Koko seudun kattava joukkoliikenne?

Liittynyt
28 Heinäkuu 2006
Viestit
186
Enpä tiedä onko tämä oikea foorumi tai tyhmä kysymys mutta kysyn kuitenkin:

Onko Helsingissä (ja nyt tarkoitan Suurhelsinkiä) mitään suunnitelmia luoda yhteistä joukoliikennelaitosta joka koordinoisi kaiken liikenteen, ihan linjanumeroista liittymiin asti? Koko seudun bussit olisivat samanvärisiä jne.

Tiedän että teillä on YTV mutta se lienee ainoastaan yhteistyötä suuremmassa suunnitelussa ja lippujenhinnoittelussa Seutuliikenteessä?
Minä tarkoitan enemmänkin samaa tyyliä kuin esim. RATP:lla on Pariisissa.
Tai täällä Tukholmassa SL:n rooli liikenteen tilaajana.
 
Onko Helsingissä (ja nyt tarkoitan Suurhelsinkiä) mitään suunnitelmia luoda yhteistä joukoliikennelaitosta joka koordinoisi kaiken liikenteen, ihan linjanumeroista liittymiin asti? Koko seudun bussit olisivat samanvärisiä jne.
On.

Tätä asiaa on tehty seudun kaupunkien vapaaehtoisessa (siis ei lakiin perustuvassa) yhteistyöelimessä. Periaatteellinen päätös on siitä, että YTV:n ja HKL:n suunnittelun tilalle tulee EU:n joukkoliikenteen palvelusopimusasetuksen mukainen joukkoliikenneviranomainen. Aluksi se kattaa nykyiset YTV-kunnat, mutta viranoimainen on tarkoitus järjestää siten, että siihen voi liittyä mukaan muitakin kuntia. Ajatus on, että tämän viranomaisen toimialue kattaisi koko työssäkäynti- ja talousalueen.

EU-asetuksen mukaan viranomainen vastaa joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta. Joukkoliikenteen tuotannon hoitavat yksityiset tai kunnalliset liikennöitsijät. Näitä ovat myös HKL:n raitio- ja metroliikenneyksiköt.

Päätäntävalta uudessa viranomaisessa on suunniteltu järjestettäväksi samalla periaatteella kuin nykyisin YTV:ssä, eli se jakautuu kuntien asukasmäärän suhteessa. Kuitenkin niin, että yhdellä kunnalla - käytännössä Helsingillä - ei voi olla yli 50 % äänivaltaa.

Sellaisesta asiasta kuin kaluston värityksestä ei ole vielä keskusteltu, koska ratkaistavana on koko joukko huomattavasti tärkeämpiä ja suurempia kysymyksiä. Tosin suurihan tämäkin on, sillä tähän liittyy kovasti tunnelatauksia, jotka ovat poliitikoille kovin tärkeitä. Enkä väheksy myöskään kaluston ulkoasun merkitystä joukkoliikenteen menestymiselle yleensä. Imagollahan joukkoliikennettäkin kuluttajille myydään - tai jätetään myymättä.

Tämä tuleva järjestely poikkeaa nykyisestä tilanteesta siinä, että YTV hoitaa tällä hetkellä Espoon, Vantaan ja Kaunaisten alueen sisäisen liikenteen sekä Helsingin rajan ylittävän liikenteen. Siis suunnittelijana ja tilaajana. Helsinki hoitaa itse sisäisen liikenteensä siten, että HKL tilaa bussiliikenteen kilpailuttamalla sen yksityisillä ja kaupungin itse omistamalla Helsingin bussiliikenne Oy:llä sekä tuottaa itse raitio- ja metroliikenteen. Lisäksi HKL maksaa osuuden kaupunginrajan ylittävästä liikenteestä, sillä myös helsinkiläiset käyttävät tätä liikennettä.

Todettakoon tässä vielä, että seudullinen lippujärjestelmä sisältää periaatteessa kahdenlaisia lippuja: kuntien sisäisiä ja YTV-alueen yhteisen lipun. Tämä yksinkertainen periaate muuttui hiukan, kun YTV:n lippuyhteistyöhön tulivat mukaan Kerava ja Kirkkonummi.

Antero
 
Takaisin
Ylös