Bussiliikenteen vapauttaminen

Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Halpabussi olisi omaa autoa edullisempi vaihtoehto, jolloin pieni hitaus suhteessa henkilöautoon ei välttämättä olisi haitaksi, kun matka on kuitenkin mukavampi toisen kyydissä kuin itse ratissa. Siinähän voi samalla viettää aikaa vaikka iPadin parissa tai töitä laptopilla tehdessä.
Minäkin ennustan menestystä Onnibussin konseptille. Mutten jaksa uskoa työntekoon bussissa. Olen kokeillut sitä. Niin se vain on, että bussi heiluu kaiken aikaa niin paljon, että kursoria on vaikea käsitellä läppärin sormitasolla ja näppäimistökin tuntuu vaativaan mahdotonta osumatarkkuutta. Lisäksi penkit ovat niin ahtaat, ettei läppäriä saa kunnolla syliin. Jos näppis on kyynärvarren etäisyydellä, kansi ja näyttö on taitettava puoliksi kiinni. Enkä puhu megaläppäreistä, vaan 13 tuuman näytöstä.

Tabletin käyttökokemusta ei minulla ole. Ainakin se mahtuu paremmin, ja näytön osoittamisessa ei ehkä tarvita samaa tarkkuutta kuin sormitason kanssa. Mutta monessako bussissa on töpseli läppärin laturille?

Muuten lienee ennustettava, että jos Onnibussi tulee välille Hki–Tpe, eiköhän VR-Yhtymä reagoi nostamalla hintaa, supistamalla tarjontaa ja romuttamalla kiireesti joutavaksi jäävää kalustoa. Sitten se ilmoittaa, että junaliikenne tälläkin välillä on muuttunut kannattamattomaksi, joten LVM:n budjettiin pitää saada muutama miljoona tukirahaa. Ellei tukirahaa tule, junavuorot vähenevät entisestään. Sillä tavalla toimivat monopoli ja voimassa oleva bonusjärjestelmä.

Antero
 
Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Mutten jaksa uskoa työntekoon bussissa. Olen kokeillut sitä. Niin se vain on, että bussi heiluu kaiken aikaa niin paljon, että kursoria on vaikea käsitellä läppärin sormitasolla ja näppäimistökin tuntuu vaativaan mahdotonta osumatarkkuutta. Lisäksi penkit ovat niin ahtaat, ettei läppäriä saa kunnolla syliin. Jos näppis on kyynärvarren etäisyydellä, kansi ja näyttö on taitettava puoliksi kiinni. Enkä puhu megaläppäreistä, vaan 13 tuuman näytöstä.

Tabletin käyttökokemusta ei minulla ole. Ainakin se mahtuu paremmin, ja näytön osoittamisessa ei ehkä tarvita samaa tarkkuutta kuin sormitason kanssa. Mutta monessako bussissa on töpseli läppärin laturille?

Tämä on kieltämättä ongelmallista. Tosin lukemani mukaan amerikkalaisissa halpabusseissa on varauduttu työntekoon mm. WLAN-yhteyksin ja voisin otaksua että myös riittävin tiloin (kunnon pöytä?). WLAN:ia ei nykyään edes välttämättä tarvitse kun 3G-peitto alkaa olla riittävä kevyeeseen työntekoon tai surffailuun puhtaasti sen varassa. Ja kun bussi ei ole mikään Faradayn häkki samaan tapaan kuin juna niin 3G todella myös kuuluu sisälle. Tabletin käyttö on tilojen kannalta varmasti helpompaa bussissa kuin laptopin, mutta kosketusnäytön kanssa hallitsemattomat sivuttaisheilahtelut ovat tuhoisia -- melkein vielä hankalampia kuin näppäimistön käyttö. Olen käyttänyt iPadiä monesti TKL:n bussissa. Joskus kirjoittanut jopa lyhyen työsähköpostin sillä. Kyllä se onnistuu, mutta raideliikenne luonnollisesti on paljon tasaisempi ja parempi työskentelyyn. Kevyt viihdesurffailu onnistuu jotenkuten myös tärinässä, kunhan varoo ettei pudota kallista laitetta käsistään lattialle niin että menee rikki. Veikkaan että moottoritiellä meno on sen verran tasaisempaa kuin kaupunkiliikenteessä että edellytykset ovat hieman paremmat.
 
Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Eipä tosin unohdeta sitäkään, että halpabussi mahdollisesti kasvattaisi hirmuisesti joukkoliikenteen kulkumuoto-osuutta suhteessa henkilöautoon. Nykyisin moni lähtee ajamaan tuota väliä autolla juuri siitä syystä, kun juna on kallis, bussi hidas ja oma auto edullisin ja nopein vaihtoehto. Halpabussi olisi omaa autoa edullisempi vaihtoehto, jolloin pieni hitaus suhteessa henkilöautoon ei välttämättä olisi haitaksi, kun matka on kuitenkin mukavampi toisen kyydissä kuin itse ratissa.
Ennustan loistavaa tulevaisuutta riippumattomalle halpabussikonseptille.

Reittien avautuminen ei ole lainkaan niin helppoa kun näyttää, Tampere-Pori tapauksessa ELY pyysi siis tavallaan PSA mallia käyttäen uusia liikennöitsijöitä kuitenkin omaehtoiseen liikenteseen. Helsinki-Hamina-Virojoki välille tuli 3 liikennöitsijää ajamaan samaa vuoroa (SL / PL / Vuorela) viime keväänä ja ajavat tyhjänä (kukaan ei saanut MH:n sivuille aikatuluja eivätkä saa ottaa edes rahtiakaan). Umpeutuvista luvista ei tiedoteta riitävän ajoissa, jotta uudet liikennöitsijät ehtisivät suunnitella ja markkinoida omia konseptejaan. Jos todella halutaan halpabussiliikennettä, ja kohde on henkilöautolla ajavat, tulisi reittien kulkea sellaisten paikkojen kautta jonne henkilöauton voi pysäköidä, esim iso marketin piha, ABC tai muu vastaava. Näin tapahtuu jo nyt tilausajopuolella jossa matkustajat ovat usein ihmisiä jotka ainoan kerran vuodessa kun käyttävät bussia kaupunkien ulkopuolella ovat juuri tilausajoissa. Mutta tuskin nämä marketit, ABC:t ja muut hyväksyisivät että virallisesti joku liikennöisi heidän pihojensa kautta, pysäköinti tulisi äkkiä maksulliseksi ja tällöin taas yksi kilpailuetu olisi hävinnyt, ellei sitten liikennöitsijä maksa näitä. Ja lisämaksut yhdessä nousevien kustannusten kanssa tekevät jo nyt liikennöinnin kalliiksi, niin halpayhtiö on kyllä hyvin pian taas "perinteinen" yhtiö. Tämän totean nimim mm kokemusta tilausajojen liikennöitsijän näkökulmasta.
 
Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Reittien avautuminen ei ole lainkaan niin helppoa kun näyttää, Tampere-Pori tapauksessa ELY pyysi siis tavallaan PSA mallia käyttäen uusia liikennöitsijöitä kuitenkin omaehtoiseen liikenteseen.
De jure tässä on nyt kyse siitä, että ELY ilmoitti, että siirtymäajan liikennöintisopimus loppuu 31.12.2011, hakekaa reittiliikennelupaa, joka myönnetään 1.1.2012 alkaen, ja hakekaa joulukuun alkuun mennessä, jos haluatte päästä aloittamaan heti. Eihän mikään estä esim. SatLin hakevan omaa lupaansa!

Helsinki-Hamina-Virojoki välille tuli 3 liikennöitsijää ajamaan samaa vuoroa (SL / PL / Vuorela) viime keväänä ja ajavat tyhjänä (kukaan ei saanut MH:n sivuille aikatuluja eivätkä saa ottaa edes rahtiakaan). Umpeutuvista luvista ei tiedoteta riitävän ajoissa, jotta uudet liikennöitsijät ehtisivät suunnitella ja markkinoida omia konseptejaan.
Vuorelan kannattaisi varmaan ottaa Onnibusin liiketoimintajohtaja Lauri Helkeen yhteyttä.

Jos todella halutaan halpabussiliikennettä, ja kohde on henkilöautolla ajavat, tulisi reittien kulkea sellaisten paikkojen kautta jonne henkilöauton voi pysäköidä, esim iso marketin piha, ABC tai muu vastaava.
Mutta isossa marketissa, ABC:llä tai vastaavalla todennäköisyys lähellä asumiseen tai kohteen sijaitsemiseen tällaisen lähellä verrattuna kaupungin linja-autoasemaan on häviävän pieni. Ei se, että Onnibus kilpailee auton kanssa tarkoita, että liityntäliikenneväline olisi auto. Kyllä sillä autolla pääsääntöisesti ajetaan perille asti, jos se on kerran startattu.
 
Liikenneministeri Merja Kyllönen kertoo saaneensa uhkailuja hänen yrittäessään uudistaa Suomen bussialaa aikaisempaa markkinaehtoisemmaksi. Huomenna ilmestyvässä vihreässä langassa Kyllönen nimeää uhkailijaksi Matkahuollon.

"On sanottu, että seuraavissa vaaleissa minulla ei ole minkäänlaisia menestymisen mahdollisuuksia" kertoo Kyllönen vihreässä langassa.

Juttu oli maikkarin teksti tv:n kotimaan uutisissa, löytyy varmaan myös netistä.

Kyllä on törkeää toimintaa jos ihan ministeriä uhkailemalla yritetään pitää monopolista kiinni!
 
Liikenneministeri Merja Kyllönen kertoo saaneensa uhkailuja hänen yrittäessään uudistaa Suomen bussialaa aikaisempaa markkinaehtoisemmaksi. Huomenna ilmestyvässä vihreässä langassa Kyllönen nimeää uhkailijaksi Matkahuollon.

"On sanottu, että seuraavissa vaaleissa minulla ei ole minkäänlaisia menestymisen mahdollisuuksia" kertoo Kyllönen vihreässä langassa.

Juttu oli maikkarin teksti tv:n kotimaan uutisissa, löytyy varmaan myös netistä.

Kyllä on törkeää toimintaa jos ihan ministeriä uhkailemalla yritetään pitää monopolista kiinni!

Niin. Jos närkästykseltään toipuu, niin törkeämmäksi vaan muuttuu kun miettii miten uhkaaja voisi uhkauksensa toteuttaa. Luullakseni vaaleissa menestyvät ne jotka saavat ääniä. Joten kysymyksessä lienee siis Matkahuollon ääni joka on muuttamassa Kainuun vaalipiirissä Kyllösen selän takaa toisaalle?
Luulin tosin että Matkahuollon kotipaikka ei ole Kainuussa ja että se reppana ei pääse edes sitä yhtä ääntä antamaan ollessaan oikeushenkilö.
Joten törkeeämpää törkeämpi uhkaus lienee siis kuin kuuntelisi kärpäsen surinaa.

Asiassa tuskin lienee syytä todelliseen huoleen Kyllösenkään hellan ääressä koska VR on varmaankin jo kiitollisena asettumassa Kainuussa Kyllösen kelkkaan. Yhden mielikuvitusäänen häviäminen korvaantuu toisella mielikuvitusäänellä ja vaaleissa ei käy kuinkaan.
 
Nyt täytyisi toki tietää, mitä lööpin takana todellisuudessa on. Minusta poliitikolle voi ihan hyvin "uhkailla" ettei tällä ole mitään mahdollisuuksia seuraavissa vaaleissa. Se ei ole kuin tapa sanoa, että poliitikko on tehnyt niin huonoa politiikkaa, että äänestäjät huomaavat ja jättävät valtakirjan uusimatta. Toinen asia on tietysti, jos uhkaus tarkoittaa jonkin loanheittokampanjan masinoimista. Mutta sitä emme tämän tekstin perusteella vielä voi päätellä.
 
YLE Helsinki uutisoi tänä aamuna otsikolla "Työmatkalippu Porvoosta Helsinkiin kallistuu roimasti" Jutussa epäillään lippujen hintojen kallistuvan huomattavasti kun markkinaehtoinen liikenne ensi vuoden Elokuussa alkaa eikä työmatkaliikenteen lipputuotteita voida enää julkisin varoin tukea. Toimittaja ei ole vaivautunut vertailemaan nykyisiä Matkahuollon työmatkalipun ja esimerkiksi Onnibussin vastaavan tuotteen, arkilipun hintoja, Matkahuollon 44 matkan työmatkalippu maksaa tällä hetkellä Hki-Porvoo välille n.250€ (hinta vuonna 2011 oli muuten n.228€ joten melkoisesti on noussut myös MH:n lippujen hinnat lyhyessä ajassa) Tällä hetkellä Onnibussin tarjoama 30pv arkilippu Tre - Pori välille maksaa 130€. Täytyykin ihmetellä mikä tekee MH:n työmatkalipusta "edullisen" kun vastaava tuote vapailla markkinoilla voidaan tarjota yli 100€ halvemmalla paljon pidemmälle matkustusvälille? Harmittaa että toimittajat eivät vaivaudu ottamaan asioista selvää, vaan yhdestä lähteestä saatua tietoa pidetään totena ja tämän perusteella kirjoitetaan yllämainittu otsikko! Jos toimittaja olisi vaivautunut ottamaan asioista selvää, niin otsikko olisi voinut muuttua vaikka muotoon "Työmatkalippu Porvoosta Helsinkiin halpenee roimasti"
 
Niin. Jos närkästykseltään toipuu, niin törkeämmäksi vaan muuttuu kun miettii miten uhkaaja voisi uhkauksensa toteuttaa. Luullakseni vaaleissa menestyvät ne jotka saavat ääniä. Joten kysymyksessä lienee siis Matkahuollon ääni joka on muuttamassa Kainuun vaalipiirissä Kyllösen selän takaa toisaalle?
Luulin tosin että Matkahuollon kotipaikka ei ole Kainuussa ja että se reppana ei pääse edes sitä yhtä ääntä antamaan ollessaan oikeushenkilö.
Joten törkeeämpää törkeämpi uhkaus lienee siis kuin kuuntelisi kärpäsen surinaa.

Asiassa tuskin lienee syytä todelliseen huoleen Kyllösenkään hellan ääressä koska VR on varmaankin jo kiitollisena asettumassa Kainuussa Kyllösen kelkkaan. Yhden mielikuvitusäänen häviäminen korvaantuu toisella mielikuvitusäänellä ja vaaleissa ei käy kuinkaan.

Harmi kun forumissa ei ole Facebookista tuttua "tykkää"-nappia.
 
Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

On jännä nähdä miten ihmeissään osa liikennöitsijöistä on kun tuttu ja turvallinen toimintakenttä muuttuu. YLE Pohjois-Karjalan uutisessa Kyösti Lehtonen ei voi käsittää muutosta http://yle.fi/uutiset/paikallisliikenteen_valta-asemia_horjutetaan/6518306. Muutos kuitenkin tulee ja toivottavasti yhtiöt ovat käyttäneet etsikkoaikansa siihen valmistautumiseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Osaako joku valottaa, voiko liikennöitsijä yhdistää samaan vuoroon "ostettua" reittiosuutta "vapaasti kilpailutettavan" osuuden kanssa? Eli ajaa esimerkiksi HSL:lle yöbussia 841N Kamppi-Söderkulla ja jatkaa siitä vaikkapa Porvooseen vapaan kilpailun säänöstöjen mukaan?
 
Takaisin
Ylös