Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-43/43

Viestiketju: Tunnelbanan rooli Tukholmassa

  1. #31
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Siksi yritän tivata asiaa paikkakuntalaisilta, koska parhaimman käsityksen saa esim vertailemalla miten oman työpaikan ihmiset tai naapurit kulkevat töihin ja harrastuksiinsa.
    Tilastotieteessä "minä ja tuntemani ihmiset" ei kuulu suositeltavimpiin otoksiin.

    -Late

  2. #32

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    174

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Siksi yritän tivata asiaa paikkakuntalaisilta, koska parhaimman käsityksen saa esim vertailemalla miten oman työpaikan ihmiset tai naapurit kulkevat töihin ja harrastuksiinsa.
    Täällä 20 vuotta asuneena ja täällä opiskeleenna voinen edustaa 'täkäläisiä'.
    Tukholman metrossa näkee niin päivä- kuin yöaikaan kaikenlaisia ihmisiä; ihan kerjäläisistä Bossin pukuihin pukeituneita.
    Mutta t-banahan on niin luonnollinen osaa kaupunkielämää että tämän kaupungin asukkaat eivät mihinkään oikeastaan pääsiskään ilman junia.
    Jo nyt kun T18 on sulkemassa 25/3 renovoinnin takia moneksi kuukaudeksi ihmiset ovat ruvenneet puihumaan mitän vaivalloista asiat tulevat olemaan kun pitää mennä bussilla. Ihan siitä syystä että metro on käsite täällä, niin hyällä kuin huonolla.

    Minun työtovereistani useimmat tulevat bussi 3:lla S:t Eriksplanin metroasemalta joka on lähin Karolinskansairaalaan, tai bussi 607:lla jos tullaan Danderydin tai Vallentunan suunnalta.
    Metron rakentaminen sairaalaan on päätetty, mutta milloin se avataan on vielä epäselvää, mutta ennen Citybanan avaamista se tulee kuitenkin olemaan.
    Viimeisin muokkaaja vko; 27.03.2008 kello 22:31. Syy: lainausta siivottu

  3. #33

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Tilastotieteessä "minä ja tuntemani ihmiset" ei kuulu suositeltavimpiin otoksiin.
    En minä ole tekemässä tilastotiedettä, mutta jonkinlaisen käsityksen jonkun liikkumisvälineen suosiosta saa, jos tutkii ryhmää joista suurimalla osalla olisi mahdollisuus kulkea sillä, kun tietää kuinka moni kulkee sillä ja kuinka moni ei, ja miksi.

    t. Rainer

  4. #34
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Tunnelbanan rooli Tukholmassa

    Tukholman joukkoliikenteeseen tietynlainen jatkokommentti, nyt kun taas viime viikolla kävin paikan päällä ja ajelin runkobusseilla, Tunnelbanalla, Tvärbanalla ja Roslagsbanalla.

    Tukholman joukkoliikenteen selvä etu Helsinkiin verrattuna on se, että metro on toteutettu kaupunkirakenteen kanssa samanaikaisesti ja mitoitettu järkevästi. Tämä korostuu erityisesti 1940-luvulta 1960-luvun alkuun saakka toteutettujen vihreän ja punaisen linjan maanpäällisillä osuuksilla, joilla kaupunkirakenteen ja joukkoliikenteen yhteensovitus on saumaton. Mitä ilmeisimmin myös käyttö asukasta kohden on korkein näillä osuuksilla. Myös "Bossin pukujen" osuus on kohtuullisen suuri näillä linjoilla.

    Tukholmassakaan kaikki eivät osaa arvostaa tätä hienoutta. Luin Tukholman kauppakamarin esitettä, jossa vaadittiin tunnelbanan maanpäällisten osuuksien kaivamista maan alle periaatteella "yhdellä asemalla korvataan kaksi". Samassa esitteessä vaadittiin myös varsin pontevaan henkeen sitä, että Tukholmassa tulisi keskittyä vain tunnelbanan ja pendeltågin laajentamiseen. Kustannusten ja hyötyjen suhde sivuutettiin esitteessä kokonaan.

    Tukholman joukkoliikenteen kolme selkeintä puutetta taas näkyivät tälläkin matkalla:
    - Runkobussi "stombuss" on täysin alimitoitettu raitiotien korvike. Runkobussit ovat hitaita ja epämukavia verrattuna Helsingin raitiotiehen, moderneista keskustaraitioteistä puhumattakaan. Käytännössä Tukholmasta puuttuu toimiva keskustan pintaliikenne.
    - "Erikoisemmat" esikaupunkiradat kuten Lidingöbanan, Nockebybanan, Roslagsbanan ja Saltsjöbanan loppuvat liian kauas keskustasta. Jos runkobussilinjaston tilalle rakennettaisiin raitiotie, ainakin osa näistä radoista voitaisiin jatkaa keskustaan saakka tunnelbanaan verrattuna vaihtoehtoisia reittejä.
    - Kehäliikennettä on liian vähän, jolloin useimmilla seutumatkoilla joutuu kiertämään keskustan kautta. Tvärbana on merkittävä parannus, mutta toistaiseksi riittämätön.

    Kunpa vain Tukholmassakin riittäisi malttia toteuttaa muualla hyväksi havaittuja ratkaisuja, varsinkin raitiotien laajennuksia! Djurgårdslinjenin raitiotien jatkaminen keskusasemalle on sentään nyt kilpailutuksen alla.

    Metron laajennuksista laajennus Karolinskaan lienee toteutumassa. Metrot Nackaan ja mahdollisesti Täbyn - Arningen suuntaan ovat toki esillä, mutta helposti ikuisuussuunnitelmia.

  5. #35
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Tunnelbanan rooli Tukholmassa

    Farstan haara on tänään otettu kesäisen remontin jälkeen käyttöön. Jotain ukkoja radan varrella heilui tänäänkin vielä ja työkaluja yms. roinaa oli nähtävissä mm. Gubbängenin ja Hökarängenin asemalaitureilla. Laiturinäytöissä oli aika lailla häikkää pitkin päivää.

    Tb1:llä muuten junakuulutukset annetaan englanniksikin. Onko näin ollut pitkäänkin?

  6. #36

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tunnelbanan rooli Tukholmassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Farstan haara on tänään otettu kesäisen remontin jälkeen käyttöön. Jotain ukkoja radan varrella heilui tänäänkin vielä ja työkaluja yms. roinaa oli nähtävissä mm. Gubbängenin ja Hökarängenin asemalaitureilla. Laiturinäytöissä oli aika lailla häikkää pitkin päivää.
    Vihdoinkin! Otin eilen illalla kuvan Gubbängenissä, kun rataa koeajettiin. Asemakin hohtaa uutuuttaan.

    Gubbängenissä pyöri neljän aikoihin näytöllä pelkästään tieto siitä, että linja on taas avattu. Seurasin vain noin viisi minuuttia sitä ja sen aikana ei tietoa seuraavan junan tulosta näkynyt. Aamulla en ehtinyt katsoa, kun juna tuli juuri ja juoksin siihen. Ehdin sentään napata mukaani omenan, kun siellä niitä jaettiin. Nyt kahdeksan aikoihin Farsta strandiin luki 1 min., toiseen suuntaan Vällingby eikä mitään aikaa. Seurasin sitä taas muutaman minuutin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Tb1:llä muuten junakuulutukset annetaan englanniksikin. Onko näin ollut pitkäänkin?
    Alkukesästä alkoi englanninkieliset kuulutukset. Tämä on kuitenkin vaunukohtaista, ja ehkä noin neljännes vaunuista on vielä ilman englanninkielistä. Sitä en tiedä, tuleeko tämä pysymään vielä kesän jälkeenkin.

  7. #37
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Tunnelbanan rooli Tukholmassa

    Ylivoimainen kulkuneuvo tuo T-bana Tukholmassa. En oikein tiedä miksi täällä valitetaan Sipoon tulevista matka-ajoista kun Mellunmäen jälkeen on tulossa vain 3-4 asemaa. T-banassa esimerkiksi punaisella linjalla Albyhyn kestää 45 minuuttia eikä se ole edes punaisen linjan pääteasema. 45 minuuttia on suunnilleen sama kuin matka aika VR:n vyöhykeliikenteessä Kirkkonummelle ja Hyvinkäälle.

  8. #38
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Tunnelbanan rooli Tukholmassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Ylivoimainen kulkuneuvo tuo T-bana Tukholmassa. En oikein tiedä miksi täällä valitetaan Sipoon tulevista matka-ajoista... 45 minuuttia on suunnilleen sama kuin matka aika VR:n vyöhykeliikenteessä Kirkkonummelle ja Hyvinkäälle.
    No olisihan tuo aivan järjetön matka-aika istua pendonhintaisella oranssinvärisellä "puupenkillä". Edullisemmassa pikaratikassa olisi sentään pehmustetut miellyttävät istuimet ja vastaava matka-aika menisi vaikkapa miellyttävistä maisemista nauttien ja torkkuen, jota ei pimeässä metrotunnelissa liukkailla puupenkeillä ja kirvesmiestä muistaen voisi tehdä.

  9. #39
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Tunnelbanan rooli Tukholmassa

    No Kirkkonummen ja Riihimäen/Hyvinkään junat pysähtyvät vaan muutamilla asemilla, Tunnelbana kaikilla asemilla. T-juna mikä liikennöi öisin Riihimäellä ja pysähtyy kaikilla asemilla, matka aikaa kertyy 1.5 tuntia.

    Tunnelbanan tapaan metroa voi ja kannattaakin vetää maan päälle siellä missä mahdollista. New Yorkin "subwaysta" maanalaista on vaan 40% ja sekin lähestulkoon kokonaan Manhattanilla. Töölössäkin tarvitaan tunnelia, kantakaupungin toisella puolella toinen juttu.

  10. #40

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tunnelbanan rooli Tukholmassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    New Yorkin "subwaysta" maanalaista on vaan 40% ja sekin lähestulkoon kokonaan Manhattanilla. Töölössäkin tarvitaan tunnelia, kantakaupungin toisella puolella toinen juttu.
    Kannattaako sitten sellaista metroa tehdä, joka ei pärjää 100 prosenttisesti maan päällä, maksaa tämän vuoksi hunajaa sekä pidentää käveltävää osuutta matkasta ja kokonaismatka-aikaa? Miksei sitten samantien oteta käyttöön sellainen metro, joka pärjää koko matkan maan päällä?

    Se Uuden Yorkin maanalainen nyt on sitten ilmeisesti nykyaikainen, ehdottoman kätevä ja halpa järjestelmä. Tukholma tai Helsinki ei kumpikaan tietääkseni ole Manhattan, joka on soinen saari ja jossa on lähestulkoon pelkkiä suoria ja leveitä katuja eikä juurikaan mäkiä.
    Viimeisin muokkaaja Vesa Nurminen; 20.08.2008 kello 01:30.

  11. #41
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Tunnelbanan rooli Tukholmassa

    SVT:n sivuilta löysin tälläsen: http://svtplay.se/v/1410582/abc/pend...ner_far_kritik
    Siinä suunnittelevat pendelin jatkoa vaikka Norrtäljeen. Toinen vaihtoehto olisi metron, joko vihreen tai punasen linjan jatkaminen Täbyn kautta Arningeen. Video vanhenee 8. lokakuuta.

  12. #42
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Tunnelbanan rooli Tukholmassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    Toinen vaihtoehto olisi metron, joko vihreen tai punasen linjan jatkaminen Täbyn kautta Arningeen. Video vanhenee 8. lokakuuta.
    Metroa on yritetty jatkaa Täbyhyn jo vuosikymmeniä sitten. Mutta paikalliset asukkaat ovat vastustaneet, koska nykyinen kapearaiteinen rautatie ja sen moottorivaunuyhteydet tarjoavat paremman palvelun eikä tarvita mitään investointeja ja maan mylläystä. Linkatun uutispätkän alussa oli kuvaa nykyisistä moottorivaunuista, jotka korvasivat muistaakseni 1980-luvulla Roslagsbanan alkuperäiset puukoriset sähkömoottorivaunut. Joilla siis matkustajat matkustivat mieluummin kuin tunnelbanajunilla.

    Antero

  13. #43
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Tunnelbanan rooli Tukholmassa

    Totta, mitä Antero sanoi. Eikö kaikkein helpoin ratkaisu olisi siis Roslagsbaanan osittain palauttaminen puretuille alueille ja osin kokonaan uusien linjausten teko? Joku rata voisi siis mennä vaikka uutispätkässä mainittuun Norrtäljeen, johon ei tarvitsisi silloin tehdä metroa eikä pendeliä.

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tukholmassa maksaminen?
    kirjoittanut Jusa foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 34
    Viimeisin viesti: 20.09.2016, 00:19
  2. Lumikaaos Tukholmassa
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 24.02.2010, 19:25
  3. Pasilan rooli Helsingissä
    kirjoittanut teme foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 09.05.2009, 13:24
  4. Kertalippujärjestelmä uudistuu Tukholmassa
    kirjoittanut Piirka foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.10.2005, 12:02
  5. Liikennettä Tukholmassa
    kirjoittanut 738 foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.09.2005, 20:49

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •