Raidebussi voisi yhdistää Kouvolan ja Kotkan

Liittynyt
26 Elokuu 2005
Viestit
36
http://lotta.yle.fi/rswebkta.nsf/sivut/uutisaihe?opendocument&pageid=ContentD1E51

YLE sanoi:
Raidebussi voisi yhdistää Kouvolan ja Kotkan

Kouvolan kaupunki selvityttää, kannattaisiko kaupungin sisäiseen liikenteeseen rakentaa raidebusseja. Raidebusseja voisi kutsua myös kaupunkijuniksi tai pikaraitiotieksi.

Asiaa selvitetään projektissa. Selvityksen tekijä, liikenneministeriön entinen virkamies Reino Lampinen sanoo, että raidebussit vaativat yleensä kannattaakseen vähintään 200 000 asukkaan väestöpohjan. Lampisen mukaan raidebussit voisivat periaatteessa ajaa myös Kouvolan ja Kotkan väliä, nykyisiä ratoja myöten. Raidebussit ajelisivat maksimissaan 70 km tunnissa.

Suomessa Tampere on selvittänyt pikaraitioteitä pisimmälle, mutta rakentamisesta ei ole päätetty. Euroopan kaupungeissa niitä on runsaasti.

Tässä linkki Kouvolan Sanomien yrityspuisto-juttuun, jossa sivutaan myös aihetta.

http://www.kouvolansanomat.fi/Uutis...ivisella+yritt%E4j%E4puistolla/200824912799/5
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onkohan toimittaja amatööri vai Kouvolan selvitysmies? Raidebussi on ihan uusi sana, miksi kiskobussi ei ole kelvannut? "Raidebusseja voi kutsua myös kaupunkijuniksi tai pikaraitiotieksi", mitähän tuolla yritetään tarkoittaa?

Sanoisivat suoraan harkitsevansa kunnollisen lähijunaliikenteen käynnistämisen Kouvolan ja Kotkan sataman välillä. Nythän vuoroja on kuusi päivässä suuntaansa.
 
Ei Kouvolan päätavoite ole varmasti omaan piikkiin liikennöidä Kotkaan, vaan kuten KS:n jutusta käy ilmi tärkeintä on uuden Kouvolan (johon kuuluu miltei koko Pohjois-Kymenlaakso) sisäinen liikenne.

Tärkein suunta on uutisten mukaan tuo uusi yrityspuisto sadan metrin korkeineen rakennuksineen sekä Kuusankoski. Tämän lisäksi tärkeitä suuntia ovat rataverkolla Korian/Korialan/Kaunisnurmen sekä Anjalankosken suunnat. Katuverkolla taas nyky Kouvolan esikaupungit Lehtomäki, Eskolanmäki ja Tornionmäki.

Kyseessä on duoraitiovaunu, tosin sen täydentäjäksi tiheällä Kuusankoski-Kouvolan kaupunkialueella sopii myös linjat, jotka kulkevat pelkästään kadulla. Nämä ovat edullisia rakentaa ja hankkia käytettyä kalustoa ilman rhk:n verkon vaatimuksia.
 
Tärkein suunta on uutisten mukaan tuo uusi yrityspuisto sadan metrin korkeineen rakennuksineen sekä Kuusankoski. Tämän lisäksi tärkeitä suuntia ovat rataverkolla Korian/Korialan/Kaunisnurmen sekä Anjalankosken suunnat. Katuverkolla taas nyky Kouvolan esikaupungit Lehtomäki, Eskolanmäki ja Tornionmäki.

Reitillä Kouvola-Kuusankoski-Voikkaa liikenne toimii mainiosti myös busseilla tukeutuen maaseudulle jatkaviin vakiovuoroihin ja niitä täydentäviin paikallisbusseihin. Mikäli rakennettaisiin rata tuolle suunnalle, jäisivät lukuisat maaseudun vakiovuorot päällekkäiseksi tarjonnaksi, kun nykyisin ne tarjoavat "ilmaiseksi" paikallisia yhteyksiä. Reittinä Inkeroinen-Myllykoski-Kouvola-Kuusankoski-Voikkaa on kuitenkin erinomainen, tiheästi asutettu nauhataajama, joka kattaa suurimman osan seudun väestöstä. Myllykosken ja Kouvolan välissä on vieläpä paljon tilaa uudelle kaavoitukselle.

Tässä joitain ideoita raitiotieyhteyksille:
* Inkeroinen - Myllykoski - Eskolanmäki - Kouvola keskusta - Kaunisnurmi - Kuusaa - Voikkaa
* Kausala - Koria - Kaunisnurmi - Kouvola keskusta - Tornionmäki - Viitakumpu - Lehtomäki - Valkeala

Tällaisella verkostolla olisi palveltu lähes koko Kouvolan seutu. Palvelematta jäisivät Mäkikylä, Tornionmäen itäiset osat, Kuusaan teollisuusalue, Korian Nappa, Eskolanmäen reuna-alueet ja Voikkaan lähellä joen toisella puolella oleva Pilkanmaa. Nämä alueet olisi hoidettava liityntäliikenteellä tai vaihtoehtoisia reittejä Kouvolan keskustaan harvakseltaan kulkevilla busseilla. Esimerkiksi osa vakiovuoroista Iitistä Iitin kk:n kautta Kouvolaan voitaisiin reitittää Kuusaan kautta Mäkikylän ja Keltin kautta vt 6:lle ja siitä Korjalan hypermarkettien liittymästä keskustaan. Osa olisi hyvä jättää Kuusaan kautta kulkeviksi, jotta taattaisiin Iitin kk:n asukkaille vaihdottomat yhteydet Kuusaalle. Vaihtoehtona olisi vaihtaa ennen Kuusaata ratikkaan, jolla jatkoyhteydet Kuusaan suuntaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ei Kouvolan päätavoite ole varmasti omaan piikkiin liikennöidä Kotkaan, vaan kuten KS:n jutusta käy ilmi tärkeintä on uuden Kouvolan (johon kuuluu miltei koko Pohjois-Kymenlaakso) sisäinen liikenne.

Kyseessä on duoraitiovaunu, tosin sen täydentäjäksi tiheällä Kuusankoski-Kouvolan kaupunkialueella sopii myös linjat, jotka kulkevat pelkästään kadulla. Nämä ovat edullisia rakentaa ja hankkia käytettyä kalustoa ilman rhk:n verkon vaatimuksia.

Miksihän ei sitten suoraan puhuttu pikaraitiotiestä? Otsikossakin harhaanjohtavasti keskityttiin nimenomaan Kv-Kta-yhteyteen.
 
Takaisin
Ylös