Sivu 16 / 17 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6121314151617 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 226-240/247

Viestiketju: Pääkaupunkiseudun joukkoliikennerunko 2040

  1. #226

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun joukkoliikennerunko 2040

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Niin on, koska 2,5 min on enemmän kuin 1,875 min. Kaikki tietävät, että olet innokas metron kannattaja ja vihaat busseja. Mutta tämä asia ei ole mielipidekysymys. 32 vuoroa tunnissa on huomattavasti enemmän kuin 24 vuoroa. (Lähde: Lauttasaaren sillan pysäkki tänään.)
    Kaikki vuorot kulkevat toki Lauttasaaren sillan kautta, mutta heti sillan jälkeen eri linjat hajaantuvat kuin jokisen eväät, ja yksittäisten linjojen vuoroväli on sitten luokkaa 15-20 min. Oma kokemus matka-ajoista saaren länsiosista keskustaan, (10 vuoden takaa), ovat n puoli tuntia pelkästään bussissa 20 istumiseen. Espoosta tulevat seutubussit toki ajavat nopeammin Kamppiin, mutta ne lähtevät kokonaan eri pysäkeiltä kuin 20, ja se on arpapeliä pääseekö espoolaisen kyytiin silloin kun on tarvis, koska niiden vuoroväli on hyvin epäsäännöllinen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Raitiotien jatkaminen Ruoholahdesta Lauttasaareen, myös Vattuniemeen, maksaa noin 20 M€. Lauttasaaren metroasema maksaa 42,9 M€. (Lähde: Länsimetron hankesuunnitelma 2007.) Raitiotie tarjoaa vaihdottomat ja nykyistä NOPEAMMAT yhteydet Helsinkiin, 2 kertaa kalliimpi metroasema vaihdolliset ja nykyistä hitaammat yhteydet 2/3:lle Lauttasaaren asukkaista.
    Raitiotie olisi varmaan parannus nykyiseen bussiliikenteeseen verrattuna, mutta niillä pitää silloin myös päästä keskustaan ja mahdollisimman suoraan. Sisältyykö tuohon laskelmaan myös suora nopea uusi raitiotie Ruoholahdesta keskustaan? Nykyinen 8 ei edes mene keskustaan ja lähin seuraava, 6 on hidas ja kiertää aika pitkän kiertotien.

    t. Rainer

  2. #227
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun joukkoliikennerunko 2040

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kaikki vuorot kulkevat toki Lauttasaaren sillan kautta, mutta heti sillan jälkeen eri linjat hajaantuvat kuin jokisen eväät, ja yksittäisten linjojen vuoroväli on sitten luokkaa 15-20 min.
    Yksikään metro ei tule Vattuniemestä tai Katajaharjusta, edes 20 minuutin välein.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Sisältyykö tuohon laskelmaan myös suora nopea uusi raitiotie Ruoholahdesta keskustaan?
    Ei, koska se rakennetaan muista syistä kuin Lauttasaaren raitioliikenteen tähden. Ei tuohon hintaan muuten sisälly myöskään metrorataa Ruoholahdesta länteen, vaikka asema ei ilman sitä palvele senkään vertaa. Jos nämä molemmat lisätään, niin menee metron kannalta entistä kehnommaksi.

    Antero

  3. #228
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Helsingin toinen metrolinja, rakennetaan ensisijassa yhdistämään vanha keskusta, kantakaupunki ja kasvava Pasila Vantaanportin kasvavaan alueeseen sekä Aviapolikseen että lentokentälle. Välille voidaan avata muutamia asemia, kuten Töölöön, Meilahteen, tietysti Pasilaan ja Maunulaan. Pasilasta Metrolle voidaan tehdä haara Viikkiin ja eteenpäin. Samassa yhteydessä saadaan Laajasaloonkin 2-3 asemaa + metron kääntöraide.

