Pääkaupunkiseudun joukkoliikennerunko 2040

Montako Mellunmäen itäpuolisen uuden osuuden Saviota vastaaville "pikkuasemille"?
Toivotaan että se osataan suunnitella niin, että liityntälinjoja ei juuri tarvita. 40 000 asukasta, 3-4 asemaa, mäkinen maasto ja jonkin sortin pientaloja on vaan aika haastava yhdistelmä, jos ei ihan mahdotonkaan.

Sipoon metrostahan tämä vertailu lähti... Keravan asemalta nopeita junia menee Helsinkiin ruuhka-aikoinakin vain jokunen tunnissa ja nekin menevät toisiinsa nähden epätasaisin välein. Nopean junan odottelu ja "kyttääminen" syö junan ajoajan nopeusetua.
Keravalta menee myös hidas juna, eli K. Noissa pääradan kokoomajunissa on ideaa, jotain samanlaista pitäisi saada metroonkin. Jäin miettimään, että jos Itämetro olisi silmukka Mellunmäki - Sipoo - Vuosaari niin voisiko sen silmukan ajaa läpi pysähtyen vain joka toisella asemalla ilman että vuoroväli kärsisi?
 
Vs: Länsimetro

Joukkoliikenne sen sijaan on valtiontaloudelle vain riesa, jota tuetaankin puhtaasti poliittisista syistä.
Tiedätkö mitä on hyvinvointiyhteiskunnan perustuksia? Ei vain joukkoliikenne vaan verotus, koulutus ja terveydenhuolto. Kahta jälkimmäistä tehdään puhtaasti poliittisista syistä seurauksena verotuksesta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Länsimetro

Tiedätkö mitä on hyvinvointiyhteiskunnan perustuksia?
Esim. pidättäytyminen turhasta, tarpeettomasta tai tehottomasta rahankäytöstä.

Terveydenhuollossa ja koulutuksessa kukaan ei esitä, että emmekö voisi hankkia kalliimpia lääkkeitä, joilla on vähemmän hyödyllisiä vaikutuksia, koska olemme ostaneet niitä aina ennenkin. Tai emmekö rakentaisi koulun 2000:lle oppilaalle, vaikka oppilaita on vain 200 ja heillä on jo hyväkuntoinen koulurakennus käytössään.

Vastasin kysymykseesi. Koska sinä vastaat minun kysymyksiini?

Antero
 
Vs: Länsimetro

Tiedätkö mitä on hyvinvointiyhteiskunnan perustuksia? Ei vain joukkoliikenne vaan verotus, koulutus ja terveydenhuolto. Kahta jälkimmäistä tehdään puhtaasti poliittisista syistä seurauksena verotuksesta.

Höpöhöpö, koulutukseen käytettyjä rahoja voidaan pitää investointina tulevaisuuteen. Luuletko, että valtio saisi nykyisenlaisia verotuloja, jos kansa ei olisi koulutettua?
 
Vs: Länsimetro

Höpöhöpö, koulutukseen käytettyjä rahoja voidaan pitää investointina tulevaisuuteen. Luuletko, että valtio saisi nykyisenlaisia verotuloja, jos kansa ei olisi koulutettua?

Aivan. Verotuksella tehdään hyvinvointiyhteiskuntaa.
 
Vs: Länsimetro

Edes hyvinvointiyhteiskunnassa kaikilla ei ole mahdollisuutta ostaa autoa. Tiedättekö mitkä ovat yleisiä seurauksia yhteiskunnassa, jos kaikki ovat köyhiä tai rikkaita? Tarvitaan balanssi.

Antero Alku ilmeisesti vastustaa metroa koska se on 'köyhienkuljetuslaite' siinä missä ratikkaan uskaltaa äveriäämpikin. Ehkä rikkailla sitten on aikaa matkustaa hitaalla ratikalla..? Antero Alku en lähde halkomaan hiuksia kanssasi varsinkaan nettifoorumin välityksellä. Muutenkin kuulut vähään omaan kerhoosi. Ajattelet monia epäolennaisia hyötyjä, esim. edellytät täyttä tuottoa päivästä 1 hyvinvointiyhteiskuntaan sijoitetusta yleishyödyllisestä hankeesta. Myöskin haluat mitata tuottoa yksityisautoilusta, moottoriteistä ja fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Nämä suunnat on vääriä. Viimeiset 50 vuotta on rakennettu tiheää säteittäistä ja kehämäistä moottoritieverkostoa. Nyt on aika tehdä sama joukkoliikenteelle.

Jos sinulla oli jotain erityisiä kysymyksiä kysy ne toki uudelleen.
 
Vs: Länsimetro

Antero Alku ilmeisesti vastustaa metroa koska se on 'köyhienkuljetuslaite' siinä missä ratikkaan uskaltaa äveriäämpikin. ...

Yritäppäs lukea noita topikkien alkupäitä niin ei tarvitse menettää kasvojaan kirjoittamalla ihan läpiä päähänsä. Johan noille kommenteillesi nauraa harakatkin!

Jos sinulla oli jotain erityisiä kysymyksiä kysy ne toki uudelleen.

Kun et ole ennenkään osannut niihin Anteron kysymyksiin vastata, niin miksi osaisit nyt? Ihan hieno se piirtämäsi kartta oli graafisesti mutta hiukan lisää uskottavuutta toisi se, että osaisit kertoa jotain muutakin kuin sen, että karttaan piirretään viiva keskuspuiston alle ja ripotellaan sinne tänne asemia oravien ja muiden metsäneläinten iloksi :) No, haaveillahan aina saa, sitä me muutkin teemme. Ripaus realismia ei tosin olisi pahitteeksi.

Voisit ehkä saavuttaa hiukan lisää uskottavuutta kertomalla rohkeasti oman nimesi niin kuin me muutkin täällä foorumilla. Nimettömyyden naamion takaa tulevilla kommenteilla ei paljon painoarvoa ole.
 
Vs: Länsimetro

Metrorakentamisessa pätee ihan sama periaate muissa linjoissa kuin mitä kaupunginjohtaja Jussi Pajunen sanoi äskettäin Sipooseen jatkettavasta metrosta, että metroa ei rakenneta 'metsän pupuille'. Ehkä kysymyksiä tulisi esittää kaupunginjohtajalle. Se on oikeampi taho. Mutta jos Anterolla oli jotain erityistä mihin haluaa kommenttini tietenkin vastaan.
 
Vs: Länsimetro

Ehkä kysymyksiä tulisi esittää kaupunginjohtajalle. Se on oikeampi taho.

Mitähän mahtaisi Jussi Pajunen vastata, kun häneltä kysyisi että kuules, kun internetissä on sellainen joukkoliikennefoorumi ja siellä on sellainen nimimerkki seba, joka piirtelee sellaista karttaa, että keskuspuisto on täynnä metroasemia. Että kerros nyt mitä sinne keskuspuistoon oikein tulee. Mahtaisi olla Pajusella hauskaa :)

Vai oliko niin, että tuo kartta on yksi niitä HKL-Suy:n kiskokselta "tilaamia" konsulttitöitä? Jos oli, niin taisi jäädä sulta sanomatta.
 
Vs: Länsimetro

Stadstransit 2040 suunnitelmassa keskuspuistossa ei ole yhtään asemaa. Asema kylläkin on siinä sen "jokamiehengolfkentän" ja Haltian peltojen läheisyydessä. Stadstransit 2040 ei ole ehdoton ja esimerkiksi pohjoisen metrolinjan ensimmäinen pätkä on Kamppi-Maunula.
 
Näistä ollaan luopumassa. K:n arkkulaudat ovat jo sahalla.

Mistä tiedät? Hyvä jos näin on, sillä nykyjärjestely on huonosti toimiva. Välissä olevilta pieniltä asemilta on turhan harva vuoroväli ja niiden välistä jättäminen ei edes nopeuta K-junaa mainittavasti. Jotta nopeusetu olisi selvä, olisi Malmin oltava ainoa pysäkki Helsingin puolella. Kuitenkin järkevämpänä näkisin sen, että kaikki olisivat N-junia. Pidemmillä matkoilla Riihimäelle ja Lahteen tilanne on eri, niillä ei ole järkeä pysähtyä joka pikkulähiössä. Rantaradalla voitaisiin lisätä Y-junia päätepysäkkinään Kirkkonummi (2-raiteinen rata loppuu sinne) ja laittaa ne pysähtymään myös Espoon keskuksessa.

Mutta eikös metron pitänyt olla vetovoimainen joukkoliikenneväline?

Kyllähän metrossa väkeä riittää, voisivathan he kulkea henkilöautollakin halutessaan. Henkilöautoliikenteen keinotekoinen hidastaminen olisi vain helppo tapa lisätä joukkoliikenteen vetovoimaa.
 
Tunnistettiinko 1970-luvulla ilmastonmuutosta?

Mitä missä milloin vuosikirja 1968 käsittelee ilmastonmuutosta eli asiasta on jauhettu jo 60-luvulla.

Niin ja olen samaa mieltä Petterin kanssa, että autoilu vähenee vain, jos energian (ei öljyn) hinta suhteessa ihmisten elintasoon kohoaa roimasti tai autoilua rajoitetaan poliittisilla päätöksillä. Toisaalta energian hinnan raju kohoaminen aiheuttanee maailmanlaajuisesti konflikteja ja nälänhätää, joten henkilöautoilu voi siinä vaiheessa olla ongelmista pienimpiä.
 
Mistä tiedät? Hyvä jos näin on, sillä nykyjärjestely on huonosti toimiva.

YTV:n viimeaikaiset toimet ja suunnitelmat.

K:lle on laitettu pikkuhiljaa lisäpysähdyksiä alkuperäiseen pysähtymättömään Pasilan-Tikkurilan väliin. Enää puuttuu kolme seisaketta ja ero N:ään on vaatimaton. Samalla saataisiin I:t pois, kun niistä tehtäisiin N:iä. Sunnuntait ovat jo K:ttomia. Ruuhka-ajaksi varmaankin jää jokin "K-pikajuna" kuriositeetin vuoksi, ja se voisi olla enemmän alkuperäistä K:ta muistuttava.
 
Takaisin
Ylös