Turun seudun joukkoliikenne 2020

Turun joukkoliikennelautakunta sanoi:
Ehdotus: Joukkoliikennelautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus määrää pikaraitiotien valmistelulle kaupungin vastuutahon sekä käynnistää pikaraitiotien yleissuunnittelun MAL-aiesopimuksessa kuvatulla tavalla vuonna 2012.

Eli ei tämä onneksi ole mitenkään olennaisesti muuttunut, edelleen esitetään yleissuunnitelman laatimista.
 
Turusta juuri tulleen tiedon mukaan tuo edelliseen viestiin linkkaamani päätösehdotus on lautakunnan tämänpäiväisessä kokouksessa hyväksytty.
 
Isoja, odotettuja uutisia:

Turun seudun rakennemalli 2035

Loppuraportin ehdotus on valmistunut.

Rakennemalli 2035-sivusto
Kartta
Loppuraportti
Rakennemalli sisältää raitiotieverkon ja runkobussiverkon tavoitevuodelle 2035. Raitiotieverkko käsittää Turun seudun joukkoliikenne 2020 - selvityksen linjasuunnat Kauppatorilta suuntiin
1. Kupittaa-Varissuo
2. Harittu - Kaarina
3. Martti - Majakkaranta - Hirvensalo
4. Humalistonkatu - Linnakaupunki - Satama
5. Länsikeskus - Raisio
6. Hepokulta - Nättinummi - Runosmäki

Lisäksi rakennemallissa on Kaarinan linjalta kokonaan uuteen maankäyttöön tukeutuva haara Lemunniemelle.

Muut pääsuunnat on katettu runkobussilinjastolla. Tarkastelussa on lisäksi harvempaan asutuille alueille "tiheitä seutulinjoja", jotka ovat runkobussityyppinen palvelu, jossa kuitenkaan vuoroväli ei ole 10 minuuttia läpi arkipäivän.

Turun seudun MAL-aiesopimus:
Aiesopimusluonnos

MAL-aiesopimus sisältää joukkoliikenteen osalta:
- Seudullisen joukkoliikenneviranomaisen
- Runkobussien kehittämisen
- Pikaraitiotien yleissuunnitelman
- Matkakeskuksen
- ESA-radan toteuttamisen edistämisen
- Henkilöraideliikenteen käynnistämisen Turku-Salo-välillä VR:n ostosopimuksessa (sopimuskausi 2012 alkaen)
- Liikkumisen ohjauksen koordinoinnin
 
Vielä en ole kaikkea ehtinyt lukea. Luonnoksen sivulla 42 on esitetty ratikkalinjat hyvin. Mutta miksi Hirvensalon ratikka on noin kiertävä? Eikö sitä saa suoremmaksi?
 
Hirvensalon raitiolinjan linjausvaihtoehdoista pitää tehdä yleissuunnitelmassa tekninen selvitys, jota ei rakennemallin yhteydessä ollut mahdollista tehdä. Hirvensalon osalta on useita vaihtoehtoja, joista nyt esitettiin vain yksi. Raitiotie voidaan vetää vanhan sillan paikalta suoraan Majakkarannalta pohjoisrantaan esitetylle uudelle alueelle, mutta ei ole tietoa, millainen silta tarvittaisiin. Kävely- ja pyöräilysiltaa on harkittu avattavaksi, mutta se on raitiotiesillalle todennäköisesti epärealistista. Vanhan sillan paikan ja uuden sillan välissä on suuret venesatamat.

Asia siis selviää jatkotöissä, kun on mm. pohdittu siltakysymys.
 
Takaisin
Ylös