    Kannattaa katsoa rohkeasti eteenpäin. Näin on tehty esimerkiksi Tukholmassa. Puhumattakaan monista muista pääkaupungeista.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 17.02.2008 kello 17:19. Syy: jaettu viesti kahtia

  4. #229
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Helsingin toinen metrolinja, rakennetaan ensisijassa yhdistämään vanha keskusta, kantakaupunki ja kasvava Pasila Vantaanportin kasvavaan alueeseen sekä Aviapolikseen että lentokentälle. Välille voidaan avata muutamia asemia, kuten Töölöön, Meilahteen, tietysti Pasilaan ja Maunulaan. Pasilasta Metrolle voidaan tehdä haara Viikkiin ja eteenpäin. Samassa yhteydessä saadaan Laajasaloonkin 2-3 asemaa + metron kääntöraide.
    Mihin sitä enää tarvitaan kun lentoasemalle ja Aviapolikseen pääsee metrolla jo Tikkurilan ja Martinlaakson kautta? Ja Viikkiinkin pintametrolla Hämeentien kautta. Jos tuollainen metrolinja vielä rakennetaan niin Laajasaloon ei "saada" paria kolmea asemaa. Metro ei vaadi kääntöraiteekseen kymmenen kilometrin lenkkiä, vaan Laajasalon metro asemineen olisi satojen miljoonien eurojen hanke, kuten Länsimetro ja toisaalta ehdotettu Töölön-Pasilan-Viikin/Lentoaseman metro. Kokonaisuudessaan visioimasi kakkosmetro maksaisi luultavasti useamman miljardin, ja nämä rahathan voi käyttää järkevämminkin. Jos tähän hankkeeseen vaadittaisiin 33% valtionosuus, olisi aika selvää, että kannattaisi ennemmin käyttää nämäkin rahat johonkin oikeasti tarpeelliseen esim. maakunnissa (tyyliin Tampereen ja Turun pikaraitiotiet) ja lopuilla rahoilla jatkaa pikaraitioteiden rakentamista Helsingin seudulla.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 17.02.2008 kello 17:19. Syy: jaettu viesti kahtia

  5. #230
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Pääkaupunkiseudulle tulevilla ruuhkamaksuilla voidaan rahoittaa raskasta standardia. Jopa käytännössä lähes voittobudjetilla. Helsingin metro on pääkaupunkiseudun joukkoliikenneratkaisu ja standardi, kustannukset Länsimetron kohdalla on jokseenkin käsittämättömän korkeat. Muualla voidaan tehdä pintarataa aika paljonkin.

  6. #231
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Pääkaupunkiseudulle tulevilla ruuhkamaksuilla voidaan rahoittaa raskasta standardia. Jopa käytännössä lähes voittobudjetilla. Helsingin metro on pääkaupunkiseudun joukkoliikenneratkaisu ja standardi, kustannukset Länsimetron kohdalla on jokseenkin käsittämättömän korkeat. Muualla voidaan tehdä pintarataa aika paljonkin.
    Paljonko voitaisiin rakentaa noilla samoilla ruuhkamaksu/tietullituloilla kevyellä standardilla, eli pikaraitiotienä tehtynä?

    Muistaakseni lentokenttämetron esiselvityksessä lähdettiin siitä, että koko metrolinja kulkee maan alla. Saa korjata, jos muistin väärin.

  7. #232
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Ruuhkamaksujen tuotot?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Paljonko voitaisiin rakentaa noilla samoilla ruuhkamaksu/tietullituloilla kevyellä standardilla, eli pikaraitiotienä tehtynä?
    Ilkikurisesti sanon, ettei mitään.

    Ruuhkamaksuista on kovasti puhuttu, mutta ei siitä, mistä niiden kanssa on kysymys. Niillä kun ei samanaikaisesti kerätä rahaa ja vähennetä autoliikennettä.

    Tukholmassa keskustan autoilu väheni luokkaa 20 % ja euron ruuhkamaksu taitaa kulua järjestelmän kustannuksiin. Jos haluttaisiin kerätä rahaa, pitäisi rakentaa lisää teitä ja parkkipaikoja, joille mahtuu mahdollisimman paljon autoja. Ja menekin takaamiseksi joukkoliikennettä olisi rajoitettava, jotta ruuhkamaksusta huolimatta on pakko ajaa autolla.

    Kaikki metrosuunnitelmat ovat niin utopistisen kalliita, ettei tällä seudulla taida autot riittää niiden kustantamiseen ruuhkamaksuilla. Länsimetrosta paljastuneella hintatasolla näyttää siltä, että samalla rahalla rakennetaan nykyaikaista raitiotietä 10 kertaa niin paljon kuin metroa, joten jos sitä rahaa kertyy, niin...

    Antero

  8. #233
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun joukkoliikennerunko 2040

    Raitiokisko voi kattaa tarpeen hetkellisesti, mutta pidempiaikaiseksi ratkaisuksi siitä ei ole. Mainittakoon vielä että kantakaupungin ratikkalinjastot lisäisivät esikaupunkiliikenteeseen 15-20 min matka-aikaa, kun metrolla tuo matka sujuu muutamassa minuutissa.

  9. #234
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun joukkoliikennerunko 2040

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Raitiokisko voi kattaa tarpeen hetkellisesti, mutta pidempiaikaiseksi ratkaisuksi siitä ei ole. Mainittakoon vielä että kantakaupungin ratikkalinjastot lisäisivät esikaupunkiliikenteeseen 15-20 min matka-aikaa, kun metrolla tuo matka sujuu muutamassa minuutissa.
    Tosiasia on kuitenkin toisin päin. Metro lisää esikaupunkiliikenteen matka-aikoja vaihdon, tasonvaihtoon kuluvan ajan ja liityntäbussien aikatauluista johtuvien ylimääräisten odotusaikojen vuoksi.

    Vaikka linkkaat tänne esittelykuvia korkeiden rakennusten suunnitelmista, tämä seutu ei ole muuttumassa niin tiheään rakennetuksi, että metro toimisi täällä koskaan sillä tasolla kuin Lontoossa tai Pariisissa. Ja niissäkin rakennetaan raitioteitä, kun tiheäkään metro ei korvaa pintaliikennettä.

    Metro on tiheästi rakennettujen suurkaupunkien kallis ja vaivalloinen mutta ainoa keino hoitaa kaupungin sisäistä suurta henkilöliikennettä. Matkusta Tokioon kokemaan käytännössä, mitä merkitsee se, että kaupunki on liian tiheästi rakennettu niin, ettei enää ole keinoja hoitaa liikennettä laadukkaasti. Vaan on pakko turvautua metroon. En ymmärrä, mitä ihailtavaa sellaisessa tungoksessa on. Enkä missään tapauksessa pidä sellaista tavoitteena, joka pitäisi saada tännekin. Metropolien huonoilla puolilla ei Helsingin seutu kilpaile Euroopan kaupunkien joukossa.

    Antero

  10. #235
    GM 5 avatar
    Liittynyt
    10.07.2007
    Sijainti
    Düsseldorf
    Viestejä
    115

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun joukkoliikennerunko 2040

    Hei!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Raitiokisko voi kattaa tarpeen hetkellisesti, mutta pidempiaikaiseksi ratkaisuksi siitä ei ole. Mainittakoon vielä että kantakaupungin ratikkalinjastot lisäisivät esikaupunkiliikenteeseen 15-20 min matka-aikaa, kun metrolla tuo matka sujuu muutamassa minuutissa.

    Voisitko vielä mainita lähteet tai muuta sellaista johon nämä väittämäsi perustat? Miten niin pikaraitiotie ei ole pitkäaikainen ratkaisu? Toisin sanoen olet sitä mieltä, että kaikki ne kaupungit, osittain Helsinkiä (paljon) suurempia, ovat tehneet väärän ratkaisun panostuksellaan kevyempään raideliikenteeseen? Ja siis kaikki ne odotukset ylittäneet matkustajamäärät ovat siis jonkinlainen tilastollinen harha? Se, että vähällä rahalla saisi nopeamman, joustavamman, houkuttelevamman ja sopivamman järjestelmän näyttää olevan sivuseikka. Pääasia ettää maksaa miljardin..

    Oletko koskaan kuullut komplexista matka-ajasta? Siihen kuuluu nimittäin aika monta elementtiä, jotka sinä näytät jättävän pois metron matka-ajasta mutta lisäät pikaraitiotien matka-aikaan, vaikkei ne välttämättä siihen kuulu.
    Esimerkiksi vaihto-ajat, ylimenoajat, odotusajat, luotettavuuslisä, kiertotielisä jne ovat komplexin matka-ajan elementtejä. Nämä kaikki huomioon ottaen, metron komplexi matka-aika pitenee melko rajusti. Erityisesti metron melko suuri pysäkkiväli ja liityntäliikenne hidastavat kokonaisuudessaan metroon liittyvää matka-aikaa sen verran, että kokonaisuudessaan julkisen liikenteen kilpailukyky ei parane valitettavasti ollenkaan.

