Pieksämäen Ideapark

Epa

Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Viestit
201
Pieksämäen Ideaparkin pihaan on mahdollista hurauttaa suoraan junalla, jos liikemies Toivo Sukarin hurjat suunnitelmat toteutuvat. Ideapark rakennetaan niin sanottuun Naiskankaan risteykseen, Savon radan ja valtatie 23:n väliiin. Sukari neuvottelee nyt pistoraiteen rakentamisesta radalta parkkialueelle. Näin asiakkaat pääsisivät vaunusta suoraan ostoksille ilman väliliikennöintiä asemalta ostoskeskukseen. http://www.savonsanomat.fi/uutiset/...hän-keskustasta(64270).ece?sendmail=link#form
 
Savon Sanomat sanoi:
Sukari neuvottelee nyt pistoraiteen rakentamisesta radalta parkkialueelle. Näin asiakkaat pääsisivät vaunusta suoraan ostoksille ilman väliliikennöintiä asemalta ostoskeskukseen.
Tämä kuulostaa oudolta. Pistoraiteen avulla mukamas pääsee ilman väliliikennöintiä parkkipaikalle. Tarkoitetaanko väliliikennöinnillä liikennevälineen vaihtoa? Jos pistoraide tuo matkustajat suoraan Ideaparkkiin, ovat junat varmasti Joensuun kiskobussivuoroja; Helsinki-Kuopio-IC-junia on vaikea ajaa pistoraiteelle ilman aikataulun merkittävää hidastumista.

Toinen tulkintani on, että "pistoraiteella" tarkoitetaan laituria. Tällöin Helsingin ja Kuopion väliä kulkevat junat voisivat pysähtyä Ideaparkin seisakkeella. Pieksämäen keskustaajama varmaan on liian pieni kahdelle pikajunien pysähdykselle, joten pysähdykset nykyisellä rautatieasemalla voidaan lopettaa. Tällöin seurauksena on kaupungin keskusrautatieaseman siirtyminen Ideaparkiin - helpompaa varmaan olisi siirtää Ideapark nykyisen rautatieaseman läheisyyteen. Enää ei Sukarille riitä pelkkä kaupungin uudelleenkeksiminen vanhoinekaupunkeineen vaan tarvitaan jo rautatieasemakin.

Savon Sanomien kirjoituksesta mieleeni tuli Lempäälän ideaparkkiin suunniteltu raidetaksi, joka olisi tuonut matkustajien tavarat kaupasta parkkipaikalle. Ehkä tämä on se pistoraide, jota Pieksämäellekin suunnitellaan?

Tuolla linkitetyllä Savon Sanomien nettisivulla on toinen, paljon mielenkiintoisempi joukkoliikenneuutinen: tyttö puri bussikuskia.
 
Jospa yhteistyössä Pieksämäen varikon kanssa rakentavat oman junatyypin. Ajettaisiinko ainakin lauantaiaamuisin taajamajunana Kouvolasta Mikkelin kautta. Pysähdyspaikkoina myös Vuohijärvet, Hillosensalmet ja muut lakkautetut, joilta kesämökkiläiset pääsevät lauantaiksi myös Mikkeliin torikahville ja shoppailemaan. Itä-länsi -suunnan osalta herää ajatus suorasta junayhteydestä Joensuusta Pieksämäen Ideaparkin, Jyväskylän, Tuurin kyläkaupan ja Seinäjoen kautta Vaasaan.
 
Enää ei Sukarille riitä pelkkä kaupungin uudelleenkeksiminen vanhoinekaupunkeineen vaan tarvitaan jo rautatieasemakin.


Hyvin suuri osa Pieksämäen liike-elämästä siirtynee Ideaparkkiin. Kun nyt Pieksämäellä on noin 88000 neliötä liiketilaa, Ideaparkin reilut 100000 neliötä yli tuplaa liiketilat ja tappaa takuuvarmasti keskustan.

Vuonna 2012 Pieksämäen keskusta muistuttanee aavekaupunkia, jossa on tyhjiä liiketiloja suurin osa. Vaikka en kyllä usko Ideaparkinkaan taloudelliseen menestykseen, mutta jos uusi kauppakeskus saadaan pystyyn, sen on pitemmällä tähtäimellä pakko houkutella yrittäjiä vaikka dumppaamalla vuokria.
 
Takaisin
Ylös