Turun seudun joukkoliikenne 2020

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Turun seudun joukkoliikenne 2020 - selvitys, joka sisältää pikaraitiotieselvityksen, on nyt käynnistymässä. Ks. linkit ja siteerattu juttu alla.

Turun ympäristö- ja kaavoituslautakunta 5.2.2008

Turun Sanomat 6.2.2008

Turun Sanomat 6.2.2008 sanoi:
Turun seutu selvittää pikaraitiotien ja nopeat bussilinjat

Turun Sanomat

Turun kaupunkiseudulla tehdään laajaa selvitystyö, jonka kohteena ovat joukkoliikenteen vaihtoehdot. Turun seudun joukkoliikenne 2020 -selvityksessä on määrä pohtia mm. seudullisen pikaraitiotien rakentamista.

Selvitys aiotaan tehdä vuoden 2008 aikana.

Selvityksen teko oli tiistaina esillä Turun ympäristö- ja kaavoituslautakunnassa. Se päätti hyväksyä esitetyn tarjouspyynnön lähettämisen.

Turun osuus jopa 250 000 euron hintaisesta hankinnasta olisi noin 20 prosenttia. Valtio on tukenut vastaavanlaisia hankkeita noin 50 prosentin panostuksella.

Joukkoliikennejärjestelmästä päätettiin laatia laaja selonteko seudullisen Paras-hankkeen yhteydessä viime vuonna.

Mukana olivat Turku, Kaarina, Raisio, Naantali, Lieto, Piikkiö ja Varsinais-Suomen liitto.

Tulevien tarjoajien arvioinnista vastaa Turun ympäristö- ja kaavoitusviraston sekä Varsinais-Suomen liiton edustajista koostuva asiantuntijaryhmä.

Hankintapäätös tehdään Turun ympäristö- ja kaavoituslautakunnassa.

Kolme erilaista kehitysvaihtoehtoa

Työssä on määrä tarkastella kolmea erilaista kehitysvaihtoehtoa. Ensimmäinen sisältää seudullisen pikaraitiotien ja sitä täydentävän bussiverkoston.

Toinen perustuu nopeisiin bussien runkolinjoihin ja niitä täydentävään verkostoon.

Kolmas vaihtoehto on ns. nollavaihtoehto eli nykyisenkaltaisen joukkoliikenteen säilyttäminen.

Sekä Turun kaupunginhallitus että Varsinais-Suomen maakuntahallitus päättivät jo syksyllä 2005 selvittää seudullisen pikaraitiotien mahdollisuudet.

Julkaistu 6.2.2008 1:32:30
 
Loistavaa! Toivottavasti selvitystä tehtäessä pidetään tiiviisti yhtä TASE 2025-työryhmän kanssa, jotta mahdollisesti käyttöönotettava tekniikka ja kalusto olisi samaa molemmissa kaupungeissa alentaen kustannuksia. Muutenkin työ vaikuttaa pitkälti Tampereen seudun joukkoliikennejärjestelmän vaihtoehtojen vertailun kaltaiselta.
 
Turun seudun linja-autoisännät ja grynderit pitävät huolen, että mitään raideliikennettä ei synny.Olkaa rauhassa vaan, ei pelkoa.
TLO ja Vainio torppaavat hankkeet viimeistään.
 
Turun seudun linja-autoisännät ja grynderit pitävät huolen, että mitään raideliikennettä ei synny.Olkaa rauhassa vaan, ei pelkoa.
TLO ja Vainio torppaavat hankkeet viimeistään.

Muodostavatko Turun seudun liikennöitsijät ja rakennusliikkeiden osakkaat/omistajat Turun kaupungin tai naapurikuntien valtuustoissa enemmistön?
 
Turussa yhteensä kolme vuotta asuneena, ja edelleen Turun Sanomia tilaavana voin sanoa, että Turun tauti on fakta homma. Kaupunki on täynnä erilaista kähmintää, loosia ja Raunistulan veljestä, jotka pienessä piirissä sopivat asiat. Turku on taloudellisesti aivan onnettomassa tilassa, rikkaat muuttavat lähikuntiin ja Turku jatkaa riitelyä Pennisillasta ja toriparkista. Kaikki Anderssonin, Puolimatkan & Co tempaukset ovat kyllä niin tunnettuja, että on selvää kuka Turussa käyttää valtaa. Turun tauti on ikävä kyllä, totisinta totta.