    Anteron mainitsemassa Tokiossa tilanne näyttää tietysti erilaiselta, mutta Helsinki ei oikein pärjää Tokion rinnalla asukastiheydessä.. Ja se ei kokonaisuudessaan välttämättä ole edes huono asia. Jotkut vain näyttävät nauttivan sillipurkkimiljööstä.

  11. #236
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun joukkoliikennerunko 2040

    Ehdotan tämän keskustelun poistamista pikaisesti.

    Myöhemmin keskustelua voisi jatkaa uudessa ketjussa.

    Länsimetron onnistuminen tai epäonnistuminen kuten myös mahdolliset kuntaäänestykset vaikuttavat sitkeästi joukkoliikenteen tulevaisuuteen pääkaupunkiseudulla.

    Tässä keskustelussa ajauduttiin julkeille väärille argumenteille ensi metreiltä. Toivon ettei keskustelua tarvitsisi säilyttää.

  12. #237

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    970

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun joukkoliikennerunko 2040

    GM 5 esittää sinulle Sebastin erittäin aiheellisia kysymyksiä ja vaatii sinulta perusteluja toistuville väitteillesi, joita et perustele. Silloin ei pidä vaatia keskustelun sulkemista, vaan vastata kysymyksiin.

    Kaiken lisäksi GM 5:n kysymykset liittyvät erittäin hyvin otsikon aiheeseen: jos joukkoliikennerunkoa suunnitellaan, on tiedettävä myös, miten rehellisiä ja tosiasioihin perustuvia ovat argumentit, joilla erilaisia massiivisia raskasraidejärjestelmiä asetetaan sellaisenaan muita paremmiksi.

  13. #238
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun joukkoliikennerunko 2040

    Tämä on pieni verkko eikä massiivinen verrattuna maailman pääkaupunkien metroverkkoihin.

    En voi antaa asemakohtaisia käyttölukuja vuoden 2040 tilanteessa, se ei ole tarkoitukseni eikä tehtäväni. Kaikkia alueita ei ole vielä rakennettu eikä edes täydennysrakennettu. Kaikki kuitenkin tiedämme pääkaupunkiseudun asuntotarpeen. Metroasemien välittömään läheisyyteen saadaan nykyaikaisella väljän tiiviillä rakentamisella tuhansia asukkaita ja työpaikkoja. Ja tiedämme raidejoukkoliikenteen suosion siellä mihin sitä linjataan. Tiedämme kysynnän kasvun ja kiinteistöjen arvojen nousut äärinopean kaupunkijoukkoliikenneväline metron osuessa alueelle. Metro on hyvä. Metro on nopea. Metro on suosittu. Metro ja kaavoitus yhdessä on parasta palvelua seudun asukkaille tällä saralla.

  14. #239

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    970

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun joukkoliikennerunko 2040

    Tuo on saarnaamista. Vastaukset GM 5:n aiheellisiin kysymyksiin jäivät jälleen esittämättä.

  15. #240

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun joukkoliikennerunko 2040

    Lisäksi on perin outoa, että jaksat, sebastin, arvostella esimerkiksi TramWestia, kun et kuitenkaan tahdo tai pysty GM 5:n kysymyksiin vastata. Muissa ketjuissa on kuitenkin luultavasti jokaiseen kysymykseesi ja väittämääsi vastattu. Eli jos tahdot vielä väitellä, vastaa myös sinulle esitettyihin kysymyksiin. Tämä olisi reilu ja tasapuolinen tilanne kaikkia keskustelijoita kohtaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhdistäminen
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 229
    Viimeisin viesti: 12.10.2013, 15:56
  2. Pussinperiä pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 17.01.2011, 15:52
  3. Pääkaupunkiseudun lähijunien lipunmyynti
    kirjoittanut Ville O. Turunen foorumissa Junat
    Vastauksia: 50
    Viimeisin viesti: 25.07.2007, 12:53
  4. Pääkaupunkiseudun kombiratikkaverkko?
    kirjoittanut jhaarni foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 21.02.2007, 14:04
  5. Pääkaupunkiseudun bussikuvasto
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 08.12.2005, 18:09

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •