Turun seudun joukkoliikenne 2020

Todella surullista, jos vastustajien määrä on suurempi kuin kannattajien. Eikö tietoa ole tarpeeksi, vai onko autoilu tosiaan Suomessa vähän kuin uskonto. Mistä tämä oikein kertoo. Aika pahaa tekee.

Voi olla, että jos ilmapiiri pysyy tällaisena Turussa, pitää minunkin ottaa lakki kouraan ja muuttaa jonnekin, jossa aatteet ja ympäristö kohtaavat paremmin omani. Autoistumista on ikävä seurata.

Ehkä raitiovaunun vastustaminen kertoo siitä, että ihmiset eivät ymmärrä mikä ero on nykyaikaisella pikaraitiotiellä ja vanhalla raitiotiellä. Ilmeisesti ihmiset mieltävät tämän liiaksi paluuna menneeseen. Tähän on syyllinen paljolti media, joka puhuu ratikoiden paluusta katukuvaan. Ihmisille paluu entiseen on yleensä hyvin vastenmielistä, vaikka uuteenkin siirrytään kovin vieroksuen.

Myös hinnalla pelottelu on kaiketi mennyt ihmisiin hyvin läpi, sillä monien on vaikeaa nähdä tätä kertainvestointina, jolla voisi olla positiivinen sykäys koko kaupungin kehitykseen ja imagoon.

Turku on sen kaltainen kaupunki, että jos se haluaisi muuttaa ihmisten mielikuvaa itsestään, sen pitäisi pystyä läpiviemään joku suuri muutos, koska pahiten taantunein asia Turussa on sen positiivisen imagon luominen.

Toisaalta pitää ottaa huomioon, että me emme tiedä mistä ja ketkä ovat ne jotka nettikyselyyn vastaavat, ja mikä on todellinen turkulaisten jakauma, se ei selviä tästä kyselystä.

Tuo Miikkolan kommentti TS:ssä kyllä otti lievästi päähän.
"- Tämä kaupunki on kaavoitettu täysin henkilöautoja varten, ja joukkoliikenteen käyttäjämäärät ovat laskeneet 12 vuotta putkeen, realistisempia visioita peräänkuuluttanut Miikkola muistutti."

Ehkä jotain yhtäläisyyksiä kannattaisi etsiä Turun surkean nykytilan ja autokaupunkiuden välillä. Miikkolalta olisi voinut kysyä, kuinka realistista on saada autokaupungista viihtyisää ja vetovoimaista kaupunkikeskusta. Ei autoistuvista kaupungeista ole oikeasti muuta kuin taantuviksi syrjäseuduiksi, koska joukkoliikenteen heikentyessä ja autoilun kasvaessa kaupungin sydän, eli keskusta lakkaa sykkimästä. Ja kaikki tietää mitä siitä seuraa.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy ottaa huomioon, että vastustajilla on yleensä henk.koht. työkone, läppäri ja kotikone, joilla saa jo kolme ääntä, kun taas kannattajilla on usein vain kotikone käytettävissään, jos sitäkään. Kirjastossakaan ei voi kuin koneen eka käyttäjä äänestää.
 
Turussa ihmiset vain ajattelevat että kun se maksaa sen 250M€ mutta he eivät ajattele sitä kuinka paljon bussit maksavat tai niiden kuluttama polttoaine. Miten paljon bussit saastuttavat ? on ihana jäädä pois bussista ja kun se lähtee siitä pysäkiltä ja tussauttaa ne mukavat pakokaasut suoraa naamalle.

Jos olisin Miljardööri niin paukauttaisin ratikat sekä Turkuun että Tampereelle :biggrin:

Ihmiset ajattelevat myös sitä että tulee ahdasta kaduilla, ilmeisesti turkulaiset eivät ole käyneet stadissa. Täällä kadut ovat yhtäkapeita kuin turussa ja hyvin ne täälläkin kulkee. Ihmettelen myös sitä miten ihmiset kauhistelevat ratikan pitämää meteliä. Mitä meteliä ?? Bussit vasta meteliä pitävätkin.

ps. vastattu on kyselyyn ja oisin painanut Kyllä kohtaa 10000 kertaa mutta kun ei ollut mahdollista :biggrin:
 
Mahtoikohan viimehetken äänestysohjeiden anto JLF:lla vaikuttaa äänestystulokseen? Reliabiliteetti saattoi vaarantua.
 
