Turun seudun joukkoliikenne 2020

Ketjussa on kaivattu poliitikkojen kantoja mm. Turun pikaraitiotiekysymykseen.
Tässä nyt yksi haastattelu, jossa kaupunginhallituksen pj 2009-2012 Aleksi Randell rakentaa vastakkainasettelua ELSA edelle, pikaraitiotie sen jälkeen.

Aleksi Randellin haastattelu 4.1.2008

Randellin esittämä asetelma on kyllä todella ongelmallinen, koska siinä sidotaan realistinen hanke, Turun pikaraitiotie, oikorataan, jonka pohja on selvityksissä todettu varsin ongelmalliseksi. Hankkeiden investointi sekä projektin vaativuus ovat eri luokkaa.

Myös tämän viikonlopun Aamusetin pääkirjoituksessa rakennetaan samaa vastakkainasettelua. Viikonlopun lehti ei vielä ole näköislehtenä netissä, mutta sen pitäisi tulla sivulle: www.aamuset.fi

Pääpointtini on se, että pikaraitiotie voidaan saada toteutettua 3-5 vuodessa Turun kaupunginvaltuuston periaatepäätöksestä, mutta ELSA-radan toteuttaminen kestää hankkeen vaativuuden vuoksi paljon pidempään, noin 10-15 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Ketjussa on kaivattu poliitikkojen kantoja mm. Turun pikaraitiotiekysymykseen.
Tässä nyt yksi haastattelu, jossa kaupunginhallituksen pj 2009-2012 Aleksi Randell rakentaa vastakkainasettelua ELSA edelle, pikaraitiotie sen jälkeen.

Onhan se toisaalta ihan ymmärrettävääkin, että Randell priorisoi ELSAn pikaratikan edelle. Edellisen hankkeen kustannuksista vastaa suurimmalta osaltaan valtio, kun taas pikaratikka kaatuu tod.näk. lähes kokonaan turkulaisten maksettavaksi.

Noin yleisestikkin voidaan sanoa, että raideliikennehankkeet jotka muut maksavat, mutta hyödyt kohdistuvat vapaamatkustajalle, ovat viimeaikoina edenneet kohtalaisen hyvin Suomessa.
 
Kummastuttaa tuo Randellin vastakkainasettelu. Tottakai ELSA-rata hyödyttäisi radan toista päätä eli pääkaupunkiseutua yhtä lailla kuin Turkua. Randellin ajatusmaailman mukaisesti pitäisi myös esimerkiksi Länsimetro, Jokerirata ja Helsingin raitiotieverkon laajennukset laittaa jäihin ELSA-radan takia. Kuka se sanoikaan että vastakkainasettelun aika on jo ohi?

Onhan se toisaalta ihan ymmärrettävääkin, että Randell priorisoi ELSAn pikaratikan edelle. Edellisen hankkeen kustannuksista vastaa suurimmalta osaltaan valtio, kun taas pikaratikka kaatuu tod.näk. lähes kokonaan turkulaisten maksettavaksi.

Miksi? Osallistuuhan valtio Länsimetronkin kustannuksiin.
 
Miksi? Osallistuuhan valtio Länsimetronkin kustannuksiin.

Ainakin nykyisen rahanjakokäytännön perusteella näyttäisi siltä, että ELSA olisi saamassa n. 100%:n rahoituksen valtiotasolta, kun taas Turun ratikan osalta valtionosuus rajoittuisi n. 0-30%:n hehtaareille.
 
Tätä minäkin tarkoitan: kun kunnat eivät itse halua 100% lobata ratikkaa, on turha syyttää valtiota. Rahoitusmalleja kyllä löytyy, esim Wien on käsittääkseni myynyt kiskonsa Amerikkaan ja ne on leasattu takaisin. Kyllä lvm:n puolella on kanssa asenneongelma, kun moisia hankkeita ei tueta. Mielestäni 30% on jo silti sellainen, että sen kanssa voi elää, miten olisi valtio 30, Turku 40 ja ympäristökunnat 30?

En kovin paljoa usko tähän hankkeeseen tässä asenneilmapiirissä. Jokainen tietää, että ELSA on selonteossakin hyvin viitteellinen maininta viimeisellä sivulla ja toteutuu ehkä 2020-2030. Senkö takia koko raitiotiehomma pitäisi panna jäihin. Jääkiekossa tällaisesta saisi rangaistuksen ajanpeluusta, mitä mieltä muut?
 
Mielestäni 30% on jo silti sellainen, että sen kanssa voi elää, miten olisi valtio 30, Turku 40 ja ympäristökunnat 30?

