Visio: Espoon raideliikenne

Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Viestit
359
Länsimetro jarraa vielä paikoillaan, mutta toivottavasti edistystä tapahtuu lähivuosina. Uskon että ensi vuosikymmenellä tiet ovat niin ruuhkaisia, että raideratkaisuihin on pakko lähteä laajemmalta pohjalta. Espoo on moninapainen erikoiskaupunki, joka perustuu autoiluun. Jotain voi kuitenkin tehdä, entä jos yhdistetään edes keskukset toisiinsa raideratkaisulla.

1. Länsimetro Ruoholahdesta Kivenlahteen nykyisen suunnitelman mukaisesti.
2. Keskusmetro: Espoonkeskus-Matinkylä-Tapiola-Leppävaara
-Se kulkisi tunnelissa Suvelan ali ja siitä maanpäällisenä keskuspuiston halki koti Kuitinmäkeä, josta Matinkylään tunnelissa. Matinkylästä länsimetron linjausta Tapiolaan. Tapiolan jälkeen erkaneminen kohti Leppävaaraa, kehäykkösen länsipuolta linjaillen.
-Lisäksi keskuspuistoon voitaisiin tehdä uusia metrolähiöitä, joissa on luonto lähellä. Silti keskuspuistosta jäisi virkistysalueita aivan riittävästi ulkoiluun yms.
-Rata kulkisi suunnilleen siellä, missä on tiheää asutusta.
-Asemia tulisi Espoonkeskuksen ja Leppävaaran lisäksi esim Saarniraivioon, Keskuspuistoon pohjoinen ja eteläinen, Kuitinmäkeen. Lisäksi Pohjois-Tapiolaan ja Laajalahteen.
-Rata yhdistäisi Etelä- ja Keski-Espoon toisiinsa kahdesta kohtaa, juuri sieltä missä Espoossa on liikkumistarvetta. Esim Matinkylä-Espoonkeskus, Tapiola-Espoonkeskus, Leppävaara-Matinkylä, Leppävaara-Tapiola -väleillä on paljon liikkumistarvetta. Lisäksi Espoonlahden suuntaan pääsisi vaihdollisesti Matinkylässä, siis Keskusmetrolta. Keskusmetro ratkaisisi tämän asian. Tietenkin Espoonkeskuksesta Leppävaaraan mentäisiin junalla ;)
 
Tässä hieman realistisempaa pohjaa Espoon raideliikennevisioille.
Tätä linjastoa voisi varsin hyvin laajentaa mm. Kauklahteen, Espoon keskukseen ja Kauniaisiin.
kuvalinkki
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
2. Keskusmetro: Espoonkeskus-Matinkylä-Tapiola-Leppävaara
-Se kulkisi tunnelissa Suvelan ali ja siitä maanpäällisenä keskuspuiston halki koti Kuitinmäkeä, josta Matinkylään tunnelissa. Matinkylästä länsimetron linjausta Tapiolaan. Tapiolan jälkeen erkaneminen kohti Leppävaaraa, kehäykkösen länsipuolta linjaillen.

Tietysti hyppäisisin riemusta jos keskusmetro rakennettaisiin, asuisin nimittäin sen varrella. Mutta en usko että se syntyy ihan metrona. Pikaraitiotienä tai kombina olisi kuitenkin mahdollisuudet toteutua joskus. Jatkaisin rataa myös Espoon keskuksesta Histaan, jos sinne ei ennen sitä ehditä rautatietä rakentaa.

t.Rainer
 
Vai vieläkin täällä haaveillaan mielettömästä ratikkarallista Helsinkiin ja Etelä-Espooseen. Jo ennestään ruuhkaisen liikenteen sekaan. Tosta noin vain. Kaikki tiet remonttiin eristettyine ratoineen 10 vuoden remontti pääkaupunkiseudulla, kaikki tukossa. Vai että pitäisi vielä Kiasman ja Musiikkitalon pihakin ja kansalaisten puisto- plaza ja kulttuuriesiintymislavat ja makasiinien pätkät unohtaa, jotta tähän saadaan espoolaisille eristetty rata? Huh...

Parasta liittää Espoo Helsinkiin niin loppuu turhat suurelliset esitykset Etelä-Espoo spesifeistä ratkaisuista. Jo on aikoihin eletty. Metro maan alle tai kapula suuhun ja verorahat Kauppatorin kirstuun.
 
Vai vieläkin täällä haaveillaan mielettömästä...
...metrourakasta Helsinkiin ja Etelä-Espooseen. Jo ennestään ruuhkaisen autoliikenteen lisäämiseksi. Tosta noin vain. Kaikki rahat espoolaisille tontinomistajille, 10 vuoden tunneliremontti pääkaupunkiseudulla, kaikki tukossa. Vai että pitäisi vielä koko Suomen joukkoliikennerahat kaataa Espooseen ja unohtaa Tampereen ja Turun joukkoliikennettä lisäävät ja hiilidioksidipäästöjä vähentävät raitiotie- ja paikallisjunahankkeet, jotta tähän saadaan espoolaisille eristetty rata? Huh...

Parasta liittää muu Suomi Espooseen niin loppuu turhat suurelliset esitykset Etelä-Espoo spesifeistä metroratkaisuista, sillä silloin se on koko Suomen metro. Jo on aikoihin eletty. Metro maan alle tai kapula suuhun ja muidenkin kaupunkien verorahat espoolaisen kiinteistökeinottelun kirstuun.

Ymmärrätte varmaan, että tämä on pelkkää satiiria. Eihän täällä kukaan näin hölmöjä kirjoita. :)

Antero
 
Mielestäni kyllä se raitiotieliikenne tulisi halvemmaksi toteuttaa ja ylläpidoltaankin edullisemmaksi valinnaksi kuin se Länsimetro. Silläkin tietysti on omat kannattajansa. Länsiväylän ruuhkaisuus tai "peak hour" - eli aamulla väylän tukkoutuminnen klo 8:aa edeltävästi sekä iltapäivisin klo 16:n jälkeisesti lie useammalle palstalaiselle tuttua. Varsinkin pk-seudun ihmisille... :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Muuten hyvä, mutta 70Me/km metrohintaan saa olla aika massiiviset ruuhkat ennen kuin tuohon ruvetaan. Sitäpaitsi Leppävaaran tulee jo yksi raskasraide. Jotain järkeä olisi siinä, että juna kääntyisi Matinkylän jälkeen pohjoiseen vaikka Suurmetsän kautta ja sieltä taas Rantarataa takaisin Helsinkiin. Mut kun ei.
 
Takaisin
Ylös