Mahtoikohan viimehetken äänestysohjeiden anto JLF:lla vaikuttaa äänestystulokseen? Reliabiliteetti saattoi vaarantua.

Yli 1100 ääntä annettiin. Äänestysohjeet annettiin 19.26 eli 19 minuuttia ennekuin päivän polli sulkeutui. Voit koittaa montako kertaa ehdit poistamaan omat evästeet ja ladata sivun uudelleen 19 minuutissa...
Tuskin montaa kertaa jaksat..

Toisaalta miksi edes vaivautua moiseen kun on muutakin elämää...
 
Liittyen aiheeseen Helsingin seutu vastaan muut kaupunkiseudut: Kemi-Tornio-seudulla on toisinaan sellaista näkemystä, että jos valtiolta tulee Lapin lääniin jotain erityistä, niin se menee aina Rovaniemelle, vaikka Kemi-Tornio-seutu on esimerkiksi asukasmääränsä puolesta vähintään samaa luokkaa... Mielestäni tässä on analogia, vaikka mittakaava on pienempi.

Joukkoliikennehän on etelän herrojen juonia.

Täällä Oulussa olisin sitä mieltä, että joukkoliikenne ei ole etelän herrojen juonia eikä Pohjois-Suomi ole aivan yksipuoluejärjestelmä, vaikka sellaistakin luonnehdintaa näkee ja kuulee.

Nykyisin taajamajunat eivät pysähdy ollenkaan Oulun ja Kemin välillä. Mielestäni olisi tarve oikeille taajamajunille esimerkiksi reitillä Oulu-Tornio diesel/sähkömoottorijunilla (Tornion sähkötilanteesta riippuen), jolloin pysähdykset olisivat esimerkiksi Oulu-Tuira-Linnanmaa-Haukipudas-Ii-Olhava-Kuivaniemi-Simo-Kemi-Laurila-Tornio-(Haaparanta) ja vähintään kolme vuoroparia päivässä. Tällainen liikenne olisi nykyiseen rautatiepolitiikaan parhaiten sopivaa, jos nämä taajamajunat olisivat aikatauluiltaan Oulu-Helsinki-reitin Pendolinojen jatkoyhteyksiä.

Oulussa yliopiston kampus on Linnanmaalla noin 5 km keskustasta. Toisaalta Oulun kaltaisissa kaupungeissa ruuhkasuunta on yleensä aamulla keskustaan ja iltapäivällä keskustasta. Keskustan ja Linnanmaan välillä myös vastakkaiset suunnat ovat ruuhkasuuntia opiskelijoiden matkustuksen takia. Kun ruuhka-aikana kumpikin suunta ovat ruuhkasuuntia, niin liikennöinnin luulisi olevan harvinaisen kannattavaa.

Mielestäni Suomen kaupunkien/kaupunkiseutujen aikatauluista saa vaikutelman, että sairaaloiden työntekijät käyttävät joukkoliikennettä ahkerammin kuin teollisuuslaitosten työntekijät. Oulussakin sunnuntaiaamun ainoan paikallisbussin aikataulu on sovitettu OYS:n päivävuoron alkamisen mukaan.

Toivottavasti en tee karhunpalvelusta, jos paljastan salaisuuden, että tänäänkin alkuillasta Turun raitioteillä on ollut kannatusta Oulussa asti.:smile:
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti en tee karhunpalvelusta, jos paljastan salaisuuden, että tänäänkin alkuillasta Turun raitioteillä on ollut kannatusta Oulussa asti.:smile:

Hyvä hyvä, kyllä itse ainakin kannatan Turkuun raitiovaunuja, vaikka Helsingissä asunkin. Olen kotoisin Turusta ja kyllä siellä välillä tulee käytyä ja mikäsen mukavampaa olisi kuin ihastella ratikoita. Voisi hyvin kuvitella että turistejakin moiset vekottimet vetää esim. kaupungin kiertoajelu ratikalla on huomattavasti mukavampaa kuin bussilla :D
En tiedä mikä tilanne Oulussa on kun ei siellä ole tullut käytyä, ohitse kyllä mennyt monesti.
 