Nämä "eminenssit", Olli A.Mannit, Lahoniityt ja muut Juhani Lepän kaverit syövät raksafirmojen, bussifirmojen ja grynderien kädestä. Turku on mätä.

Ja tässä vähän lisää lukemista:
http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1143734

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2006-09-06,104:2:403113,1:0:0:0:0:0:

Turun raitioliikennettä hoitaa tulevaisuudessakin se Valion romuratikassa oleva jäätelökioski.

Yritysilmapiiristä täällä:
http://www.taloforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=383&start=150
 
Viimeksi muokattu:
v. 2020 Turussa ajettakoon busseilla. Tampere ja Oulu on kiireisemmät ja tärkeämmät raidejoukkoliikennekaupungit.
 
v. 2020 Turussa ajettakoon busseilla. Tampere ja Oulu on kiireisemmät ja tärkeämmät raidejoukkoliikennekaupungit.

Sulla on kyllä hyvä asenne. Ehkä Turkukin voi ihan rauhassa suunnitella omia joukkoliikennejärjestelmiään, kun ei sitä suunnittelua vielä ole valtakunnallisesti keskitetty.

- Janne
 
Ei hätää pojat! Kyllä TLO, Vainio ja tietenkin Anderssonin Simo sekä Nyholm ja kumppanit pitävät huolen, että ratikkaa ei tule! Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinenkin ilmoitti vastustavansa. Joten ei tule varmasti :)
 
Sitä uutta selvitystä lukiessa tulee mieleen että tekijät eivät ole ajan tasalla.
Väitetään että Raisiossa voisi Ukp:n junat kohdata, väärin, pohjoispään välivaihteet purettu. Myöskään selvittelijät eivät halua pysähdystä Ihalassa, vaan sanotaan että Nuorikkala palvelee Raisiota. Pyh, Ihalalainen ei aja autolla mihinkään kauas pellolle oottamaan junaa, vaan suhauttaa 7:ssä minuutissa omalla autolla Turun keskustaan. Tietysti, jos Jyrkkälään olisi kunnon tie Ihalasta, voisi paikalliset menne sieltä kyytiin.

Selvityksessä sanottiin suorasanaisesti ettei junan haluta kilpailevan paikkuribussien kanssa Turun seudulla ja siksi ei ole paljoa pysäkkejä. Naantalin liikennettä ei edes haluttu selvittää, vaikka Loimaan/Salon junat kannattaisi oikeasti ajaa sinne.
 
JSL, kommentoit ilmeisesti RHK:n teettämää ratateknistä ja liikenteellistä selvitystä Varsinais-Suomen paikallisjunista v. 2008?

Selvyyden vuoksi:

Kommentoimasi selvitys ei ole sama asia kuin nyt käynnistyvä työ.

Kommentoimassasi selvityksessä käsitellyt paikallisjunat ja nyt käynnistyvässä selvityksessä tarkasteltavat pikaraitiotiet ovat kaksi erillistä hanketta, joilla toki on merkittäviä synergioita.

Raision kohtaamispaikan ottaminen uudelleen käyttöön edellyttää tarvittaessa tietysti vaihteiden palauttamista.

Muutoin ansiokkaassa kommentoimassasi selvityksessä on Turun seudun ydinalueen osalta pari selvää puutetta kuten parin pysäkin (Ihala ja Varissuo) karsiminen "bussien kanssa kilpailun" takia ilman muita asiaperusteita.
Pysäkkien paikkoja ei tulla päättämään yksin kommentoimasi selvityksen perusteella.
 
Mitenkä voimakas tuo tahtotila Turussa mahtaa olla tällä hetkellä. Olen yli 50v. Vieläkö ajelen raitsikassa Turussa
frage0010.gif

Riippuu siitä pitkäänkö aiot elää.

Pikaraitiotieselvityksen seuraava vaihe (Turun seudun joukkoliikenne 2020) käynnistyy viimeinkin lomakauden jälkeen ja parhaillaan mm. kootaan lähtötietoa. Konsultteina ovat WSP ja TTK Karlsruhe.

Turun kaupungin tiedote 1.7.2008

Turun kaupunki 1.7.2008 sanoi:
1.7.2008
Turun seudulle halutaan yhteinen tehokas joukkoliikennejärjestelmä

Turku, Kaarina, Naantali, Raisio, Lieto, Piikkiö ja Varsinais-Suomen Liitto teettävät yhdessä selvityksen siitä, minkälainen seudullinen joukkoliikennejärjestelmä olisi toimivin ja tehokkain niin asukkaiden kuin kuntienkin kannalta. Selvityksen tekeminen on alkamassa ja työn on määrä valmistua ensi keväänä.

Turun seudun joukkoliikenne 2020 –nimisen selvityksen teettämisestä päätti Paras -hankkeen joukkoliikennetyöryhmä. Ryhmän puheenjohtajan, Turun joukkoliikennejohtaja Sirpa Kortteen mukaan yhteisenä tavoitteena on tehokas, houkutteleva ja yhtenäinen joukkoliikennejärjestelmä.

- Tähän ei päästä ainoastaan reittejä ja kalustoa koskevin päätöksin, vaan tarvitaan myös yhteistä seudullista joukkoliikennejärjestelmää tukevia kaavoituksellisia päätöksiä, Sirpa Korte painottaa.
Pikaraitiotie yksi kolmesta vaihtoehdosta

Nyt vertailuun tulee kaikkiaan kolme joukkoliikennejärjestelmää: nykyisenkaltainen joukkoliikenne, bussien nopeisiin runkolinjoihin perustuva joukkoliikenne sekä pikaraitiotiehen perustuva joukkoliikenne. Tulos voi olla myös yhdistelmä näistä. Lisäksi kaikkiin vaihtoehtoihin sisältyy täydentävää bussiliikennettä.

Työn tavoitteena on, että tulosten perusteella kaupunkiseudulla pystytään tekemään valinta siitä, minkälaiseksi joukkoliikennettä lähdetään askelittain kehittämään.

Vertailua tekemään valittiin seitsemästä tarjouksen tehneestä konsulttitoimistosta WSP Finland Oy. Työn alihankkijana toimii saksalainen Transport Technologie-Consult (TTK) GmbH.

Selvitystyö maksaa runsaat 200 000 euroa, josta valtio maksaa puolet.
 
Riippuu siitä pitkäänkö aiot elää.
Pikaraitiotieselvityksen seuraava vaihe (Turun seudun joukkoliikenne 2020) käynnistyy viimeinkin lomakauden jälkeen ja parhaillaan mm. kootaan lähtötietoa. Konsultteina ovat WSP ja TTK Karlsruhe.
Kiitos tiedosta.
Sem pare vaa mut eikös siel Turus ol kuitenki oltu aika verkkaissi?
Ja kukapa sitä elinpäiviensä määrää edes haluaa tietää. Mutta keskimääräistä olisi pari vuosikymmentä jäljellä.;)
 
Sem pare vaa mut eikös siel Turus ol kuitenki oltu aika verkkaissi?

Onhan sitä aikaa kulunut, mutta toisaalta asia on myös kypsynyt, on poliitikot ja virkamiehet käyneet katselemassa moisia vekottimia ulkomailla ja naureskelu ajatukselle on nykyisin kovin vähäistä. Samoin Liikennepoliittiseen selontekoon saatiin maininta, että raideliikenne Turussa ja Tampereella olisi hallituksenkin mielestä ihan ok seuraavan tai sitä seuraavan hallituksen maksettavaksi.
 
Juu, tarkoitin tuossa ylemmässä postauksessa RHK:n selvitystä. Jos olen käsittänyt oikein, niin Turun seudun lähijunaliikenteestä on ajankohtaisia asiakirjoja ainakin tuo "haukkumani" RHK:n selvitys, maakuntaliiton selvitys Ukp:n matkustajajunista ja tämä uusi, tuleva 2020-selvitys?
 
Takaisin
Ylös