Fleminginkadun eteläpään raitiotie

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Flemarin asukkaat topedoivat ysin kulun bussilinjan h17 alkuperäistä reittiä pitkin ko. kadulla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

Flemarin asukkaat topedoivat ysin kulun bussilinjan h17 alkuperäistä reittiä pitkin ko. kadulla.

En kyllä muista nähneeni missään vaiheessa suunnitelmia, joissa 9 olisi vedetty tuolle Karhupuiston ja Hesarin väliselle Flemarin pätkälle. Olisiko mäkikin liian jyrkkä ja tiukka S-mutka hankala siinä Franzenin aukion (?) kohdalla? Toki itsekin mieluiten olisin nähnyt ysin kiskojen kulkevan juuri siitä kuten 17:kin. Ja kaupunginvaltuuston ysin-perustamispäätöskokouksessa Anni Sinnemäki toivoi reitin siirtyvän jossain vaiheessa tuolle pätkälle, koska se olisi "uljaan näköistä" kun ratikka siitä kulkisi. No ainahan se on sitä! :)

Mutta eteläpään vesittäminen harmittaa vieläkin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

En kyllä muista nähneeni missään vaiheessa suunnitelmia, joissa 9 olisi vedetty tuolle Karhupuiston ja Hesarin väliselle Flemarin pätkälle. Olisiko mäkikin liian jyrkkä ja tiukka S-mutka hankala siinä Franzenin aukion (?) kohdalla?
Itse vain muistan tuollaistakin pohditun silloin aikanaan. Voi olla, että em. syyt johtivat sen suunnitelma hylkäämiseen, mutta osaltaan muistan, että alueen asukkaatkin vastustivat sitä. Onhan se katu kieltämättä kapea ja se jyrkkä mäkikin olisi voinut aiheuttaa onglemia. Olisi varmaa, joutunut tinkimään kadunvarren pysäköintipaikoistakin, mikä nyt ei taas käy päinsä ollenkaan ;).
 
Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

Löysin Helsingin kaupunginvaltuuston keskustelua linjan 9 perustamisesta vuodelta 2005 (linkki). Se kyllä osoittaa, kuinka "halukkaasti" jotkut valtuutetut, jotka mielestäni edustavat jonkinlaista "joukkoliikennepuoluetta", ovat valmiit parantamaan Helsingin joukkoliikennettä.

Eräs lainaus sieltä:
Valtuutettu Pajamäki sanoi:
Kaupunkisuunnittelulautakunnassa tätä prosessia seuranneena haluan sanoa, että se esimerkiksi Korkeavuorenkadun osalta - mikä jo tällä hetkellä on bussilinja 17:sta aika hankala kuljettava johtuen kevyestä liikenteestä, normaalista asumisesta ja elämisestä - tähän suunniteltu raitiovaunun yksisuuntaisuus, tai jopa kaksisuuntaisuus, oli mielestäni ihan asiallista asukaspalautetta. Siinä ei ollut silloin kysymys parkkipaikoista ja kolinasta, vaan ihan elinympäristön älykkäästä viihtyvyydestä."

Entäs tämä:
Valtuutettu Luukkainen sanoi:
Itse toivoisin, että metron kehittämiseen ja metron laajentamiseen käytettäisiin hyvin paljon rahaa ja energiaa. Se on kaikkein nopein. Se on kaikkein kustannustehokkain. Se on kaikkein tehokkain myös siinä, että se pystyy kuljettamaan suuria määriä ihmisiä nopeasti paikasta toiseen. Sinänsähän maanpäälliset raiteet - niin kuin nyt raitiovaunulla on - on vanhanaikainen ratkaisu. Se on kiinteät raiteet. Se on kallis investointi, ja se on sitten hirveän jäykkä. Kun se reitti on kerran johonkin vedetty, niin sitä ei kovin helposti toiselle kadulle siirretä.

Noissa puheenvuoroissa sivutaan myös reittivaihtoa nimenomaan Flemaria Franzeninkadun risteyksen kautta eli nykyistä bussilinja h17 reittiä pitkin. Olikohan se niin, että peräri HKL itse totesi tuon vaihtoehdon teknisesti liian vaativaksi toteuttaa?

(lähde: HELSINGIN KAUPUNGINVALTUUSTO/keskustelupöytäkirjat 2005)
 
Minusta kiskojen rakentaminen Flemarille Karhupuiston ja Hesarin välille olisi vain heikennys palvelutasoon, kun liikenne hajaantuisi usealle eri reitille. Kaarlenkadulle on matkaa vain 100 m, joten parempi että siinä on kunnon runko-osuus, jolla vaunuja menee usein. Kun sekä 3T että ysi menee samoilta pysäkeiltä keskustaan, ei matkustajien tarvitse etukäteen arpoa aikatauluista, minkä linjan pysäkille kannattaa mennä odottamaan.
 
Minusta kiskojen rakentaminen Flemarille Karhupuiston ja Hesarin välille olisi vain heikennys palvelutasoon, kun liikenne hajaantuisi usealle eri reitille. Kaarlenkadulle on matkaa vain 100 m, joten parempi että siinä on kunnon runko-osuus, jolla vaunuja menee usein. Kun sekä 3T että ysi menee samoilta pysäkeiltä keskustaan, ei matkustajien tarvitse etukäteen arpoa aikatauluista, minkä linjan pysäkille kannattaa mennä odottamaan.
Olet toisaalta oikeassa. Ja raitiolinja h1:hän palannee sinne aikanaan myös, joten liikennetarjontabvarsinkin arkisin tullee olemaan ihan korkeaa luokkaa. Bussilinja h51:hän jää edelleen ko. Flemarin reitille.
 
Flemarin raiteet olisi hyvä rakentaa. Näin siihen saataisiin parhaassa tapauksessa silmukka.
 
Jos Kallioon halutaan lisää kiskoja, enkä ole kovin vakuuttunut että tarvitaan, niin sitten Torkkelinmäelle. Korkeusero on sen verran raju, ettei sieltä esim. Hämeentielle oikein viitsisi aina kävellä. Vaikka kutonen voisi ajaa reittiä Kurvi - Hesari - Pengerkatu - Torkkelinkatu - Porthaninkatu. Mäkinen tuo reitti toki on.

Mielummin vaikka liukuportaat tunnelissa Torkkelinkadulta, Sörnäisten metroaseman toiseen päähän/Hämeentien ratikkapysäkille. Joka tapauksessa ei mitenkään tärkeä hanke.
 
Kaarlenkadun kiertäminen on mielestäni ikävää, eihän Flemarille tulisi kuin pieni pätkä rataa. Kallion kirjaston taakse olisi periaatteessa mahdollista avata uusi metroasema, olisi kyllä melko tiiviisti kolme asemaa. Torkkelinmäellä siihen koirapuiston nurkille on mahdollista avata Sörnäisten metriksen toinen sisäänkäynti.
 
Takaisin
Ylös