Hyvä hyvä, kyllä itse ainakin kannatan Turkuun raitiovaunuja, vaikka Helsingissä asunkin. Olen kotoisin Turusta ja kyllä siellä välillä tulee käytyä ja mikäsen mukavampaa olisi kuin ihastella ratikoita. Voisi hyvin kuvitella että turistejakin moiset vekottimet vetää esim. kaupungin kiertoajelu ratikalla on huomattavasti mukavampaa kuin bussilla :D
En tiedä mikä tilanne Oulussa on kun ei siellä ole tullut käytyä, ohitse kyllä mennyt monesti.

Jos Turku ja Tampere perustaa pikaratikat, voi Oulukin jo nyt alkaa ottaa ne huomioon kaavoituksessaan. Kyseessä olisi positiivinen ketjureaktio koko maalle, sillä tähän asti henkilöautot ovat olleet kaavoituksessa lähes ainoa näkökulma, mutta jos mahdollisuus pikaraitioteihin tulee konkreettisemmaksi, voisi kaupunkien rakentaminen saada järkeä, eikä asutus ja palvelut hajautuisi liiaksi.
 
Turun Sanomat 16.12.2008 sanoi:
Mikael Miikkola (kok) arveli, ettei yksityistä sektoria saada mukaan rakentamaan näin kallista joukkoliikennejärjestelmää täysin tyhjästä.

- Tämä kaupunki on kaavoitettu täysin henkilöautoja varten, ja joukkoliikenteen käyttäjämäärät ovat laskeneet 12 vuotta putkeen, realistisempia visioita peräänkuuluttanut Miikkola muistutti.

Miikkola diagnosoi Turun tilanteen oikein, mutta resepti on aivan nurinkurinen.
Nyt viimeistään pitäisi korjata suuntaa, hylätä kaavoitus "henkilöautoja varten" ja panostaa pikaraitiotiehen, jotta joukkoliikenteen käyttäjämäärät lähtisivät nousuun ja keskustan vetovoima paranisi. Ja yksityisen sektorin pitäisi nimenomaan tukea raitioteiden rakentamista (Toriparkin sijasta) - ratikkahanke pitäisi nähdä kuihtuvan keskustan ongelmat ratkaisevana piristysruiskeena. Mutta kun kyseessä on rakas mutta käsittämättömän takapajuinen ex-kotikaupunkini Turku, taitaa olla turha toivoa.
 
Yli 1100 ääntä annettiin. Äänestysohjeet annettiin 19.26 eli 19 minuuttia ennekuin päivän polli sulkeutui. Voit koittaa montako kertaa ehdit poistamaan omat evästeet ja ladata sivun uudelleen 19 minuutissa...

Ratikkaäänestyksen kääntymisestä vastustajien voitoksi raportoitiin huolestuneeseen sävyyn foorumilla klo:18.03. Jonka jälkeen kannattajat aktivoituvat komentoimaan kyseistä kyselyä foorumilla innokkaasti. Kommentointi huipentui klo:19.26, jolloin foorumilla annettiin oikeinäänestysohjeet, toki tätä ennen oli tuotu jo esille selainten luova käyttö äänestystilanteessa.

Mikäli käytössä olisi kyllä - ja ei - äänten jakauma äänestyksen kahdelta viimeiseltä tunnilta, niin uskoisin että joku tilastojamppa saattaisi löytää jonkinnäköisiä riippuvuussuhteita JLF:n ja lopullisen äänestystuloksen väliltä.
 
No eipä jääny epäilystä mitä sitten teit ?
Poistit evästeitä ja näpyttelit EI vaihtoehtoa..?
 
Takaisin
Ylös