Saattaa olla aika vaikea saada nuijituksi ympäristökuntien valtuustoissa läpi
30%:n rahoitusosuus. 1. vaiheessahan ratikka porhaltaa ainoastaan Turun kaupungissa, ja 2. vaiheessakin naapurien puolelle jatkuvat vain lyhyet hännät
 
Voi pahuksen Randelin, ku olis pysynyt siellä Helsingissä vaan avustelemassa. Tässä käy vielä niin, että aletaan taas haikailemaan sitä ELSA-rataa, joka ei taatusti todeudu, ennen kuin sille löydetään tarpeeksi suuri Helsinki-näkökulma, eli suuri hyöty pk-seudulle. Pikaraitiotien saaminen on paljon paljon realistisempaa ja pian jää kumpikin toteutumatta. Nyt tulisi muistaa, että ELSA-radan kanssa samoista rahoista on mukana kilpailemassa pian Oulun seutu ja Lahden seudun jatkeet. Ja kyllä se on nähty, ettei Turku näitä lobbauksia voita.

ELSA-rata ei sitä paitsi korjaa Turun liikenteellisiä ongelmia. Lähijunat voidaan saada kasaan ilmankin sitä. Tärkeintä joukkoliikenteen korjaamisessa olisi lähteä sisältä päin, eli juuri pikaraitiotien kautta ja vasta sitä myöden tai saman aikaisesti perustaa lähijunat.

Pikaraitiotie on realistisin ja kannattavin hanke näistä kolmesta. Se korjaa kaupunkia itseään, kun ELSA korjaa pelkästään kaupungin yhteyksiä muualle. Ja vaikka toki kaikki kolme lopulta tarvitaan, niin ELSA epätodennäköisimpänä hankkeena tulisi jättää viimeiseksi, ihan siitäkin syystä että ulkomaiden kehityksen valtiolle luoma paine saattaa ratkaista ELSA-ongelman itsestään, mutta pikaraitiotie on lähinnä kaupungista itsestään kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Voi pahuksen Randelin, ku olis pysynyt siellä Helsingissä vaan avustelemassa.

Juu, olisi vaan Randell saanut pysyä siellä Helsingissä golfpalloon kompastuneen ministerin mailapoikana. Turun kh:n puheenjohtajana edellisen kerran ollessaan juuri Randell kaivoi jo kertaalleen kuopatun toriparkin luurangon uudelleen esiin.
 
Ketjussa on kaivattu poliitikkojen kantoja mm. Turun pikaraitiotiekysymykseen.
Tässä nyt yksi haastattelu, jossa kaupunginhallituksen pj 2009-2012 Aleksi Randell rakentaa vastakkainasettelua ELSA edelle, pikaraitiotie sen jälkeen.

Aleksi Randellin haastattelu 4.1.2008

Randellin esittämä asetelma on kyllä todella ongelmallinen, koska siinä sidotaan realistinen hanke, Turun pikaraitiotie, oikorataan, jonka pohja on selvityksissä todettu varsin ongelmalliseksi. Hankkeiden investointi sekä projektin vaativuus ovat eri luokkaa.
No siinäpä on kaupunginhallituksen puheenjohtajalla prioriteetit kohdallaan. Tärkeintä tietysti on että jos on Turkuun jostakin syystä joutunut, sieltä pääsee mahdollisimman nopeasti pois. Pikaraitiotiellä on parhaassakin tapauksessa vain seudullista merkitystä, mutta ELSA-radalla on suorastaan humanitaarista arvoa. Suomen maine sivistysvaltiona kärsii jollei ELSA-rataa rakenneta. Mieluiten sn 350 -tasoisena. Vähintään.
 
^ Jospa karsisit typerät Turku-vitsit pois ja ottaisit kantaa asiallisemmin. Onko tuo nyt piikittelyä, sarkasmia vai liioittelua?
 
Mielestäni kyseinen parodia kaupunginvaltuutetun ajatusmaailmasta annettujen tietojen perusteella on asiallisuuden rajoissa, ja oli hauskakin vielä. Tarkoitit asiallisuudella varmaan vakavuutta?
 
Mielestäni kyseinen parodia kaupunginvaltuutetun ajatusmaailmasta annettujen tietojen perusteella on asiallisuuden rajoissa, ja oli hauskakin vielä. Tarkoitit asiallisuudella varmaan vakavuutta?

No juu. Vakavuutta tosiaan tarkoitin. Tämä vastakkain asettelu, jonka Randell veti esille, on todella harmillinen tulevaisuutta ajatellen ja seuraukset vääristä päätöksistä tai päätösten siirtymisestä saattaa olla kohtalokas. ELSA-rataa voimme odottaa pidempäänkin, koska niin käy todennäköisesti asetimme sen ykköshankkeeksi tai emme. Mutta Turun kaupunkia ei autopainotteisena voi enää seuraavaa 40 vuotta kehittää tai kaupunki "kuolee" sisältä päin. Henkilöautoliikenne laskee pienen keskustan elinvoimaa ja viihtyisyyttä. Lopputulos on, kaupat, palvelut, työpaikat ja asuminen sijatsevat toisistaan erillään, ja kaupungin dynaamisuus katoaa, eikä sitä dynaamisuutta luoda toriparkilla. Näyttää siltä, että joillekin on vaikea myöntää, että autokaupunkien rakentaminen Suomeen oli todellinen virhe, joka tulisi korjata.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös