Vaihtoehtoinen länsimetro

Liittynyt
10 Heinäkuu 2005
Viestit
275
Liekö pohdittu sellaista vaihtoehtoa, että metrorataa jatkettaisiin Ruoholahdesta Jätkäsaareen ja sieltä Etelä-Lauttasaaren kautta Keski- tai Pohjois-Lauttasaareen? Siis kolme uutta asemaa. Päättäri voisi tulla jonnekin Hyllykallion tienoville, jonne näyttäisi ainakin satelliittikuvan perusteella mahtuvan reilusti uutta rakennusmassaa.

Jätkäsaarta voisi jatkaa merta täyttämällä Lauttasaaren suuntaan, siten että metroaseman ympärille tulisi riittävästi käyttäjiä (takaisin itään päin metrolinjaa tuskin kannattaisi kiepauttaa, jolloin asema täytyisi sijoittaa jonnekin Jatkäsaaren länsiosiin). Rakentaa voisi myös suoraan meren päälle, siten että rakennukset yhdistettäisiin silloin mantereeseen. Mahdollisesti matkustajalaivaliikennettä voisi siirtää niemen itäpuolelta länsipuolelle, jolloin metrolla pääsisi suoraan terminaalialueen välittömään läheisyyteen.

Tällä metrovaihtoehdolla voisi ehkä lakkauttaa suurimman osan ellei kaikki Helsingin sisäisistä Lauttasaaren bussilinjoista yölinjoja lukuunottamatta. Espoon bussit palvelisivat Pohjois-Lauttasaaren liikennettä länsi-itä-suunnassa.
 
Harri Turunen sanoi:
Liekö pohdittu sellaista vaihtoehtoa, että metrorataa jatkettaisiin Ruoholahdesta Jätkäsaareen ja sieltä Etelä-Lauttasaaren kautta Keski- tai Pohjois-Lauttasaareen? Siis kolme uutta asemaa. Päättäri voisi tulla jonnekin Hyllykallion tienoville, jonne näyttäisi ainakin satelliittikuvan perusteella mahtuvan reilusti uutta rakennusmassaa.

Ymmärtääkseni on tutkittu mutta todettu teknisesti mahdottomaksi toteuttaa. Tästä asiasta on vastaus KSV:n keskustelupalstalla. http://www.hel2.fi/ksv/keskustelu/index2.htm
 
R.Silfverberg sanoi:
Ymmärtääkseni on tutkittu mutta todettu teknisesti mahdottomaksi toteuttaa. Tästä asiasta on vastaus KSV:n keskustelupalstalla. http://www.hel2.fi/ksv/keskustelu/index2.htm
Kävin keskustelun läpi Länsisatamaan liittyen. Siellä oli esillä niin Pasilan metron jatkaminen Kampista Länsisatamaan kuin myös nykyisestä metrosta pätkän vetäminen Länsisatamaan länsimetroa odotellessa. Sen sijaan siellä ei ollut esillä ajatustani Kamppi-Jätkäsaari-Lauttasaari reitistä. Jossain puheenvuorossa mainittiin metron vetämistä Jätkäsaareen tutkitun ja todetun, että rakentaminen ei tulisi kysymykseen, koska linja pitäisi kaivaa syvälle. Tästä tosin ei nähdäkseni olisi haittaa, koska jos metrotunneli jatkaisi Lauttasaareen asti, tulisi linja vetää jokatapauksessa vesistön alta. Toisaaltaan jos arvelen oikein, ei liene tutkittu linjan vetämistä Lauttasaareen saaren eteläosan kautta, joten ei varmaan asemaakaan ole suunnitelmassa sijoitettu Jätkäsaaren länsipuolelle. Juuri se alue tosin on täyttömaata. Ehkäpä aseman voisi sinne tehdä avolouhoksena ja sijoittaa monttuun esimerkiksi liikuntatiloja, väestösuojan ja ehkä varasto- ja teollisuustilaa.

Nykyisellään Jätkäsaareen ollaan sijoittamassa lähes 15 000 asukasta ja 10 000 työpaikkaa. Noiden yhdessä laivamatkustajien kanssa luulisi riittävän mainiosti yhden metroaseman perusteeksi. Muistelin lukuja pienemmiksi, minkä takia ehdotin Jätkäsaaren laajentamista ja tiivistämistä suunniteltuun nähden. Toki sinne voisi muutaman tai edes yhden korkeamman rakennuksen pystyttää.

Lauttasaaressa asukkaita lienee kohta 20 000 ja työpaikkoja lähemmäs 10 000, joten siellä voisi hyvinkin olla parikin pysäkkiä, varsinkaan mikäli metroa ei enää jatketa Espooseen. Tämän jälkeen liikennevirtojen kasvaessa länsiväylällä, voisi kuvitella kiinnostuksen pikaratikkaa kohtaan kohoavan huomattavasti. Pikaratikka parantaisi myös yhteyksiä Lauttasaaren pohjoisosassa. Toki lauttasaarelaisille tulisi enemmän käveltävää nykyisiin bussiyhteyksiin nähden. Ehkäpä tihentynyt vuoroväli kuitenkin korvaisi epämukavuuden. Jollei, niin bussein tai raitiovaunuin liikennöitävä ympyrälinja metroasemien kautta toisi jopa nykyistä paremmat yhteydet - varsinkin jos syöttöliikenne laskeutuisi metrolaitureiden tasalle, mikä onnistuisi mikäli metrotunneli voitaisiin nostaa lähelle pintaa asemien läheisyydessä.
 
Takaisin
Ylös