan pyörä- ja teliratkaisuun kuin HKL:n Variot? Miten luotettava Mannheimin Vario on ollut?
Vähän huonosti hallussa minulla tuo tekninen puoli.
Mutta saksankielisen Wikin mukaan ko. vaunu kuten meidän variomme perustuu Chemnitziläiseen varioon (prototyyppi valmistunut 1993).
Luotettavuudesta en tiedä muuta, kuin että kaikki yhtä lukuun ottamatta ovat tänäpänä ajossa. Sillä yhdellä on ollut vakava suistumien. Sitä en tiedä, että suistuiko se siksi, että se on vario.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ilmeisesti Helsingin seudulla ei ole todellista tarvetta alkaa liikennöidä raitiovaunuilla jatkossakaan raskasraideverkon millään osalla.

Sanoisin ennemmin niin, ettei ole tarvetta yhdistää raskasaraideverkkoa ja nykyiseen raitiovaunuverkkoon liittyvää liikennöintiä. Pieniä poikkeuksia voi syntyä.

Mahdottomana en pidä duotyyppistä liikennöintiä, jossa nykyistä raideverkkoa hyödyntävät junat siirtyisivät kadulle tai kevyelle erillisradalle seudun ulommissa osissa. Tällä liikenteellä ei liene tarvetta yhdistyä nykyiseen raitiotieverkkoon.
 
Sanoisin ennemmin niin, ettei ole tarvetta yhdistää raskasaraideverkkoa ja nykyiseen raitiovaunuverkkoon liittyvää liikennöintiä. Pieniä poikkeuksia voi syntyä.
No, nykyinen ja nykyinen. Aika kovia laajentamissuunnitelmia on (esim. KSV:llä) jo seuraavaksi 10 vuodeksikin. Kun ajatellaan, että ketjussa puhutaan vuoden 2040 tilanteesta, niin "nykyisen" (raitio)verkon perillinen voikin olla ihan jo uskomattoman erilainen kuin vuoden 2008 alun verkko.
 
Minkä suunnitelman mukaan?

Esiselvitystyö Pietarin radan vetämisestä lentoaseman kautta on parhaillaan käynnissä. Eli siis vahvistettuja suunnitelmiahan ei kaukoliikenneyhteyden rakentamisesta lentoasemalle ole. Oma mielipiteeni on että rata välille Pasila-Lentoasema-Kerava tulisi rakentaa, koska tällöin kaikki idän ja pohjoisen suunnan kaukoliikenne voitaisiin yhdistää lentoasemaan vapauttaen kapasiteettia pääradalta välillä Pasila-Kerava.
 
Esiselvitystyö Pietarin radan vetämisestä lentoaseman kautta on parhaillaan käynnissä. Eli siis vahvistettuja suunnitelmiahan ei kaukoliikenneyhteyden rakentamisesta lentoasemalle ole. Oma mielipiteeni on että rata välille Pasila-Lentoasema-Kerava tulisi rakentaa, koska tällöin kaikki idän ja pohjoisen suunnan kaukoliikenne voitaisiin yhdistää lentoasemaan vapauttaen kapasiteettia pääradalta välillä Pasila-Kerava.

Ok. Tuo oli mulle uusi tieto. Tosin ainakin minun tietääkseni nykyinen kehärata suunnitelma ei kaukojuna liikennettä huomioi ja siksi ratakin on sen verran kevyt, ettei kestä kaukojunien akselipainoja. Korjaa toki jos väärässä olen.
 
Ok. Tuo oli mulle uusi tieto. Tosin ainakin minun tietääkseni nykyinen kehärata suunnitelma ei kaukojuna liikennettä huomioi ja siksi ratakin on sen verran kevyt, ettei kestä kaukojunien akselipainoja. Korjaa toki jos väärässä olen.

Vastasin jo tuonne Heli-ratakeskustelun puolelle, mutta tarkennan vielä tännekin. Eli en tarkoittanut Kehärataa, vaan Pasilasta suoraa kohti lentoasemaa kulkevaa täysin uutta linjausta joka jatkuisi Keravalle. Eli puolittainen pääradan oikaisu joka vähentäisi liikennettä ruuhkaisella Pasila-Kerava-osuudella. Tämä tosin on vain oma ehdotukseni johon voisi liittää myös lähiliikennettä, en tiedä mihin RHK selvityksissään päätyy.
 
Ok. Tuo oli mulle uusi tieto. Tosin ainakin minun tietääkseni nykyinen kehärata suunnitelma ei kaukojuna liikennettä huomioi ja siksi ratakin on sen verran kevyt, ettei kestä kaukojunien akselipainoja. Korjaa toki jos väärässä olen.
Tässä suurimmat akselimassat:
  • Sm1 18,8 ton
  • Sm2 15,9 ton
  • Sm3 (Pendolino) 14 ton
  • Sm4 17 ton
  • Sr1 21 ton
  • Sr2 21 ton
  • Eil 11 ton
  • Ed 16 ton
En näe mitään syytä, miksi Marjarata rakennettaisiin alhaisemmalle akselipainolle kuin mitä sähköveturimme edellyttävät.

Antero
 
Minulla on tässä keskustelussa kommentoitavaa. Koska kuitenkin keskustelu kääntyi ikäväksi jo ensimmäisellä sivulla, ja myöhemmin mentiin hurjastikin ohi kurssin, ehdotan tämän keskustelun sulkemista ja poistamista, kuten Antero Alku myös kirjoitti. Toivoisin, että ikävä ja varmasti huvittavakin sivustaseurattava sättiminen, nokkiminen ja sähiseminen vähenisi ylipäätään muissakin ketjuissa, ja että pääkaupunkiseudun joukkoliikennerungosta 2040 voitaisiin aloittaa uusi maltillisemmin käyty keskustelu.

Tosiaankin esitän ylläpidolle ja Anterolla tämän keskustelun poistamista, ja että tässä kesken jääneitä asioita käsitellään uudelta puhtaalta pohjalta.
 
Vs: Länsimetro

Mitä mieltä olet seba siitä, että Meilahden Shellin kohdalle tulisi metroasema ja Manskun bussit jättäisivät siinä matkustajat ulos?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Länsimetro

että Meilahden Shellin kohdalle tulisi metroasema ja Manskun bussit jättäisivät siinä matkustajat ulos?

Taitaa olla niin, että juurikin vastaavanlaisesta runkolinjakokeilusta ja sen "erinomaisuudesta" on Helsingissä vielä muistot hyvin tallessa.
 
Vs: Länsimetro

Raideliikennettä on pakko kehittää ja ruuhkamaksulla sitä voidaan rahoittaa. Ei tietenkään kehäteillä ole joukkoliikennettä, kun Espoo tai Vantaa eivät sitä ole kehittäneet. Helsingin uutiset kirjoitti asiasta mielenkiintoisen jutun "Kumman vuorovälit voittavat?" Tämä kuvaa juuri sitä, että Espoossa ja Vantaalla on onnettomat vuorovälit ja Espoossa liikennöinti voi sisäisillä linjoilla loppua jo seitsemän aikaan illalla.
Tiedän kokemuksesta, että esimerkiksi Haagasta (h40, h41, h43) ovat ruuhkassa erittäin hitaita, vaikka on olemassa bussikaistat. Jos ja kun automatisoitua metroa jatketaan pohjoiseen, niin tuhansien ihmisien matka nopeutuu, sillä siirtyminen Meikun Shelliltä (karmea rötiskö muuten) keskustaan vie odotuksineenkin alle 10 min, luultavasti 6-7 minuuttia. Tapahtuu sama mitä Sörkassa aamuisin: ihmiset vaihtavat oma-aloitteisesti metroon bussista. Lisäksi hirvittävä bussiralli Manskulta loppuu. Samanaikaiset ruuhkamaksut rankaisevat autoilijoita, joten on mahdollista, että meillä on Mansku ilman bussirallia ja 25-30% vähemmän henkilöautoja. Metro on osoittanut ylivoimaisuutensa, kukaan ei jää Anteron lisäksi kaipaamaan 45min bussimatkaa Haagasta Elielille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Länsimetro

Jos raidejoukkoliikenne on esimerkiksi tämänlainen:
kuvalinkki

Ei Meilahden asemasta tule niin suurta vaihtoasemaa. Jos ensi vaiheissa Keskustan manskun puoleinen bussiralli jää Meilahteen on silloin jo monia tavoitteita toteutettu. Myöhemissä rakennusvaiheissa metroa voi laajentaa siten, että varsinkin pitkältä tulevat voivat vaihtaa metroon paljon aikaisemmin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Länsimetro

Tapahtuu sama mitä Sörkassa aamuisin: ihmiset vaihtavat oma-aloitteisesti metroon bussista.
Vaikea uskoa. Kurvissa vaihdetaan toiseen bussin tai ratikkaan, metroon vaihtamisessa ei ruuhkassakaan ole ajan tai vaivan kannalta mitään järkeä jos ei ole menossa itään tai Ruoholahteen. Toistonkin uhalla, metro on ovelta ovelle kolmanneksi nopein julkinen liikenneväline Kurvista keskustaan, sekä Reittioppaan mukaan että käytännössä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös