"Junalla" Pieksämäen ideaparkkiin

Albert

Suljettu tunnus
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,224
Savon Sanomat
Välille ei aiota raskasta junaa, koska radasta tulee kevytrakenteinen. Kyseeseen voi tulla esimerkiksi raitiotie- tai metrojunatyyppinen kalusto.
Savolainen vakuuttaa, että arkkitehdin jo suunnittelema raideyhteys rakennetaan
.
 
Nyt, kun ensi kertaa Suomessa ollaan suunnittelemassa pieneen kaupungiin paikallisraideliikennettä, mahdollisuus kertoa Pieksämäen elinkeinojohtaja Timo Savolaiselle, millaista olisi vetovoimainen kevyt kiskoliikenne ja kannattaisiko rataa hyödyntää myös kaavoittamalla asumista sen lähelle ja jos, niin millaista.

Ehdotukset voi lähettää timo.savolainen [at] pieksamaki.fi
 
Ehdin kanssa miettiä samaa asiaa jokin aika sitten, jopa sen verran pitkälle, että kaivoin esille Pieksämäen kartan ja katsoin, josko sitä linjaa voisi jatkaa rautatieasemalta pääkatua pitkin pidemmälle länteen. Olisi ikään kuin heiluri. Epäilen vaan, ettei sille pahemmin käyttöä löydy. Pitäisi tuntea kaupunkia vähän paremmin kuin vaan kartan perusteella. Vaikka olenhan tuolla kerran käynytkin.

Järkevää kai olisi kuitenkin, että kun järjestelmä kerran tulee, niin kaupunkilaisetkin siitä jotenkin hyötyisivät.

Nyt vaan käytettyjä ratikoita ostamaan. Ei olisi kovin kallis tämä rata, elleivät nyt sitten innostu tekemään jotain USA-tyyppisiä automaatti-people movereita.
 
Ehdin kanssa miettiä samaa asiaa jokin aika sitten, jopa sen verran pitkälle, että kaivoin esille Pieksämäen kartan ja katsoin, josko sitä linjaa voisi jatkaa rautatieasemalta pääkatua pitkin pidemmälle länteen. Olisi ikään kuin heiluri.

Voisihan tuota linjaa jatkaa Pieksämäen keskustaajamasta Pieksämäen mlk:n keskustaajamaan Naarajärvelle. Pieksämäen kaupunki sijaitsee kätevästi nauhamuodostelmassa mukaillen vt 23:sta. Päätepysäkkinä voisi olla Pieksämäen vankila.

Kartta Pieksämäen kaupungista:
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=...62.297065,27.130222&spn=0.060411,0.22934&z=13
 
Raideleveydeksi 1435 mm ja kaupasta joku kaksivaunuinen dieseljuna halvalla.

Niin tai pari hassua käytettyä ratikkaa vielä halvemmalla.

Jos saataisiin vaikka noita saksalaisia taittuvaporras-malleja. Düsseldorfissa niitä ainakin on, 70-luvun tekoa. Kun Ideaparkissa ja rautatieasemalla olisi korkea laituri, niin olisi "matalalattiaratikka". Sitten mahdolliset muut välipysäkit voisi olla jalkakäytävämallia, jolloin käytettäisiin tavalliseen tapaan portaita.
 
Joku foorumin reippaista ideanikkareista voisi ottaa yhteyttä Topi Sukariin ja Ideaparkien arkkitehti Frank Schaumaniin ja kertoa vähän konkretiaa tähän asiaan.

Sinälläänhän hankkeena asia on hyvin yksinkertainen:
- Hankitaan 1-2 luotettavaa käytettyä raitiovaunua esim. Saksasta
- Rakennetaan noin 2 km pitkä rata Pieksämäen asema - Ideapark

Asia ei sinällään ole ihmeellisempi kuin Fort Worthin Tandy Subway,
 
Joku foorumin reippaista ideanikkareista voisi ottaa yhteyttä Topi Sukariin ja Ideaparkien arkkitehti Frank Schaumaniin ja kertoa vähän konkretiaa tähän asiaan.

Sinullahan olisi asiasta paljon tietoa, olisitko halukas ottamaan yhteyttä? Tästähän voitaisiin saada Suomeen esimerkkitapaus onnistuneesta joukkoliikenteen järjestämisestä automarkettiin.

Frank Schaumanin maili frank.schauman [at] schaumanArch.fi

Toivo Sukarin sähköpostiosoitetta en äkkiseltään löytänyt, mutta Ideaparkiin palaute lähtee osoitteesta ideaimuri[at]ideapark.fi
 
Sinälläänhän hankkeena asia on hyvin yksinkertainen:
- Hankitaan 1-2 luotettavaa käytettyä raitiovaunua esim. Saksasta
- Rakennetaan noin 2 km pitkä rata Pieksämäen asema - Ideapark

Asia ei sinällään ole ihmeellisempi kuin Fort Worthin Tandy Subway,

Kyllä maailmankirjat taitavat olla sekaisin, jos 2. kaupunkina Suomessa "metro", tai n 35 vuotta pitkän tauon jälkeen ensimäinen raitiotie Helsingin ulkopuolelle rakennetaan Pieksämäelle.

t. Rainer
 
Kyllä maailmankirjat taitavat olla sekaisin, jos 2. kaupunkina Suomessa "metro", tai n 35 vuotta pitkän tauon jälkeen ensimäinen raitiotie Helsingin ulkopuolelle rakennetaan Pieksämäelle.
Eihän siihen muuta tarvita kuin että se mitä sinne mahdollisesti tehdään, nimetään vain metroksi. :)

Antero
 
Eihän siihen muuta tarvita kuin että se mitä sinne mahdollisesti tehdään, nimetään vain metroksi. :)
Tarkoitin lähinnä huulena, että kun täällä ovat aktivistit suunnitelleet monta vuotta erilaisia uusia raideliikennehärveleitä Helsinkiin, Espooseen, Turkuun ja Tampereelle, niin sitten tullee autoilevan kansan apostoli ja joukkoliikenteen vihollinen n:eek: 1, kauppias Sukari ja ehdottaa tosissaan rakentavansa omaan laskuun pikaraitiotien Pieksämäen aseman ja Ideaparkkinsa välille. :D

t. Rainer
 
(...) kun täällä ovat aktivistit suunnitelleet monta vuotta erilaisia uusia raideliikennehärveleitä Helsinkiin, Espooseen, Turkuun ja Tampereelle (...)

Rainer, muista, että raideliikennehärveleitä ovat suunnitelleet paitsi aktivistit, myös kunnat aivan virallisena suunnittelunaan. Se tekee tietystikin asiasta vielä absurdimman.

Raideliikenteen maksattaminen ostoskeskuksen rakentajalla ei toki ole näissäkään kohteissa vieras ajatus. Ehdotukset raideliikenteen maksamisesta "kaupunkikehityshyödyillä" ovat periaatteessa samaa muotoa kuin tämä kuvio. Ainoa vain, että kaupunki perisi maankäyttösopimuskorvaukset ja tontin hinnat ja maksaisi niillä raiteet.
 
Rainer, muista, että raideliikennehärveleitä ovat suunnitelleet paitsi aktivistit, myös kunnat aivan virallisena suunnittelunaan. Se tekee tietystikin asiasta vielä absurdimman.
Niin juuri tekee.

Raideliikenteen maksattaminen ostoskeskuksen rakentajalla ei toki ole näissäkään kohteissa vieras ajatus. Ehdotukset raideliikenteen maksamisesta "kaupunkikehityshyödyillä" ovat periaatteessa samaa muotoa kuin tämä kuvio. Ainoa vain, että kaupunki perisi maankäyttösopimuskorvaukset ja tontin hinnat ja maksaisi niillä raiteet.
Ei voi muuta sanoa kuin että kunnat ovat hampaattomia. Helsingin seudulle nousee toinen toistaan mahtavampia kauppakeskuksia, mutta onko yhdenkään kauppakeskuksen omistava kiinteistö osallistunut joukkoliikenneyhteyksien maksamiseen millään tavalla?

t. Rainer
 
...mutta onko yhdenkään kauppakeskuksen omistava kiinteistö osallistunut joukkoliikenneyhteyksien maksamiseen millään tavalla?
Kaisaniemen asemaa rahoittivat kadun kauppiaat, jotta se saatiin rakennetuksi asemaksi. Kaisaniemihän oli vuosia pelkkä luola.

Tämä tapaus ei kuitenkaan rohkaise kauppiaita. Nykyinen Kodin Anttila -tavaratalorakennus puretaan ja tilalle tulee yliopistojen kirjastokeskus. Metroasema - vaikka onkin erittäin vilkas - ei siis tehnyt epämiellyttävästä katurännistä menestyvää kauppapaikkaa. Eihän siellä kukaan viihdy liikenteen melussa ja pysäköinnin vaivaamilla kapeilla jalkakäytävillä.

Tapiolassa kauppakeskustaho käyttää 300 M€ uusiin parkkitiloihin, kun vanhoista tehdään liiketiloja. Kaupunki maksaa metroaseman. Matinkylässä kaupunki kaavoitti alihintaan (jotain 30 €/krs-m2) tonttimaata suunnitellun metroaseman vierestä. Kun vähän kauempana arvo oli 250 €, niin tämä tarkoitti, että kaupunki tuki liikerakentajaa.

Matinkylässä kauppiaat eivät suostu maksamaan edes moottoritierampeista joita vaativat.

Antero
 
Takaisin
Ylös