Turun seudun joukkoliikenne 2020

Asia jäi Turun kaupunginhallituksessa pöydälle. Asiaa käsitellään seuraavan kerran kaupunginhallituksessa 7.12 ja kaupunginvaltuustossa mahdollisesti 14.12.
 
Turun kaupunginhallituksen kokoustiedotus 7.12.2009

Turun kaupungin tiedote 7.12.2009 sanoi:
Muutettu päätösehdotus (Virtanen): Kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteenä 2 olevan Turun seudun joukkoliikenne 2020 -selvityksen siten, että Turun seudulla toteutetaan joukkoliikenteen runkolinjasto. Ensi vaiheessa linjasto toteutetaan runkobussilinjastona siten, että ensimmäinen vaihe aloitetaan runkolinjojen edellyttämien pysäkki-, joukkoliikenne- ja etuusjärjestelyin. Linjojen valmistelu aloitetaan keväällä 2010 talousarvion puitteissa. Johdinautojen käyttömahdollisuus runkolinjastolle selvitetään. Raskaimmin kuormitetuille linjoille toteutetaan pikaraitiotie, kun sille on rahoitukselliset ja kaavalliset edellytykset sekä valtionrahoitus ja muiden seudun kuntien osuus toteutuksesta on sovittu. Pikaraitiotien toteuttaminen ja siihen liittyvä maankäytön kehittäminen ratkaistaan kaupunkiseudun rakennemallissa.

Päätös: Muutetun päätösehdotuksen mukaan.
 
Turun Kh 7.12.2009 sanoi:
Raskaimmin kuormitetuille linjoille toteutetaan pikaraitiotie, kun sille on rahoitukselliset ja kaavalliset edellytykset sekä valtionrahoitus ja muiden seudun kuntien osuus toteutuksesta on sovittu.

Mielestäni tämä on tulkittavissa historialliseksi periaatepäätökseksi – sataan vuoteen ei Suomessa ole tehty päätöstä uuden raitiotien rakentamisesta. Onneksi olkoon Turku!

Minusta tuo päätös (valtuustohan sen viikon kuluttua vahvistaa) antaa nyt virkamiehille
- kehotuksen ryhtyä valmistelemaan sellaisia asemakaavoja, että raitiotien ensi vaihe voidaan rakentaa (=kaavalliset edellytykset)
- kehotuksen luoda neuvotteluyhteys ministeriöön ja aloittaa neuvottelut raitiotien valtionosuudesta (=rahoitukselliset edellytykset, valtionrahoitus)
- kehotuksen luoda neuvotteluyhteys naapurikuntiin niiden osuudesta neuvottelemiseksi (ensi vaihe lie lähinnä Turun sisäinen, joten tästä ei muodostune kynnyskysymystä esim. Runosmäki-Varissuo -linjan osalta)

Eli olisiko niin, että nyt on pitkälti kiinni virkamiehistä, miten nopeasti asia saadaan etenemään?
 
Jes! Hyvä Turku! :)

Miten se Mikon täällä mainostama sähköpostilista muuten toimii? En ole tainnut saada sieltä ainoatakaan viestiä, vaikka asiaa tuntuisi kyllä olevan...
 
Raskaimmin kuormitetuille linjoille toteutetaan pikaraitiotie, kun sille on rahoitukselliset ja kaavalliset edellytykset sekä valtionrahoitus ja muiden seudun kuntien osuus toteutuksesta on sovittu.

Noniin noniin, jäitä hattuun ja takaisin arkitodellisuuteen. Sen verran voimakkaat "JOS" lauseet on laitettu päätökseen, että mitään raitiotietä ei ole tulossa.

Muutama "pieni" este on vielä tiellä, näistä mainittakoon mm. Turun tauti, päätöksenteon "nopeus", suhteet naapurikuntiin, autokaupunkius, asenneilmapiiri yms. pikkujuttuja...

Toivon todella olevani väärässä, mutta eipähän tänne mitään ratikoita rakenneta.
 
Noniin noniin, jäitä hattuun ja takaisin arkitodellisuuteen. Sen verran voimakkaat "JOS" lauseet on laitettu päätökseen, että mitään raitiotietä ei ole tulossa.


Eihän siellä ole yhtään jos-lausetta, vaan optimistisesti vain kun-lauseita. :) Mutta vakavammin: olet toki oikeassa, kovat on ehdot. Poliitikkojen tahtotila on kuitenkin selvä – raitiotie halutaan. Nihkeät virkamiehet voivat toki viivytystaistelulla estää sen toteutuksen, sehän on meillä oikein maan tapa.

Toivotaan nyt kuitenkin, että poliitikot jaksavat painostaa ja hiillostaa virkamiehistöä viemään asiaa aidosti eteenpäin. Kaavoituksen järjestämisessä ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Sen sijaan tuo delegaation kokoaminen ministeriötä varten on vaikeampi juttu, jos tilanne on sellainen, ettei virkamiehiä kiinnosta. Nimittäin silloinhan homma on helppoa: hurautetaan junalla Helsinkiin ja takaisin ja todetaan, ettei sieltä ministeriöstä mitään saa ja sillä selvä :(

Miten on, asiaa paremmin tuntevat, miten turkulainen virkamieskunta suhtautuu ratikka-asiaan? Onko myös siellä aitoa tahtoa toteuttaa raitiotie?
 
Kannattaa muistaa että Suomessa päätökset ja lakiteksti ovat niin kuin ne on kirjoitettu.

Päätös antaa mahdollisuudet viedä asiaa eteenpäin, mutta kenellekään tuskin jää epäselväksi että kaikkien päätöksen sallimien vaihtoehtojen toteuttaminen ja rahoitus vaatii vielä todella paljon töitä.

Aivan oleellista on että tehokkaiden joukkoliikenneratkaisujen eduista ja vaikutuksista tiedotetaan kunnolla.
 
Tärkein tuo päätös kai lienee valtionosuuden neuvottelujen kannalta. Tuo on nyt sellainen päätös, jota valtio haluaa ennen kuin se voi rahoitusosuuksia alkaa harkita. Tähän astihan ongelma on ollut pallottelu, jossa valtio ei myönnä, koska kunnilla ei ole päätöstä, ja kunnat eivät päätä, koska valtio ei ole myöntänyt.
 
Elmo on aivan oikeassa. Kun kaupunginvaltuusto päättää noin, niin valtiolta voidaan pyytää rahoitusta esim. seuraavan hallituksen hallitusohjelmaan. Jos tulee, raitiotie tehdään.
 
Tarkoitin että rahoitusneuvotteluista valtionkin kanssa tulee vaikeat, mikä on ihan normaalia.

Jotain apua voisi olla tiemaksuista, koska niiden kautta liikennehankkeiden rahoitusjärjestelmä voi mennä jatkossa uusiksi. Nykyinen malli jossa valtio maksaa eri väylistä 0-100% mielivaltaisin ja suoraan sanoen mielipuolisen perustein voi muuttaa samalla.

Edullisuudessa menee ylitse vain moottoritie.
Moottoritien maksaa valtio, eli kunta ei edes voi laskea omalta kantiltaan H/K suhdetta koska nollalla ei voi jakaa. Tuota kun virkamiehet pohtivat, niin ei ihme että päätöksenteko kestää. :)
 
Kun kaupunginvaltuusto päättää noin, niin valtiolta voidaan pyytää rahoitusta esim. seuraavan hallituksen hallitusohjelmaan. Jos tulee, raitiotie tehdään.

Jep. Ja sen takia pitäisikin nyt pitää huoli siitä, että virkamiehet (ja miksei myös etenkin poliitikot taustalla) ryhtyvät tosissaan neuvottelemaan siitä rahasta.
 
Hmm, olen yhä vähän skeptinen koko projektin suhteen. Joukkoliikenne Turussa ei käsittääkseni oikein ole suosiossa, vaan henkilöauto menee aina ensin. Todennäköisesti joukkoliikennekaistan rakentaminen esimerkiksi Aninkaisten- tai Hämeenkadulle kirvoittaa sellaisen vastalausemyrskyn, että oksat maata kiertävälle radalle. (Tosin onko runkolinjastomallissa edes tarkoitus rakentaa joukkoliikennekaistoja?) Toriparkin rakentaminen tuskin ainakaan vähentää yksityisautoilun suosiota keskusta-alueella? Ja toki kätevästi toriparkinkin kaupungin kustannukset pompsahtivat eräänkin miljoonan, joten tokkopa sitä nyt sitten joukkoliikenteelle rahaa riittää, tärkeintä on että keskustaan pääsee autolla. Hienoa.

Lisäksi hämää tuo klausuuli johdinautoista. Arvelen, että raitiotie voidaan torpata jollain "tehän saitte jo trollikat, mitä te siinä enää inisette"- tyylisellä toteamuksella ja trollikat lausahduksella "tehän saitte jo runkolinjat."

Toivon edelleen olevani väärässä, mutta kyllä paljon vettä virtaa Grand Old Mighty Aurajoessa ennenkuin Turussa raitiovaunulla liikutaan, jos liikutaan.
 
Näin voi tosiaan käydä, sen takia pikaraitiotien Turkuun haluavat yrittävät tehdä hartiavoimin töitä asenteiden muuttamiseksi ja hölmöilyn välttämiseksi. Asiat meinaan taatusti menevät juuri noin, jos kukaan ei mihinkään puutu.

Mutta, nyt kun Turulla on periaatepäätös, se vahvistaa projektia myös Tampereella, mikä vahvistaa taasen Turkua, joten Suomi on muuttumassa parempaan päin tässä asiassa. Turku ja Tampere voivat boostia toisiaan kohti parempaa tulevaisuutta.

Sitä minä toivon.
 
Takaisin
Ylös