Tässä olisi tärkeää tietää, mikä on vertailualue. Olen myös nähnyt Ruotsissa (mm. Göteborgissa) tällaisia tilastoja, joissa Helsinkiä pidetään vertailukohtana, jota tavoitella, ja podetaan huonoa itsetuntoa.
Osaongelmana on se, että liikennetutkimuksen rajausalue vaihtelee, ja Helsingistä käytetään usein joko vain Helsingin tai
YTV-alueen tilastoa. Esimerkiksi SL-alue on paljon
YTV-aluetta laajempi.
Toinen asia on myös se, miten elinkeinorakenne, väestörakenne ja elintaso poikkeavat. Tukholma ja Helsinki ovat toki sekä elinkeinorakenteeltaan että maastollisilta edellytyksiltä "yllättävänkin" samankaltaisia. Tukholmassa tilanteeseen vaikuttaa kuitenkin edelleen se, että Ruotsi on ollut pitkään varakkaampi kuin Suomi, sekä myös se, että maahanmuuttajien osuus on paljon Helsinkiä suurempi.