Sivu 20 / 22 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1016171819202122 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 286-300/320

Viestiketju: Turun seudun joukkoliikenne 2020

  1. #286

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Turun seudun joukkoliikenne 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Esitelmäni tilaisuudessa on ladattavissa tästä linkistä

    • I vaiheen väestöpohja 3100 as/km 400
    m säteellä (Saksa: valtiontuki jos > 2000)
    Osaisitko muuten sanoa tuolle jotain täsmällistä lähdettä, johon voisi viitata asiasta puhuessa? osaan tavata välttävästi saksaa, joten kielen ei tarvitse olla englanti.

  2. #287
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Turun seudun joukkoliikenne 2020

    Lähde = Turun seudun joukkoliikenne 2020 - raportti. TTK:n konsultit sanoivat näin, sen tarkempaa lähdettä minulla ei ole.

  3. #288
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Turun seudun joukkoliikenne 2020


  4. #289
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Turun seudun joukkoliikenne 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut I-Tuovinen Näytä viesti
    Turussa raitiovaunua ei edes oikeasti haluta, kirjaus 17.12.2009 kaupunginvaltuuston pöytäkirjassa on niin abstrakti, että sen voi tulkita miten haluaa.
    Tällä hetkellä edetään juuri niin kuin ko. päätöksessä on todettu, eli ensimmäiset kaksi bussien runkolinjaa toteutetaan 2011 ja parhaillaan on käynnissä Turun seudun rakennemalli 2035, jonka yhteydessä selvitetään pikaraitiotien toteuttamista, erityisesti sitä, mihin kaupunginosiin raitiotie kokonaisuudessaan kannattaa tehdä. Suunnittelu etenee samankaltaista polkua kuin Tampereella.

    On jokseenkin järkevää, että ensin ratkaistaan, mihin kaupunginosiin raitiotie kannattaa tehdä ennen kuin viedään suunnittelua pidemmälle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut I-Tuovinen Näytä viesti
    Turun joukkoliikennetoimistosta on minulle vahvistettu, että ratikkaa ei tule ehkä koskaan
    Tämä on virheellinen tieto. Se että heillä ei ole parhaillaan selvitystä käynnissä ei osoita mirään.

  5. #290

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Turun seudun joukkoliikenne 2020

    Ihan realisesti arvioituna Turun ratikan rakentamisesta ei näytä olevan paljon mitään merkkejä. Tampereella on aika eri tilanne kun siellä on sentään suunnitelmia. Se tuleeko toteutuspäätöksiä on eri juttu.

    Minusta todennäköisyys, että Turussa on ratikka vuonna 2030 on noin 10 % ja todennäköisyys, että Tampereella on vuonna 2030 ratikka on noin 25 %.

    Laitetaanpa tähän minun arvioitani muutamien hankkeiden toteutumismahdollisuuksista vuoteen 2030 mennessä.

    Espoon kaupunkirata 90 %
    Metro Kivenlahteen 80 %
    Pisara 65 %
    Raide-jokeri 50 %
    Tampereen ratikka 25 %
    Turun ratikka 10 %

  6. #291
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Turun seudun joukkoliikenne 2020

    Taisit vetää hatusta ne luvut, poislukien tietysti sitä, että ainahan tunnelirakentajat lobbaavat tunneleiden rakentamista.

  7. #292
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Turun seudun joukkoliikenne 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Laitetaanpa tähän minun arvioitani muutamien hankkeiden toteutumismahdollisuuksista vuoteen 2030 mennessä.

    Espoon kaupunkirata 90 %
    Metro Kivenlahteen 80 %
    Pisara 65 %
    Raide-jokeri 50 %
    Tampereen ratikka 25 %
    Turun ratikka 10 %
    Jokaisella on haaveensa ja inhokkinsa. Kenellä milläkin perusteella.

