Näytetään tulokset 1-9/9

Viestiketju: Fleminginkadun eteläpään raitiotie

  1. #1
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Fleminginkadun eteläpään raitiotie

    Flemarin asukkaat topedoivat ysin kulun bussilinjan h17 alkuperäistä reittiä pitkin ko. kadulla.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.01.2008 kello 14:20. Syy: jaettu viesti kahtia
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #2

    Liittynyt
    05.03.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    19

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Flemarin asukkaat topedoivat ysin kulun bussilinjan h17 alkuperäistä reittiä pitkin ko. kadulla.
    En kyllä muista nähneeni missään vaiheessa suunnitelmia, joissa 9 olisi vedetty tuolle Karhupuiston ja Hesarin väliselle Flemarin pätkälle. Olisiko mäkikin liian jyrkkä ja tiukka S-mutka hankala siinä Franzenin aukion (?) kohdalla? Toki itsekin mieluiten olisin nähnyt ysin kiskojen kulkevan juuri siitä kuten 17:kin. Ja kaupunginvaltuuston ysin-perustamispäätöskokouksessa Anni Sinnemäki toivoi reitin siirtyvän jossain vaiheessa tuolle pätkälle, koska se olisi "uljaan näköistä" kun ratikka siitä kulkisi. No ainahan se on sitä!

    Mutta eteläpään vesittäminen harmittaa vieläkin.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.01.2008 kello 14:21. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun

  3. #3
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut olanik Näytä viesti
    En kyllä muista nähneeni missään vaiheessa suunnitelmia, joissa 9 olisi vedetty tuolle Karhupuiston ja Hesarin väliselle Flemarin pätkälle. Olisiko mäkikin liian jyrkkä ja tiukka S-mutka hankala siinä Franzenin aukion (?) kohdalla?
    Itse vain muistan tuollaistakin pohditun silloin aikanaan. Voi olla, että em. syyt johtivat sen suunnitelma hylkäämiseen, mutta osaltaan muistan, että alueen asukkaatkin vastustivat sitä. Onhan se katu kieltämättä kapea ja se jyrkkä mäkikin olisi voinut aiheuttaa onglemia. Olisi varmaa, joutunut tinkimään kadunvarren pysäköintipaikoistakin, mikä nyt ei taas käy päinsä ollenkaan .
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #4
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

    Löysin Helsingin kaupunginvaltuuston keskustelua linjan 9 perustamisesta vuodelta 2005 (linkki). Se kyllä osoittaa, kuinka "halukkaasti" jotkut valtuutetut, jotka mielestäni edustavat jonkinlaista "joukkoliikennepuoluetta", ovat valmiit parantamaan Helsingin joukkoliikennettä.

    Eräs lainaus sieltä:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Valtuutettu Pajamäki
    Kaupunkisuunnittelulautakunnassa tätä prosessia seuranneena haluan sanoa, että se esimerkiksi Korkeavuorenkadun osalta - mikä jo tällä hetkellä on bussilinja 17:sta aika hankala kuljettava johtuen kevyestä liikenteestä, normaalista asumisesta ja elämisestä - tähän suunniteltu raitiovaunun yksisuuntaisuus, tai jopa kaksisuuntaisuus, oli mielestäni ihan asiallista asukaspalautetta. Siinä ei ollut silloin kysymys parkkipaikoista ja kolinasta, vaan ihan elinympäristön älykkäästä viihtyvyydestä."
    Entäs tämä:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Valtuutettu Luukkainen
    Itse toivoisin, että metron kehittämiseen ja metron laajentamiseen käytettäisiin hyvin paljon rahaa ja energiaa. Se on kaikkein nopein. Se on kaikkein kustannustehokkain. Se on kaikkein tehokkain myös siinä, että se pystyy kuljettamaan suuria määriä ihmisiä nopeasti paikasta toiseen. Sinänsähän maanpäälliset raiteet - niin kuin nyt raitiovaunulla on - on vanhanaikainen ratkaisu. Se on kiinteät raiteet. Se on kallis investointi, ja se on sitten hirveän jäykkä. Kun se reitti on kerran johonkin vedetty, niin sitä ei kovin helposti toiselle kadulle siirretä.
    Noissa puheenvuoroissa sivutaan myös reittivaihtoa nimenomaan Flemaria Franzeninkadun risteyksen kautta eli nykyistä bussilinja h17 reittiä pitkin. Olikohan se niin, että peräri HKL itse totesi tuon vaihtoehdon teknisesti liian vaativaksi toteuttaa?

    (lähde: HELSINGIN KAUPUNGINVALTUUSTO/keskustelupöytäkirjat 2005)
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #5
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Fleminginkadun eteläpään raitiotie

    Minusta kiskojen rakentaminen Flemarille Karhupuiston ja Hesarin välille olisi vain heikennys palvelutasoon, kun liikenne hajaantuisi usealle eri reitille. Kaarlenkadulle on matkaa vain 100 m, joten parempi että siinä on kunnon runko-osuus, jolla vaunuja menee usein. Kun sekä 3T että ysi menee samoilta pysäkeiltä keskustaan, ei matkustajien tarvitse etukäteen arpoa aikatauluista, minkä linjan pysäkille kannattaa mennä odottamaan.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Fleminginkadun eteläpään raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Minusta kiskojen rakentaminen Flemarille Karhupuiston ja Hesarin välille olisi vain heikennys palvelutasoon, kun liikenne hajaantuisi usealle eri reitille. Kaarlenkadulle on matkaa vain 100 m, joten parempi että siinä on kunnon runko-osuus, jolla vaunuja menee usein. Kun sekä 3T että ysi menee samoilta pysäkeiltä keskustaan, ei matkustajien tarvitse etukäteen arpoa aikatauluista, minkä linjan pysäkille kannattaa mennä odottamaan.
    Olet toisaalta oikeassa. Ja raitiolinja h1:hän palannee sinne aikanaan myös, joten liikennetarjontabvarsinkin arkisin tullee olemaan ihan korkeaa luokkaa. Bussilinja h51:hän jää edelleen ko. Flemarin reitille.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  7. #7
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Fleminginkadun eteläpään raitiotie

    Flemarin raiteet olisi hyvä rakentaa. Näin siihen saataisiin parhaassa tapauksessa silmukka.

  8. #8

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Fleminginkadun eteläpään raitiotie

    Jos Kallioon halutaan lisää kiskoja, enkä ole kovin vakuuttunut että tarvitaan, niin sitten Torkkelinmäelle. Korkeusero on sen verran raju, ettei sieltä esim. Hämeentielle oikein viitsisi aina kävellä. Vaikka kutonen voisi ajaa reittiä Kurvi - Hesari - Pengerkatu - Torkkelinkatu - Porthaninkatu. Mäkinen tuo reitti toki on.

    Mielummin vaikka liukuportaat tunnelissa Torkkelinkadulta, Sörnäisten metroaseman toiseen päähän/Hämeentien ratikkapysäkille. Joka tapauksessa ei mitenkään tärkeä hanke.

  9. #9
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Fleminginkadun eteläpään raitiotie

    Kaarlenkadun kiertäminen on mielestäni ikävää, eihän Flemarille tulisi kuin pieni pätkä rataa. Kallion kirjaston taakse olisi periaatteessa mahdollista avata uusi metroasema, olisi kyllä melko tiiviisti kolme asemaa. Torkkelinmäellä siihen koirapuiston nurkille on mahdollista avata Sörnäisten metriksen toinen sisäänkäynti.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Hernesaaren raitiotie
    kirjoittanut olanik foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 18.02.2017, 16:27
  2. Bulevardin raitiotie
    kirjoittanut hylje foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 71
    Viimeisin viesti: 16.07.2014, 19:39
  3. HSL: Hakaniemen metroaseman eteläpään hissi ja liukuportaat pois käytöstä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.06.2011, 08:11
  4. Mikonkadun raitiotie
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 125
    Viimeisin viesti: 02.06.2009, 14:55
  5. Pisara- tai U-raitiotie
    kirjoittanut Compact foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 10.01.2006, 10:23

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •