Helsingin satamaratojen käyttömahdollisuudet matkustajaliikenteessä

Liittynyt
14 Heinäkuu 2005
Viestit
5,950
Saa nyt nähdä, lähteekö suur-tukholmalainen projekti Saltsjöbananin muuttamiseksi Tvärbananin kanssa yhteensopivaksi käyntiin, ja jos lähtee, niin miten.
............
Tässä valossa näiden systeemien integroiminen antaisi mukavan syyn aloittaa myös Helsingissä asian pohtimisen.

Helsingillä on oma "Saltsjöbanan", eli satamaradat, joita voisi muuttaa matkustajaliikenteelle sopivaksi, kun tavarasatamat poistuvat kantakaupungista. Niitä on peräti 3, eli ensimmäinen Pasilasta Sörnäisiin ja toinen Töölönlahdelta Jätkäsaareen ja Eiraan, ja kolmas Oulunkylästä Herttoniemeen. Ne voitaisiin integroida ymmärtääkseni joko osaksi raitiotie- tai rautatielähiliikenneverkkoa. Herttoniemen rata lienee jo varmuudella varattu osaksi Jokeri-raitiotietä. Pasilan-Kumpulan välistä tunnelia voisivat taas käyttää pikaraitiovaunut kaupungin uudella poikittaislinjalla, mutta pelkään pahoin että kaupunki ja RHK ovat suunnnitelleet jotain muuta käyttöä sille. Eteläistä satamarataaa voisivat käyttää pikaraitiovaunut rakentamalla uudestaan puuttuva yhteys Eirasta kauppatorille ja ehkä eteenpäin pohjoisrantaa pitkin uudelle Laajasalon linjalle, ja yhdistää myös siihen TramWest, tai ainakin "TramDrumsö". Kolmantena funktiona tietenkin Jätkäsaaren uuden asuinalueen ja Länsisataman matkustajalaivaliikenteen palveleminen.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

Helsingillä on oma "Saltsjöbanan", eli satamaradat, joita voisi muuttaa matkustajaliikenteelle sopivaksi, kun tavarasatamat poistuvat kantakaupungista. Niitä on peräti 3, eli ensimmäinen Pasilasta Sörnäisiin ja toinen Töölönlahdelta Jätkäsaareen ja Eiraan, ja kolmas Oulunkylästä Herttoniemeen. Ne voitaisiin integroida ymmärtääkseni joko osaksi raitiotie- tai rautatielähiliikenneverkkoa.

Vaan kun ei voida. Se mitä noista voidaan integroida on lähinnä ratapohja, jos aina sitäkään. Pasilasta Sörnäisiin lienee helpoin tapaus, mutta sekin vaatii aikamoisen panostuksen jotta se helposti muuttuisi osaksi lähiliikennettä. Tämä tietysti, jos kyseessä olisi junaliikenne. Pikaraitiovaunulle sen radat ei oikein sovi tai ainakin minun on hyvin vaikea mieltää miten se saataisiin integroitua järkevästi keskustan suunnan liikenteeseen. Sen sijaan ratapohjalla voidaankin tehdä paljon. Sen sijaan Teollisuuskadun laitaa kulkeva radanpätkä olisi varsin helposti muunnettavissa olemassa olevan metrolinjan jatkeeksi Pasilaan.

Herttoniemen rata lienee jo varmuudella varattu osaksi Jokeri-raitiotietä.

Siis mitään varsinaista (toimivaa) rataahan tuolla ei enää ole. Ratapohjaa kylläkin, vaikkakaan ei kokonaan enää käytettävissä. Ratapohjasta kyllä paljonkin on sellaista jota on tiettävästi tarkoitettu käytettäväksi Jokeri -linjan pohjana.

Pasilan-Kumpulan välistä tunnelia voisivat taas käyttää pikaraitiovaunut kaupungin uudella poikittaislinjalla, mutta pelkään pahoin että kaupunki ja RHK ovat suunnnitelleet jotain muuta käyttöä sille.

En ole kuullut, että tuota tunnelia olisi suunniteltu vielä mihinkään käyttöön ellei sitten raitiovaunu käyttöön

Eteläistä satamarataaa voisivat käyttää pikaraitiovaunut rakentamalla uudestaan puuttuva yhteys Eirasta kauppatorille ja ehkä eteenpäin pohjoisrantaa pitkin uudelle Laajasalon linjalle, ja yhdistää myös siihen TramWest, tai ainakin "TramDrumsö". Kolmantena funktiona tietenkin Jätkäsaaren uuden asuinalueen ja Länsisataman matkustajalaivaliikenteen palveleminen.

Eteläisestä satamaradasta voidaan (ja olisi toki järkeväänkin) käyttää ainakin nykyinen ratakuilu rautatienkatujen välissä. Se minkälaista liikennettä tuonne voitaisiin sijoittaa on jo kinkkisempi juttu. Samoin pitäisi miettiä miten Hietalahdenkadun ylitys/alitus hoidettaisiin. Nykyisen kaltainen tien ylitys tiheällä vuorovälillä kun ei käytännössä tule toimimaan. Mikäli rataa jatketaan (kuten ymmärsin) Puistokadun, Laivasillankadun kautta Etelärannalle ja edelleen Kauppatorinkadun kautta, tarkkaan ottaen minne? kuulostaa aika epärealistiselta. Etenkin jos kalustona on pikaraitiovaunuja. Järkevämpänä ratkaisuna näkisin ns. Pasilan-metron ulottamisen etelässä kauppatorin kulmalle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

Helsingillä on oma "Saltsjöbanan", eli satamaradat, joita voisi muuttaa matkustajaliikenteelle sopivaksi, kun tavarasatamat poistuvat kantakaupungista.

En lähtisi kovin suoraan vertaamaan satamaratoja toimivaan esikaupunkirataan, joka kuljettaa koko ajan matkustajia tuottavasti.

Satamaratojen linjauksista osa on käyttökelpoisia ja osalle taas on vaikeaa keksiä mielekästä käyttöä.

Herttoniemen entisen satamaradan Oulunkylän ja Vartioharjun varikon välinen osuus on tosiaan jo nyt osittain Jokeri-linjan käytössä ja osa muusta tilavarauksesta tulisi Raide-Jokerille. Vartioharjusta etelään ratapohjaa ei suuremmalti taida olla eikä liikennetarvekaan suuntautuisi aivan sinne, vaan mahdollinen Herttoniemen haara Jokerilta kannattaisi vetää pohjoisempaa Herttoniemen keskukseen.

Pasilan ja Sompasaaren välisestä radasta Kumpulanlaakson välinen osa on suunniteltu joukkoliikennekäyttöön ja siitä Kalasatamaan päin on varattu raitiotielle tilaa kaavoissa, mutta reitti on sopeutettu tulevaan kaupunkirakenteeseen. Periaatteessa väliaikaisen raitiotien saisi ratapenkalle varmaankin tehtyä yksiraiteisena, mutta olisiko siitä vastaavaa hyötyä? Tunneli Teollisuuskadulle on varmaankin vapaa, mutta en tiedä olisiko sen varustelemisesta matkustajakäyttöön ainakaan kustannuksia vastaavaa hyötyä, kun Mäkelänkadulta pääsee Pasilan asemalle muutenkin. Mäkelänkadun voisi tietysti alittaa ja nousta heti pintaan, mutta hyötyjen ja kustannusten vastaavuus voisi taas olla hankala kysymys. Jatkotunneli Teollisuuskadulta alaratapihalle on suunniteltu Teollisuuskadun jatkeelle, joka on sikäli raitioliikenteellekin hyvä hanke, että se voi korvata Pasilan sillan tarpeen autoliikenteelle.

Satamaradan kuilua voisi periaatteessa hyödyntää Jätkäsaaren ja Ruoholahden liikennöinnille, mutta reitti ei ole kaikkein keskeisin mahdollinen. Tramwestin tapaiselle ratkaisulle reitti olisi tietysti hyvä, mutta onko sellaista näköpiirissä? Otan kuilun käyttömahdollisuuksista ideoita vastaan, koska siitä ja Töölönlahden alueen joukkoliikenteestä on keskusteluja menossa.

Telakkakadulla entisen satamaradan käyttämän tilan avulla saadaan toivottavasti tehtyä yhteys Hernesaareen joko Bulevardilta tai Tehtaankadulta miten nyt sitten halutaan. Ymmärtääkseni KSV on näin suunnitellutkin. Merisatamanrannan ja Kaivopuiston alueella ei oikein ole ratapohjaa tarvitsevaa yhteystarvetta. Ainakaan minä en sellaista keksi.
 
Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

Satamaradan kuilua voisi periaatteessa hyödyntää Jätkäsaaren ja Ruoholahden liikennöinnille, mutta reitti ei ole kaikkein keskeisin mahdollinen. Tramwestin tapaiselle ratkaisulle reitti olisi tietysti hyvä, mutta onko sellaista näköpiirissä? Otan kuilun käyttömahdollisuuksista ideoita vastaan, koska siitä ja Töölönlahden alueen joukkoliikenteestä on keskusteluja menossa.
Tästä puhuttiin joskus aiemminkin, henk. koht olen edelleen sitä mieltä että M-juna tulisi ajaa kuilun kautta Jätkäsaareen, mutta kun ei...

Mitä tulee Töölönlahteen, niin alan olla sitä mieltä että se puolikuun muotoinen siltaratkaisu Kaisaniemen puistoon ei vain toimi. Mielummin alikulku Kaisaniemenrannasta Töölönlahdenkadulle, miksei siitä voisi vaikka joku bussilinja ajaa Elielinaukiolle.
 
Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

Tästä puhuttiin joskus aiemminkin, henk. koht olen edelleen sitä mieltä että M-juna tulisi ajaa kuilun kautta Jätkäsaareen, mutta kun ei...
Junarataa on vaikea sovittaa Mechelinkadun, Laivapojankadun (nykyinen) ja Itämerenkadun muodostamaan risteykseen. Onhan se rata siinä nytkin, mutta Jätkän puolella ei ole vielä uutta kaupunginosaa ja nykyistä tasoristeystä pidetään yleisesti liikenteen kannalta vaikeana.

Hyväksytty suunnitelmahan on tehdä mainittuun risteysyhdistelmään kevyen liikenteen alikulku Mechelininkadun ali. Lisäksi molempia poikkikatuja tulee kulkemaan raitiotie, eli melkoista hässäkkää siihen on tulossa joka tapauksessa. Eritason rakentaminen alkaa heti kun rahtisatamatoiminta loppuu jolloin myös raideyhteys puretaan.

Muuten ajatus junaliikenteestä olisi kuten pitääkin, eli että satamasta pääsee suoraan juniin. Jätkän satamassa tämä on vielä hyödyllisempää kuin esim. Turun satamassa. Jätkässä kun on liikennettä melkein koko ajan, ei vain aamuisin ja iltaisin, kuten pidempiä reittejä palvelevassa Turun satamassa.

Antero
 
Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

Junarataa on vaikea sovittaa Mechelinkadun, Laivapojankadun (nykyinen) ja Itämerenkadun muodostamaan risteykseen. Onhan se rata siinä nytkin, mutta Jätkän puolella ei ole vielä uutta kaupunginosaa ja nykyistä tasoristeystä pidetään yleisesti liikenteen kannalta vaikeana.

Hyväksytty suunnitelmahan on tehdä mainittuun risteysyhdistelmään kevyen liikenteen alikulku Mechelininkadun ali. Lisäksi molempia poikkikatuja tulee kulkemaan raitiotie, eli melkoista hässäkkää siihen on tulossa joka tapauksessa. Eritason rakentaminen alkaa heti kun rahtisatamatoiminta loppuu jolloin myös raideyhteys puretaan.
No entä jos sitä satamarataa liikennöisi raitiotie? Onko sillä merkitystä Mechelininkatua ylittäessä? Ainakin raitiovaunut ovat lyhyempiä kuin junat, eli eivät katkaise liikennettä niin pitkäksi aikaa.

Muuten ajatus junaliikenteestä olisi kuten pitääkin, eli että satamasta pääsee suoraan juniin. Jätkän satamassa tämä on vielä hyödyllisempää kuin esim. Turun satamassa. Jätkässä kun on liikennettä melkein koko ajan, ei vain aamuisin ja iltaisin, kuten pidempiä reittejä palvelevassa Turun satamassa.
Tämäkin seikka puoltaisi radan säilytämistä.

t. Rainer
 
Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

No entä jos sitä satamarataa liikennöisi raitiotie? Onko sillä merkitystä Mechelininkatua ylittäessä?
Onhan sillä merkitystä, koska ratikka sopeutuu kadun linjaukseen ja tasaukseen eli mutkiin ja mäkiin. Satamaanhan tulee raitiotie ja rata kulkee Mechelininkadun poikki.

Kun Ruoholahdenkadun rata on valmis, on raitiotien raideyhteys satamasta Kaivokadun pysäkille. Se yhteys ei toki ole yhtä nopea kuin satamaradan kuilun kautta, kun helsinkiläisen kulttuurin mukaan raitiovaunuille ei edes voi järjestää liikenne-etuutta niin, että se pysähtyy vain pysäkeillä.

Antero
 
Takaisin
Ylös