    Mutta jos pohditaan Turkua ja verrataan Tampereeseen, niin ei ole kovin vaikea arvata, että Turun rakennemallityössä tehdään sama havainto kuin Tampereella: Raitiotiehen perustuva rakennemalli vastaa parhaiten kestävän kehityksen ja ilmastopolitiikan tavoitteita. Ja tuottaa myös parhaimman joukkoliikenteen talouden.

    Minun valistunut arvaukseni on, että Tampereella ajetaan ratikalla tällä vuosikymmenellä ja Turussa pari vuotta Tampereen jälkeen. Sen sijaan megaluokan louhintahankkeet (metrot, Pisara) jäävät haaveiksi, jotka lakkaavat kiinnostamasta kotimaista rakennusteollisuuttakin. Sillä rakentajia lakkaavat kiinnostamasta hankkeet, jotka menevät Keski-Euroopan halvan työvoiman markkinoille, kuten jo meni Espoon metron tunnelilouhinta.

    Megaluokan tunnelihankkeet jäävät unholaan myös siksi, ettei niihin ole rahaa. Et Petteri ole tainnut tutustua Liikenneviraston vuoteen 2035 tähtääviin suunnitelmiin. Ne lähtevät nimenomaan siitä, että megahankkeiden rahoittaminen loppuu ja keskitytään nykyisen verkon tehokkuuden parantamiseen. Mikä sivumennen sanoen on aivan oikea periaate. Ja siinä mm. Tampereen ja Turun ratikat kuin myös raitioliikenteen laajentaminen Helsingissä (ml. Raidejokeri) ovat vahvoilla. Koska näissä hankkeissa hyödyt ovat karkeasti 10-kertaiset kustannuksiin nähden kun verrataan megahankkeisiin.

    Antero

  8. #293
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Turun seudun joukkoliikenne 2020

    Turussa on päätös toteuttaa raitiotie, jota Tampereella ei ole. Tampereella suunnittelu on pidemmällä. Mutta jo nyt on viitteitä, että jo MAL-aiesopimuksen maininta valtion sitoutumisesta Tampereen raitiotiehen on johtanut nimenomaan siihen, että on iso paine päästä raitiotien kanssa samaan tahtiin Tampereen kanssa. Oma veikkaukseni on se, että molemmissa kaupungeissa on avajaiset noin 2020.

    Lisäksi tuntuu ihan mukavalta ettei se että on käyttänyt aikaansa ja vapaa-aikaansakin esim. nuoremman turkulaisen päättäjäpolven käytännössä tutustuttamiseen nykyaikaiseen kaupunkiraideliikenteeseen ole mennyt ihan hukkaan.

  9. #294

    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Åbo
    Viestejä
    29

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Mihin tämän taloudellisen pikaraitiotien keskusterminaali on määrä sijoittaa ja miten se vaikuttaa Kauppatorin bussiterminaalin toimivuuteen?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.08.2011 kello 23:45. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  10. #295
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JuTa Näytä viesti
    Mihin tämän taloudellisen pikaraitiotien keskusterminaali on määrä sijoittaa ja miten se vaikuttaa Kauppatorin bussiterminaalin toimivuuteen?
    Mikä keskusterminaali? Oikein toteutettu raitiolinja kulkee luotettavasti. Ei se tarvitse keskelle linjaa mitään terminaalia. Pysäkin vain.

    Heilurilinjan päissä on päätepysäkit, joilla tasataan aikaa. Välipysäkeille tullaan aikataulun mukaan – ehkä 1-2 min jäljessä, muttei enempää.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #296

    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Åbo
    Viestejä
    29

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ei se tarvitse keskelle linjaa mitään terminaalia. Pysäkin vain.
    Mihin kohtaan tämä pysäkki sijoitetaan? Ja miten keskustan läpi kulkeva raitiotie toteutetaan? Kaduilla kun mahtuu juuri ja juuri bussit kohtaamaan.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.08.2011 kello 23:46. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  12. #297

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JuTa
    Mihin tämän taloudellisen pikaraitiotien keskusterminaali on määrä sijoittaa ja miten se vaikuttaa Kauppatorin bussiterminaalin toimivuuteen?
    Raitiotie kulkisi Eerikinkatua, jolle varmaan jäisi myös bussiliikennettä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TURUN SEUDUN JOUKKOLIIKENNE 2020 – Pikaraitiotievaihtoehdon väliraportti 15.12.2008
    Ensimmäisessä vaiheessa rakennettaisiin nelihaarainen rataverkko, joka ulottuisi kauppatorilta keskustan lähiympäristössä Majakkarantaan ja rautatieasemalle sekä Runosmäen ja Varissuon lähiöihin. Tämä verkko rakennettaisiin vuoteen 2020 mennessä ja sen pituus olisi 17,7 km. Tätä kutsutaan perusverkoksi. Turun keskustassa Eerikinkadusta on muodostettu 800 metrin pituinen joukkoliikenneväylä, johon kaikilta haaroilta tuleva pikaraitioliikenne keskittyy.

    Esityksenä on, että raitiolinja keskustassa liikennöi Aninkaistenkatua ja Eerikinkatua. Ongelmallisena kohtana on Aninkaistenkatu Maariankadun ja Yliopistonkadun välillä, jossa pituuskaltevuus on 6 % ja pyöristyssäde 400 metriä. Toisena vaihtoehtona olisi, että Aninkaistenkatua pohjoisesta saavuttaessa liikennöitäisiin Maariankadun ja Kauppiaskadun kautta.Aninkaistenkadun ja Eerikinkadun reittiä puoltaa se, että reitti on nopeampi ja sujuvampi, koska 90 asteen käännöksiä tehdään vähemmän. Käännökset kuluttavat myös raitiovaunun pyöriä. Lisäksi raitioliikenne on mahdollista liikennöidä suppeammalla ja siten edullisemmalla rataverkolla. Aninkaistenkadulla on mahdollista kasvattaa pyöristyssäde 500 metriin, mikä merkitsee kadun pinnan alentamista noin 0,3 metriä. Raitiovaunujen kannalta pyöristyssäde on kriittisempi tekijä kuin pituuskaltevuus.


    ---------- Viesti lisätty 11.8.2011 kello 0:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu 10.8.2011 kello 23:39 ----------

    Edelleen kommenttina JuTa:n kysymykseen: alustavissa suunnitelmissa ei ole tehty radan tarkkaa linjausta eikä pysäkkien sijoittelua. Itse kuvittelisin, että Eerikinkadulle ei mahdu keskilaituria. Kiskojen pitäisi varmaan kulkea kadun reunoilla Kauppatorin kohdalla ja siirtyä kadun keskelle bussipysäkkien osuudella. Yhteisten pysäkkien käyttäminen ymmärtääkseni ei onnistu, jos Kauppatori on nykyiseen tyyliin ajantasauspaikka ja busseja on parkissa pysäkeillä pidempiä aikoja. Hidas osuus Eerikinkatu epäilemättä olisi, mutta niin se on nytkin ja suunnitelmassakin oli esitetty keskinopeudeksi 12 km/h tällaisella pätkällä.

  13. #298

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Turun seudun joukkoliikenne 2020

    Raitiovaunut mahtuvat kapeammalle kadulle, vaikka vaunukoko olisi leveämpi. Johtuu kiskoista.

  14. #299

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Turun seudun joukkoliikenne 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Raitiovaunut mahtuvat kapeammalle kadulle, vaikka vaunukoko olisi leveämpi. Johtuu kiskoista.
    Juu, isompi kysymys tässä onkin bussien mahtuminen, niitä kun joka tapauksessa jää runsaasti. Nykyisellään Kauppatori on ajantasauspaikka, jossa bussit saattavat seistä pysäkillä esim. kymmenen minuuttia. Näitä pysäkkejä on kaikki kadunvarret täynnä ja Eerikinkadun pysäkkejä ei varmaan voida kokonaan siirtää Aurakadulle raitioliikenteen aloittaessa, vaikka se tietysti busseja vähentääkin. StreetView-kuva Eerikinkadulta Börsin kulmalla ja vastaava Aurakadulta.

  15. #300
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Turun seudun joukkoliikenne 2020

    Kauppatorin terminaali ja raitiotiet-aiheeseen:

    Yleisesti ottaen, raitiotien mahtuminen mihin tahansa Turun normaalin kadun tilaan poikittaisleikkauksessa ei ole ongelma. Kaksisuuntainen raitiotierata vie vaunun leveydestä riippuen noin 6-7 metriä. Turussa käytettiin alikonsulttina TTK Karlsruhea, joka on kokeneimpia raitiotiekonsultteja maailmassa. Selvityksen tekniset arviot perustuvat heidän arvioihinsa. Raitiotien mahtuminen ei ole ongelma missään kohteessa Turussa. Sen sijaan todellisempia kysymyksiä ovat:
    - Raitiotielle määriteltävät minimikaarresäteet Turun ruutukaavan 90 asteen kulmissa
    - Raitiotien pystykaltevuudet eräissä mäissä
    - Raitiotien liikennejärjestelyt, käytännössä se, paljonko tilaa muille liikennemuodoille eri kohteissa annetaan.

    Raitiotiellä noudatetaan itsestäänselvästi seuraavia periaatteita:
    - Raitiovaunu noudattaa normaalisti pysäkin tarkkuudella olevaa aikataulua
    - Aikataulupoikkeamat otetaan kiinni päätepysäkeillä, ei millään välipysäkillä
    - Raitiovaunuissa on avorahastus ja sisään kuljetaan kaikista ovista, joka mahdollistaa normaalisti 15 - 30 sekunnin pysäkkiajat. Kauppatorille on perusteltua varata pidempi, 45-60 sekuntia.

    Kauppatorin terminaalista ei ole tehty jo lainattua tekstiä tarkempaa suunnitelmaa.
    Olen itse esittänyt, että lopputilanteessa kun kolme läpikulkevaa heilurilinjaa olisi toteutettu, Eerikinkatua kulkisivat vain raitiovaunut ja Aurakatua vain bussit. Tämän tilanteen terminaalin suunnittelu ei ole iso kysymys. Raitiotien periaatteellinen kapasiteetti tässä tilanteessa, jos rata mitoitetaan 60 m junille, on 2 minuutin vuorovälillä 30 x 4 telibussia vastaava yhteen suuntaan (120 telibussia / h). Sillä epäilemättä voidaan korvata Eerikinkadulla nyt kulkevat bussit.

    Sen sijaan hyvä kysymys on, miten välitilanne järjestetään.

    Nähdäkseni mahdollinen ratkaisu olisi se, että Eerikinkatu on välivaiheessa edelleen bussilla ajettava, ja sillä säilytetään bussipysäkkien kohdalla pysäkkitaskut. Raitiovaunupysäkki rakennetaan heti alkuun lopputilanteeseen, ja bussit kulkevat sen ohi raitiovaunukiskoja pitkin. Liikenne aikataulutetaan niin, että bussit lähtevät raitiovaunun perään. Eerikinkadulla raitiovaunut kulkisivat nykyisiä ajokaistoja vastaavassa tilassa.

    Vaiheistuksessa on helpompi sulkea busseilta ensin Eerikinkatu välillä Aurakatu - Humalistonkatu, koska länteen voidaan kulkea Puutarhakadun ja Linnankadun kautta.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Helsingin seudun joukkoliikenne on eurooppalaista kärkeä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 21.09.2011, 16:32
  2. HSL: Helsingin seudun joukkoliikenne kesäaikaan siirryttäessä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 22.03.2011, 15:45
  3. HSL: Helsingin seudun joukkoliikenne kesäaikaan siirryttäessä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.03.2010, 16:20
  4. Koko seudun kattava joukkoliikenne?
    kirjoittanut antaeus foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 28.03.2008, 08:53
  5. Turun seudun junaratojen historiaa
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Junat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 31.03.2006, 09:14

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •